Gå til innhold

Senke kravet til EK - hvor lenge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser at regjeringen nå har besluttet å senke kravet til EK fra 15% til 10%. Jeg skal kjøpe bolig i 2028 og lurer på om det er sannsynlig at kravet består da? Vet noen hva en evnt høyre-regjering syns om denne endringen? Surt hvis det forsvinner rett før boligkjøp 🙈

Anonymkode: f34fd...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mye kan skje før da men jeg håper jeg og.. kanskje de innser at 10 er for lavt og bumper det opp til 30% når vi skal ha hus 😅

Anonymkode: 2a2ba...818

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mye kan skje før da men jeg håper jeg og.. kanskje de innser at 10 er for lavt og bumper det opp til 30% når vi skal ha hus 😅

Anonymkode: 2a2ba...818

Nei det håper jeg virkelig ikke 🤣

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt hva som skal bli bedre ved å senke egenkapitalkravet.. Det blir jo bare enda flere kjøpere som fører til enda større prisvekst på boliger.

Et allerede forgjeldet folk skal få enda mer gjeld.. 

• Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LeneXCII skrev (10 minutter siden):

Forstår ikke helt hva som skal bli bedre ved å senke egenkapitalkravet.. Det blir jo bare enda flere kjøpere som fører til enda større prisvekst på boliger.

jeg har jobbet og spinket og spart i mange år for å klare å komme meg inn på boligmarkedet. Det er veldig egoistisk å ikke se på helheten, men for meg er det faktisk viktigst å ha et trygt sted å bo ❤️ For meg er senkingen av kravet en enorm hjelp

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jobbet og spinket og spart i mange år for å klare å komme meg inn på boligmarkedet. Det er veldig egoistisk å ikke se på helheten, men for meg er det faktisk viktigst å ha et trygt sted å bo ❤️ For meg er senkingen av kravet en enorm hjelp

Det vil jo vise seg, men faren er jo at du må betale desto mer for boligen.. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Eneste som hjelper er å begrense innvandring og bygge boliger.

Anonymkode: 5fbf0...a87

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LeneXCII skrev (15 minutter siden):

Dette er jeg enig i. I et gjennomført kapitalistisk system så ville man overlate til banker og kunder å finne ordninger som begge kunne leve med, og hvis det gikk på ræv så gikk det på ræv.

Norge har en blandingsøkonomi og siden staten allerede blander seg inn i banker og individers økonomi så gir det mening å tvinge oss til å være mer robust ved å ha en viss egenkapital.

Hvis man ikke klarer å spare opp egenkapital så har man kanskje heller ikke forutsetning for å betjene lånet trygt?

Anonymkode: e8478...fd3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner godt at du vil inn på boligmarkedet og at det har vært tøft (vært der selv) , men å tro at dette er en kjempeløsning alene tror jeg er feil. Det bygges ikke nok boliger i Norge og boligbransjen er i knestående. Dessuten mister vi mye arbeidskraft ved at den norske krone er så lite verdt at utenlandsk arbeidskraft, som boligbransjen har brukt mye,  ser på det som mindre attraktivt å jobbe i Norge. Ergo tror jeg det vil ta lang tid å virkelig få fart på boligbyggingen igjen. Legg til at vi har tatt imot svært mange ukrainske flyktninger som de neste årene kommer til å ønske å skaffe seg nye boliger kommer det til å bli et stort antall kjøpere på lite boliger som jeg tror kommer til å presse prisene oppover.

Endret av KikiEco
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er enda en elendig beslutning fra politikerne.

Anonymkode: 8c7a1...03d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De aller fleste er enige om at privatpersoner skal kunne kjøpe seg eiendom for tryggheten og egen økonomisk gevinst. Dessverre er boligkjøp såpass gunstig at folk kjøper både bolig nummer 2 og 3 og firmaer kjøper opp eiendom for å leie ut til blodpris.

Håper du får kjøpt deg bolig. Men senking av egenkapitalkrav vil føre til at konkurrentene dine også får mulighet til å betale mer for boligen. 

Anonymkode: 78719...bf6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LeneXCII skrev (31 minutter siden):

Ja, det må i hvert fall følge en ekstremt innstramming for EK ved kjøp av sekundærbolig. Kravet kunne godt være 100% der. 

Anonymkode: 1dc2b...a07

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg misunner dere ikke i denne tiden. Når vi kjøpte for 23 år siden så måtte vi ikke ha noe egenkapital. Så å kom seg inn på boligmarkedet var veldig lett da. Vi var veldig ung og hadde ikke spart så mye penger. Så vi kunne videreføre bsu kontoene våres til vi var over 30 år. Og da har vi kunna seila med hele veien. 

Anonymkode: 3f574...65a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LeneXCII skrev (41 minutter siden):

Krav på 10% kan kanskje bli litt lite men det bør være krav om minst 80% egenkapital på sekundærbolig, det ville løst noe av problemet.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ordet er "sub-prime" som lagde finanskrisen i 2007-2008 og gjorde mange til gjeldsslaver.

Anonymkode: 5fbf0...a87

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det eneste det senkingen av kravet vil hjelpe deg med er å øke risikoen for å tape penger du ikke har råd til å tape. 

Å senke kravet er å gjøre ekstremt mange en enorm bjørnetjeneste. Spør du meg, burde kravet være på nærmere 30%. 

Anonymkode: 83bf9...89f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette er enda en elendig beslutning fra politikerne.

Anonymkode: 8c7a1...03d

Jepp, vi har et problem med høye boligpriser og høy gjeldsgrad (eller har vi egentlig det?) og myndighetene innfører tiltak som vil forsterke begge to.. Blir som å prøve å slukke bålet med bensin.. 

Anonymkode: 22a91...bfe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp, vi har et problem med høye boligpriser og høy gjeldsgrad (eller har vi egentlig det?) og myndighetene innfører tiltak som vil forsterke begge to.. Blir som å prøve å slukke bålet med bensin.. 

Anonymkode: 22a91...bfe

Kanskje de fremprosoverer eksplosjonen for å "bli ferdig" med det?

Anonymkode: 83bf9...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra når vil denne endringen gjelde?

Anonymkode: 9911b...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
bvp skrev (10 minutter siden):

Krav på 10% kan kanskje bli litt lite men det bør være krav om minst 80% egenkapital på sekundærbolig, det ville løst noe av problemet.

De som har nedbetalt bolig sitter på såpass store verdier at de kan kjøpe hva som helst. De som betaler prisen er de som ikke har kommet seg inn på boligmarkedet og ikke får hjelp av foreldrene sine. 

Anonymkode: 78719...bf6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...