Gå til innhold

Valpen vil ikke spise

Othilief

Anbefalte innlegg

Så jeg har en valp som måtte gå på våtfor i en uke av råd fra dyrlegen, siden hun var litt tynn.Nå er hun 12 uker gammel og nekter og spise tørforret, prøvd og bytte for men hun bare nekter og leker med det. 

nå bruker vi ikke godbiter for trening, og må bruke leke for belønning. 

har dere noen råd ? Jeg vet hun er sulten, og hun vil bare spise våtfor en tør for. Men det kan bli dyrt i lengden vis det skal holde på slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bløte opp tørrforet til det får konsistens som grøt og blande det inn i våtforet.

Først kanskje 70-80% våtfor og 20-30% tørrfor, alt etter hvilken fordeling hun vil spise. 

Så kan du gradvis redusere mengden våtfor og øke mengden tørrfor. 

Har du forsøkt mange typer godbiter til trening? Rent kjøtt, pølse, kjøttkaker, godbiter med mye kjøttinnhold fra dyrebutikken osv?

Det finnes også gode alternativer på tube, som har mye smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg ned med valpen når den spiser. Gi gjerne noe fra hånden din. 

Anonymkode: 5c336...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Sett deg ned med valpen når den spiser. Gi gjerne noe fra hånden din. 

Anonymkode: 5c336...897

Dette kan fungere, men det kan også føre til at man lager ett nytt problem ved at man da må gjøre det for hvert måltid hvis valpen blir vant med det.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (1 time siden):

Du kan bløte opp tørrforet til det får konsistens som grøt og blande det inn i våtforet.

Først kanskje 70-80% våtfor og 20-30% tørrfor, alt etter hvilken fordeling hun vil spise. 

Så kan du gradvis redusere mengden våtfor og øke mengden tørrfor. 

Har du forsøkt mange typer godbiter til trening? Rent kjøtt, pølse, kjøttkaker, godbiter med mye kjøttinnhold fra dyrebutikken osv?

Det finnes også gode alternativer på tube, som har mye smak.

Det har jeg prøvd på, men hun spytter ut tørforett mange ganger, og spiser bare våtforet. Prøvd og bløtlegge det, men det vil hun ikke ha.  Vi gikk over til ett annet tør for i stede for det valpe foret hun har spist helle tiden, men hjelper ikke det heller 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Othilief skrev (3 minutter siden):

Det har jeg prøvd på, men hun spytter ut tørforett mange ganger, og spiser bare våtforet. Prøvd og bløtlegge det, men det vil hun ikke ha.  Vi gikk over til ett annet tør for i stede for det valpe foret hun har spist helle tiden, men hjelper ikke det heller 

Har du lagt det i bløt så lenge at det blir grøtete? Hvis du da blandet med med våtforet så bør det være en så blandet grøt at hun vanskelig klarer å spytte det ut? Spesielt hvis du starter med veldig lite utbløtet tørrfor slik at det for det meste er våtfor og så gradvis redusere.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke spist tørrfor hver dag hele livet selv tenker jeg, med en luktesans som kjenner alt det andre som finnes i verden. Jeg blander litt leverpostei (vanskelig å sortere ut), cottage cheese, biola, mager kesam eller en kjøttbolle av vom i tørrforet til alle måltid. Coop og felleskjøper selger også tørket lever som små godbiter. Disse knuses lett med hendene og strøs over maten. Hun vokser fort og trenger næringen nå :)

Anonymkode: e155b...f2a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen kommer til å spise når den blir sulten nok!

En frisk hund sulter seg ikke ihjel. Det dummeste du kan gjøre er å tilrettelegge og prøve ut hundre ting for at hunden skal bli fornøyd. Da har du skaffet deg en diva som opprettholder denne oppførselen livet ut. Hvis du vil ha det sånn, så velbekomme. 

Anonymkode: b0558...fda

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også bekymret for vår. La tørrforet i bløt og endte opp med å kaste mye fordi han fremdeles ikke ville ha. Husker det eneste som fungerte litt var å strø det utover gulvet, da "ryddet" han opp. Men til slutt lot jeg det bare være. Han gikk alltid og spiste før eller senere, jeg hadde bare sett for meg at det måtte være så og så mange ganger om dagen.

Han har fremdeles null interesse av tørrfor, det står alltid fremme. Spiser litt av det på kvelden. Egentlig veldig greit å slippe å forholde seg det, vi fyller bare på når det er tomt, og han spiser seg mett nå og da istedenfor å være glupsk. Får vi andre hunder her må vi alltid hjemme det, og jeg er jo glad vi slipper å ha det sånn.

