AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #21 Del Skrevet 15. desember 2024 Har pusset opp et hus fra1800-tallet. Litt større prosjekt, men også litt av det samme. Vi brukte 15 år på oppussingen. Vi valgte vannbåren varme i alle gulv i begge etasjer. Det er fantastisk. Dette drives av varmepumpe som henter varme fra et 200 meter dypt hull i fjell utenfor huset. Hvis dere skal legge nye gulv i noen rom, anbefaler jeg samtidig å legge rør for vannbåren varme i gulvet. Dere trenger jo ikke å tenke at dere skal ha det i drift med en gang, men legg rørene, så er dere et stykke på vei. Kan også bruke radiatorer på vegg i rom som ikke skal ha nytt gulv, men gulvvarme gir best komfort. Det samme som med vannbåren varme, gjelder også ventilasjonsanlegg. Trenger ikke nødvendigvis ha det i drift med en gang, men pass på å få lagt inn rør og kanaler i vegger og tak hvis dere allikevel skal pusse opp rom. Lag også en plan for hvor et fremtidig ventilasjonsanlegg(vifte/filterenhet) og en fremtidig varmepumpe/fyrkjele til vannbåren varme skal plasseres slik at dere kan få lagt rør og kanaler i riktig retning helt fra start. En god løsning kan være å ha ventilasjonsaggregat på loft og varmepumpe/fyrkjel i kjeller. Etterisolering er som regel en bra ting. Størst effekt for billigste penge tror jeg du får ved å etterisolere på loftet. Det er også raskt og enkelt å få til. Bytte av vinduer kan også gi stor effekt dersom de vinduene der har fra før er gamle. Og prioriter kvalitet fremfor kvantitet. Bruk heller litt lenger tid og mer penger på oppussingen enn å velge raske og billige løsninger. Kvalitet som varer er mer miljøvennlig og bedre på sikt. Med andre ord; gjør ting skikkelig med en gang i stedet for å måtte begynne på nytt om 10-15 år. Ikke noe problem å gjøre en jobb som varer i 40 år. Anonymkode: ad812...5ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2024 #22 Del Skrevet 15. desember 2024 Jeg har et hus fra 60-tallet. Plan (kronologisk): * Male inne og ute for å gjøre det mer koselig * Sette inn aktiv vifte på loftet for avsug fra bad/wc (mindre fukt inne) * Drenere kjeller, legge 5-10cm utvendig isolasjon rundt kjellermur. Vurdere å bytte vannledning og avløp i bakken til ny hovedkran ute og inne, avløp med tilbakeslagsventil (jeg ønsker ikke kloakk i kjelleren). * Bytte kledning. Samtidig etterisolere 5-10cm utvendig og bytte alle dører og vinduer. Legge 10cm isolasjon på loftet (men begrenset effekt pga skrå-tak). * Sette inn en eller to luft-luft varmepumper (kjeller og andre-etasje) i tillegg til den vi har i første etasje. Rentbrennende innsats i peisen. * Endre rør-opplegg i kjelleren til rør-i-rør, forberede på framtidig oppussing av kjøkken og bad * Bytte sikringsskap, legge opp flere 16A kurser og dedikert lader til elbil. Så kan vi begynne å tenke på oppussing av rom. Jeg ser for meg å ikke gå for plasting på innsiden siden total isolasjonstykkelse uansett ikke kommer i nærheten av dagens standard (10cm nå. 5-10cm etterisolering på utsiden. Evt 5 cm innenfra når vi tar hvert enkelt rom). Ventilasjon er et vanskelig spørsmål. Balansert ventilasjon er tingen i nye hus (som er veldig godt isolert og veldig tett). Huset mitt blir aldri så godt isolert og aldri så tett. Men jeg vil suge ut dårlig og fuktig luft (fra bad og toalett) og suge ut stekeos fra kjøkkenet. Hvis en varmeveksler kan gjøre dette med bedre fyringsøkonomi og uten irriterende vibrasjoner i taket så greit for meg. Jeg tenker ikke å gjøre noe med taket på 20 år utenom å bokse ut for å kompensere for tykkere vegger. Når det en gang skal tas så håper jeg at jeg kan lekte litt opp og isolere skråtak fra utsiden. Anonymkode: dd28e...06f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #23 Del Skrevet 16. desember 2024 Hus fra 50-tallet. Vi har/holder på å totalrenovere. Det vi har gjort det siste året: - Byttet alle vinduer - Byttet ut all gammel isolasjon, lektet ut 5 cm på innsiden, byttet kledning og samtidig lektet ut 5 cm på utsiden av huset - Byttet hele det elektriske annlegget - Byttet ut alle rørene og satt opp rør-i-rør system - Byttet alle overflater i bruksrommene (gulv, vegger og tak, i tre soverom, kjøkken og bad). - Ny vedovn - Nytt bad og nytt kjøkken Har beholdt alle gamle ventiler ut for å sikre god utlufting i huset. Fordi vi rev ned alt til skjelletet av huset så har vi også endret romløsningene. Alt blir helt nytt, og det er ingenting igjen av det orginale. Det gjenstår en del i første etasje, men fordi vi har gjort klart alle di dyre tingene så er det lettere å få det ferdig. Tingen med å gjøre store prosjekt er å ha en klar plan, sånn at du legger opp det elektrisk/rør til framtidige rom. Tipset mitt er å ta seg god til å planlegge før en setter i gang, og ta di dyre tingene først. Det svir i lommeboken, men du får igjen for det i det lange løp. Og når du har vegger og tak åpent så bør en legge opp alt elektrisk både til dagens og framtidens behov. Anonymkode: 8d43d...14d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #24 Del Skrevet 16. desember 2024 Tusen takk for alle svar! Vi har vel tenkt at «prosjekt 1» blir å gjøre hovedetasjen så levelig som mulig. Inngangspartiet lukter røyk, alt av rør og elektrisk er gammelt, pipa burde nok forlenges, vi må ha større hull til trappa noe som betyr å flytte/tette et vindu. Vi kunne tenkt oss å bytte til større vinduer noen steder, i tillegg ønsker vi nok balansert ventilasjon og noe form for gulvvarme. Men hvis man først skal rive gulv og tak osv for å fikse disse tingene, burde man ikke i samme slengen ta alle overflater? Og kjøkken siden vi ønsker å rive en vegg og og flytte på plassering av vask/oppvaskmaskin? «Prosjekt 1» blir plutselig veldig stort med mange ting jeg følger henger sammen, redd det blir alt for dyrt og da lurer jeg på hva som kan vente? Bad er ikke inkludert i dette prosjektet og vi har ca 900 000 (pluss 100 000 i buffer/uforutsett) i budsjett. Når prosjekt 1 er ferdig tenker vi å låne opp på boligen til prosjekt 2 som innebærer drenering og terrasse. ts Anonymkode: f625c...598 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 16. desember 2024 #25 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 10.19): Jo ja, renovering er mer riktig. Drenering er høyt prioritert, mens tak og kledning/etterisolering står litt lengre ned på lista da det fortsatt er i grei stand og vi vil gjøre det «levelig» inne først😅 ventilasjonsanlegg har vi ikke tenkt på, takk! Er det noe som burde gjøres i sammenheng med utvendig renovering? Anonymkode: f625c...598 Vil absolutt anbefale dere balansert ventilasjon når dere først skal fikse ventilasjon og pusse opp gammelt hus. Da vil god ventilasjon til bad være på plass når dere tar det også, og så vil lufta i huset konstant skiftes ut, med de fordeler det medfører. Hvordan er det elektriske og rør? Ellers synes jeg at det å prioritere første etasje er lurt. Jeg trenger iallefall en stue jeg kan slappe av i når jeg renoverer hus. At det er et rom hvor det ikke er noe kaos, men hvor hodet kan hvile. Da tåler jeg å leve med oppussing så lenge som nødvendig. Min mann også. Med kaos overalt blir man gal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #26 Del Skrevet 16. desember 2024 Ja, prosjektet blir veldig stort når dere først setter i gang. Det er litt det som er med renovering av gamle hus. Men, dersom dere er klar over det fra start og har planlagt for det, så pleier det å gå fint. Er verre med den dere «Jeg skulle bare, og så ble det bare mer og mer». Og å ta resten av flatene er ikke det som koster. Gips kan dere sette opp selv, og sparkle kan dere også klare. Da er det fort en del penger spart. Jeg ser at dere skal endre størrelse på vinduer/fjerne vindu, da må dere også beregne inn arkitekt tegninger og søknadsgebyr. Anbefaler dere å begynne å søke umiddelbart (det kan ta litt tid å få godkjent). En annen ting er om dere skal gjøre mye ting selv (vi gjør alt snekkerarbeidet selv, har en byggmester med på laget og er ganske handy selv), men alt av elektrisk og rør er gjort av andre firmaer. Om dere skal gjøre en del selv, så vil jeg si at dere klarer dere greit med det budsjettet der. Vi gjorde alt (nevnt ovenfor), til en kostnad av 1.1 mill (også inkludert gulvarme i hele hovedetasjen). Anonymkode: 8d43d...14d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #27 Del Skrevet 16. desember 2024 Innvendig tror jeg kanskje jeg ville begynt med bad + kanskje soverom. Det gjorde vi i vårt 70-talls hus, utrolig glad for det! Stue, kjøkken osv kan man fint bruke noen år selv om det er slitt (+ de er lette å "sminke" i mellomtiden) men digg å ha et nytt bad og freshe soverom. I tillegg er det gjerne fare for vannlekkasje osv dersom badet er veldig gammelt. Av samme grunn ville jeg utvendig ha prioritert taket. Anonymkode: ce76c...e07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå