Gå til innhold

Barnehagebarn som mangler utstyr

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er et barn i barnehagen der barnet mitt går og h*n er alltid ikledd altfor små eller upassende klær mtp været (sånn type bodya som går litt under albuen og som ikke går an å knepp igjen lenger, eller blir levert i en hettegenser og strømpebuks når det er 10- ut) og i går la jeg merke til en vinterdress som hang på kroken h*nnes, syntes den var utroooolig liten, kika på str og det var str. 86. Både h*n og min er ca samme str dvs 104/110, så jeg vet ærlig talt ikke hvordan h*n får plass i denne dressen, spesielt nå når det er iskald og det må flere lag til. Foreldrene er kjempe trivelig, det kan jo hende de ikke tenker på det i travle hverdag, synes det er rart at barnehageansatte ikke sier ifra om det. Jeg har veldig lyst at h*n skal arve noe av klærne vi har, men hvordan skal man trå frem uten å virke nedlatende. Det virker ikke for meg som at de er fattige og barnet har også større søsken som det i prinsippet kunnet arvet fra.

Anonymkode: f7330...937

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja… Du kan jo ta med noe ekstra klær til barnehagen, og si til barnehagen at du har arvet noe klær, og lure på de trenger noe låne tøy? 

Barna mine hadde en del ekstra (har 3 barn, samme kjønn) så har en del liggende..

Og jeg sa at barnehagen kunne bare ta av hylle til mine om noen trengte låne noe… 

Evt, hang jeg noe klær på ‘’lånerekka’’ i garderoben.. Alt var selvsagt helt og rent.. 

Evt.. Kan du bare tilfeldig spørre henne når du snakker med henne noe ala ; 

‘’Du, forresten, jeg har noe uteklær liggende, og ingen jeg kjenner har barn i samme alder/som bruker den str nå, tror de passer til ‘’Marius’’, vil du ha de? Bedre de blir brukt enn at de blir liggende💁‍♀️ ‘’

Anonymkode: a24f3...d69

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vil tro de ansatte har sagt fra 100 ganger… 

Mye mulig barnet også får låne en annen utedress også..🤷‍♀️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tja… Du kan jo ta med noe ekstra klær til barnehagen, og si til barnehagen at du har arvet noe klær, og lure på de trenger noe låne tøy? 

Barna mine hadde en del ekstra (har 3 barn, samme kjønn) så har en del liggende..

Og jeg sa at barnehagen kunne bare ta av hylle til mine om noen trengte låne noe… 

Evt, hang jeg noe klær på ‘’lånerekka’’ i garderoben.. Alt var selvsagt helt og rent.. 

‘’Du, forresten, jeg har noe uteklær liggende, og ingen jeg kjenner har barn i samme alder/som bruker den str nå, tror de passer til ‘’Marius’’, vil du ha de? Bedre de blir brukt enn at de blir liggende💁‍♀️ ‘’

Sorry skrivefeilene 🤣 Venter på bussen med iskalde hender🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær og utstyr er dyrt, det vanskelig å be om hjelp

hele barnetrygden din går til å betale barnehageregningen, så man kommer aldri oppå.

Anonymkode: e2335...42a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje ta det opp med pedleder på tomannshånd og si at du har lagt merke til at barnet går med små klær/ikke passende til vær og lurer på om det er noe du kan bidra med.

Anonymkode: e4ce0...1d9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Klær og utstyr er dyrt, det vanskelig å be om hjelp

hele barnetrygden din går til å betale barnehageregningen, så man kommer aldri oppå.

Anonymkode: e2335...42a

Har man lav inntekt så kan man søke om redusert foreldrebetaling. Jeg betaler knappe 560 kroner i måneden for en 100% plass 

Anonymkode: 0d1d2...cdc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en anonym pakke i posten. Ta av alt av merkelapper.

Anonymkode: ae458...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått gode forslag her, ville bare si: Takk for at du bryr deg!

Anonymkode: db2da...147

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverer for tiden min 2,5 åring i klær som ikke er helt passende for årstid. Barnehagen vil gjerne ha han levert i ull undertøy, og i hvertfall ikke joggedress/hettegenser osv. For det første så har han mye eksem, så ull kan vi ikke bruke rett på huden. For det andre så er han så utrolig sta, at det er en kamp å få på han noe som helst. I dag klarte jeg superundertøy buksedel. Men han krevde t skjorte og hettegenser (med bestemt motiv). Jeg klarer ikke å vinne alle kampene. Han kommer ofte i joggesko. Han blå nekter. Det kan være slike grunner også. 

Anonymkode: 5cabb...36e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør alltid naboene om barna deres kunne tenke seg noe arvetøy. Har to naboer med barn i yngre alder. Tilfeldig hvem jeg spør, den jeg treffer først. Ingen av de er fattige eller har barn i upassende klær. De sier gjerne ja takk. Jeg har ikke engang tenkt på at det kan tas som at jeg mener at det er en fattig familie eller at de ikke kler barna godt nok eller lignende.

Jeg ville bare spurt, jeg. "Hei! Jeg har veldig mye klær som Jens ikke passer lenger, og jeg tenkte å gi det bort, men tenkte først å spørre om noen i barnehagen kunne tenke seg det, og jeg tipper det er i riktig størrelse til ditt barn". Eller noe i den dur.

Anonymkode: 5897f...305

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan det jo være mye du ikke vet, som ikke nødvendigvis er så farlig hvis du først kjenner detaljene. Den dressen på plassen kan være et annet barns sin, som tilfeldigvis er hengt feil. Den strømpebuksa kan være en trassig 3-4-åring som nekter å ha på buksa den dagen, og foreldre sier "greit, men da får du kjenne hvor kaldt det er" og vurderer det som OK siden de bruker under 1 minutt å gå til bhg.  Den litt for lille bodyen kan være en bommert fra en travel hverdag med 2-3-4 barn der den eneste ull-bodyen som var ren var den som var litt for liten, men det går for en dag. 

Foreldrene har nok allerede fått beskjed fra barnehagen. Her får vi SMS hvis det mangler noe, og de ansatte følger opp slik at barna har det de trenger. Det er også noe lånetøy tilgjengelig. Hva barnehagen sier til de andre foreldrene aner ikke jeg. 

Når det er sagt, det er kjempefint å bry seg om barns beste. Og vi som svarer vet jo ikke hva du ser, sånn egentlig. Kanskje er det reell grunn til bekymring. Kanskje er det trassige barn, travle hverdager og foreldre som velger sine kamper.

Anonymkode: 69329...434

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ped.leder har jeg hatt mange barn i den situasjonen. Jeg kan love deg at barnehagen har gjort og gjør det de kan. 

Anonymkode: f281d...9a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det var veldig god ide! Skal ta med klær til barnehagen i morgen så kan de fordele selv etter behov.

Anonymkode: f7330...937

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...