Gjest Gjesten Skrevet 1. mars 2006 #1 Skrevet 1. mars 2006 No har eg kasta meg med på sånn matlagingsbølge her... Men eg e jo totalt ubrukleg og kunnskapslaus på kjøkkenet. Så, derfor må eg jo spør alle dei flinke husmødrene på KG: Når ein skal ha ein rett med sånn heil, raud, fersk chili i, skal ein då ta ut dei kvite "steinane", eller er det i desse smaken sit? Mange takk for svar!
Gjest lillelou Skrevet 1. mars 2006 #2 Skrevet 1. mars 2006 Hvis du ønsker en skikkelig HOT rett,kan du ha frøene med,men de har ingenting å si for smaken-tilfører kun styrke. Jeg pleier alltid å fjerne frøene.
Gjest LoisLane Skrevet 1. mars 2006 #3 Skrevet 1. mars 2006 Det er vanlig å fjerne frøene og de hvite hinnene.
Latee Skrevet 1. mars 2006 #5 Skrevet 1. mars 2006 Jeg lar alltid frøene være. Kommer an på hvor sterkt du vil ha det.
LilleBille Skrevet 1. mars 2006 #6 Skrevet 1. mars 2006 Jeg pleier å fjerne dem - men det kommer jo an på hvor sterk du vil ha retten - og hvor sterk chilli du har.
pusla Skrevet 1. mars 2006 #7 Skrevet 1. mars 2006 Jeg også fjerner dem som du allerede har fått mange tilbakemeldinger på, så egentlig ville jeg bare mest gi deg en for matlagingsbølgen din. Ikke sant det er gøy??
Gjest Gjesten Skrevet 1. mars 2006 #8 Skrevet 1. mars 2006 I dag laga eg altså denne pastasausen som eg har blitt så god med: Ferske tomatar, sukker, salt, pepar, olje, sitron, kvitløk. Og så fresa eg cashewnøtter i olje til dei blei gyldne. Dagens pasta var ravioli med ost. Jada- eg veit det var halvfabrikata, men eg kan ikkje lage pasta endå... Og ja, det er innmari godt! På måndag laga vi grove rundstykker fylt med kylling og saus og sånn, og fine horn fylt med vaniljekrem eller min "oppfinnelse" smør, kokosmasse og sukker. I løøøøøøøøøve it!! Og han der som heng rundt her innimellom likte det og. Så då var alt berre velstand skal eg sei. Kjekt å lage mat ja, innimellom, men oppvasken er kjedeleg, og det er ikkje så kjekt å lage mat til meg aleine... :icon_frown:
Gjest gjest1 Skrevet 2. mars 2006 #9 Skrevet 2. mars 2006 Ser du har fått menge svar på det du lurte på. Jeg har bare et tips, hvis du vil fjerne frøene, men fortsatt ha muligheten til å skjære fine hele ringer av chilien. Kutt av den øverste grønne toppen, og hold chilien med "åpningen" ned mellom håndflatene og gni de mot hverandre sånn at chilien ruller inni, da kommer frøene sprutende ut. litt knotete forklart... Lurt å gjøre det over et glass eller noe så du ikke får chilifrø i hele kjøkkenet.
Gjest allium Skrevet 2. mars 2006 #10 Skrevet 2. mars 2006 La meg legge til et tips: Vask hendene når du er ferdig. Og ihvertfall før du gnir deg i øynene, eller berører andre følsomme steder....
Gjest Gjesten Skrevet 2. mars 2006 #11 Skrevet 2. mars 2006 Det visste eg, har laga chilimat før. Men uansett kor mykje eg vaskar hender så tar det timesvis før det ikkje svir i sår og auge og slikt. Og eg vaskar hendene ganske så grundig med masse vatn og såpe og alt saman. Har de tips her kanskje?
Elze Skrevet 2. mars 2006 #12 Skrevet 2. mars 2006 (endret) Det visste eg, har laga chilimat før. Men uansett kor mykje eg vaskar hender så tar det timesvis før det ikkje svir i sår og auge og slikt. Og eg vaskar hendene ganske så grundig med masse vatn og såpe og alt saman. Har de tips her kanskje? ← Gummihansker! Sånne tynne "lege"-hansker som du får kjøpt på apoteket. Endret 2. mars 2006 av Lyna
Gjest pulverheksa ii Skrevet 2. mars 2006 #13 Skrevet 2. mars 2006 Det visste eg, har laga chilimat før. Men uansett kor mykje eg vaskar hender så tar det timesvis før det ikkje svir i sår og auge og slikt. Og eg vaskar hendene ganske så grundig med masse vatn og såpe og alt saman. Har de tips her kanskje? ← Bruk neglebørste og skrubb godt under neglene. Har og hørt at det skal hjelpe å skylle hendene i litt melk, det har jeg ikke prøvd så det vet jeg ikke om hjelper.
Gjest Gjest_ano_* Skrevet 2. mars 2006 #14 Skrevet 2. mars 2006 Ei bekjent av meg og kjæresten skulle ha en romantisk kveld sammen og lagde mat med masse chili. Stort sett han som holdt på med den. Og etter middagen var det tid for litt kos og han hadde tydeligvis ikke greid å skrubbe vekk alt fra fingrene så hun endte kvelden i badekaret med tidenes svie nedenunder. En kjempeavsporing av tråden riktig nok, men en historie vi har fnist mye av og som inneholder et alvorlig poeng når det gjelder chili.............
skrue Skrevet 2. mars 2006 #15 Skrevet 2. mars 2006 Gummihansker! Sånne tynne "lege"-hansker som du får kjøpt på apoteket. Anbefales. Koster vel ca 100 kr for 100 par så pakken varer en stund.
Gjest gjest1 Skrevet 2. mars 2006 #16 Skrevet 2. mars 2006 Ei bekjent av meg og kjæresten skulle ha en romantisk kveld sammen og lagde mat med masse chili. Stort sett han som holdt på med den. Og etter middagen var det tid for litt kos og han hadde tydeligvis ikke greid å skrubbe vekk alt fra fingrene så hun endte kvelden i badekaret med tidenes svie nedenunder. En kjempeavsporing av tråden riktig nok, men en historie vi har fnist mye av og som inneholder et alvorlig poeng når det gjelder chili............. ← Jøss; er du en venn av oss? Hyggelig
Gjest Gjest_ano_* Skrevet 2. mars 2006 #17 Skrevet 2. mars 2006 Hm, det er jeg sannelig ikke sikker på heksa. Mulig det er flere som har gått i samme fella
Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #18 Skrevet 2. mars 2006 Jeg mener jeg akkurat har lest at det ikke er frøene, men de hvite hinnene som det "sterke" sitter i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå