AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #21 Del Skrevet 17 timer siden Det er bare unntaksvis at man er så syk. De få gangene det vil bli et problem er alternativene feriedag eller ulønnet fri. Avhengig av hvilken jobb man har kan man kanskje jobbe halv dag, jobbe tidlig/ sent eller tilpasse på en måte. Anonymkode: 42cee...6eb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #22 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ser at man har krav på det fram til barnet bare er 12 år. Hva gjør dere andre hvis 12-13 åringen får for eksempel omgangssyke eller influensa med høy feber? Synes det er helt galt at barn i den må være alene hjemme når de er så syke. Anonymkode: 839c1...e2e Du kan opprette en sparekonto øremerket for sykdomsdager. Sett inn en sum pr måned frem til barnet er i den alderen, som brukes til slike kjipe dager, om du ikke er der allerede da... Om min 12/13 åring blir såpass syk. Så stikker jeg hjem i matpausa og ser til ungdommen før jeg reiser på jobb igjen. Hun klarer seg fint selv, men ikke noe godt å være alene når det pågår. Ordner med drikke og evt mat, alt ettersom hva hun klarer å få ned. Evt kan jeg jobbe ettermiddag/kveld om det er skikkelig ille, og far er hjemme på ettermiddag/kveld. Anonymkode: de6be...1ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 16 timer siden #23 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Fordi jeg ikke orket å gå ut av senga og ordne meg mat. Anonymkode: 436d0...30b De kunne jo ha gjort klar noe mat til deg som var lettvindt og godt? Du orket vel å stå opp og gå på do, f.eks? Så det var vel ikke slik at du ikke klarte å gå ut av senga? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 16 timer siden #24 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her gjelder selvfølgelig grad av sykdom. Men å overlate en 12 åring alene med heftig omgangssyke eller høy feber, det er for drøyt og har ingenting med å bli dullet for mye med å gjøre. Anonymkode: 839c1...e2e Barn/ungdom er forskjellige. Jeg vokste opp med hjemmeværende mor, men ville helst være i fred på rommet mitt da jeg var syk. Ikke ha noen dullende rundt. Uansett om barnet/ungdommen skulle foretrekke en omsorgsperson i nærheten, er det ikke uforsvarlig uten. Om man skulle gjort noe med sykt barn-ordningen, burde man heller utvide antall dager, da ti dager kan bli knapt i mange situasjoner. Små barn som er for syke til barnehage og skole kan ikke være alene hjemme. (Snart) tenåringer kan fint være det, så lenge det er snakk om vanlig omgangssyke, influensa o.l. Om det er noe alvorligere og man har legeerklæring på at de må ha tilsyn så får man vel velferdspermisjon ned lønn? Det fikk ihvertfall jeg da min samboer hadde snorke operasjon og skulle ha tilsyn første dager i tilfelle plutselige styrt blødninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #25 Del Skrevet 16 timer siden Om det var helt krise, min 13 åring var helt utslått av sykdom og alternativet var fri uten lønn, så hadde jeg nok kunne bruke egenmelding for egen sykdom. Nå må det sies at mine barn, over 13 ikke har vært så syk at det har vært nødvendig. Heldigvis har jeg mulighet til hjemmekontor. Anonymkode: c64c0...2ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #26 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Nettopp. Jeg lå med kraftig influensa som femtenåring i ei uke. Ingen hjemme. Gikk ned mange kilo på de dagene da den eneste maten jeg fikk var to-tre knekkebrød på morgenen. Anonymkode: 436d0...30b Og her er du og skriver på KG, så lever enda😃. Anonymkode: 547ea...5b3 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #27 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det skjer vel ikke så ofte at de har så heftig omgangssyke og/eller så høy feber at de trenger bistand.. Det er jo heller ikke så drøyt som du skal ha det til da denne ordningen har funnet sted i mange år uten at noen har dødd eller tatt skade av den. Anonymkode: 6f956...711 Her har vi omgangssyke hvert eneste år. Slipper uheldigvis ikke unna. Ordningen har funnet sted i mange år, men tror nok de aller fleste velger å være hjemme med barna uansett når de er veldig syke, og heller tar fri uten lønn eller feriedag. Anonymkode: 839c1...e2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #28 Del Skrevet 14 timer siden Thyra skrev (1 time siden): Barn/ungdom er forskjellige. Jeg vokste opp med hjemmeværende mor, men ville helst være i fred på rommet mitt da jeg var syk. Ikke ha noen dullende rundt. Uansett om barnet/ungdommen skulle foretrekke en omsorgsperson i nærheten, er det ikke uforsvarlig uten. Om man skulle gjort noe med sykt barn-ordningen, burde man heller utvide antall dager, da ti dager kan bli knapt i mange situasjoner. Små barn som er for syke til barnehage og skole kan ikke være alene hjemme. (Snart) tenåringer kan fint være det, så lenge det er snakk om vanlig omgangssyke, influensa o.l. Om det er noe alvorligere og man har legeerklæring på at de må ha tilsyn så får man vel velferdspermisjon ned lønn? Det fikk ihvertfall jeg da min samboer hadde snorke operasjon og skulle ha tilsyn første dager i tilfelle plutselige styrt blødninger. Mener ikke at man nødvendigvis trenger å dulle rundt, det orker vel de færreste når man er syk. Men at man er tilstede og i nærheten hvis det skulle være noe. En 12 åring er fortsatt et barn. Hadde det enda vært 14 år. Mye skjer normalt i utvikling og modenhet i løpet av de to årene. Kan jo riktignok forstå regelen for arbeidsgivers side også da. Er fare for at mange kunne ha misbrukt de dagene og er hjemme med en litt syk 12 åring som egentlig fint kunne klart seg selv. Det blir fort dyrt for arbeidsgiver. Eneste grunnen til at man får velferdspermisjon med lønn fra barn er 12 år, er kronisk/langvarig sykdom eller en funksjonshemming. Når det gjelder omsorg for din syke samboer, så har arbeidstaker rett på permisjon i inntill 10 dager per kalenderår for å gi nødvendig omsorg til foreldre, ektefelle, samboer eller registrert partner. Det er i de tilfellene opp til arbeidsgiver om det skal gis med lønn eller ikke. Så det var nok hva du benyttet deg av, og hadde en snill arbeidsgiver som ga deg lønn. Synes derimot ikke 10 sykt barn-dager under 12 år er lite når man er to foreldre med likt antall hver. Er man alene så kan man søke om å doble de dagene, slik at det blir 20 dager. Anonymkode: 839c1...e2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #29 Del Skrevet 14 timer siden Jeg er forsåvidt enig, men tenker siden de ofte klarer seg selv så kunne sykedagene reduseres fra det det er frem til 12 år og ned til feks 4 dager til hver forelder frem til 15 år. Det kan oppstå tilfeller, og ikke alle er like modne. Det som evt skjer er at foreldrene tar egenmelding i stedet, så bedre med flere syktbarn dager for å få frem mer riktig fravær. Anonymkode: 0ccf2...34b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillaGorilla<3 Skrevet 14 timer siden #30 Del Skrevet 14 timer siden - de er hjemme alene dersom de ikke er så syke at de ikke greier seg selv. - hjemmekontor - dele opp dag med mannen så man er borte halvparten hver/avspaserer - tar ut feriedag - tar ulønnet fri Som regel løser det seg, altså. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #31 Del Skrevet 13 timer siden Du må ikke spørre her inne om dette for her er barn fra de er 12 år voksene og må klare seg selv uansett. Når de er 15 blir de kastet på hybel og de er ferdig med barn Jeg har kronisksykebarn, så har dager til 18, men jeg er helt enig med deg ts. Anonymkode: 571ac...4e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #32 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du får betalt ut det kalenderåret barnet fyller 12. Etter det klarer de seg i 99% av tilfellene selv. Med kronisk syke barn kan du få utvidet til de er eldre. Anonymkode: 32036...fc5 Det er jo veldig urettferdig at desember-barna bare så vidt rekker å fylle 12 og januar-barna nesten rekker å fylle 13. Det ser en ENORM utvikling på barna i løpet av det året. Men ungene som er minst modne får de kjipeste vilkårene. Anonymkode: 2ad49...94c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #33 Del Skrevet 13 timer siden En ungdomskoleelev klarer fint å være hjemme alene med feber Anonymkode: bab19...415 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #34 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En ungdomskoleelev klarer fint å være hjemme alene med feber Anonymkode: bab19...415 Ved høy feber er det greit med tilsyn, spesielt ved dårlig allmenntilstand. Jeg ble selv skikkelig syk som 13 åring hvor feber steg veldig høyt og jeg måtte på legevakt. Anonymkode: 5b36e...3b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #35 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En ungdomskoleelev klarer fint å være hjemme alene med feber Anonymkode: bab19...415 En 12 åring går normalt fortsatt på barneskolen. Anonymkode: 839c1...e2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klott Skrevet 13 timer siden #36 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): vel, alle har måttet klare det og gått fint i alle år før så.. hvorfor skal ikke dagens ungdom klare det ? før hadde de ikke mobil engang men gikk fint det å.. nå kan man jo få holdt litt kontakt med de gjennom dagen så enda mindre grunn til å måtte ha en voksen hjemme Anonymkode: b072c...df9 Men det fantes fasttelefon. Før det, da det ikke var telefon, da var mor som oftest hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #37 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Synes uansett det var tidlig med opphør av sykt barn-dager. Ikke alle som har råd til permisjon uten lønn, og hvis man er enslig i tillegg da. Å sette til side feriedager sånn i tilfelle barna blir syke burde være unødvendig. Anonymkode: 839c1...e2e Nei, men da får du drite i å få barn da. Er så lei av nordmenn som sutrer når dere har verdens beste velferdsordninger. Anonymkode: 80fee...e6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #38 Del Skrevet 9 timer siden Hvis barnet har spesielle behov som tilsier at det ikke kan være alene, så søker du om dager frem til barnet er 18 år. Vanligvis klarer barna seg alene den tiden foreldre er på jobb etter fylte 12 år. Om de er så syke at de er innlagt, får du pleiepenger. Om du eller barnet føler behov for å være til stede selv om barnet ikke er på sykehus, så må man tenke kreativt ut fra mulighetene man har (hjemmekontor, avspasering, fri uten lønn, feriedag, besteforeldre, kort dag). Anonymkode: 50893...fa7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #39 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nå var det nå allikevel bare min mening Anonymkode: 839c1...e2e Eh, okei? Jeg skjønner ikke dette svaret. Anonymkode: e4dbf...baa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #40 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva bar du tenkt å gjøre for en tenåring med kraftig omgangssyke? Det er ikke noe du kan gjøre uansett. Det mø bare gå sin gang Anonymkode: d840a...ef1 Vi gutt besvimte og slo hodet sitt, så jeg var veldig glad han ikke var alene dårlig, liggende i eget blod og oppkast. Jeg tar avspasering/ eller permisjon uten lønn om de er veldig dårlig. Ved litt mildere sykdom reiser jeg gjerne hjemom i pausen mitt for å sjekke at det går greit. Avtaler også med arbeidsgiver at jeg kan svare mobilen om de ringer i løpet av dagen. Anonymkode: a07e0...258 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå