AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #1 Skrevet 4. desember 2024 Og fått i posten? Hvilke utstyr var med i pakken? Fulgte alt med til blodprøvetaking osv? Anonymkode: ef4eb...031
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #2 Skrevet 4. desember 2024 Dette lurer jeg også på! Og har det nå blitt sånn at man kan ta prøven selv, eller må man fortsatt ringe rundt og tigge legekontor om å ta blodprøven? Jeg får alltid ned på mitt fastlegekontor om det ikke er min fastlege som har bestilt prøven. Og hvilken skal dere ta? Harmony eller Panorama? Anonymkode: 82f15...ed1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #3 Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Dette lurer jeg også på! Og har det nå blitt sånn at man kan ta prøven selv, eller må man fortsatt ringe rundt og tigge legekontor om å ta blodprøven? Jeg får alltid ned på mitt fastlegekontor om det ikke er min fastlege som har bestilt prøven. Og hvilken skal dere ta? Harmony eller Panorama? Anonymkode: 82f15...ed1 Skal ta panorama Tok den forrige svangerskap også, men reiste da til Danmark for det var ikke mulig å få tilsendt den gang. Veldig fornøyd med klinikken den gang, proffe folk og kort svarfrist! Svigermor er bioingeniør, så jeg tenker å få henne til å ta den (regner med hun sier ja, kan ikke tenke meg noe annet) så jeg slipper det problemet heldigvis! Jeg lurer på om det er med nåler og full pakke i kit'et eller om hun må "låne" på jobb 🤭 Anonymkode: ef4eb...031
Melus Skrevet 4. desember 2024 #4 Skrevet 4. desember 2024 Jeg har bestilt derfra to ganger. Du får med alt du trenger, og papirer som skal fylles ut. Tok det med til fastlegen, tok blodprøven, sendte pakken til USA med DHL og fikk svar etter ca én uke.
Melus Skrevet 4. desember 2024 #5 Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skal ta panorama Tok den forrige svangerskap også, men reiste da til Danmark for det var ikke mulig å få tilsendt den gang. Veldig fornøyd med klinikken den gang, proffe folk og kort svarfrist! Svigermor er bioingeniør, så jeg tenker å få henne til å ta den (regner med hun sier ja, kan ikke tenke meg noe annet) så jeg slipper det problemet heldigvis! Jeg lurer på om det er med nåler og full pakke i kit'et eller om hun må "låne" på jobb 🤭 Anonymkode: ef4eb...031 Usikker på om nåler er med, men blodprøveglass er med. Men du må ha en sånn klistrelapp som klistres utenpå glasset, med personnummer osv på. De er veldig strenge. Legen min gjorde en feil første gangen, så prøven ble ikke analysert, måtte få tilsendt nytt kit.
Melus Skrevet 4. desember 2024 #6 Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette lurer jeg også på! Og har det nå blitt sånn at man kan ta prøven selv, eller må man fortsatt ringe rundt og tigge legekontor om å ta blodprøven? Jeg får alltid ned på mitt fastlegekontor om det ikke er min fastlege som har bestilt prøven. Og hvilken skal dere ta? Harmony eller Panorama? Anonymkode: 82f15...ed1 Så rart at du får nei. Hos min fastlege var det ingen problem.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #7 Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skal ta panorama Tok den forrige svangerskap også, men reiste da til Danmark for det var ikke mulig å få tilsendt den gang. Veldig fornøyd med klinikken den gang, proffe folk og kort svarfrist! Svigermor er bioingeniør, så jeg tenker å få henne til å ta den (regner med hun sier ja, kan ikke tenke meg noe annet) så jeg slipper det problemet heldigvis! Jeg lurer på om det er med nåler og full pakke i kit'et eller om hun må "låne" på jobb 🤭 Anonymkode: ef4eb...031 Helsepersonell har ikke lov til å ta disse prøvene i Norge. verken legekontor eller andre skal ikke ta blodprøver som ikke er innenfor reglene for hvem som kan få utført disse testene eller andre ting. Det du vil be svigermor om er ulovlig og noe som kan føre til at hun mister sin autorisasjon som helsepersonell. Selv ikke jeg som både jobber med blodprøver på andre og so setter intravenøs medisin på meg selv har lov til å tappe eget blod for en Nip test til utlandet. Anonymkode: 789ff...055
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #8 Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Helsepersonell har ikke lov til å ta disse prøvene i Norge. verken legekontor eller andre skal ikke ta blodprøver som ikke er innenfor reglene for hvem som kan få utført disse testene eller andre ting. Det du vil be svigermor om er ulovlig og noe som kan føre til at hun mister sin autorisasjon som helsepersonell. Selv ikke jeg som både jobber med blodprøver på andre og so setter intravenøs medisin på meg selv har lov til å tappe eget blod for en Nip test til utlandet. Anonymkode: 789ff...055 Hvor står dette? Anonymkode: b9f40...223
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #9 Skrevet 4. desember 2024 Følger med alt du trenger til å ta prøven selv hjemme, men anbefaler å ta det på legekontoret eller sykehus. De er pliktig til å hjelpe deg med å ta prøven (ivertfall på sykehuset. Legekontoret kan være litt vrang etter min erfaring. Ring de). Husk å merke glassene og pakken korrekt. Send mail til klinikken eller ring om du er usikker. De er veldig flinke til å forklare etc. Anonymkode: b94da...cb4
