Gå til innhold

Mannen vil "flytte ut" av soverommet pga nyfødt. Urimelig?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Synes alltid det er rart at den som har gått gravid i 9 måneder, og så født barnet og kroppen er ikke helt seg selv, noen får fødselsskader etc. det skal også være den som skal være våken hver natt og alene med barnet om dagen når mannen må på jobb. Det burde kunne finnes andre ordninger som ikke gikk utover økonomien som gjorde at den som har født kunne få nok hvile. Begge to skulle kunne vært hjemme i minst 3 mnd samtidig. Men, dessverre er samfunnet lagt opp slik. Og dessverre så blir ofte det meste av ansvaret lempet over på den som har født, med argumentasjon «jeg skal jo på jobb».

Anonymkode: bbea0...7f1

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det logiske er at du tar baby på natten, han får nok hvile, også tar han litt ekstra av ting på dagtid fordi han er mer uthvilt. Evt at du får sove litt på dagtid imens han holder fortet. Bare idiotisk at dere begge skal være trøtte. Har en på 6 uker, og selvsagt tar jeg nettene når jeg uansett må gi ham mat. Mannen min sover greit igjennom det, for jeg våkner så fort ungen våkner, så det blir aldri noe hyling, så vi sover fortsatt på samme rom, men om han hadde våknet hver gang, så ville jeg nok bedt ham legge seg et annet sted for å få nok søvn, så han er opplagt til å ta seg av eldste, huset og meg på dagtid. Det tjener jo begge på, så forstår ikke hvorfor du ønsker at han skal få lite søvn bare fordi du får det ... Dessuten har ammende mødre hormoner som sørger for at vi tåler lite og oppstykket søvn bedre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er fint han kan få seg en god nattesøvn, hvis han bruker den ekstra kapasiteten på å trå til der han kan. Hvis han er en slask som ikke gjør noe hjemme, og som aldri gjør husarbeid eller tar seg av barna (utenom de koselige tingene), ville jeg ikke vært OK med det. Men får inntrykk av at han er en oppegående familiefar?

Snakk sammen og finn løsninger - kanskje du kan få helgene til å sove ut? Kommuniser at du blir utslitt, og spør hvordan dere kan finne ut av hvordan du kan få hentet deg litt inn her og der. Som flere andre nevner, så hjelper det ingenting at begge to er helt utslitt - tvert imot.

Anonymkode: b602a...ce2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ønsker ikke å bli et slikt par som sover på forskjellige rom. Vi har en nyfødt som våkner veldig ofte på natt. Vi har også et barnehagebarn. Jeg er dønn sliten av mangel på søvn og syns ikke mannen skal slippe noe billigere unna. Han prøver å argumentere med at han ikke kan mate, siden jeg fullammer, men det er slitsomt for meg å skifte bleie og eventuelt hente andre ting når jeg i tillegg må amme. Jeg vil helst bare ligge der og bevege meg så lite som mulig. Han argumenter også med at han må være opplagt til jobb, kjøring og til å ta det meste med det andre barnet, men hvis jeg skal klare meg på omtrent ingen søvn, så kan vel han det også? Han er tross alt ikke lenket til baby 24/7 som meg. Jeg vil også være mer opplagt for det andre barnet hvis jeg slipper å opp for å skifte bleie osv på natta.

Anonymkode: 5a44f...1d9

Er det noe bedre at begge er utslitte? Må

da komme deg tilgode om han er opplagt nok til å være mer med eldstemann. Makan til sutring 

Anonymkode: 0af7a...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker ikke å bli et slikt par som sover på forskjellige rom. Vi har en nyfødt som våkner veldig ofte på natt. Vi har også et barnehagebarn. Jeg er dønn sliten av mangel på søvn og syns ikke mannen skal slippe noe billigere unna. Han prøver å argumentere med at han ikke kan mate, siden jeg fullammer, men det er slitsomt for meg å skifte bleie og eventuelt hente andre ting når jeg i tillegg må amme. Jeg vil helst bare ligge der og bevege meg så lite som mulig. Han argumenter også med at han må være opplagt til jobb, kjøring og til å ta det meste med det andre barnet, men hvis jeg skal klare meg på omtrent ingen søvn, så kan vel han det også? Han er tross alt ikke lenket til baby 24/7 som meg. Jeg vil også være mer opplagt for det andre barnet hvis jeg slipper å opp for å skifte bleie osv på natta.

Anonymkode: 5a44f...1d9

Komplementer med litt morsmelkerstatning sent på kvelden. Av en eller annen grunn sover baby ofte lengre da. 

Anonymkode: fd926...a03

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig unødvendig at begge foreldrene skal gå uten søvn. Det naturlige er jo at den som har permisjon, tar mesteparten av nattevåken. Så får den som er i jobb, trå til på dagtid og i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fri?! 

Anonymkode: a540e...82f

Fri til og sove på dagtid når barnet sover ihvertfal . 

Anonymkode: b12ef...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør være rausere med hverandre. Ingen vinner på at dere begge er utslitte! 

Hvorfor kan ikke han ha ansvar for babyen noen timer før han skal sove, slik at du kan sove noen timer sammenhengende da? Så tar du babyen om natten, han står opp med barnehagebarnet, ordner alt og leverer. 

Når han kommer hjem fra jobb kan han ta babyen litt igjen så du kan sove litt. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fri til og sove på dagtid når barnet sover ihvertfal . 

Du har hatt enkle babyer hører jeg.

Anonymkode: e0ff0...08c

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. La ham flytte ut. Jeg har bodd på gjesterommet siden vårt barns fødsel. Nå venter vi nr 2 og jeg sover fremdeles på gjesterommet og skal gjøre det med nr 2 også. Det er ikke noe vits i at begge sliter seg ut. Mannen må så klart få sove i fred når jeg skal være oppe med baby. 

Anonymkode: 6c01c...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fri"? 😂😂

Anonymkode: 356af...49a

Fri, ja. Derav foreldrepenger i stedet for lønn.  Sliter du med å skjønne hva ordet betyr, eller er det noe annet du trenger hjelp til? 

Anonymkode: 2f30b...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (1 time siden):

Moren har ikke fri...Moren har ansvar for et individ. Det kan være slitsomt det. 

Moren har fri ja, for å ta seg av babyen. Hva er det du ikke forstår her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren har fri ja, for å ta seg av babyen. Hva er det du ikke forstår her?

Fri fra jobb ja, for å være hjemme og utføre en enda mer krevende jobb. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fri?! 

Anonymkode: a540e...82f

Ikke bare fri, hun får faktisk betalt full lønn - for å ta seg av sin egen unge.

Faren har hverken fri, eller betalt for å ta seg av ungen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis far er det og hjelper til: får du sove mer? Er du mer uthvilt? (F.eks barnet er våken eller må bysses lenge om natta, så lenge at du får sovna igjen)
hvis svaret er ja: bli enige om en ordning der han får noen netter med søvn og noen netter der han hjelper til og du får sove mer. 
hvis svaret er nei: la han få sove på natta, bli uthvilt og få overskudd til å ta mer av det som må gjøres på dagtid, inkludert la deg sove litt på dagtid. 
med eldste sov mannen hos oss, men babyen var fornøyd så lenge han fikk mat med jevne mellomrom, så mannen våkna ikke. Skifta bæsjebleier(få av dem), men minimalt med tissebleier om natta. Han tok babyen hver kveld(hadde en lang soveperiode på kvelden så lenge han fikk sove på noe )/tidlig natt så gikk jeg og la meg tidlig og overtok når han våkna første gang og tok resten av natta. Mannen var opplagt til jobb og kunne rydde, lage mat og vaske klær når han kom hjem (formiddagen gikk stort sett med på å amme og bære babyen rundt i bæresele…)
Da yngste ble født hadde vi ikke noe valg. Eldste fikk separasjonsangst etter fødsel, så da flytta mannen inn til eldste og sov der. 

Anonymkode: c1bb1...da4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare fri, hun får faktisk betalt full lønn - for å ta seg av sin egen unge.

Faren har hverken fri, eller betalt for å ta seg av ungen. 

Det er ikke noe som ligner på å ha fri engang når man er hjemme med baby. Jeg hadde heller jobbet 24/7. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har hatt enkle babyer hører jeg.

Anonymkode: e0ff0...08c

Hva er definisjonen på enkle babyer? Ja, jeg har klart og sove litt på dagtid når babyene sover. Det er ikke det samme som enkelt. Kan de ikke bare bytte da? Mor går på jobb og kjører bil  uten søvn og far blir hjemme med den vanskelige babyen uten søvn. Så ble det logisk og rettferdig og romantikk på soverommet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov på eget soverom. Moren har jo fri et halvt år, jeg skal tidlig på jobb hver dag. Anser det som selvfølgelig. Synes synd på fyren din som er i et forhold med deg.

Moren har FRI?

Anonymkode: 6562b...ab6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke noe som ligner på å ha fri engang når man er hjemme med baby. Jeg hadde heller jobbet 24/7. 

Da hadde du faktisk duppet av på jobb, det er klin umulig og jobbe 24/7 over tid. De som sier de « aldri sover» med baby overdriver bittelitt. Enig i at det ikke er « fri «, men fri til og sove med babyen når det lar seg gjøre . 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det ikke gagner noen at begge er utslitte. Selv om jeg tror det er uunngåelig i perioder. Men tenker menn på at veldig mange kvinner allerede er utslitte av selve svangerskapet? Har dere noen anelse om hvor stort søvnmangel mange har allerede før man har født? Og er man ikke to om å ha ønsket barna? Og så i tillegg er det mange babyer som ikke sover uten konstant hjelp på dagtid, dermed får ikke mor bare lagt seg nedpå.

Det er på tide med litt mer kunnskap rundt dette, for menn. Kvinner skal være på jobb okke som mens man er gravid, fordi "å være gravid er ingen sykdom". Og søvnmangel tror dere ikke kvinner kjenner på? 

Også lurer menn på hvorfor sex uteblir og kona er sur.

TS: får dere til en fordeling, der far tar litt av morgenen før jobb + ettermiddag? Slik at begge står i det sammen, samtidig som begge også får hvilt på et tidspunkt?

Jeg har full forståelse for at man ikke ønsker separate rom, det kan kjennes sårt ut. 

Et tips er å ha en kurv ved senga med alt du trenger for natta. Så slipper du å gå noe sted ved behov for bleieskift. Og fortell at du ønsker å dele seng, og finne frem en ordning som kan fungere greit for begge, uten at kun én eller ingen får noe søvn.

Anonymkode: 70a97...d00

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...