Anonymkode: 3336f...c59

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

En frisk hund sulter seg ikke ihjel. Det dummeste du kan gjøre er å tilrettelegge og prøve ut hundre ting for at hunden skal bli fornøyd. Da har du skaffet deg en diva som opprettholder denne oppførselen livet ut. Hvis du vil ha det sånn, så velbekomme. 

Helst det jeg vil slippe.  Det

Tabris skrev (52 minutter siden):

Har du lagt det i bløt så lenge at det blir grøtete? Hvis du da blandet med med våtforet så bør det være en så blandet grøt at hun vanskelig klarer å spytte det ut? Spesielt hvis du starter med veldig lite utbløtet tørrfor slik at det for det meste er våtfor og så gradvis redusere.

Det skal jeg prøve på nå. Håper det hjelper takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hun er frisk og rask hund. Bare dyrlegen som nevnte at hun må legge på seg, og  etter at vi begynte med det våtforet ble hun vanskelig på mat vegen 🤦🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Othilief skrev (28 minutter siden):

Hun er frisk og rask hund. Bare dyrlegen som nevnte at hun må legge på seg, og  etter at vi begynte med det våtforet ble hun vanskelig på mat vegen 🤦🏼‍♀️

Når det er sagt så må ikke en hund ha tørrfor. VOM er ikke nødvendigvis så mye dyrere enn tørrfor.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må den ha tørrfor da? Det er jo tydelig at det var et problem allerede før en uke med våtfor, tatt i betraktning at valpen må ha vært ganske undervektig. Vår hund var også kresen på tørrfôr som valp og tror vi prøvde alt som var å finne, så nå har vi 2 hun kan spise. Hun tåler også tørrfôr ganske dårlig om hun spiser kun det, så hovedsaklig spiser hunden mest høykvalitets våtfor. Det er litt dyrere i drift, men jeg tenker jo litt at det nok er sunnere enn hyperprossessert tørrfôr...

Anonymkode: c3755...6a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du absolutt vil ha tørrfôr, anbefaler jeg Acana eller Orijin. Server, spiser den ikke, ta vekk og tilby på nytt ved neste fôring. 

Selv bruker jeg mest råføring med vom og hjemmelaget hundemat. 

Å mate ved å kaste utover, er helt supert. Da får valpen både mental trening og mat. 

Anonymkode: 9593f...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hunden bør ha tørrfôr hilsen en som jobber i dyrebutikk. Produkter som VOM er ikke gode nok til å gi hunden alt av byggesteiner den trenger, mens hver enkelt perle i tørrfôr inneholder en liten bit av alt. Så hunden bør absolutt spise tørrfôr.

Jeg anbefaler å mate hunden med tørr- våtblanding helt til den er litt over normalvekta. Så trapper du gradvis ned våtforet helt til hunden kun spiser tørr til vanlig. 

Anonymkode: 0d94d...6db

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander inn litt våtfor i tørrforet, det holder med en spiseskje våtfor til mine voksne hunder og da går alt ned på høykant.

Anonymkode: e63d3...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Othilief skrev (4 timer siden):

Så jeg har en valp som måtte gå på våtfor i en uke av råd fra dyrlegen, siden hun var litt tynn.Nå er hun 12 uker gammel og nekter og spise tørforret, prøvd og bytte for men hun bare nekter og leker med det. 

nå bruker vi ikke godbiter for trening, og må bruke leke for belønning. 

har dere noen råd ? Jeg vet hun er sulten, og hun vil bare spise våtfor en tør for. Men det kan bli dyrt i lengden vis det skal holde på slikt. 

Hadde det samme problemet med min hund. Prøv og putt vann i foret. Min elsket det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge går valpen uten å spise? Helt normalt å gå 1-2 dager uten å røre tørrfôr etter at den har blitt vant til noe "bedre". Valpen spiser når den blir sulten nok!

Men! Det kan også være at den ikke vil spise tørrfôr fordi den begynner å felle tenner. Da kan det være lurt å bløtlegge fôret. Jeg kjørte også fôret i blender for å få enda mykere konsistens. 

Anonymkode: b6859...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja hunden bør ha tørrfôr hilsen en som jobber i dyrebutikk. Produkter som VOM er ikke gode nok til å gi hunden alt av byggesteiner den trenger, mens hver enkelt perle i tørrfôr inneholder en liten bit av alt. Så hunden bør absolutt spise tørrfôr.

Jeg anbefaler å mate hunden med tørr- våtblanding helt til den er litt over normalvekta. Så trapper du gradvis ned våtforet helt til hunden kun spiser tørr til vanlig. 

Dette hadde det jo vært fint å få dokumentasjon på siden VOM, Mush etc. selger ganske mange av fôrtypene sine som fullfôr. De bedriver altså svindel? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette stemmer da ikke! Hilsen ansatt i dyrebutikk. Vom og hundemat sine fullfor inneholder også alt hunden trenger.

Endret av Arx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...