Melus Skrevet 4. desember 2024 #10 Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Helsepersonell har ikke lov til å ta disse prøvene i Norge. verken legekontor eller andre skal ikke ta blodprøver som ikke er innenfor reglene for hvem som kan få utført disse testene eller andre ting. Det du vil be svigermor om er ulovlig og noe som kan føre til at hun mister sin autorisasjon som helsepersonell. Selv ikke jeg som både jobber med blodprøver på andre og so setter intravenøs medisin på meg selv har lov til å tappe eget blod for en Nip test til utlandet. Anonymkode: 789ff...055 Kilde? Har tatt den to ganger, ved to forskjellige fastlegekontor, helt uten problemer.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #11 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Helsepersonell har ikke lov til å ta disse prøvene i Norge. verken legekontor eller andre skal ikke ta blodprøver som ikke er innenfor reglene for hvem som kan få utført disse testene eller andre ting. Det du vil be svigermor om er ulovlig og noe som kan føre til at hun mister sin autorisasjon som helsepersonell. Selv ikke jeg som både jobber med blodprøver på andre og so setter intravenøs medisin på meg selv har lov til å tappe eget blod for en Nip test til utlandet. Anonymkode: 789ff...055 Er du sikker på det? Jeg jobber selv med blodprøvetaking (på en lab) og har aldri hørt dette. Jeg er faktisk ganske sikker på at vi har tatt flere sånne prøver før. Anonymkode: 3a365...9a6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #12 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du sikker på det? Jeg jobber selv med blodprøvetaking (på en lab) og har aldri hørt dette. Jeg er faktisk ganske sikker på at vi har tatt flere sånne prøver før. Anonymkode: 3a365...9a6 Ikke meg du spurte, men dette står i en artikkel fra mai 2024 "Ulovlig å ta blodprøve Kvinner som bestiller blodprøv-kit via nett må ofte ha hjelp til å ta blodprøven, men det er ikke hvem som helst som kan hjelpe til med det. Helse- og omsorgsdepartementet sier til NRK det ikke er lov å hjelpe gravide med å ta blodprøven uten NIPT-godkjenning. Anne Forus i Helsedirektoratet sier at de den siste tiden har gitt flere advarsler til helsepersonell som har hjulpet gravide med dette. –Vi har fått informasjon om virksomheter som ikke har godkjenning for å tilby nipt, som allikevel har avertert med at de kan ta blodprøver for gravide som kommer med et sånt prøvekit. Forus sier de vet lite om hvordan testene er analysert og om hvordan klinikkene i Kina og USA håndterer og oppbevarer personopplysningene som følger med testene." https://www.nrk.no/norge/helsemyndighetene-sier-gravide-bestiller-gentest-til-fosteret-pa-nett-fra-utlandet-1.16883420 Anonymkode: 223ac...871
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #13 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke meg du spurte, men dette står i en artikkel fra mai 2024 "Ulovlig å ta blodprøve Kvinner som bestiller blodprøv-kit via nett må ofte ha hjelp til å ta blodprøven, men det er ikke hvem som helst som kan hjelpe til med det. Helse- og omsorgsdepartementet sier til NRK det ikke er lov å hjelpe gravide med å ta blodprøven uten NIPT-godkjenning. Anne Forus i Helsedirektoratet sier at de den siste tiden har gitt flere advarsler til helsepersonell som har hjulpet gravide med dette. –Vi har fått informasjon om virksomheter som ikke har godkjenning for å tilby nipt, som allikevel har avertert med at de kan ta blodprøver for gravide som kommer med et sånt prøvekit. Forus sier de vet lite om hvordan testene er analysert og om hvordan klinikkene i Kina og USA håndterer og oppbevarer personopplysningene som følger med testene." https://www.nrk.no/norge/helsemyndighetene-sier-gravide-bestiller-gentest-til-fosteret-pa-nett-fra-utlandet-1.16883420 Anonymkode: 223ac...871 Jøss, det var nytt for meg og sannsynligvis også for min forrige arbeidsgiver 😅 Anonymkode: 3a365...9a6 1
Melus Skrevet 5. desember 2024 #14 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jøss, det var nytt for meg og sannsynligvis også for min forrige arbeidsgiver 😅 Anonymkode: 3a365...9a6 Tydeligvis for mange. Det er en del som bestiller disse prøvene, og noen tar jo prøvene for dem.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #15 Skrevet 5. desember 2024 Tok NIPT derfra i 2022. Alt fulgte med. Fikk en sykepleier på et privat legekontor til å ta prøven. Funket bra. Anonymkode: fbe43...400
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #16 Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 16.10): Hvor står dette? Anonymkode: b9f40...223 Det r jeg ikke sikker på hvor står, men jeg vet med 100% sikkerhet at tester som en ikke får utført i Norge, enten på grunn av alder eller fordi testene ikke analyseres i Norge fordi de ikke er lov å gjennomføre i Norge, de testen har vi som helsepersonell ikke lov til å hjelpe til med, uten fare for å miste autorisasjon som helsepersonell. Mister man autorisasjonen så er man og uten jobb. Helsepersonell skal ikke bidra til at ulovlige tester å utføre i Norge blir tatt og sendt til analyse i utlandet. Det bør jo og være opplagt for folk flest? Det er og fokus på at tester sendt til utlandet kan bli misbrukt av andre, fordi de får tilgang til arvemateriale ikke bare til barnet og den gravide men både forfedre og etter kommeres arvemateriale blir «usikret» for all fremtid uten at noen har kontroll på hva DNAet blir brukt til. Men å rise til utlandet og ta tester det er det ingen i Norge som bryr seg om. Orker ikke sette meg til å finlese Helsepersonell loven, men vil anta at den hjemler dette. Som helsepersonell får vi stadig klar melding om at dette skal vi aldri bidra til å få utført. Anonymkode: 789ff...055
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå