Gå til innhold

Senke kravet til EK - hvor lenge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fra når vil denne endringen gjelde?

Anonymkode: 9911b...654

Fra nyttår. 

Anonymkode: 83bf9...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis man ikke klarer å spare opp egenkapital så har man kanskje heller ikke forutsetning for å betjene lånet trygt?

Anonymkode: e8478...fd3

Det der er en sannhet med sterke modifikasjoner. 

Å leie leilighet med to soverom i min region koster minst 20.000. Da tar det fort tid å spare opp noen hundre tusen i egenkapital. 

Vi fikk som nyutdanna med tvillinger  topplån av banken. Vi hadde gode utdannelser, trygge jobber, men lite penger på bok.

Det hadde tatt oss år å spare opp pengene. Istedet kom vi rett inn på boligmarkedet, og har aldri slitt med å betale lånet (som faktisk er mindre å betale i måneden enn naboen leier ut kjellerleiligheten sin for). 

Anonymkode: b0f60...459

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De som har nedbetalt bolig sitter på såpass store verdier at de kan kjøpe hva som helst. De som betaler prisen er de som ikke har kommet seg inn på boligmarkedet og ikke får hjelp av foreldrene sine. 

Anonymkode: 78719...bf6

Tøys og tull. Det finnes mange eneboliger i dette landet som ikke er "enorme" verdier, og som heller ikke er en god investering. De koster masse å vedlikeholde, og eierne har ikke nok inntekt til å betale for det. Nyere leiligheter i samme by koster MER enn huset, og vips sitter de i fella. Å tro at det er enorme verdier i et gjennomsnittlig hus er ikke bare bak mål, det er kunnskapsløst. 

De aller fleste kan fint komme seg inn på boligmarkedet om de flytter ut av gryta. Det gjorde jeg. Kjøpte et tre-etasjers rekkehus med fire soverom, to bad og garasje, to stuer og masse oppbevaring for prisen som ikke engang hadde gitt meg en leilighet i Oslo. Og jeg ER fra Oslo vest. Bor 50 minutter unna bygrensa, østover. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (15 minutter siden):

Krav på 10% kan kanskje bli litt lite men det bør være krav om minst 80% egenkapital på sekundærbolig, det ville løst noe av problemet.

Det er jo vi som kjøpte i veldig ung alder som har kommet veldig godt ut av dette. Vi er bare 40 årene enda. Og kjøpte for over 20 år siden uten egenkapital. Huset vårt har eksplodert i verdi. Har ikke så mye lån igjen. Så å kjøpe oss en leilighet i tillegg var ikke noe problemer siden vi sitter med så mye verdier. Vips så har ungen vår en plass å bo helt for seg selv. Ja vi vet vi er heldig. Er mange på vår alder som begynner no med å kjøpe seg hus og får barn. Vi er jo ferdig. Og no vurderer vi å selge huset slik at barnefamilie kan heller få glede av det. Så kan vi bygge oss et lite nett hus til oss to bare isteden for. 

Anonymkode: 3f574...65a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

De aller fleste er enige om at privatpersoner skal kunne kjøpe seg eiendom for tryggheten og egen økonomisk gevinst. Dessverre er boligkjøp såpass gunstig at folk kjøper både bolig nummer 2 og 3 og firmaer kjøper opp eiendom for å leie ut til blodpris.

Håper du får kjøpt deg bolig. Men senking av egenkapitalkrav vil føre til at konkurrentene dine også får mulighet til å betale mer for boligen. 

Problemet er jo et system som gir urimelige fordel til oss huseiere på bekostning av de som ikke eier hus. Det er antisosialt - ta fra de fattige og gi til de rike.

Bolig burde gi formueskatt på lik linje med penger i banken eller aksjer. Salg av bolig burde gi skatt på avkastning på lik linje med aksjer.

10 millioner i banken: 83.000,- i formueskatt

Hus verdt 10 millioner: 83.000 i formueskatt.

Selg aksjer for en million i dag som du betalte 100.000 for i 2014: 340.000 i skatt

Selg hus for en million i dag som du betalte 100.000 for i 2014: 340.000 i skatt

(samtidig måtte man fjerne den tullete dokumentavgiften på 2.5%)

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det der er en sannhet med sterke modifikasjoner. 

Å leie leilighet med to soverom i min region koster minst 20.000. Da tar det fort tid å spare opp noen hundre tusen i egenkapital. 

Vi fikk som nyutdanna med tvillinger  topplån av banken. Vi hadde gode utdannelser, trygge jobber, men lite penger på bok.

Det hadde tatt oss år å spare opp pengene. Istedet kom vi rett inn på boligmarkedet, og har aldri slitt med å betale lånet (som faktisk er mindre å betale i måneden enn naboen leier ut kjellerleiligheten sin for). 

Anonymkode: b0f60...459

Boligmarkedet i Oslo har i det siste vært rent tap for mange utleiere. Boligen jeg solgte kunne kanskje gi 25.000/mnd som utleie. Å betjene rentene på lånet på salgssummen er mer enn 25.000/mnd.

Mao så er det lettere å spare hvis man leier enn eier. Vi har lullet oss inn i en virkelighet hvor husprisene vokser fra inflasjon, lønnsøkning og lånekostnader. Å kjøpe hus har vært som å kjøpe en sparegris, vi forventer at hver krone puttet inn går til oss selv.

Men nå skal banken ha mye penger bare for privilegiet å bo i eget hus - så lenge man mangler kapitalen. Noe som også gir mening, å eie et hus finansiert av banken er på noen måter ekvivalent med å leie samme hus (men du er mer eksponert for opp- og nedturer).

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man ikke klarer å spare opp egenkapital så har man kanskje heller ikke forutsetning for å betjene lånet trygt?

Det er nå ikke nødvendigvis sandt. Ser bare på søstre mi. Ho betaler husleie på 16.000kr i mnd får ikke lån. Hadde ho fått lån på flere boliger ho har kikket på hadde ho vært ute med ca 10.000kr i mnd. Ja kommunale avgifter hadde ko.met på men det tilsvarer ikke 6000kr i mnd. 

Ser bare selv og. Vi hadde ikke bodd så billig som vi gjør hvis vi ikke hadde gått lån. Tilogmed kommunale boliger er mer en hva vi betaler i lån,kommunalaavgifter og forsikring på boligen.

Ja det har sikkert noe med hvor en bor. Men blir for dumt at eks at personer med helt normal inntekt ikke ska kunne komme seg inn på boligmarkedet.  

Dette kan og kansje gjøre at det blir igang satt bygging  hvis flere kan gå mulighet til egen bolig

Anonymkode: cf6b6...93c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

De som har nedbetalt bolig sitter på såpass store verdier at de kan kjøpe hva som helst. De som betaler prisen er de som ikke har kommet seg inn på boligmarkedet og ikke får hjelp av foreldrene sine. 

Det er nok ikke rett over alt. Huset vi bor i ga vi 1.3 for og verdi i dag altså 10 år etter er 1.5. Selv om vi har lagt nytt tak,nytt kjøkken og nytt bad

Anonymkode: cf6b6...93c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som finansrådgiver jubler jeg! På den egoistiske siden kommer jeg aldri til å bli arbeidsledig, for antall søkere på nyåret kommer til å eksplodere 🤪

Regjeringen åpner også for individuell vurdering av barnefamilier uten standardiserte SIFO-tall. Vi vil få muligheten til å hjelpe mange flere, og det gjør meg utrolig glad!! 🩷 Jeg er i utgangspunktet ikke for å senke kravene til betjeningsevne, men sannheten er likevel at det sitter mange familier med barn som betaler like mye i husleie og som får det til å gå rundt helt fint. De aller fleste kan å prioritere!

Smør dere med tålmodighet og forvent lang ventetid, presset kommer til å øke. Så håper jeg at vi kan hjelpe mange fler av dere inn på boligmarkedet i 2025 🫶🏻

Anonymkode: 8af9f...9b7

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Problemet er jo et system som gir urimelige fordel til oss huseiere på bekostning av de som ikke eier hus. Det er antisosialt - ta fra de fattige og gi til de rike.

Ha, men nå er det jo så utrolig mange andre "sosiale" ordninger i dette landet som utjevner andre vei, så kanskje bare rett og rimelig at man får ha evt gevinst på boligen i fred.. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært løst smidig ved at å beholde 15% for alle andre enn førstegangskjøpere/de som ikke har eid bolig på x antall år. Nå tror jeg på en ny prisspiral.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som finansrådgiver jubler jeg! På den egoistiske siden kommer jeg aldri til å bli arbeidsledig, for antall søkere på nyåret kommer til å eksplodere 🤪

Regjeringen åpner også for individuell vurdering av barnefamilier uten standardiserte SIFO-tall. Vi vil få muligheten til å hjelpe mange flere, og det gjør meg utrolig glad!! 🩷 Jeg er i utgangspunktet ikke for å senke kravene til betjeningsevne, men sannheten er likevel at det sitter mange familier med barn som betaler like mye i husleie og som får det til å gå rundt helt fint. De aller fleste kan å prioritere!

Smør dere med tålmodighet og forvent lang ventetid, presset kommer til å øke. Så håper jeg at vi kan hjelpe mange fler av dere inn på boligmarkedet i 2025 🫶🏻

Men som finansrådgiver vet du også at det er mer enn betalingsevne som gjelder.. Sikkerhet er også en faktor! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (1 time siden):

Det vil jo vise seg, men faren er jo at du må betale desto mer for boligen.. 

jeg tenker at når man senker EK så kommer man lettere inn på boligmarkedet. Har du behov for et redusert EK krav, så kan du heller ikke kjøpe dyrt. Derimot kan du kjøpe rimeligere, og betale til deg selv. Når du etter år skal kjøpe noe litt større/nyere, så har du betalt ned mer på lånet, og du får kanskje mer for salget- dermed har du økt egenkaptial. Leier du til 15.000 i mnd så klarer du knapt å legge av et par lapper i måneden, samtidig som utleier tjener gode penger på deg. 

Lavere egenkapital vil ikke påvirke belastning på lånet, den regnes ut i fra inntekt. Eksempelvis: jeg kunne låne 2,1 millioner. Om egenkapital var på 600.000 kunne jeg kjøpe for 2,7 mill. Om jeg hadde egenkaptial på 400.000, kunne jeg kjøpe hus for 2,5 mill. 

Slik vil det fortsatt regnes ut, bare at dersom kravet senkes til 250.000 på 2 mill i lån, får du kjøpt for maks 2.250- kontra 2,5 om kravet var 500.000 

Hadde jeg kjøpt hus og hadde fått redusert EK, så hadde jeg nok heller ikke tatt maks lån. Men redusert til feks lån på 1,6 og dermed kjøpt bolig for under 2 mill, selv om jeg i utgangspunktet kunne lånt mer. 

Anonymkode: 86dc5...171

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LeneXCII skrev (2 minutter siden):

Men som finansrådgiver vet du også at det er mer enn betalingsevne som gjelder.. Sikkerhet er også en faktor! 

Det er selvfølgelig mange bakdeøer også. Absolutt, men misligholdene kommer ikke nødvendigvis til å øke. Den faktoren vil ikke nødvendigvis bli lineær men stå i ro, for kundene tåler ikke mer lån selv om de får lavere EK-krav. Når det kommer til sikkerhet så går risikoen først og fremst til banken. Det er selvfølgelig bakdeler med det, og jeg er usikker på om det kan utløse andre faktorer som gjør at banken sikrer seg på annet vis. Som da igjen gjør det like vanskelig. Jeg tror feks ikke at banken jeg jobber I kommer til å fire på vurderingen om betjeningsevne parallellt med lavere sikkerhet. Men vi får se, ingen vet.

Når det er sagt, Finanstilsynet setter kun rammer for ytterpunkter. Bankene står fritt til å velge hvilke risikofaktorer de skal hensynta ved utlån. Det kan godt hende at bankene derfor velger å kun tilby senket krav til egenkapital til førstegangskjøpere og opprettholde 15% for resten. Det vil tiden vise.

Jeg håper ihvertfall ikke at det senkes mtp refinansiering slik at bankene får høyere risiko fordi folk vil pusse opp og kjøpe nye biler.

Spennende tider. Jeg håper uansett at vi får mulighet til å hjelpe flere 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikerne våre er noen idioter. De senker egenandelen fra 15 til 10%.

Ja, fler har muligheten til å få lån. Men, etterspørselen vil øke markant, og hva skjer da? Jo, MYE HØYERE PRISER!!!

Og de påstår at dette er en gladnyhet. Kjøss meg rasstappen!

Bra for de som allerede er rike og bedrifter som allerede eier mange boliger og leier ut. 

Med økte priser, vil enda fler få lån, men lånet vil være høyere enn det eller ville vært...så enda fler vil havne i høy gjeld, som er høy nok fra før av.

Dette er fullstendig skivebom. De er ikke dumme, så kanskje dette er med vilje?

Nei, sett et tak på hvor mange boliger private eller eiedomsbedrifter kan eie. Alt over det taket bør så få 25% eiendomskatt. Da er det ikke lenger lukrativt å investere i eiendom for utleie. Prisene vil da synke til et normalt nivå der alle har råd, for antallet ledige boliger for salg vil da mangedobles.

Jepp, markedet vil krasje. Men om man gjør dette gradvis over 10år, så vil alt jevne seg ut

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lånet vil ikke bli høyere, da det er inntekten din som bestemmer max på dette, ikke kravet til egenkapital.

Anonymkode: 6ea86...5d5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Selvfølgelig er alle i bankene fornøyd. Det er fler kunder og mer inntekter. Dere gjør ikke samfunnet en tjeneste. Ulempen er høyere risiko for tap for eierne av banken.

Dere driver ikke samfunnsnytte. Dere tjener penger. Ikke lat som noe annet 😂 

Men med det sagt har jeg tenkt å kjøpe mer aksjer i DNB 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånet vil ikke bli høyere, da det er inntekten din som bestemmer max på dette, ikke kravet til egenkapital.

Anonymkode: 6ea86...5d5

Lånet blir selvfølgelig høyere når boligprisene stiger. 

Anonymkode: a504b...2de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånet blir selvfølgelig høyere når boligprisene stiger. 

Anonymkode: a504b...2de

Det blir ikke det så lenge ikke betjeningsevnen også øker. 

Anonymkode: 3b15c...364

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...