Gå til innhold

Sykt barn-dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at man har krav på det fram til barnet bare er 12 år. Hva gjør dere andre hvis 12-13 åringen får for eksempel omgangssyke eller influensa med høy feber? Synes det er helt galt at barn i den må være alene hjemme når de er så syke.

Anonymkode: 839c1...e2e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser at man har krav på det fram til barnet bare er 12 år. Hva gjør dere andre hvis 12-13 åringen får for eksempel omgangssyke eller influensa med høy feber? Synes det er helt galt at barn i den må være alene hjemme når de er så syke.

"Barn i den alderen må være alene", skulle det stå.

Skrevet

Da er det vel permisjon uten lønn eller feriedag. Det er opp til arbeidsgiver.

Anonymkode: e4dbf...baa

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da er det vel permisjon uten lønn eller feriedag. Det er opp til arbeidsgiver.

Synes uansett det var tidlig med opphør av sykt barn-dager. Ikke alle som har råd til permisjon uten lønn, og hvis man er enslig i tillegg da. Å sette til side feriedager sånn i tilfelle barna blir syke burde være unødvendig.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Synes uansett det var tidlig med opphør av sykt barn-dager. Ikke alle som har råd til permisjon uten lønn, og hvis man er enslig i tillegg da. Å sette til side feriedager sånn i tilfelle barna blir syke burde være unødvendig.

Men slik er reglene og som arbeidsgiver selv kan jeg bare si heldigvis. Ansatte er nok borte med syke barn fra 1-12 år, om de ikke i tillegg skal ha betalt for å passe på tenåringen. 

Anonymkode: 6aa8a...2a5

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kan du godt mene, men dersom det er betingelsene, så er det alternativene. At du ikke har råd til ulønnet permisjon eller synes det er unødvendig å spare feriedager, er ikke arbeidsgivers ansvar. Mange arbeidsgivere vil sikkert være forståelsesfulle, men det er ikke deres ansvar.

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det kan du godt mene, men dersom det er betingelsene, så er det alternativene. At du ikke har råd til ulønnet permisjon eller synes det er unødvendig å spare feriedager, er ikke arbeidsgivers ansvar. Mange arbeidsgivere vil sikkert være forståelsesfulle, men det er ikke deres ansvar.

Nå var det nå allikevel bare min mening

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men slik er reglene og som arbeidsgiver selv kan jeg bare si heldigvis. Ansatte er nok borte med syke barn fra 1-12 år, om de ikke i tillegg skal ha betalt for å passe på tenåringen. 

Anonymkode: 6aa8a...2a5

Forstår det dilemmaet. En grunn til at jeg aldri hadde orket å være arbeidsgiver. Sykdom oppstår dessverre i alle aldre.

Skrevet

de fleste barn/ungdom  på 12-13 år klarer heeelt fint å være alene.. ellers er de dullet for mye med oppigjennom..  Reglene har vært slik i alle år av den grunn at de bøøøør være selvstendige i den alderen..og alle ungdom har nå klart det før din ungdom såå handler mest om å gjøre de klare for det. 

Er det ekstremt høy feber eller noe veldig spesielt får man bruke en feriedag/avspas uten lønn men det vil jo skje sjelden.. store barn er ikke akkurat ofte alvorlig syke/høyere feber (40+) 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
monican94 skrev (7 minutter siden):

de fleste barn/ungdom  på 12-13 år klarer heeelt fint å være alene.. ellers er de dullet for mye med oppigjennom..  Reglene har vært slik i alle år av den grunn at de bøøøør være selvstendige i den alderen..og alle ungdom har nå klart det før din ungdom såå handler mest om å gjøre de klare for det. 

Er det ekstremt høy feber eller noe veldig spesielt får man bruke en feriedag/avspas uten lønn men det vil jo skje sjelden.. store barn er ikke akkurat ofte alvorlig syke/høyere feber (40+) 

Her gjelder selvfølgelig grad av sykdom. Men å overlate en 12 åring alene med heftig omgangssyke eller høy feber, det er for drøyt og har ingenting med å bli dullet for mye med å gjøre.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her gjelder selvfølgelig grad av sykdom. Men å overlate en 12 åring alene med heftig omgangssyke eller høy feber, det er for drøyt og har ingenting med å bli dullet for mye med å gjøre.

vel, alle har måttet klare det og gått fint i alle år før så.. hvorfor skal ikke dagens ungdom klare det ? før hadde de ikke mobil engang men gikk fint det å.. nå kan man jo få holdt litt kontakt med de gjennom dagen så enda mindre grunn til å måtte ha en voksen hjemme 

Anonymkode: b072c...df9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

vel, alle har måttet klare det og gått fint i alle år før så.. hvorfor skal ikke dagens ungdom klare det ? før hadde de ikke mobil engang men gikk fint det å.. nå kan man jo få holdt litt kontakt med de gjennom dagen så enda mindre grunn til å måtte ha en voksen hjemme 

Når før tenker du på egentlig? Har ikke opplevd å være alene som veldig syk i min barndom ihvertfall, og over 8 timer i tillegg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og en med heftig omgangssyke og influensa med høy feber har som regel lite ork til å holde noen kontakt over tlf. Jeg snakker som sagt om å være veldig syk. Ikke lett feber og hoste.

Skrevet

Tipper mange som har veldig syke tenåringer tar en egenmeldingsdag. Det er selvsagt egentlig ikke lov, men det er nok det mange gjør. 

Anonymkode: 3320f...31f

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tipper mange som har veldig syke tenåringer tar en egenmeldingsdag. Det er selvsagt egentlig ikke lov, men det er nok det mange gjør. 

Anonymkode: 3320f...31f

Nettopp. 
Jeg lå med kraftig influensa som femtenåring i ei uke. Ingen hjemme. Gikk ned mange kilo på de dagene da den eneste maten jeg fikk var to-tre knekkebrød på morgenen.

Anonymkode: 436d0...30b

Skrevet

Du får betalt ut det kalenderåret barnet fyller 12.

Etter det klarer de seg i 99% av tilfellene selv. Med kronisk syke barn kan du få utvidet til de er eldre. 

Anonymkode: 32036...fc5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva bar du tenkt å gjøre for en tenåring med kraftig omgangssyke? Det er ikke noe du kan gjøre uansett. Det mø bare gå sin gang

Anonymkode: d840a...ef1

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det skjer vel ikke så ofte at de har så heftig omgangssyke og/eller så høy feber at de trenger bistand.. Det er jo heller ikke så drøyt som du skal ha det til da denne ordningen har funnet sted i mange år uten at noen har dødd eller tatt skade av den. 

Anonymkode: 6f956...711

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nettopp. 
Jeg lå med kraftig influensa som femtenåring i ei uke. Ingen hjemme. Gikk ned mange kilo på de dagene da den eneste maten jeg fikk var to-tre knekkebrød på morgenen.

At du gikk ned i vekt var jo fordi du var syk, ikke fordi du var alene hjemme. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At du gikk ned i vekt var jo fordi du var syk, ikke fordi du var alene hjemme. 

Fordi jeg ikke orket å gå ut av senga og ordne meg mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...