Gå til innhold

Mannen vil "flytte ut" av soverommet pga nyfødt. Urimelig?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Mange forhold ender nettopp i småbarnsfasen fordi man er utslitt, har lite takhøyde og krangler mye. Om mannen din er uthvilt så vil han ha mer overskudd til å håndtere det daglige som du ikke orker og vil også tåle mer "urimelighet" fra din sine som kommer av at du er sliten. Det andre barnet fortjener også en foreldre som ikke er utslitt og som kan gi nødvendig oppmerksomhet. Velg dine prioriteringer: er det at mannen skal ha det like vondt som deg eller er det at dere skal overleve og fungere best mulig som en familie 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hun sier jo at hun fullammer. Det er ikke sikkert babyen tar flaske en gang. All den tid man får printet inn at morsmelk er det beste er det jommen ikke lett å skulle velge bort amming når man faktisk kan fullamme. Og permisjonen er jo satt, vil tro det er få jobber man bare kan kommer tilbake i jobb etter en måned og heller tar resten av permisjonen sin på et senere tidspunkt. Ofte har bedriften fått inn vikar for den ansatte i permisjon. Derfor kaller jeg det en hersketeknikk fordi du sier det på en spydig måte og helt åpenbart ikke tar hensyn til det praktiske rundt. Hadde du skrevet "er det en mulighet å bytte permisjon?" hadde du fremstått på en helt annen måte.

Du må lese deg jeg skriver for nå argumenterer du på feil grunnlag. Jeg skrev at hvis ikke vi hadde delt på nettene hadde jeg fått 2-3 timer spredt søvn i døgnet fordi jeg ikke fikk sovet på dagtid. Jeg har heldigvis en oppegående mann som (med glede) tar sin del av ansvaret. Men om jeg måtte velge å gå på jobb på maks 3 timer søvn eller gå rundt og bysse på en hylende baby hele dagen hadde jeg valgt jobb any day. Hadde vært en større fare for babyens liv om jeg ble tvunget til det for å være ærlig..

Enig i at det ikke er optimalt å kjøre på 3 timers søvn, men det gjelder jo ts også? Hun skal komme seg rundt med babyen så ikke utenkelig at hun kjører hun også. Og om far sover på et annet rom, men samtidig hjelper litt til på natt kan han uansett få mye mer enn 3 timers spredt søvn. 3 timer er et antall jeg har nevnt, ikke ts bare så det er sagt. 

Man få finne det som fungerer som sin familie og dette fungerer åpenbart ikke for ts, her er du og jeg enige. Jeg er fremdeles ikke enig med ts om at mannen bør "tvinges" til å sove på samme rom, men jeg mener det er åpenbart at han må ta mer ansvar på natten forsi ts har behov for det. 

Anonymkode: 51f5f...46d

Ja nettopp. Hun sier at hun fullammer. Hvorfor er det hersketeknikk og påpeke at han ikke kan ta over det? Jo, jeg tar hensyn til det praktiske rundt det, likestillingen har ikke kommet så langt at menn kan amme, så hvis hun ikke synes det det er lett og velge bort amming er det praktiske at hun mater babyen og han sover og går på jobb. 
ja, han må ta rimelig ansvar, at han  ligger våken i samme seng som henne anser jeg som urimelig. Jeg vet ikke hvor mye ts kjører rundt selv, jeg gjorde lite av det. Overlot det meste utenfor hjemmet og kjøring til uthvilt mann. Spesielt i runde 2, da trengte eldstemann en våken kjørbar voksenperson. Det trenger jo ikke være en fast løsning heller, det er jo mulig at han tar en natt hvor hun skal/ må kjøre dagen etter. Kanskje hun kunne lagt seg på gjesterommet og sovet ut en gang i uken i tillegg til helg? Det finnes mange løsninger, men jeg synes det høres ut som en « må sove i samme seng « prinsipp som på meg virker umodent og lite løsningsorientert. 

Anonymkode: b12ef...2cc

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gi han bilnøkkelen så kan han sove der...

Anonymkode: 64efa...915

Det hadde nok hjulpet mye for hele familien. Knallgodt forslag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fikk vår første bodde vi i en 30+ kvm ettroms med tynn vegg mellom stue og soverom.

Det fantes ikke noe "gjesterom i den andre fløyen".

Han sov da bak i bilen sin noen netter i en vintersovepose. Noe jeg protesterte mot først. Men etter mange nær søvnløse netter tok jeg i mot tilbudet om å prøve jeg også. Har aldri sovet så godt som de nettene i den kalde bilen.

Anonymkode: e5710...4b8

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja nettopp. Hun sier at hun fullammer. Hvorfor er det hersketeknikk og påpeke at han ikke kan ta over det? Jo, jeg tar hensyn til det praktiske rundt det, likestillingen har ikke kommet så langt at menn kan amme, så hvis hun ikke synes det det er lett og velge bort amming er det praktiske at hun mater babyen og han sover og går på jobb. 
ja, han må ta rimelig ansvar, at han  ligger våken i samme seng som henne anser jeg som urimelig. Jeg vet ikke hvor mye ts kjører rundt selv, jeg gjorde lite av det. Overlot det meste utenfor hjemmet og kjøring til uthvilt mann. Spesielt i runde 2, da trengte eldstemann en våken kjørbar voksenperson. Det trenger jo ikke være en fast løsning heller, det er jo mulig at han tar en natt hvor hun skal/ må kjøre dagen etter. Kanskje hun kunne lagt seg på gjesterommet og sovet ut en gang i uken i tillegg til helg? Det finnes mange løsninger, men jeg synes det høres ut som en « må sove i samme seng « prinsipp som på meg virker umodent og lite løsningsorientert. 

Det var jo det mottsatte du sa! Nå måtte jeg finne innlegget ditt: Hva er definisjonen på enkle babyer? Ja, jeg har klart og sove litt på dagtid når babyene sover. Det er ikke det samme som enkelt. Kan de ikke bare bytte da? Mor går på jobb og kjører bil  uten søvn og far blir hjemme med den vanskelige babyen uten søvn. Så ble det logisk og rettferdig og romantikk på soverommet. 

Hersketeknikken jeg sikter til er jo nettopp det du skriver som jeg har uthevet. Når du selv skjønner veldig godt at de ikke kan byttet. Du prøver ikke å foreslå en løsning men kommer med en frekk kommentar om hvordan de kan løse det som åpenbart ikke lar seg løse av alle grunnene jeg nevner i innlegget. Hvis du ikke skjønner at det er en hersketeknikk vet jeg ikke hva mer jeg kan si. 

Du og jeg er enige i at det er en dårlig idé at far skal sove på samme rom og også få sove dårligere, det har jeg også sagt hele veien. Men når TS åpenbart har behov for avlasnting må de finne en løsning sånn at mor kan få litt mer søvn selv om hun fullammer og uten at det betyr at far skal miste mange timers søvn. 

Anonymkode: 51f5f...46d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men om du kunne sove mens babyen sov på dagtid har du jo hatt enkle babyer. Tenk deg at tiden du brukte på å sove på dagtid, skulle du heller brukt på å ta knebøy med baby i armene. Timevis hver dag. Og når babyen var våken måtte du gå frem og tilbake og bysse. I månedsvis. Hvorfor er jobb, hvor far faktisk får lunsjpause, dopauser og kanskje en kaffepause eller to så mye mer krevende? Jeg har aldri hatt en jobb som har vært i nærheten så krevende som det første halvåret med babyen min, og jeg har prøvd mye forskjellig. 

Sove natten gjennom med små barn høres ut som en utopi. Det gjør vi heller ikke nå, med 2-åringen. Jeg klarer da vitterlig å prestere på jobb likevel. Eller mener du småbarnsforeldre som ikke fått sovet natten gjennom burde blitt sykemeldt? Far blir ikke livsfarlig på jobb fordi han sover (eksempelvis) 6 timer istedenfor 8 timer. Men de to timene med søvn for mor kan være avgjørende for at hun ikke klikker og rister babyen eller blir suicidal og tar livet sitt. 

Anonymkode: e0ff0...08c

Sov aldri på dagtid da mine var babyer selv. Men det var anbefalt av helsesøster og mange. Brukte den tiden til å få gjort unna andre ting istedenfor. Husker jeg også måtte ut å kjøre midt på natten med førstemann, fordi han var kolikkbaby de 3 første mnd, og det var noen ganger eneste måten å få han til å sove på. Våknet med en gang vi gikk ut av bilen igjen, og jeg trodde jeg endelig skulle få litt søvn. Barnefar sov borte på jobben da han jobbet langt unna, og var kun hjemme i helgene. Ble ikke suicidal av den grunn, og det er heldigvis sjelden man hører om av noe så naturlig som lite søvn blant små babyer.

Det med lite søvn, spesielt i nyfødttiden er noe vi alle mødre har måttet gå gjennom i alle år. Det er lite far får gjort da han ikke ammer, og det er faktisk mange fedre som føler seg maktesløse denne tiden. De får ikke gjort noe med en gråtende nyfødt baby, siden de ikke ammer. 

Lurer også på hvorfor ts må skifte bleier så ofte om natta? Hvis det blir så ofte lekkasjer, så er det kanskje en ide å bytte bleier for å se om det hjelper.

Denne tiden går over selv om det er hardt mens det står på. Den dagen hvor far har permisjon kommer, og hvis da han ikke stiller opp om natta så hadde diskusjonen sett annerledes ut fra min side også. Nå har til og med far mye lengre permisjon enn før. Da yngste her var baby, hadde fedre bare krav på 4-5 uker.

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har sovet hver for oss i alle periodene ungene har vært mye våkne på natt, men vi har byttet på hvem som har hatt ungen hos seg. Når ungen har vært med pappaen har han bare kommet inn til meg for amming, men tatt all gråten og alt etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (2 timer siden):

Mange forhold ender nettopp i småbarnsfasen fordi man er utslitt, har lite takhøyde og krangler mye. Om mannen din er uthvilt så vil han ha mer overskudd til å håndtere det daglige som du ikke orker og vil også tåle mer "urimelighet" fra din sine som kommer av at du er sliten. Det andre barnet fortjener også en foreldre som ikke er utslitt og som kan gi nødvendig oppmerksomhet. Velg dine prioriteringer: er det at mannen skal ha det like vondt som deg eller er det at dere skal overleve og fungere best mulig som en familie 

Her ble det slutt fordi mannen ikke bidro og jeg var utslitt 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 356af...49a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor være sammen om man ikke skal dele soverom engang, og klart skal også far delta i nattevåk. Det var ikke et spørsmål engang, mannen tok mye av nattevåken han også. 
Jeg var heldigvis ikke alene om å få barn, og selv om man ammer så betyr ikke det at det er kun å putte puppen i munn så blir babyen stille. 
Jeg hadde to barn som hylte hele natten, de måtte bysses ene frem til 11 måneder og 2 frem til 4 måneder, den 3 måtte ligge som klister inntil hud. Takk og lov for en omsorgsfull mann som ikke mente det var kun min jobb, for jeg hadde ikke vært her i dag da. 

Anonymkode: d2983...d3f

Så du synes ikke det er noe viktig at den som skal kjøre bussen du eller ungene dine skal ta om morgenen eller at den som skal operere deg, er opplagt når vedkommende går på jobb?

Mye viktigere at begge foreldre er uopplagte og trøtte, selv om det bare er  den ene som må gjøre konsentrasjonskrevende arbeid dagen etter?

Anonymkode: 06a8e...34a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det sånn at den i permisjon sov med baby i ukedagene, og så sov vi sammen i helger når jeg nattammet og byttet på i helger senere. Som flere skiver -ingen er tjent med at dere begge er utslitt. MEN det betyr også at far må avlaste deg på andre tidspunkt sånn at du også får sovet.
Vi løste det også sånn at den som sover alene står opp en time før med baby slik at den andre kan sove, dusje eller bare slappe av.

Dere må gjøre det som fungerer for dere sånn at dere overlever nyfødtperioden alle fire. Hvis det absolutt ikke funker for deg å både amme og skifte bleie på natta, må dere finne andre løsninger. Kan far hjelpe til med ett bleieskift ila natta? Kan dere ha ting lettere tilgjengelig på soverommet så du slipper å stå opp noe særlig?

Selv om det ikke alltid føles sånn, er dere jo på samme lag. Konkurranse om hvem som er mest sliten vil nok ingen av dere vinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (3 timer siden):

Sov aldri på dagtid da mine var babyer selv. Men det var anbefalt av helsesøster og mange. Brukte den tiden til å få gjort unna andre ting istedenfor. Husker jeg også måtte ut å kjøre midt på natten med førstemann, fordi han var kolikkbaby de 3 første mnd, og det var noen ganger eneste måten å få han til å sove på. Våknet med en gang vi gikk ut av bilen igjen, og jeg trodde jeg endelig skulle få litt søvn. Barnefar sov borte på jobben da han jobbet langt unna, og var kun hjemme i helgene. Ble ikke suicidal av den grunn, og det er heldigvis sjelden man hører om av noe så naturlig som lite søvn blant små babyer.

Det med lite søvn, spesielt i nyfødttiden er noe vi alle mødre har måttet gå gjennom i alle år. Det er lite far får gjort da han ikke ammer, og det er faktisk mange fedre som føler seg maktesløse denne tiden. De får ikke gjort noe med en gråtende nyfødt baby, siden de ikke ammer. 

Lurer også på hvorfor ts må skifte bleier så ofte om natta? Hvis det blir så ofte lekkasjer, så er det kanskje en ide å bytte bleier for å se om det hjelper.

Denne tiden går over selv om det er hardt mens det står på. Den dagen hvor far har permisjon kommer, og hvis da han ikke stiller opp om natta så hadde diskusjonen sett annerledes ut fra min side også. Nå har til og med far mye lengre permisjon enn før. Da yngste her var baby, hadde fedre bare krav på 4-5 uker.

Sjelden? En av 10 mødre får fødselsdepresjon, og i følge min jordmor er det mange hun snakker med som blir suicidale i nyfødtperioden. Men det er fortsatt et veldig tabu tema, og snakkes lite om. 

Og du kunne jo gjøre andre ting enn å bysse mens babyen sov, og du sier babyen sov i bil. Da er det jo ikke rart du ikke var så sliten 😅

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Sjelden? En av 10 mødre får fødselsdepresjon, og i følge min jordmor er det mange hun snakker med som blir suicidale i nyfødtperioden. Men det er fortsatt et veldig tabu tema, og snakkes lite om. 

Og du kunne jo gjøre andre ting enn å bysse mens babyen sov, og du sier babyen sov i bil. Da er det jo ikke rart du ikke var så sliten 😅

For mødre med fødselsdepresjon så holder det ikke med at far ligger på samme rom, og i de tilfellene må man søke hjelp, og det er masse hjelp å få. Ts skriver ikke noe om at det er så ekstremt, så da går jeg ut i fra at det er vanlig slitenhet pga lite søvn. Er det fødselsdepresjon, så bør hun søke hjelp

Ja i de verste periodene med kolikk, så var det kun bilkjøring som hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis mor har fødseldepresjon, må hun vel bli sykemeldt slik at far trer inn i hennes permisjon.

Anonymkode: 06a8e...34a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 19.08):

Jeg ønsker ikke å bli et slikt par som sover på forskjellige rom. Vi har en nyfødt som våkner veldig ofte på natt. Vi har også et barnehagebarn. Jeg er dønn sliten av mangel på søvn og syns ikke mannen skal slippe noe billigere unna. Han prøver å argumentere med at han ikke kan mate, siden jeg fullammer, men det er slitsomt for meg å skifte bleie og eventuelt hente andre ting når jeg i tillegg må amme. Jeg vil helst bare ligge der og bevege meg så lite som mulig. Han argumenter også med at han må være opplagt til jobb, kjøring og til å ta det meste med det andre barnet, men hvis jeg skal klare meg på omtrent ingen søvn, så kan vel han det også? Han er tross alt ikke lenket til baby 24/7 som meg. Jeg vil også være mer opplagt for det andre barnet hvis jeg slipper å opp for å skifte bleie osv på natta.

Anonymkode: 5a44f...1d9

Skjønner du ikke vil han skal sove på annet rom. Da er jo hele vitsen med å bo sammen borte og. Han får ta seg sammen og hjelpe deg.

Anonymkode: e8ac1...f36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvis mannen får "medhold" i det å flytte på et annet rom, så håper jeg virkelig at når han overtar permisjonen, så flytter DU på et annet rom. Hvis han ikke vil ha noe med babyen å gjøre på natten i din permisjon "fordi han skal på jobb", så er det bare rett og rimelig at han tar alt nattevåk når DU skal på jobb. Men der skorter det hos mange menn, gitt. Da finner de på unnskyldninger for at mor skal ta nattevåk også når hun har begynt i jobb. Jeg har sett mang en mor som var stuptrøtt på jobben fordi hun var våken med babyen natten før. Selv om mannen er i permisjon. De er lure, disse mannfolkene. Så klager de etterpå at kona er sur, slapp og ikke vil ha sex.

Anonymkode: 95534...6a4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS, hvis mannen får "medhold" i det å flytte på et annet rom, så håper jeg virkelig at når han overtar permisjonen, så flytter DU på et annet rom. Hvis han ikke vil ha noe med babyen å gjøre på natten i din permisjon "fordi han skal på jobb", så er det bare rett og rimelig at han tar alt nattevåk når DU skal på jobb. Men der skorter det hos mange menn, gitt. Da finner de på unnskyldninger for at mor skal ta nattevåk også når hun har begynt i jobb. Jeg har sett mang en mor som var stuptrøtt på jobben fordi hun var våken med babyen natten før. Selv om mannen er i permisjon. De er lure, disse mannfolkene. Så klager de etterpå at kona er sur, slapp og ikke vil ha sex.

Det handler jo om å sette klare grenser selv også da, hvis mannen prøver på det når han selv har permisjon. Det skal man ikke finne seg i.

Når babyen blir eldre og ikke har like stort behov for mat om natta, er det bare bra at far sover med barnet og mor i et annet rom. Da kjenner ikke babyen lukten av melk, og kan roe seg mer. Det er beste måten å venne barnet til å sove mer på natten, og et bra argument i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tutte skrev (12 minutter siden):

Det handler jo om å sette klare grenser selv også da, hvis mannen prøver på det når han selv har permisjon. Det skal man ikke finne seg i.

Når babyen blir eldre og ikke har like stort behov for mat om natta, er det bare bra at far sover med barnet og mor i et annet rom. Da kjenner ikke babyen lukten av melk, og kan roe seg mer. Det er beste måten å venne barnet til å sove mer på natten, og et bra argument i seg selv.

Men hvordan skal barnet over natta lære seg å blir rolig hos far, når far aldri har roet barnet ned på natten? Barnet er vant med at mor gjør det hver gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvordan skal barnet over natta lære seg å blir rolig hos far, når far aldri har roet barnet ned på natten? Barnet er vant med at mor gjør det hver gang.

Barnet roer seg jo gradvis. Og barnet er vel vant til at faren roer det ned på dagtid fra før, håper jeg. En liten baby skiller ikke mellom natt og dag enda.

Anonymkode: b451a...6cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnet roer seg jo gradvis. Og barnet er vel vant til at faren roer det ned på dagtid fra før, håper jeg. En liten baby skiller ikke mellom natt og dag enda.

Det var jeg som svarte. Kom visst borti anonym ved en feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Faren er jo på jobb på dagtid ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...