Gå til innhold

Mannen vil "flytte ut" av soverommet pga nyfødt. Urimelig?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AllahBallah skrev (2 minutter siden):

Er du ikke i permisjon da??

Herregud, skjerp deg. Selvfølgelig skal han få sove ut. Han skal på jobb dagen etter, du skal bare chille, kose deg og slappe av med ei unge!

Han over her kan du ta, TS:hoho:, så surner ikke samlivet der hjemme.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg sov på eget soverom. Moren har jo fri et halvt år, jeg skal tidlig på jobb hver dag. Anser det som selvfølgelig. Synes synd på fyren din som er i et forhold med deg.

Anonymkode: 2f30b...6f7

Moren har ikke fri...Moren har ansvar for et individ. Det kan være slitsomt det. 

• Liker 16
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg ønsker ikke å bli et slikt par som sover på forskjellige rom. 

Anonymkode: 5a44f...1d9

I perioder av livet er det faktisk best å sove på ulike rom! Nå har du nyfødt, plutselig kan noen bli syke eller begynne å snorke. Styrken på et ekteskap avgjøres ikke av om man sover i samme seng. Man kan fint ha et aktivt sexliv og et godt forhold selv om man ikke sover sammen. Dette er en kort fase og går seg til! Nå er det helsen og barna som er viktig. Ikke sånne normer for hvordan man skal sovev

Anonymkode: 147fe...308

• Liker 13
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg sov på eget soverom. Moren har jo fri et halvt år, jeg skal tidlig på jobb hver dag. Anser det som selvfølgelig. Synes synd på fyren din som er i et forhold med deg.

Sov du med barnet når du hadde permisjon så mor var helt uthvilt til jobb dagen etter?

Anonymkode: 158a7...ed9

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fri?! 

Anonymkode: a540e...82f

• Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Han må jo være opplagt når han skal på jobb. Du som er hjemme kan jo legge deg nedpå sammen med babyen på dagen. 

Anonymkode: 0c1ce...899

Tror du alle har babyer hvor man kan legge seg ned mens de sover? 😂

Hos oss sov mannen på eget rom, men det var også han som står opp i helgene så jeg får sovet utpå noen timer. Da babyen ikke lengre ville ha pupp på natt var det stort sett han som våknet på natta, pluss at han fortsatt er den som står mest opp i helgene. Så tror jevnt over at belastningen har vært lik, selv om jeg tok mest av arbeidet det første året. 

Anonymkode: e0ff0...08c

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

"Fri"? 😂😂

Anonymkode: 356af...49a

• Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I perioder av livet er det faktisk best å sove på ulike rom! Nå har du nyfødt, plutselig kan noen bli syke eller begynne å snorke. Styrken på et ekteskap avgjøres ikke av om man sover i samme seng. Man kan fint ha et aktivt sexliv og et godt forhold selv om man ikke sover sammen. Dette er en kort fase og går seg til! Nå er det helsen og barna som er viktig. Ikke sånne normer for hvordan man skal sovev

Hadde ikke blitt noe sexliv her om mannen våknet opp frisk og uthvilt, mens jeg  engang vet hvem jeg var og var falle ferdig av trøtthet og i tillegg skulle vi hatt separate soverom. 
Hvilken kvinne orker sex da? Sexlivet vårt overlevde for mannen tok en stor del av nattevåk, delte seng og mente ikke at det er kvinnen sin jobb. 
Støtter ts 100%. 

Anonymkode: d2983...d3f

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regner med dette er troll. 

Selvsagt skal mannen få sove på eget rom, han må jo fungere på jobb.

Anonymkode: ec326...d72

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Her reddet vi ekteskapet ved å ha separate soverom, da hadde vi gått i 5 år med minimal med søvn, begge har søvnproblemer og våknet av den minste lyd, så vi holdt hverandre våkne halve natta 

Nå er vi uthvilt, har energi til hevrandre og livet ble mye greiere, jeg vil ikke tilbake til delt soverom faktisk, elsker den lille hulen min 

Anonymkode: 57a33...4b0

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror du alle har babyer hvor man kan legge seg ned mens de sover? 😂

Hos oss sov mannen på eget rom, men det var også han som står opp i helgene så jeg får sovet utpå noen timer. Da babyen ikke lengre ville ha pupp på natt var det stort sett han som våknet på natta, pluss at han fortsatt er den som står mest opp i helgene. Så tror jevnt over at belastningen har vært lik, selv om jeg tok mest av arbeidet det første året. 

Åmenåmen for en superpappa 

Anonymkode: 64efa...915

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gjorde det slik at jeg tok baby 23-05/06. Så tok pappaen baby 05/06 til 08:30 så jeg fikk dyp uforstyrret søvn en stund. Så kom pappaen inn på soverommet med baby 08:30 og ga til meg, før han stakk på jobb. Da var baby nystelt og hadde vært våken og pludret med pappa en god stund. Så baby ammet i senga hos meg, så sovnet til dagens første dupp. Så sov vi sammen til kanskje 10 i senga. Å da hadde jeg fått nok sammenhengende søvn til at jeg klarte meg fint gjennom dagen. Jeg ble aldri dønn sliten av søvnmangel i barselperioden. Kunne noe sånt fungere hos dere? 

Vi gjorde det nesten likt da baby nr 2 kom. Bare at da hadde pappaen to barn på morgenkvisten imens jeg sov. Og jeg sto vel opp når han dro på jobb for å ivareta største. Jeg leverte stort sett i bhg, og dit kom vi rundt 10. Minste var med på levering i vogn. 

Det varte ganske kort hos oss at barna våknet på natt for amming. Ved 6-8 uker begynte de å sove igjennom natta. I den perioden var det noen få ganger jeg vekket pappaen for hjelp. Det var f.eks. når jeg ikke klarte å rape baby, og baby ikke ville roe seg pga luft. Pappa var rape-ekspert så måtte bidra litt på de vanskeligste. 

Anonymkode: a540e...82f

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen for en mann🤮 og at det går ann å få barn med sånne menn er for meg en gåte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Regner med dette er troll. 

Selvsagt skal mannen få sove på eget rom, han må jo fungere på jobb.

Anonymkode: ec326...d72

Min jordmor sa faktisk det motsatte forrige svangerskapskontroll. Hun rådet oss til å prioritere mors søvn, og sa at det dummeste hun hører er at mannen må være uthvilt til jobb. Det er tross alt mer krevende å ta vare på baby enn å være på jobb. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Åmenåmen for en superpappa 

Anonymkode: 64efa...915

Han er absolutt en superpappa, men ikke fordi han har tatt 50% av arbeidet med barnet. Det er jo en selvfølge.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er stor forskjell på å skulle slite seg ut i sympati med partner når man selv kunne hvilt og å bytte på å ta belastningen.

La mannen hvile i fred når du tar baby.

La mannen ta baby når han kan (ettermiddag og helg f.eks) slik at du kan hvile.

Skal man klare seg gjennom babytiden må man ta hensyn til hverandre og hjelpe hverandre. Man må heller ikke slite seg ut unødvendig, kreftene må brukes fornuftig.

Anonymkode: 8bc5b...1b5

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi skulle heller ikke bli et sånt par, men ble det da nr 2 kom til verden. Mannen sover på gjesterommet og har ansvar for eldste, jeg sover på vårt rom med minste som ammes. Jeg er i permisjon, jeg har ansvar for minste,  men får selvfølgelig hjelp på natten dersom det er nødvendig. Skifter ikke bleie med mindre det er bæsjbleie og samsover, da får jeg mest mulig søvn.

Anonymkode: 35671...778

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

dere har et barn til og han er i jobb.... Jeg tenker det er bedre at han er noenlunde oppegående, og at dere ikke er like utslitte begge 2. Noen må ha energi til det andre barnet også. Han er i jobb, du er i permisjon og kan gå i bobla di hjemme. Han må fungere på jobben. Være en trygg sjåfør osv.
Bedre at du heller prøver å pumpe deg slik at han kan ta babyen en natt innimellom slik at du får sove. Evt. at du får sove ut skikkelig på dagtid i helgen feks.

Anonymkode: b836b...aa8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han må jo være opplagt når han skal på jobb. Du som er hjemme kan jo legge deg nedpå sammen med babyen på dagen. 

Anonymkode: 0c1ce...899

Dette er noe av det mest provoserende jeg leser. Det er overhodet ikke alle som får babyer som de kan sove med på dagtid. Får du sovet ut på dagtid har du en relativt enkel baby. Med vår baby var det hundre ganger enklere å være på jobb på lite søvn enn å være hjemme med kolikkhelvette som måtte trilles eller vugges i søvn og som våknet umiddelbart om man stoppet. Når folk kom med det idiotiske rådet "sov når baby sover" måtte jeg bare gå. Det viste hvor utrolig lite de forstod av vår og mange andres situasjon. 

Ts: Jeg der virkelig ikke poenget i at begge skal sove dårlig og å flytte ut av soverommet i en periode med en nyfødt er ikke det samme som å slutte å sove sammen for alltid. Om du vil ha hjelp til bleier kan dere jo feks avtale at du ringer ham om det er en bæsjebleie så tar han den. Da får han sove uforstyrret frem til bleieskift. Vi løste det sånn en periode. Etterhvert som vi kuttet ned på nattamming tok mannen min mer av nettene. Siden dere har to må dere jo dele dere uansett. Det hjelper ikke det at han også er utslitt av lite søvn. 

Når det er sagt er jeg grunnleggende uenig i at den som er på jobb skal få en god natts søvn, med mindre vedkommende har en jobb hvor det er en forutsetning å være 100% opplagt. Eventuelt at dette et en ordning som funker for begge parter selvsagt. I disse situasjonen er det nesten alltid utelukkende kvinnen som skal presses til det ytterste med søvnmangel, mens far skal få sitte opplagt på kontoret. Det hadde aldri jeg godtatt.

Anonymkode: 51f5f...46d

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må bare finne ut hva som funker for dere, men jeg er enig med mannen din. Vi har også to tette og mannen sov på rommet til barnehagebarnet i nyfødttiden, det var sånn hele gjengen fikk mest mulig søvn (pappaen slapp nattevåkninger fra babyen, jeg fikk god plass i dobbeltsenga sammen med den nyfødte og barnehagebarnet som fortsatt kunne finne på å våkne en gang eller to sovnet fort igjen da det så at pappa lå rett ved sidenav🥰). Det er tross alt bare snakk om en svært kort periode av livet deres, ingenting i det store løp

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...