Gå til innhold

Service på komfyren garanti?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må ha service på komfyren min, og jeg er ganske sikker på at reparasjonen dekkes av garanti da det som har skjedd med den ikke er noe jeg selv har gjort med vilje, men døren går plutselig ikke ordentlig igjen. Jeg tør heller ikke å prøve å fikse det selv da jeg er helt grønn på sånt. Men er det sånn at de ofte sier at man har ødelagt det med vilje så man må betale likevel? Er litt redd for det for det blir dyrt hvis jeg må betale.

Anonymkode: 55bc9...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg må ha service på komfyren min, og jeg er ganske sikker på at reparasjonen dekkes av garanti da det som har skjedd med den ikke er noe jeg selv har gjort med vilje, men døren går plutselig ikke ordentlig igjen. Jeg tør heller ikke å prøve å fikse det selv da jeg er helt grønn på sånt. Men er det sånn at de ofte sier at man har ødelagt det med vilje så man må betale likevel? Er litt redd for det for det blir dyrt hvis jeg må betale.

Anonymkode: 55bc9...95a

Ringer du og ber om service, så får du hver eneste gang beskjed om at dersom reparasjonen ikke dekkes av garantien så må du betale selv. 
Hva som er galt, og hvorfor det har skjedd er en vurdering reparatørene gjør på stedet. Er det en fabrikasjonsfeil, så er du dekket, er det noe annet så er det ikke dekket. 
Finn frem bruksanvisningen og les der før du gjør noe mer.

Anonymkode: dddd7...406

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ringer du og ber om service, så får du hver eneste gang beskjed om at dersom reparasjonen ikke dekkes av garantien så må du betale selv. 
Hva som er galt, og hvorfor det har skjedd er en vurdering reparatørene gjør på stedet. Er det en fabrikasjonsfeil, så er du dekket, er det noe annet så er det ikke dekket. 
Finn frem bruksanvisningen og les der før du gjør noe mer.

Anonymkode: dddd7...406

Skjønner. Jeg har ikke tenkt å gjøre noe mer. De som kan det får fikse det.

Anonymkode: 55bc9...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ringer du og ber om service, så får du hver eneste gang beskjed om at dersom reparasjonen ikke dekkes av garantien så må du betale selv. 
Hva som er galt, og hvorfor det har skjedd er en vurdering reparatørene gjør på stedet. Er det en fabrikasjonsfeil, så er du dekket, er det noe annet så er det ikke dekket. 
Finn frem bruksanvisningen og les der før du gjør noe mer.

Anonymkode: dddd7...406

Men da sier de vel om man må betale eller ikke før de begynner å reparere? Så man kan velge å ikke gjøre noe i første omgang hvis man må betale? For komfyren funket ellers, bortsett fra at døren ikke går helt igjen.

Anonymkode: 55bc9...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke dekkes på garanti må du nok uansett betale noen kroner for å få det sjekket, for de har jo brukt tid på dette, og det er veldig få som jobber gratis.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg fått en venn som er litt handy til å tatt en kikk, og hørt hva denne mener om saken.

 

Anonymkode: e633f...18a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om det ikke dekkes på garanti må du nok uansett betale noen kroner for å få det sjekket, for de har jo brukt tid på dette, og det er veldig få som jobber gratis.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg fått en venn som er litt handy til å tatt en kikk, og hørt hva denne mener om saken.

 

Anonymkode: e633f...18a

Jeg er jo usikker på om det dekkes eller ikke.

Anonymkode: 55bc9...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men da sier de vel om man må betale eller ikke før de begynner å reparere? Så man kan velge å ikke gjøre noe i første omgang hvis man må betale? For komfyren funket ellers, bortsett fra at døren ikke går helt igjen.

Anonymkode: 55bc9...95a

Kjører de ut, så koster det penger å reparere koster mer penger. Prislisten kan ikke jeg. 

Anonymkode: dddd7...406

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 5 års garanti på komfyren, som dekker skader og feil som oppstår i garantiperioden. Du trenger sannsynligvis ikke å bekymre deg for at selger skal kreve betaling, så lenge produktet er brukt slik det er ment. For eksempel, hvis døren knekker når du lukker den normalt, er dette en garantisak. Men hvis du snubler på døren og den knekker, er du ansvarlig for skaden.

Den nye kjøpsloven, som trådte i kraft 1. januar 2024, sier følgende:
"Selger har kun rett til å reparere eller erstatte produktet én gang per kjøp. Dette gjelder også for feil av ulik art. Selger kan imidlertid ha rett til flere forsøk på utbedring dersom det anses rimelig."

Hvis produktet ble kjøpt før januar 2024, har selger rett på to utbedringsforsøk før du kan kreve å heve kjøpet.

 

Ta en telefon til selger, dine rettigheter er sterkere enn du tror 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er jo usikker på om det dekkes eller ikke.

Anonymkode: 55bc9...95a

Hvis det er produksjonsfeil er reparasjon gratis. Om det ikke er det kan det være brukerfeil. ved brukerfeil må du betale for oppmøte og eventuell reparasjon. 
Forbrukerkjøpsloven har en grense på seks måneder, hvor det er selgers oppgave å bevise at du har gjort en feil. Er produktet eldre er det litt vanskeligere for forbruker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jane78 skrev (27 minutter siden):

Du har 5 års garanti på komfyren, som dekker skader og feil som oppstår i garantiperioden. Du trenger sannsynligvis ikke å bekymre deg for at selger skal kreve betaling, så lenge produktet er brukt slik det er ment. For eksempel, hvis døren knekker når du lukker den normalt, er dette en garantisak. Men hvis du snubler på døren og den knekker, er du ansvarlig for skaden.

Den nye kjøpsloven, som trådte i kraft 1. januar 2024, sier følgende:
"Selger har kun rett til å reparere eller erstatte produktet én gang per kjøp. Dette gjelder også for feil av ulik art. Selger kan imidlertid ha rett til flere forsøk på utbedring dersom det anses rimelig."

Hvis produktet ble kjøpt før januar 2024, har selger rett på to utbedringsforsøk før du kan kreve å heve kjøpet.

 

Ta en telefon til selger, dine rettigheter er sterkere enn du tror 
 

Du må skille mellom Kjøpsloven og Forbrukerkjøpsloven, du må også skille mellom garanti og reklamasjon.

Når man kjøper et produkt av en forhandler så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder, det er produsenten av produktet som står for garantien og garantien på en stekeovn er som oftest 2 år.

Men en stekeovn er et produkt som er ment for å vare i mer enn 2 år og da kommer reklamasjon inn i bildet, reklamasjon er det forhandleren som er ansvarlig for og reklamasjonstiden på et slikt produkt er som oftest 5 år.

Anonymkode: e916e...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du må skille mellom Kjøpsloven og Forbrukerkjøpsloven, du må også skille mellom garanti og reklamasjon.

Når man kjøper et produkt av en forhandler så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder, det er produsenten av produktet som står for garantien og garantien på en stekeovn er som oftest 2 år.

Men en stekeovn er et produkt som er ment for å vare i mer enn 2 år og da kommer reklamasjon inn i bildet, reklamasjon er det forhandleren som er ansvarlig for og reklamasjonstiden på et slikt produkt er som oftest 5 år.

Anonymkode: e916e...3f3

Og det mest vesentlige her, det utelot du, reklamasjon må skyldes fabrikkfeil. Bruksfeil dekkes ikke av reklamasjonsretten. 

 

Anonymkode: dddd7...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...