Gå til innhold

Var på apoteket, og fikk lest opp søstre mine sine resepter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette kan du selvfølgelig la være å tro på, men tro meg - det skjer!! Er også tvilling, og feil som dette skjedde med jevne mellomrom helt til en av oss giftet seg og byttet etternavn. Vi hadde fra fødsel et ganske uvanlig etternavn, så tror feilen mange gjorde var å søke opp dette og fødselsdatoen også tok de første og beste fornavn.
Det groveste vi opplevde var da de ringte meg fra sykehuset, sa de hadde fått en avbestilling og lurte på om jeg kunne møte til en bestemt undersøkelse dagen etter. Jeg hadde virkelig ikke «bestilt» den undersøkelsen, så skjønte feilen og spurte om det kanskje var tvillingsøsteren min de skulle ha tak i. Fikk en skikkelig beklagelse og jeg skjønner på en måte at man kan gjøre feil, men om søsteren min hadde ønsket å holde undersøkelsen hemmelig hadde jo dette vært veldig kjedelig for henne…

Anonymkode: 133fb...2c2

Der er i dag nye systemer på både apotek og andre plasser etter at personvernforordningen kom på plass. 
Hva som skjedde for ett eller tre år siden er ikke relevant i denne trolletråden.

Anonymkode: 595b1...6f0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går ikke av personvernhensyn skal hele 11 sifre taste les det som er skrevet i tråden tidligere.

Dette stemmer ikke. Jeg var på apoteket senest på lørdag, de taster kun inn fødselsdato og velger så riktig navn. Så systemet er ikke satt opp med default at «hele personnummer må inn», dette er hos Apotek1, mulig systemet er satt opp som du beskriver hos andre kjeder, men i alle fall ikke et generelt krav.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er i dag nye systemer på både apotek og andre plasser etter at personvernforordningen kom på plass. 
Hva som skjedde for ett eller tre år siden er ikke relevant i denne trolletråden.

Da er det veldig pussig at noen av oss ikke har oppgitt personnummer, kun fødselsdato+navn ørten ganger i 2024, senest forrige uke. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke en tvillingsøster, men har likevel opplevd dette to ganger på min nærmeste apotek. De spør bare etter fødselsdato og navn.
Jeg bruker helst et annet apotek og der spør de om hele personnummeret. Det føles tryggere.

Jeg har sendt inn klage på nærapoteket, men fikk bare et svadasvar. Vet ikke om det går an å klage til Datatilsynet? 

Anonymkode: 1a4e5...6e3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ninaen skrev (5 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Jeg var på apoteket senest på lørdag, de taster kun inn fødselsdato og velger så riktig navn. Så systemet er ikke satt opp med default at «hele personnummer må inn», dette er hos Apotek1, mulig systemet er satt opp som du beskriver hos andre kjeder, men i alle fall ikke et generelt krav.

Apotekene skal kreve legitimasjon så hvordan kan du vite at de kunne taster inn fødselsdato og så velge riktig navn?

Anonymkode: 51b52...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fødselsnummer og navn skal sjekkes fra id kunden viser frem. 
Dette som beskrives i tråden skal ikke være mulig.

Aldri vist id når jeg henter resept her jeg bor. Når jeg henter i byen ja. Men aldri her jeg bor. 

Anonymkode: 09cbb...6c3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

»

https://www.apotek.no/nyhetsarkiv/aktuelt-om-apotek/hva-er-gyldig-legitimasjon-på-apoteket

«Når man skal hente ut medisiner på apoteket, skal kunden vise legitimasjon. Førerkort og pass er godkjent som legitimasjon»

Og legitimasjon på apotek har måttet vise helt siden 2014,

https://www.ostlendingen.no/forbruker/nyheter/nyheter/vis-legitimasjon-pa-apoteket/s/2-2.2757-1.8416050

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Apotekene skal kreve legitimasjon så hvordan kan du vite at de kunne taster inn fødselsdato og så velge riktig navn?

Hvis du gidder å lese hva jeg har svart: jeg blir spurt om leg til slutt. Ikke spør meg hvorfor de gjør det sånn, men det tastes altså kun inn fødselsdato og spørres om navn først. Og på mitt faste apotek (hvor jeg er OFTE) så viser jeg ikke leg en gang til de faste ansatte som kjenner meg godt, og oppgir aldri de 5 siste sifrene, kun fødselsdato og år. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

»

https://www.apotek.no/nyhetsarkiv/aktuelt-om-apotek/hva-er-gyldig-legitimasjon-på-apoteket

«Når man skal hente ut medisiner på apoteket, skal kunden vise legitimasjon. Førerkort og pass er godkjent som legitimasjon»

https://www.ostlendingen.no/forbruker/nyheter/nyheter/vis-legitimasjon-pa-apoteket/s/2-2.2757-1.8416050

Mulig det skal det.  Men dette praktiseres ikke over alt hvert fall. Har aldri vist frem id når jeg henter mine resepter. Kun i storbyen jeg har gjort det. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

»

Og du tror at alle offentlig ansatte alltid følger rutiner til punkt og prikke? Første gang jeg ble spurt om leg på apoteket var i april 2020 da jeg skulle hente ut A-preparat for første gang. Det syndes stort mot dette, selv om det helt klart er blitt skjerpa de siste årene. Og da mener jeg ikke at lovverket er endret, men skjerping på rutiner ut mot apotekene fra sentrale myndigheter. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ninaen skrev (1 minutt siden):

Hvis du gidder å lese hva jeg har svart: jeg blir spurt om leg til slutt. Ikke spør meg hvorfor de gjør det sånn, men det tastes altså kun inn fødselsdato og spørres om navn først. Og på mitt faste apotek (hvor jeg er OFTE) så viser jeg ikke leg en gang til de faste ansatte som kjenner meg godt, og oppgir aldri de 5 siste sifrene, kun fødselsdato og år. 

Aldri sagt hele personnr mitt jeg heller og aldri vist id her jeg bor. Kun når jeg er i storbyen det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aldri sagt hele personnr mitt jeg heller og aldri vist id her jeg bor. Kun når jeg er i storbyen det. 

Nettopp. Lovverket er klart, men åpenbart mange som ikke skjønner at verden ikke fungerer etter gullstandarden og at det tas snarveier hver eneste dag. Jeg blir spurt om ID når det er A-og Bpreparat og det ikke er ansatte som kjenner meg godt. Og bare for å gjøre det klart overfor «tror ikke på det» osv-folket: jeg mener selvsagt ikke det er feil å bli bedt om leg, eller at det er greit at man ikke ber om det når lovverket sier det, men dere må også ta innover dere at startinnlegget her er høyst plausibelt basert på erfaringene til ganske mange folk i dette landet, selv om lovverket sier at det ikke skal være sånn. Begge deler kan være sant samtidig. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tvillinger ser like ut, men har da vitterlig ikke samme fødselsnummer, eller annen link i systemet som gjør at man kan ta feil. 

Anonymkode: d6042...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Ninaen skrev (9 minutter siden):

Og du tror at alle offentlig ansatte alltid følger rutiner til punkt og prikke? Første gang jeg ble spurt om leg på apoteket var i april 2020 da jeg skulle hente ut A-preparat for første gang. Det syndes stort mot dette, selv om det helt klart er blitt skjerpa de siste årene. Og da mener jeg ikke at lovverket er endret, men skjerping på rutiner ut mot apotekene fra sentrale myndigheter. 

Apotekansatte er ikke offentlig ansatt. 

Anonymkode: a0f3d...9f3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apotekansatte er ikke offentlig ansatt. 

Anonymkode: a0f3d...9f3

Ok, tilgi meg sent en torsdagskveld, for det var jo virkelig det sentrale i denne saken🤦🏻‍♀️Jesus Christ. ANSATTE som skal følge lover og regler følger ofte ikke de lovene og reglene til punkt og prikke. Greit? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det går ikke av personvernhensyn skal hele 11 sifre taste les det som er skrevet i tråden tidligere.

Nei, det må de ikke. Kanskje de birde, men de logger seg helt fint inn uten mer enn fødselsdato og noen ganger med kun navn. 

Anonymkode: 1ea43...184

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Ninaen skrev (5 timer siden):

De søker opp med kun fødselsnummer på sykehusapotekene også. 

Anonymkode: 1ea43...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå antar jeg at du har vist legitimasjon og hun tastet fødsel- og personnummer. Men jeg finner det usannsynlig at hun har tastet feil fødselsnummer, og så fått et et treff i det hele tatt. Fødsel og personnummer er sikret mot nettopp tastefeil. Enda mer usannsynlig at hun da klarte å få treff på deg, til tross for at dere deler fødselsdato. Har hun kun tastet fødselsdato er det jo noe annet, men det igjen er også usannsynlig.

Anonymkode: 4ace7...efe

Jeg har opplevd å få en annen person sitt navn på medikamentet. Nå kjente jeg faktisk vedkommende og vet at vi hadde bursdag samme dag. Oppdaget det hele da jeg kom hjem. 

dro tilbake til apoteket, de nappet bare av klistrelappen og trakk på skuldrene som om det ikke var noe problem. Nå skal det sies at det var p-piller så stor sannsynlighet for at hun også hadde det på medisin lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør begynne å legge fram id så ikke du får søsteren din opplysninger og kan dele deg med Gud og hvermann på et forum. Så anonymt er det ikke å være nevrotisk tvilling.

Anonymkode: ca85d...f64

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg hadde IKKE skrevet denne tråden, om det ikke nettopp var dette som skjedde i dag. 

Jeg viste førerkortet mitt, og hun leste opp søsteren mine sine resepter. Vi har samme fødselsdato da vi er tvillinger da.

Anonymkode: 31feb...ffd

Ja, men ikke personnr.. Forstår ikke hvordan dette kunne skje.. 

Anonymkode: 114fb...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...