Gå til innhold

Oppdrettere storpuddel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Siden jeg har merket meg at endel her på forumet har storpuddel, lurte jeg på om noen kunne anbefale gode oppdrettere? Enten fordi dere har kjøpt av de selv, eller kjenner til deres oppdrett. 

Ønsker utelukkende oppdrettere som helsetester og avler på friske dyr, og helst i fargene brun, rød, sølv eller parti/phantom.

Anonymkode: 3fa88...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disse fargene begrenser nok mer på storpuddel enn de mindre pudlene. Begrenset hvor mange oppdrettere som har dem, så jeg ville nok begynt med å sjekke oppdretterlistene hos puddelklubben på størrelse og farge. 

Kjenner et par fra Stribukkens som er sølv, den ene er på landslaget i rallylydighet, men hvordan avlen er generelt, vet jeg ikke. Kjenner også noe til Shirkus, trivelige hunder. 

Du må man nesten høre med oppdretter. Det ville jeg uansett gjort, samt sjekket hunder fra oppdrettet på nkk sine sider. Der ser man jo fort om oppdretter helsetester eller ikke. 

Anonymkode: 6ad39...bcd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at oppdretteren jeg kjøpte av ikke lengre er på lista, så jeg er nok ikke til hjelp.

Et spørsmål du må spørre oppdretter om, når det gjelder de fargene, er hvor "holdbar" deres hunder har vært til å beholde fargen i voksen alder. Jeg kjøpte en brun storpuddel, men han mistet fargen i løpet av det første året. Det gjorde ikke meg noe, for jeg skulle ikke bruke han til utstilling, men det var allikevel litt synd. Mistenker at oppdretter hadde sett tegn til at han kom til å miste fargen, for hun skulle egentlig beholde han, men valgt å selge... Hun sa ingen ting om at noe slikt kunne skje. (For å lære mer så søk på genetikk hos puddler, evt poodle fading gene)

Anonymkode: fea5c...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser at oppdretteren jeg kjøpte av ikke lengre er på lista, så jeg er nok ikke til hjelp.

Et spørsmål du må spørre oppdretter om, når det gjelder de fargene, er hvor "holdbar" deres hunder har vært til å beholde fargen i voksen alder. Jeg kjøpte en brun storpuddel, men han mistet fargen i løpet av det første året. Det gjorde ikke meg noe, for jeg skulle ikke bruke han til utstilling, men det var allikevel litt synd. Mistenker at oppdretter hadde sett tegn til at han kom til å miste fargen, for hun skulle egentlig beholde han, men valgt å selge... Hun sa ingen ting om at noe slikt kunne skje. (For å lære mer så søk på genetikk hos puddler, evt poodle fading gene)

Anonymkode: fea5c...a27

Ja, har lest meg litt opp på dette. Men de er fine når de blekner også da ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Disse fargene begrenser nok mer på storpuddel enn de mindre pudlene. Begrenset hvor mange oppdrettere som har dem, så jeg ville nok begynt med å sjekke oppdretterlistene hos puddelklubben på størrelse og farge. 

Kjenner et par fra Stribukkens som er sølv, den ene er på landslaget i rallylydighet, men hvordan avlen er generelt, vet jeg ikke. Kjenner også noe til Shirkus, trivelige hunder. 

Du må man nesten høre med oppdretter. Det ville jeg uansett gjort, samt sjekket hunder fra oppdrettet på nkk sine sider. Der ser man jo fort om oppdretter helsetester eller ikke. 

Anonymkode: 6ad39...bcd

Takk, skal sjekke ut de to du nevnte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Storpuddel er supert! Har selv en hann fra en grå Shirkus-tispe,  og sort hann. Veldig fornøyd med han, går rally og AG. Fint temperament og elsker å jobbe. Han er 'blå' ble født svart med litt grått mellom tærne og har blitt ganske grå nå som 3-åring. 

Anonymkode: 8366e...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

født svart med litt grått mellom tærne og har blitt ganske grå nå som 3-åring. 

Det er vår erfaring etter å hatt to svarte tisper også. De får mye grå hår ganske unge.

Anonymkode: 77abe...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Storpuddel er supert! Har selv en hann fra en grå Shirkus-tispe,  og sort hann. Veldig fornøyd med han, går rally og AG. Fint temperament og elsker å jobbe. Han er 'blå' ble født svart med litt grått mellom tærne og har blitt ganske grå nå som 3-åring. 

Så kjekt å høre! Jeg håper jeg finner en som kan like rally også ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så kjekt å høre! Jeg håper jeg finner en som kan like rally også ☺️

Alle pudlene jeg kjenner elsker å jobbe, så det vil jeg tro går bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...