Gå til innhold

Mounjaro - noen som har prøvd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser det står (minimum) 5 uker opphold imellom på diverse nettsteder:

https://onlinedoctor.asda.com/uk/switch-from-wegovy-to-mounjaro.html

https://click2pharmacy.co.uk/can-i-switch-from-wegovy-to-mounjaro/?srsltid=AfmBOoqVtGlkJW12ijHODTNmh4bLdZlzX22kSJB_S5fZ-l_gvaauchx3

Jeg kontaktet fastlegen min på Helsenorge, med ønske om å bytte fra Wegovy til Mounjaro.
Hen skrev at hen skulle ordne resept på de 2 laveste dosene, og bad meg vente 5 uker etter siste Wegovy-sprøyte før jeg begynner.

Jeg syntes 5 uker var litt lenge (blir litt nervøs for "å skli tilbake til gamle synder"), så jeg undersøkte litt nærmere. 
Det jeg leser gjør at jeg synes det virker fornuftig.

Anonymkode: 5c626...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser det står (minimum) 5 uker opphold imellom på diverse nettsteder:

https://onlinedoctor.asda.com/uk/switch-from-wegovy-to-mounjaro.html

https://click2pharmacy.co.uk/can-i-switch-from-wegovy-to-mounjaro/?srsltid=AfmBOoqVtGlkJW12ijHODTNmh4bLdZlzX22kSJB_S5fZ-l_gvaauchx3

Jeg kontaktet fastlegen min på Helsenorge, med ønske om å bytte fra Wegovy til Mounjaro.
Hen skrev at hen skulle ordne resept på de 2 laveste dosene, og bad meg vente 5 uker etter siste Wegovy-sprøyte før jeg begynner.

Jeg syntes 5 uker var litt lenge (blir litt nervøs for "å skli tilbake til gamle synder"), så jeg undersøkte litt nærmere. 
Det jeg leser gjør at jeg synes det virker fornuftig.

jaja, blir interessant da å se hva som skjer siden jeg gikk fra Weg til Mounj fra den ene til den andre dagen. 

Skal skrive i tråden om jeg blir dårlig.

Anonymkode: a056a...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei! 

Er Mounjaro billigere enn Wegovy? 

Anonymkode: 368ab...dc2

Nei

Anonymkode: a84fe...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk først på Wegovy og hadde ingen virkning før nest høyeste dose. Etter å gått på høyeste dose i rundt 6 måneder og hatt god virkning, så sluttet den etter hvert å virke..jeg sluttet og på 6 måneder gikk jeg opp igjen halvparten. Har nå startet på Mounjaro og gått 1 måned på laveste dose. Ingen virkning eller bivirkning pr. Nå som forventet. Begynner på neste dosering opp nå. Blir sikkert det samme som Wegovy at det vil ta 4-5 måneder før den fungerer på meg.

Anonymkode: 2b9fe...04d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg gikk først på Wegovy og hadde ingen virkning før nest høyeste dose. Etter å gått på høyeste dose i rundt 6 måneder og hatt god virkning, så sluttet den etter hvert å virke..jeg sluttet og på 6 måneder gikk jeg opp igjen halvparten. Har nå startet på Mounjaro og gått 1 måned på laveste dose. Ingen virkning eller bivirkning pr. Nå som forventet. Begynner på neste dosering opp nå. Blir sikkert det samme som Wegovy at det vil ta 4-5 måneder før den fungerer på meg.

Anonymkode: 2b9fe...04d

Blir spennende å høre, skriv gjerne i tråden hvordan det går. Er så nytt dette at det er få erfaringer hittil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 22.19):

jaja, blir interessant da å se hva som skjer siden jeg gikk fra Weg til Mounj fra den ene til den andre dagen. 

Skal skrive i tråden om jeg blir dårlig.

Gjerne skriv om du ikke blir dårlig også!

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snart gått 2 uker på Mounjaro (på kommende tirsdag) og idag er første dag jeg kjenner virkning.

Det vil si, jeg er ubehagelig mett fortere enn jeg pleier å bli over små doser av mat eller snacks, jeg har også gått ned 0.7 kilo på snart 2 uker. 

Ganske fornøyd hvis det holder seg slik fremover. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jaja, da var jeg over på neste dose økning og fortsatt ingen virkning. I stedet går jeg nå opp i vekt. For et dritt-produkt.

Kan ikke øke heller for de dosene er jo ikke tilgjengelig enda og jeg har heller ikke råd til å betalte 4700 kr for det.

Det blir tilbake til Wegovy etter neste legebesøk etter nyttår🙄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet rett over fra Wegovy til Mounjaro, ingen pause mellom. Etter halvannen uke fikk jeg tidenes ulvehunger, ble rett og slett aldri mett, var sulten hele hele tiden. Ligner ikke noe annet jeg har vært med på. Hadde en dose W igjen, og den har jeg nå tatt halve av, da ga sulten seg etter et døgn. Så jeg et spent på fortsettelsen må jeg si, håper M snart starter å virke, jeg kommer til å legge på meg alt igjen hvis jeg må gå med deg sultfølelsen i månedsvis før M skal kicke inn. 

Anonymkode: eac0f...c68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg byttet rett over fra Wegovy til Mounjaro, ingen pause mellom. Etter halvannen uke fikk jeg tidenes ulvehunger, ble rett og slett aldri mett, var sulten hele hele tiden. Ligner ikke noe annet jeg har vært med på. Hadde en dose W igjen, og den har jeg nå tatt halve av, da ga sulten seg etter et døgn. Så jeg et spent på fortsettelsen må jeg si, håper M snart starter å virke, jeg kommer til å legge på meg alt igjen hvis jeg må gå med deg sultfølelsen i månedsvis før M skal kicke inn. 

Samme her ang sultfølelsen. Men jeg tør nesten ikke spise nå, gått opp 2 kilo på ei uke. Må bare holde ut den følelsen til legebesøket så jeg får W tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så rart hvor individuelt man kan reagere på ting. Flere her opplever at Wegovy har virkning, mens Mounjaro ikke har det, og begge medisinene inneholder hormonet GLP1. Mounjaro inneholder i tillegg GIP, noe som skal gjøre den enda mer effektiv enn Wegovy. 

Jeg hadde noe effekt av Saxenda, men hadde grusomme bivirkninger. Jeg hadde minimal effekt av Wegovy, og grusomme bivirkninger. Begge medisinene påvirket hjerterytmen min (jeg går på ulike medisiner for hjertet i utgangspunktet, så dette var farlig) og gav fatigue. Jeg ville helst bare sove hele tiden.

Mounjaro har jeg bare gode ting å si om hittil. Ingen bivirkninger, og ned 7 kg på 7 uker. Og om noen vil klage på at jeg ikke «gjør jobben selv», så har jeg faktisk gått ned 30 på egen hånd først, og holdt den vekta i fire år. Nå er det de siste 30 kg som skal bort. 

Anonymkode: a4dc8...6a4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er så rart hvor individuelt man kan reagere på ting. Flere her opplever at Wegovy har virkning, mens Mounjaro ikke har det, og begge medisinene inneholder hormonet GLP1. Mounjaro inneholder i tillegg GIP, noe som skal gjøre den enda mer effektiv enn Wegovy. 

Jeg hadde noe effekt av Saxenda, men hadde grusomme bivirkninger. Jeg hadde minimal effekt av Wegovy, og grusomme bivirkninger. Begge medisinene påvirket hjerterytmen min (jeg går på ulike medisiner for hjertet i utgangspunktet, så dette var farlig) og gav fatigue. Jeg ville helst bare sove hele tiden.

Mounjaro har jeg bare gode ting å si om hittil. Ingen bivirkninger, og ned 7 kg på 7 uker. Og om noen vil klage på at jeg ikke «gjør jobben selv», så har jeg faktisk gått ned 30 på egen hånd først, og holdt den vekta i fire år. Nå er det de siste 30 kg som skal bort. 

Anonymkode: a4dc8...6a4

Må muligens opp på de høyeste dosene for at Mounjaro skal virke på meg. Måtte det på både Weg og Oz. Saxenda fungerte aldri på meg. 

Men de høyeste dosene kommer jeg ikke til å ha råd til (de kommer til å koste 5-7.000 kr) så da er jeg like langt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag er jeg faktisk litt usikker på om Mounjaro faktisk nå virker.

Jeg gikk hele dagen frem til kl 18 idag, uten å spise noe som helst. Ikke følte jeg at jeg var spesielt sulten heller, det gikk 2 kopper kaffe mens jeg var på jobb ellers ingenting.

Kom hjem, og laget meg et rundstykke + iskaffe til "middag" og kjenner meg "mett". Får se om det varer resten av kvelden, isåfall er det noe helt nytt for min del. Selv ikke på høyeste dose på Wegovy har jeg gått en hel dag og spist så lite.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd i 2 mnd. Ingen virkning. Er tilbake på Wegovy 30 klikk på 2,4mg sprøyte. Kjente virkning med en gang. Det var lege som som mente jeg burde prøve Muanja siden jeg kun får ned 1,5 kg i mnd med Wegovy. Men til sammen 20 kg nå og har BMI på 27

Anonymkode: 14f0b...674

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har prøvd i 2 mnd. Ingen virkning. Er tilbake på Wegovy 30 klikk på 2,4mg sprøyte. Kjente virkning med en gang. Det var lege som som mente jeg burde prøve Muanja siden jeg kun får ned 1,5 kg i mnd med Wegovy. Men til sammen 20 kg nå og har BMI på 27

Anonymkode: 14f0b...674

Ja, skjønner deg godt.

Har også Wegovy liggende, bruker opp 5mg pennen på Mounjaro og hvis jeg ikke har gått ned noe om 2 uker til (da gått 6 uker på M) så er det tilbake til Wegovy.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse

Jeg går på Wegovy, men bare på 1,7mg. Ikke tatt steget opp til max dosen enda. Kjenner jeg er litt usikker på om jeg skal be legen om ny resept på max dosen av Wegovy eller om jeg skal spørre om vi kan bytte til Mounjaro. Ser så mange som raser ned i vekt på Mounjaro, sånn 3-5kg i uka.. Skikkelig demotiverende at vekten kan stå stille lenge, eller at det bare minker 0,7kg i uken.. Særlig når jeg teller kalorier for harde livet! Føler jeg er skikkelig flink som ligger på 1500 kalorier om dagen (jeg er mann som er 178 høy) så jeg skulle egentlig ligge på 2000 kalorier om dagen for å gå "trygt" ned i vekt. På 1500 kalorier så trodde jeg at jeg skulle rase ned i vekt, men den gang ei.. Noen som har noe erfaring og råd i forhold til bytte av medisin?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ravnen_238 skrev (20 minutter siden):

Jeg går på Wegovy, men bare på 1,7mg. Ikke tatt steget opp til max dosen enda. Kjenner jeg er litt usikker på om jeg skal be legen om ny resept på max dosen av Wegovy eller om jeg skal spørre om vi kan bytte til Mounjaro. Ser så mange som raser ned i vekt på Mounjaro, sånn 3-5kg i uka.. Skikkelig demotiverende at vekten kan stå stille lenge, eller at det bare minker 0,7kg i uken.. Særlig når jeg teller kalorier for harde livet! Føler jeg er skikkelig flink som ligger på 1500 kalorier om dagen (jeg er mann som er 178 høy) så jeg skulle egentlig ligge på 2000 kalorier om dagen for å gå "trygt" ned i vekt. På 1500 kalorier så trodde jeg at jeg skulle rase ned i vekt, men den gang ei.. Noen som har noe erfaring og råd i forhold til bytte av medisin?

Om du følger gruppen Mounjaro på Facebook, så er det også mange som ikke opplever noe virkning av Mounjaro. 
Jeg er blandt dem, jeg opplevde virkning først på tredje høyeste dosen (de 2 minste dosene gjør ingenting), men den koster altså 4.700 kr og DET har jeg ikke økonomi til pr nå. Så jeg har gått tilbake til Wegovy enn så lenge prisen på Mounjaro sine høyeste 3 doser er på 4.700 kr og 4.900 kr, håper de senker prisene etterhvert.

Det er også på den aller høyeste dosen Mounjaro sier effekten er størst, og den er ikke kommet til Norge enda.

Jeg bare anbefaler alle som har virkning av Ozempic, Saxenda og Wegovy til å fortsette å bruke disse produktene slik at Mounjaro opplever at folk ikke er villig til å betale de syke prisene de krever. Selger de dårlig, så senker de prisene for å matche de andre slankesprøytene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 16.15):

Om du følger gruppen Mounjaro på Facebook, så er det også mange som ikke opplever noe virkning av Mounjaro. 
Jeg er blandt dem, jeg opplevde virkning først på tredje høyeste dosen (de 2 minste dosene gjør ingenting), men den koster altså 4.700 kr og DET har jeg ikke økonomi til pr nå. Så jeg har gått tilbake til Wegovy enn så lenge prisen på Mounjaro sine høyeste 3 doser er på 4.700 kr og 4.900 kr, håper de senker prisene etterhvert.

Det er også på den aller høyeste dosen Mounjaro sier effekten er størst, og den er ikke kommet til Norge enda.

Jeg bare anbefaler alle som har virkning av Ozempic, Saxenda og Wegovy til å fortsette å bruke disse produktene slik at Mounjaro opplever at folk ikke er villig til å betale de syke prisene de krever. Selger de dårlig, så senker de prisene for å matche de andre slankesprøytene.

Ja, eller så gjør de som veldig mange andre i samfunnet - de øker bare prisene enda mer for å maxe inntekten på de få kundene de har 😕 

Men det jeg leste om at Mounjaro har et ekstra hormon i seg som sender signal til hjernen om at du er mett. I tillegg bidrar det til å redusere «det farlige fettet». I tillegg gjør den belønningssenteret mindre aktivt. Det betyr at de som bruker Mounjaro mister lysten på å kose seg med mat. Jeg merker jo litt til det på Wegovy, men ikke sånn at jeg kommer unna med 500-800 kalorier i døgnet som mange andre. Jeg leser om folk som sliter å spise en nøtt fordi de er så "mette".. Det er ikke meg for å si det sånn😅

Ryddet for omtale av medisindosering. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har skrevet i denne tråden tidligere, har nå brukt M i 6 uker med svært dårlig resultat. Er sulten og fysen på noe hele tiden, og tross strengt kosthold har jeg kun gått ned 1 kg på de ukene. Jeg skal bruke opp det jeg har tatt ut på apoteket, så er det rett tilbake til Wegovy. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...