AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #41 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lånet blir selvfølgelig høyere når boligprisene stiger. Anonymkode: a504b...2de Hvordan får en mer lån basert på samme inntektskrav, selv om boligprisene stiger? Anonymkode: 6ea86...5d5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #42 Del Skrevet 4. desember 2024 LeneXCII skrev (2 timer siden): Forstår ikke helt hva som skal bli bedre ved å senke egenkapitalkravet.. Det blir jo bare enda flere kjøpere som fører til enda større prisvekst på boliger. Et allerede forgjeldet folk skal få enda mer gjeld.. Ingen forskjell, folks betjeningsevne beregnes på samme vis fortsatt. Anonymkode: e8321...dd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #43 Del Skrevet 4. desember 2024 rayzor skrev (16 minutter siden): Nei, sett et tak på hvor mange boliger private eller eiedomsbedrifter kan eie. Alt over det taket bør så få 25% eiendomskatt. Da er det ikke lenger lukrativt å investere i eiendom for utleie. Prisene vil da synke til et normalt nivå der alle har råd, for antallet ledige boliger for salg vil da mangedobles. Utleiehaiene har i stor grad solgt seg ut fordi det ikke er lønnsomt å eie for utleie. Anonymkode: 4e442...b3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #44 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig er alle i bankene fornøyd. Det er fler kunder og mer inntekter. Dere gjør ikke samfunnet en tjeneste. Ulempen er høyere risiko for tap for eierne av banken. Dere driver ikke samfunnsnytte. Dere tjener penger. Ikke lat som noe annet 😂 Men med det sagt har jeg tenkt å kjøpe mer aksjer i DNB 😂 Anonymkode: 83bf9...89f Jeg er ikke banken, jeg er en finansrådgiver som jobber ut mot kundene og jeg drives av å hjelpe de jeg snakker med til å realisere det som for de fleste er en stor drøm og milepæl i livet. Hva banken tjener har jeg ikke noe annet forhold til enn at jeg får lønn på konto og har en trygg hverdag. Som er flott! De fleste kollegene mine brenner for en hverdag som er hyggelig og engasjerende, og selvfølgelig er det mer hyggelig å gå på jobb når man gjør en jobb som fører til fornøyde kunder og at man faktisk kan være en del av noe stort. For det er stort for kundene. Det er selvfølgelig flott å ha en arbeidsgiver som går godt. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Om du tror vi leverer barna våre i barnehagen og går på jobb hver eneste dag fordi vi gleder oss til å få presentert et årsresultat i Q1 neste år så tar du veldig feil, vår jobb er kundekontakt 🫶🏻 Anonymkode: 8af9f...9b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #45 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Lånet vil ikke bli høyere, da det er inntekten din som bestemmer max på dette, ikke kravet til egenkapital. Anonymkode: 6ea86...5d5 Utlånsforskriften krever: 1. Minimum 15% egenkapital (settes nå ned til 10%) 2. Maksimalt 5x inntekt 3. Økonomien din må tåle 3% renteøkning Banken vil sjekke alle 3 og den mest begrensende faktoren for deg vil styre hvor mye du får i lån. Anonymkode: 4e442...b3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #46 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke banken, jeg er en finansrådgiver som jobber ut mot kundene og jeg drives av å hjelpe de jeg snakker med til å realisere det som for de fleste er en stor drøm og milepæl i livet. Hva banken tjener har jeg ikke noe annet forhold til enn at jeg får lønn på konto og har en trygg hverdag. Som er flott! De fleste kollegene mine brenner for en hverdag som er hyggelig og engasjerende, og selvfølgelig er det mer hyggelig å gå på jobb når man gjør en jobb som fører til fornøyde kunder og at man faktisk kan være en del av noe stort. For det er stort for kundene. Det er selvfølgelig flott å ha en arbeidsgiver som går godt. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Om du tror vi leverer barna våre i barnehagen og går på jobb hver eneste dag fordi vi gleder oss til å få presentert et årsresultat i Q1 neste år så tar du veldig feil, vår jobb er kundekontakt 🫶🏻 Anonymkode: 8af9f...9b7 Skrevet fra hjemmekontoret på en onsdag? Anonymkode: e8321...dd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #47 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er ikke banken, jeg er en finansrådgiver som jobber ut mot kundene og jeg drives av å hjelpe de jeg snakker med til å realisere det som for de fleste er en stor drøm og milepæl i livet. Hva banken tjener har jeg ikke noe annet forhold til enn at jeg får lønn på konto og har en trygg hverdag. Som er flott! De fleste kollegene mine brenner for en hverdag som er hyggelig og engasjerende, og selvfølgelig er det mer hyggelig å gå på jobb når man gjør en jobb som fører til fornøyde kunder og at man faktisk kan være en del av noe stort. For det er stort for kundene. Det er selvfølgelig flott å ha en arbeidsgiver som går godt. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. Om du tror vi leverer barna våre i barnehagen og går på jobb hver eneste dag fordi vi gleder oss til å få presentert et årsresultat i Q1 neste år så tar du veldig feil, vår jobb er kundekontakt 🫶🏻 Anonymkode: 8af9f...9b7 Ah, skjønner. La meg omformulere meg: du tror du gjør noe samsunnsnyttig, men det du EGENTLIG gjør er å selge produkter. Du er klar over at du har en salgsstilling, ikke sant? Du driver ikke veldedighet. Men jeg eier aksjer i DNB, så jeg er happy for at du gjør jobben din jeg! Misforstå meg rett. Anonymkode: 83bf9...89f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #48 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): jeg har jobbet og spinket og spart i mange år for å klare å komme meg inn på boligmarkedet. Det er veldig egoistisk å ikke se på helheten, men for meg er det faktisk viktigst å ha et trygt sted å bo ❤️ For meg er senkingen av kravet en enorm hjelp Anonymkode: f34fd...ca2 Det er ikke en enorm hjelp hvis prisene øker fordi flere har mulighet til å kjøpe førstegangsboliger. Anonymkode: e9751...802 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 4. desember 2024 #49 Del Skrevet 4. desember 2024 rayzor skrev (18 minutter siden): Prisene vil da synke til et normalt nivå der alle har råd, for antallet ledige boliger for salg vil da mangedobles. Allerede nå er betalingsevnen i markedet så dårlig at mange utleiere selger seg ut: prisene i markedet er ikke økonomisk bærekraftige. Så forslaget vil ikke virke. Vi må få ned inflasjonen, nedregulere kosten og få opp nybyggingen. Dette krever en stor omlegging av boligpolitikken i Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 4. desember 2024 #50 Del Skrevet 4. desember 2024 Tråden er slått sammen med et tilsvarende emne: ''Egenandelen på bolig senkes 15 til 10%. Hva faen!?''. Rhodiola, adm. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
georgilio Skrevet 4. desember 2024 #51 Del Skrevet 4. desember 2024 Vi bor i landet med mest gjeld per familie i verden!! Og vi øker lånebeløpet til 90% !! Bare for å få flere i mer gjeld!! Det er bare galskap... Jeg håper ikke Norges økonomi krasjer i nær fremtid, for hvis den gjør det blir det ekstremt dramatisk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #52 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skrevet fra hjemmekontoret på en onsdag? Anonymkode: e8321...dd0 Relevans? 😊 Er der virkelig så vanskelig å tro at noen faktisk liker jobben sin? Tror du vi hadde sittet i kundekontakt om vi faktisk ikke trivdes med det? 😊 Uansett, dette er helt utenfor tema og du skal få ha den motvillige og negative holdningen din i fred. Jeg håper ihvertfall at kundene som er i kontakt med meg eller mine kolleger føler på at vi også synes det er stas å bidra til at de får kjøpt hjemmet de ønsker og at vi behandler det ønsket med respekt og intensjon om å få det til 🫶🏻 Selvfølgelig er det stas å kunne bidra til at en barnefamilie kan kjøpe seg et hjem og flytte fra en leid sokkel for å sikre stabilitet mot skolestart for barnet sitt 🤩 Mer av det! Anonymkode: 8af9f...9b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #53 Del Skrevet 4. desember 2024 georgilio skrev (9 minutter siden): Vi bor i landet med mest gjeld per familie i verden!! Og vi øker lånebeløpet til 90% !! Bare for å få flere i mer gjeld!! Det er bare galskap... Jeg håper ikke Norges økonomi krasjer i nær fremtid, for hvis den gjør det blir det ekstremt dramatisk.. Nei det gjør vi ikke nødvendigvis, betjeningsevnen og krav til dette samt max 5x inntekt vil i utgangspunktet beholdes og det er det som først og fremst gir pekepinn på en bærekraftig lånesituasjon. Lavere EK-krav er ikke synonymt med mer lån. Anonymkode: 8af9f...9b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #54 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eneste som hjelper er å begrense innvandring og bygge boliger. Anonymkode: 5fbf0...a87 Shallom det skjer aldri Anonymkode: fe626...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
georgilio Skrevet 4. desember 2024 #55 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): No, we don't necessarily do that, the ability to operate and requirements for this as well as a maximum of 5x income will basically be retained and that is what primarily gives clues to a sustainable loan situation. Lower EK requirements are not synonymous with more loans. Anonymous code: 8af9f...9b7 jo mer gjeld du er, jo mer utsatt for potensiell økonomisk oppgang er du. Dette har skjedd i mange land før Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #56 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ah, skjønner. La meg omformulere meg: du tror du gjør noe samsunnsnyttig, men det du EGENTLIG gjør er å selge produkter. Du er klar over at du har en salgsstilling, ikke sant? Du driver ikke veldedighet. Men jeg eier aksjer i DNB, så jeg er happy for at du gjør jobben din jeg! Misforstå meg rett. Anonymkode: 83bf9...89f Jeg ser fortsatt ikke poenget ditt eller hva du prøver å påpeke, skal du degradere min glede i min jobb fordi du mener jeg er en selger? Hva er galt i å være en selger? Om du kaller min stilling selger eller rådgiver eller hva enn så er sluttresultatet og produktet det samme. Jeg har aldri sagt at jeg driver med veldedighet. Men, produktet jeg selger er livsendrende for de aller fleste. Spesielt for de barnefamiliene som potensielt nå får en sjanse så er dette stort for DEM. Det skal man behandle med respekt og empati, og man må selvsagt ha et ønske om å hjelpe. De blottlegger økonomien sin og livssituasjonen sin for oss. Om jeg skal gå på jobb med holdningen om at de bare er tall i et system og at jeg skal selge renter så lederen i banken skal bli rik til neste år så mister man det memellommenneskelige. Og slik har vi det heldigvis ikke i banken jeg jobber. Selv om det tydeligvis går sport i å påpeke dette på kvinneguiden. Så håper jeg ikke dette er opplevelsen til de som møter banken sin i et potensielt sårbar og blottlagt situasjon, uansett bank. Så ja, jeg jubler for denne endringen! Ellers har jeg 100% tillit til at de som jobber høyere opp i banken ellers gjør gode risikovurderinger og driver banken godt til tross for endringen om senket krav til EK 🫶🏻 Velkommen til alle som får det lettere på tur inn i boligmarkedet framover 🥰 Anonymkode: 8af9f...9b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #57 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Relevans? 😊 Er der virkelig så vanskelig å tro at noen faktisk liker jobben sin? Tror du vi hadde sittet i kundekontakt om vi faktisk ikke trivdes med det? 😊 Uansett, dette er helt utenfor tema og du skal få ha den motvillige og negative holdningen din i fred. Jeg håper ihvertfall at kundene som er i kontakt med meg eller mine kolleger føler på at vi også synes det er stas å bidra til at de får kjøpt hjemmet de ønsker og at vi behandler det ønsket med respekt og intensjon om å få det til 🫶🏻 Selvfølgelig er det stas å kunne bidra til at en barnefamilie kan kjøpe seg et hjem og flytte fra en leid sokkel for å sikre stabilitet mot skolestart for barnet sitt 🤩 Mer av det! Anonymkode: 8af9f...9b7 Jeg stilte et enkelt spørsmål, ingen grunn til å anta noe som helst om holdningen min. Som kunderådgiver bør du adressere svarene dine litt mer positivt. Anonymkode: e8321...dd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #58 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): jeg har jobbet og spinket og spart i mange år for å klare å komme meg inn på boligmarkedet. Det er veldig egoistisk å ikke se på helheten, men for meg er det faktisk viktigst å ha et trygt sted å bo ❤️ For meg er senkingen av kravet en enorm hjelp Anonymkode: f34fd...ca2 Det er jo greit nok, men problemet kan bli at ved å senke EK kravet kan etterspørselen bli høyere etter bolig og det er allerede en knapphet på boliger. Ved høyere etterspørsel stiger prisene og da er det godt mulig at EK kravet på 10 % vil være like mye eller mer i kroner ved høyere priser enn 15 % på priser som ikke har økt så mye. Så i realiteten kan det bli større krav for deg fordi prisene stiger unormalt mye. Anonymkode: 32d5f...4ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #59 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ser at regjeringen nå har besluttet å senke kravet til EK fra 15% til 10%. Jeg skal kjøpe bolig i 2028 og lurer på om det er sannsynlig at kravet består da? Vet noen hva en evnt høyre-regjering syns om denne endringen? Surt hvis det forsvinner rett før boligkjøp 🙈 Anonymkode: f34fd...ca2 Dette med å senke ek kravet helt med til 10% er helt spinnvilt og sykt skummelt. 90% belåningsgrad er helt hinsides, kommer garantert til å føre med seg. 1) enorm prisøkning, de svake vil alltid bli forbigått for de har uansett ikke betjeningsevne. Og værre vil jo det bli med økte priser. 2) store betjeningsproblemer, og dertil økonomisk ruin. 90 % er ubegripelig stor gjeld, og da er det absolutt null rom, null fleksibilitet. 3) urolige markedet. Jeg vil tro det blir gjort om på ved første anledning ved registreringskifte, for dette er et Vedum stunt uten forankring i det realistiske. Et stunt for å tiltrekke seg velgere og intet mer. Anonymkode: 1040e...857 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2024 #60 Del Skrevet 4. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette med å senke ek kravet helt med til 10% er helt spinnvilt og sykt skummelt. 90% belåningsgrad er helt hinsides, kommer garantert til å føre med seg. 1) enorm prisøkning, de svake vil alltid bli forbigått for de har uansett ikke betjeningsevne. Og værre vil jo det bli med økte priser. 2) store betjeningsproblemer, og dertil økonomisk ruin. 90 % er ubegripelig stor gjeld, og da er det absolutt null rom, null fleksibilitet. 3) urolige markedet. Jeg vil tro det blir gjort om på ved første anledning ved registreringskifte, for dette er et Vedum stunt uten forankring i det realistiske. Et stunt for å tiltrekke seg velgere og intet mer. Anonymkode: 1040e...857 2: Gjelden blir ikke høyere, da det fortsatt er betjeningsevnen din som avgjør hvor mye lån du får. Dette er det samme enten egenkapitalkravet er 10 eller 15%., lånegrensen din endres ikke. Anonymkode: e8321...dd0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå