Gå til innhold

Sykt barn-dager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vedtak på utvidet rett til omsorgsdager. Går på antall, pluss frem til 18 år.

Anonymkode: fe8b3...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mener ikke at man nødvendigvis trenger å dulle rundt, det orker vel de færreste når man er syk. Men at man er tilstede og i nærheten hvis det skulle være noe. En 12 åring er fortsatt et barn. Hadde det enda vært 14 år. Mye skjer normalt i utvikling og modenhet i løpet av de to årene. Kan jo riktignok forstå regelen for arbeidsgivers side også da. Er fare for at mange kunne ha misbrukt de dagene og er hjemme med en litt syk 12 åring som egentlig fint kunne klart seg selv. Det blir fort dyrt for arbeidsgiver.

Eneste grunnen til at man får velferdspermisjon med lønn fra barn er 12 år, er kronisk/langvarig sykdom eller en funksjonshemming. Når det gjelder omsorg for din syke samboer, så har arbeidstaker rett på permisjon i inntill 10 dager per kalenderår for å gi nødvendig omsorg til foreldre, ektefelle, samboer eller registrert partner. Det er i de tilfellene opp til arbeidsgiver om det skal gis med lønn eller ikke. Så det var nok hva du benyttet deg av, og hadde en snill arbeidsgiver som ga deg lønn.

Synes derimot ikke 10 sykt barn-dager under 12 år er lite når man er to foreldre med likt antall hver. Er man alene så kan man søke om å doble de dagene, slik at det blir 20 dager.

Anonymkode: 839c1...e2e

Nja, det varierer nok fra barn til barn, men for noen rekker det knapt.

Man får ikke flere dager når man går fra ett til to barn f.eks, og de barna er ikke nødvendigvis syke samtidig, ikke mine hvert fall. Det er ett år mellom de i alder, og når den ene er klar for barnehage så bryter det ut hos den andre. Vi bruker besteforeldre når barna er syke, så vi har aldri gått tom, men jeg er sikker på at barna til sammen var hjemme mer enn 20 dager pga sykdom i fjor.

Det skal sies at min eldste er utredet nå, og vi har nylig fått innvilget ekstra omsorgsdager, så vi har hatt et spesielt tilfelle uten å være klar over at det er utenfor normalen. Likevel hører jeg på venner og andre foreldre i barnehagen at det ikke alltid er nok med 20 dager til sammen, selv om ingen av barna kvalifiserer for ekstra omsorgsdager.

For å svare på HI: Siden vi har utvidet rett til omsorgsdager så strekker det seg frem til barnet er 18. Tror likevel ikke vi blir hjemme med en syk tenåring med mindre det er livstruende. Blir de brukt så er det vel i så fall fordi sykdommen krever operasjon eller noe, men det skal i utgangspunktet være noe hun vokser fra.

Anonymkode: 2657d...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eh, okei? Jeg skjønner ikke dette svaret.

Anonymkode: e4dbf...baa

Hva er det du ikke forstår? Du begynner å forklare meg betingelsene rundt det hele og at det ikke er arbeidsgivers ansvar. Jeg vet jo det, og det var ikke det jeg lurte på. Jeg bare synes 12 år er litt tidlig å være hjemme alene i over 8 timer hvis barnet er veldig sykt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har omsorgsdager ut det året barnet fyller 12 år. De fleste tenåringer klarer fint å være litt alene når de er syke. Dersom de blir veldig syke har du krav på velferdspermisjon med eller uten lønn. Dette skal stå i tariffavtalen din. 

Anonymkode: e6e1c...75b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mener ikke at man nødvendigvis trenger å dulle rundt, det orker vel de færreste når man er syk. Men at man er tilstede og i nærheten hvis det skulle være noe. En 12 åring er fortsatt et barn. Hadde det enda vært 14 år. Mye skjer normalt i utvikling og modenhet i løpet av de to årene. Kan jo riktignok forstå regelen for arbeidsgivers side også da. Er fare for at mange kunne ha misbrukt de dagene og er hjemme med en litt syk 12 åring som egentlig fint kunne klart seg selv. Det blir fort dyrt for arbeidsgiver.

Eneste grunnen til at man får velferdspermisjon med lønn fra barn er 12 år, er kronisk/langvarig sykdom eller en funksjonshemming. Når det gjelder omsorg for din syke samboer, så har arbeidstaker rett på permisjon i inntill 10 dager per kalenderår for å gi nødvendig omsorg til foreldre, ektefelle, samboer eller registrert partner. Det er i de tilfellene opp til arbeidsgiver om det skal gis med lønn eller ikke. Så det var nok hva du benyttet deg av, og hadde en snill arbeidsgiver som ga deg lønn.

Synes derimot ikke 10 sykt barn-dager under 12 år er lite når man er to foreldre med likt antall hver. Er man alene så kan man søke om å doble de dagene, slik at det blir 20 dager.

Jo, det er lite om varnet er mye/langvarig syk. Vannkopper f.eks kan bli over en uke. Det er heller ikke ti dager pr barn, men ti dager tilsammen. Man har flere sykedager til seg selv enn barnet. Får heller ikke sykemelding for sykt barn. Man kan press seg selv om man er syk, man bør ikke presse barnet. Bhg og skole vil også sende hjem syke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (11 minutter siden):

Jo, det er lite om varnet er mye/langvarig syk. Vannkopper f.eks kan bli over en uke. Det er heller ikke ti dager pr barn, men ti dager tilsammen. Man har flere sykedager til seg selv enn barnet. Får heller ikke sykemelding for sykt barn. Man kan press seg selv om man er syk, man bør ikke presse barnet. Bhg og skole vil også sende hjem syke barn.

For et eller to barn  har man 10 dager. Har man tre barn så øker det til 15 dager. Har man bruk for mer enn 10 dager i løpet av et kalenderår, så kan man søke om utbetaling av omsorgspenger fra NAV, men da med legeerklæring.

https://info.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/Rettigheter-syke-barn/

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For et eller to barn  har man 10 dager. Har man tre barn så øker det til 15 dager. Har man bruk for mer enn 10 dager i løpet av et kalenderår, så kan man søke om utbetaling av omsorgspenger fra NAV, men da med legeerklæring.

https://info.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/Rettigheter-syke-barn/

Er ikke omsorgspenger bare når barnet er innlagt på sykehus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men slik er reglene og som arbeidsgiver selv kan jeg bare si heldigvis. Ansatte er nok borte med syke barn fra 1-12 år, om de ikke i tillegg skal ha betalt for å passe på tenåringen. 

Anonymkode: 6aa8a...2a5

Ja, det er jo bra å gå fra en tenåring som kanskje er alvorlig syk 🙄 Min sønn var veldig syk for et par år tilbake. Han var da akkurat blitt 13 år. Jeg kunne ikke gå fra ham. Heldigvis sa arbeidsgiver at jeg ikke skulle tenke på jobbe engang. Sønnen min ble innlagt i siste liten. Hadde jeg gått på jobb, slik at du skulle slippe tape penger, hadde sønnen min i verste fall dødd! Forstår arbeidsgivere som har arbeidstakere som utnytter systemet, men holdningen din er helt på trynet! «Heldigvis» og «nok borte fra jobb….» 

Anonymkode: a5922...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (18 minutter siden):

Er ikke omsorgspenger bare når barnet er innlagt på sykehus?

Nei. Det blir litt samme reglene som ved egen sykdom etter hva jeg kan se av reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

advent skrev (14 minutter siden):

En tolvåring klarer da fint å være alene hjemme i noen timer.

Ja over 8 timer om dagen med spysyke eller 40 i feber. Ikke aktuelt her ihvertfall. Da går de dagene fra sparekonto i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fordi jeg ikke orket å gå ut av senga og ordne meg mat.

Anonymkode: 436d0...30b

Da kunne dine foreldre satt frem noe på nattbordet. Man har matpakke i sekken en halv skoledag, så h is du hadde spist brødskiver fra en tupperwareboks klokken 12 så hadde ikke det vært krise. Med ordentlig influensa så er det heller ikke så sikkert at du hadde orket mat om så Mor Teresa selv hadde matet deg.

Anonymkode: 6edf9...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ja, det er jo bra å gå fra en tenåring som kanskje er alvorlig syk 🙄 Min sønn var veldig syk for et par år tilbake. Han var da akkurat blitt 13 år. Jeg kunne ikke gå fra ham. Heldigvis sa arbeidsgiver at jeg ikke skulle tenke på jobbe engang. Sønnen min ble innlagt i siste liten. Hadde jeg gått på jobb, slik at du skulle slippe tape penger, hadde sønnen min i verste fall dødd! Forstår arbeidsgivere som har arbeidstakere som utnytter systemet, men holdningen din er helt på trynet! «Heldigvis» og «nok borte fra jobb….» 

Anonymkode: a5922...c2c

Ingen tvinger deg til å gå fra et sykt barn, eller syk partner for den saks skyld. Spørsmålet er hvem som skal betale for "fridagen" din. Som arbeidsgiver er det allerede så mye fravær jeg må dekke, og en utvidelse vil selvsagt gi mindre lønn til alle siden bedriftens lønnsevne går ned og utgiftene opp.

Anonymkode: 2f34a...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nå sånn reglene er. Hvis du ikke er fornøyd med det må du finne ut av hvordan du løser det. 

de få gangene ungdom er syke nok til å trenge tilsyn vil det mest sannsynlig være mulig å finne løsninger. Da jeg var liten var jeg hjemme alene fra jeg var 9 år da jeg var syk. Ble jeg syk på skolen bestilte foreldrene mine taxi som fraktet meg hjem. Det gikk helt fint. Ikke alle barn og ungdom blir totalt pleietrengende når de er syke. De kan fint være alene fra 12 år og oppover.

Anonymkode: 8dd96...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

monican94 skrev (18 timer siden):

de fleste barn/ungdom  på 12-13 år klarer heeelt fint å være alene.. ellers er de dullet for mye med oppigjennom..  Reglene har vært slik i alle år av den grunn at de bøøøør være selvstendige i den alderen..og alle ungdom har nå klart det før din ungdom såå handler mest om å gjøre de klare for det. 

Er det ekstremt høy feber eller noe veldig spesielt får man bruke en feriedag/avspas uten lønn men det vil jo skje sjelden.. store barn er ikke akkurat ofte alvorlig syke/høyere feber (40+) 

Feber 40+? Jøss!! Fortell meg litt om barn og feber er du grei.

Anonymkode: a9a60...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fordi jeg ikke orket å gå ut av senga og ordne meg mat.

Anonymkode: 436d0...30b

Foreldrene dine burde ha satt noe tørrmat ved siden av deg før de dro. Kjeks er vel det eneste mange får i seg under omgangssyken. Det viktigste er drikke, helst Farris.

Anonymkode: 152cf...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...