AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #1 Del Skrevet 10 timer siden Hei, Kort forklart er jeg omplassert/utlånt innad i bedriften jeg har jobbet i de siste 6 årene, for å hjelpe med oppstart av en ny seksjon. Jeg søkte fast stilling i denne seksjonen da jeg synes det er spennende og gjerne kunne tenkt meg å se hvordan det blir videre, men fikk ikke tilbud om den faste stillingen, da noen med mer erfaring og ansiennitetet fikk den. Jeg har fått tilbud om et vikariat på 6 mnd. Med «mulighet for forlengelse» -som det alltid er. Fikk dette tilbudet etter arbeidstid torsdag, før jeg hadde langhelg. Jeg må spørre min faste arbeidsgiver om jeg kan få ytterligere permisjon fra min vanlige stilling, men jeg ser for meg det ikke er aktuelt. Jeg har heller ikke fått pratet med min faste arbeidsgiver mandag/tirsdag denne uken, fordi hen har vært mye på møter og jeg har hatt fullt opp begge dager. Arbeidsgiver der jeg har søkt purrer nå på svar (hun vet om situasjonen med evt at jeg må si opp fast stilling/beslutning rundt dette) - og jeg kjenner på stresset. Både mtp manglende avklaring med gammel leder, men også at jeg rett og slett ikke har fått tatt denne samtalen. Mannen min og jeg planlegger å flytte neste år, til større/dyrere bolig - mer økonomiske forpliktelser. I tillegg er det jeg som tjener desidert mest av oss nå, så det er sårbart mtp flytting og potensielt og miste min inntekt. Hans yrkesliv er ganske uforutsigbart for tiden, med muligheter for at han må tilbake på skolebenken. Jeg jobber i et yrke hvor det er lett å få jobb, forsåvidt, men det handler jo om hvor man vil jobbe også. Hva hadde du gjort? Anonymkode: 46126...795 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #2 Del Skrevet 10 timer siden Jeg hadde kun valgt en usikker stilling om jeg hadde råd til å gå uten jobb en lang stund, eller om det var eneste jobben jeg fikk. I din situasjon, hvor du tjener mest, dere skal ta opp mer gjeld (?) og mannen kanskje skal bli student, hadde jeg valgt sikker jobb. Spørsmålet er hvor risikovillig du er, hvor mye penger du har i bakhånd og hvor avslappet du klarer å være med en slik usikkerhet. Anonymkode: fd025...f5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Del Skrevet 10 timer siden Kan du søke permisjon fra fast stilling? Anonymkode: fa0c8...52e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du søke permisjon fra fast stilling? Anonymkode: fa0c8...52e Jeg har hatt permisjon fra fast stilling fra september, men ser ikke for meg at jeg får utvidet den etter februar. Uansett har jeg ikke fått tak i leder på fast arbeidsplass til å prate om dette, og ny sjef ber nå om svar. Jeg er stresset. TS Anonymkode: 46126...795 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #5 Del Skrevet 10 timer siden Etter 3 år har du krav på fast stilling. Har du sjekket ut det? Anonymkode: c1d54...920 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #6 Del Skrevet 10 timer siden ChatGPT sitte forslag Dette er en kompleks situasjon, og det er forståelig at du føler deg stresset. Her er noen overordnede tanker og konkrete steg som kan hjelpe deg å ta en beslutning: 1. Kartlegg situasjonen Det første steget er å få en klar oversikt over de praktiske og økonomiske konsekvensene av valgene dine. Still deg selv spørsmål som: Økonomi: Hvis du velger vikariatet og må si opp fast stilling, hvordan vil det påvirke husholdningens økonomi? Har dere en økonomisk buffer som kan dekke for usikkerheten? Karriereutvikling: Hva betyr denne stillingen for din langsiktige karriere? Er det en strategisk viktig rolle som gir deg erfaring, nettverk eller utvikling du ønsker? Fremtidige muligheter: Hvordan ser arbeidsmarkedet ut i ditt yrke? Ville det være lett å finne en tilsvarende eller bedre stilling hvis du måtte finne noe nytt etter vikariatet? 2. Avklar med arbeidsgiver En samtale med din faste arbeidsgiver er helt nødvendig. Ta initiativ til å avtale et møte så raskt som mulig, og vær tydelig på hva du trenger avklaringer på. Du kan for eksempel si: «Jeg har fått tilbud om å forlenge mitt engasjement i den nye seksjonen, men det krever at jeg får ytterligere permisjon fra min nåværende stilling. Kan vi ta en prat om hvordan vi kan løse dette?» Hvis permisjon ikke er aktuelt, spør gjerne hvordan de ser på deg i din nåværende rolle og muligheter der fremover. 3. Vurder vikariatet Det er viktig å vurdere risikoen ved å akseptere et vikariat: Fordeler: Dette er en rolle du synes er spennende og som kan gi deg verdifull erfaring. Dersom det viser seg å være mulighet for forlengelse, kan det også bli mer stabilt enn du frykter. Ulemper: Hvis du må si opp en fast stilling, står du uten sikkerhet etter vikariatet. Dette kan være utfordrende spesielt med tanke på økonomi og den kommende flyttingen. 4. Samarbeid med partneren din Ta en ærlig samtale med mannen din om hvordan dere kan håndtere en eventuell periode med usikkerhet. Kan dere utsette boligkjøpet til situasjonen er mer stabil? Kan han bidra mer økonomisk på kort sikt? Det er viktig at dere finner en løsning sammen som føles trygg for begge. 5. Hva ville jeg gjort? Hvis jeg var i din situasjon, ville jeg vurdert følgende: Be om mer tid til avklaring: Forklar til arbeidsgiveren i den nye seksjonen at du trenger en dag eller to til for å avklare med din faste arbeidsgiver. De bør forstå at dette er en stor avgjørelse. Avklare med nåværende leder: Få en rask avklaring om permisjon er mulig. Hvis det ikke er det, vurder hvor viktig den faste stillingen er for deg i forhold til den nye muligheten. Tenk langsiktig: Hvis vikariatet er en vei inn i en spennende karriereutvikling, kan det være verdt risikoen – men bare hvis du har en økonomisk buffer og er komfortabel med usikkerheten. Hvis økonomien og fremtidige forpliktelser veier tyngre, kan det være tryggere å takke nei til vikariatet og fokusere på fast jobb med forutsigbar inntekt. Til syvende og sist handler det om hva du prioriterer: sikkerhet og stabilitet vs. spennende muligheter. Det er ingen riktig eller gal beslutning, men velg det som passer best for dine verdier, din økonomi og din families behov. Du kan også vurdere å diskutere situasjonen med en karriererådgiver for ytterligere veiledning. Lykke til – dette løser du! 😊 Anonymkode: c1d54...920 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Etter 3 år har du krav på fast stilling. Har du sjekket ut det? Anonymkode: c1d54...920 Ja, det vet jeg. Men da må jeg jo gå i vikariat i 3 år fremover, på denne seksjonen, før jeg har krav på det. Jeg har jo en fast stilling et annet sted i bedriften, men jeg kan ikke bare overføre den til et annet sted i bedriften som jeg måtte ønske. Poenget er om jeg sier opp så kan det hende at vikariatet til høsten blir forlenget, eventuelt at jeg blir arbeidsledig hvis det ikke er behov når vikariatet går ut. TS Anonymkode: 46126...795 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå