Gå til innhold

Skader i utleileleilighet!

Clancy

Anbefalte innlegg

God morgen dere, jeg har et par spørsmål. Siden leieboerforeningen ikke tar inn nye medlemmer akkurat nå er jeg bittelitt rådløs haha!

Jeg har nettopp flyttet ut av en leilighet, og utleier har kommet med et par ting som h*n da ønsker å trekke pæng fra depositum for. Jeg finner ingenting om akkurat disse problemene online, så jeg vil gjerne ha litt tips!

Hvis det var en skade på et skap i en utleileilighet, og den skaden blir forverret under leieperioden, skal leietaker stå for å fikse denne skaden, og har utleier rett til å kreve en del av depositumet for å fikse det?

Det er snakk om en skade hvor det ser ut som om noe har falt på den, noe som var der nåe vi både var på visning og når vi flyttet inn, Og iløpet av leieperioden på et år har en flik falt av den skaden slik at underlaget syntes mer. Er det jeg som skal fikse opp i det? Jeg syntes det blir litt rart, og siden det allerede er en skade syntes jeg det blir feil at jeg da skal betale for å fikse hele greia. 

Spørsmål nummer 2 -

Det var tillatt å henge opp ting på veggene (har lært av mine feil, skal ikke henge opp noe igjen) og når jeg flyttet ut så sparklet jeg og spot-malte med malingen som var i hus. På det ene rommet fant jeg ikke malingen, så vi tok med en liten del, scannet den hos forhandler og fikk da det vi trodde var riktig maling. Utleier mener malingen ikke matcher, men har ikke NCS koden selv. Hva kan gjøres her?

Jeg vil jo ordne opp, og tenkte først å dra til flere forhandlere, men jeg har ikke råd til å kjøpe 4-5 test-bøtter med maling bare for å prøve å se om det matcher. 
Jeg tror h*n da eventuelt vil kreve å trekke en sum fra depositumet for å male rommet på nytt. Er det riktig?

Vil prøve å holde det så drama-fritt som mulig, men det blir så vanskelig når jeg er fullt avhengig av depositumet. Jeg betaler jo så klart for alle feil og mangler jeg ikke kan fikse selv, og jeg skal tilbake for å vaske noen rom utleier ønsker jeg skal fikse på (Vaske over dørhåndtak, lister som ble glemt, et fotspor i gangen fra da jeg dro, skjolder etter såpe på badegulv etc.) og har da fått muligheten til å fikse resten også. Men jeg vil gjerne vite hvor jeg står her, slik at jeg ikke ender opp med å måtte fikse en haug med ting og bruke masse penger på noe som egentlig ikke er opp til meg å fikse. 

Hva tenker dere? Hilsen en utslitt student som er lei av å leie haha!

Endret av Clancy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste jeg kan si er at "normal" wear and tear i en leilighet er noe som må aksepteres. Det er ikke noe du trenger å betale ekstra for. Og om noe er "skadet", så skal ikke du ha ansvaret for at det blir verre etter tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående skapet. Det burde huseieren tatt tak i før det ble verre. Jeg hadde ikke gått med på å erstatte dette.

Angående malingen. Spotmaling er ikke noe særlig hvis malingen ikke her helt lik. Ville vært bedre om du ikke malte i det hele tatt. Her er vel det beste å male veggene på nytt. Det gjør du selv på noen få timer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står du nok svakt, dessverre. Prøv å gjøre det på billigst mulig måte selv, så slipper du at huseier må ta av depositumet ditt 

Anonymkode: dd612...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare ETT råd til ALLE: Ta bilder av alt sånt før du flytter inn. Og ta bilder når du flytter ut. Lagre bildene i en mappe et sted på mobilen/pc. Jeg mener at trådstarter ikke trenger å punge ut. Maling er noe alle husverter må tolerere og regne med. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok dere bilder av skaden på skapet før dere flyttet inn?

Du sier dere tok med en liten del for å scanne hos forhandler, hæ? Dere tokn med en del av veggen??

Og utleier mener fargen ikke matcher, hva mener dere selv? Er det synlig forskjell?

Anonymkode: ca002...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skapet skal du selvsagt ikke betale for. Håper det er dokumentert på bilder!

Veggene: Her vet jeg ikke, men jeg tror at siden du har prøvd å fikse det, og huseier selv ikke har koden til malingen, stiller du ganske sterkt. Kan man se forskjell på malingen i vanlig dagslys? Ser det flekkete og stygt ut? 

Husk at du kan motsette deg å trekke fra depositum slik at saken kommer til tvistebehandling, du må ikke gjøre noe bare fordi utleier sier det. 

Anonymkode: 3c0c9...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (17 minutter siden):

Angående skapet. Det burde huseieren tatt tak i før det ble verre. Jeg hadde ikke gått med på å erstatte dette.

Angående malingen. Spotmaling er ikke noe særlig hvis malingen ikke her helt lik. Ville vært bedre om du ikke malte i det hele tatt. Her er vel det beste å male veggene på nytt. Det gjør du selv på noen få timer.

Vi visste ikke at malingen ikke var lik 😕 Det er en veldig merkelig blåtone, og vi trodde vi hadde riktig og at den kom til å matche helt når den tørket. Det er litt synlig, men jeg ville ikke sett på det som krise. Hadde jeg visst at malingen ikke var riktig hadde jeg ikke malt og heller bare betalt haha

Den nye leiligheten vi nettopp flyttet inn i har samme spotmaling fra tidligere leietaker, hvor det syntes men det er ikke skjemmende. Det var det eiendomsfirma som godkjente, så jeg trodde det ville være ok!

Angående garderoben:

Vi har bilder av skaden på garderoben. h*n er klar over at den var der, men mener jeg må fikse den siden den har blitt verre!

Endret av Clancy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tok dere bilder av skaden på skapet før dere flyttet inn?

Du sier dere tok med en liten del for å scanne hos forhandler, hæ? Dere tokn med en del av veggen??

Og utleier mener fargen ikke matcher, hva mener dere selv? Er det synlig forskjell?

Anonymkode: ca002...fa4

Det er vanskelig å forklare, men ja, det var en malingsbit på en nettverksledning som flaket av (ledningen var malt over). Jeg tok med den biten for å få den scannet hos malingsforhandler.

Var det feil kanskje? Jeg tenkte det var beste måten å få riktig farge.

Endret av Clancy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clancy skrev (8 minutter siden):

Vi visste ikke at malingen ikke var lik

Selv om det hadde vært akkurat den samme malingen, ville man sett det. Maling falmer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clancy skrev (11 minutter siden):

Vi visste ikke at malingen ikke var lik 😕 Det er en veldig merkelig blåtone, og vi trodde vi hadde riktig og at den kom til å matche helt når den tørket. Det er litt synlig, men jeg ville ikke sett på det som krise. Hadde jeg visst at malingen ikke var riktig hadde jeg ikke malt og heller bare betalt haha

Den nye leiligheten vi nettopp flyttet inn i har samme spotmaling fra tidligere leietaker, hvor det syntes men det er ikke skjemmende. Det var det eiendomsfirma som godkjente, så jeg trodde det ville være ok!

Angående garderoben:

Vi har bilder av skaden på garderoben. h*n er klar over at den var der, men mener jeg må fikse den siden den har blitt verre!

Ikke lek malermester på andres eiendom. 

Anonymkode: 7283a...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke lek malermester på andres eiendom. 

Anonymkode: 7283a...6c3

Ønsket ikke det heller 😅 Det var jo så klart ikke med vilje. Ville bare prøve å få fikset opp i hullene jeg lagde mens jeg bodde der, og det står så mange steder at man skal sparkle og male, så jeg ville jo bare prøve å gjøre det riktig. Jeg trodde at malingen kom til å matche om vi scannet den. 

Men jeg tror vi da går for å male hele rommet om utleier ønsker det. Blir dyrt men det er jo min egen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clancy skrev (56 minutter siden):

Men jeg tror vi da går for å male hele rommet om utleier ønsker det. Blir dyrt men det er jo min egen feil.

Behøver ikke bli så dyrt. Velg en farge som er ganske lik den du har, så slipper du kanskje unna med et lag eller to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Clancy skrev (1 time siden):

Det er vanskelig å forklare, men ja, det var en malingsbit på en nettverksledning som flaket av (ledningen var malt over). Jeg tok med den biten for å få den scannet hos malingsforhandler.

Var det feil kanskje? Jeg tenkte det var beste måten å få riktig farge.

Den beste måten ville åpenbart vært å spørre huseier om hvilken farge det var. 

Alt dette avhenger også av hvor lenge du bodde der. Bodde du i et halvt år, er det rart at skaden på skapet har blitt betydelig verre. Er det tre år med normal bruk, er det helt rimelig. 

Anonymkode: acc29...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Den beste måten ville åpenbart vært å spørre huseier om hvilken farge det var. 

Alt dette avhenger også av hvor lenge du bodde der. Bodde du i et halvt år, er det rart at skaden på skapet har blitt betydelig verre. Er det tre år med normal bruk, er det helt rimelig. 

Anonymkode: acc29...a55

Så klart. Det sier seg selv, og det var det første jeg gjorde. Huseier hadde ingen anelse og ba meg bare finne ut av det.

Bodde der i et og et halvt år. Vi var 5 stk studenter som leide det sammen, i tillegg til 2 katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...