Gå til innhold

Budsjett 2025

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere satt opp budsjett for 2025 enda, og på hvilke områder skiller det seg fra 2024?

Her har vi fått to store hopp i fellesutgifter i borettslaget, så der må det inn opp mot 10 000 på utgiftssiden. Ser også at reiser og dårlig valutakurs ført til mye høyere utgifter enn jeg forutsatte for et år siden, så der må det legges inn mer. Jeg har formue og kapitalinntekt som fører til kraftig økt skatt, og har fått null i lønnstillegg. Så inntekten må slankes. Pr i dag ser det ut til at sparing må utgå helt fra budsjettet, og kanskje krympe formuen en del heller enn å sitte med stadig økende skatt. 

Ender opp ca slik:

Lønnsinntekt: 22 000 
Fellesutgifter 6500
Strøm 500
Forsikringer 200
Dagligvarer 3000
Øvrig forbruk inkludert reiser 11800

Den siste posten trenger jeg erfaringsmessig 15-20 000 på, jeg hadde 15 000 i årets budsjett og det holdt ikke. Kapitalinntekt går til å dekke deler av fobruket, planlagt baksmell på skatt, og delvis dekke opp verditap på kapitalen. 

Anonymkode: abe70...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har satt opp budsjett to år fram tid… alltid. Selv om noen store poster er usikre, så er mange ting helt sikre. Alt er lett å endre.

Det kan bli store endringer i 2925. Huset legges ut for salg, men usikkert om det blir solgt i 2025 eller 2026 (om i det hele tatt). 

Anonymkode: ee1fb...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om du kan nedbetale individuelt på andel av fellesutgifter/lån? 2025 ser budsjettmessig mye bedre ut for oss enn i år grunnet andre jobber, boligsalg/kjøp i 2025 og god kontroll fra 2024. Vi 2024 har hoppet over mye av ferie, begrenset matutgiftene mye og fått orden. Gavekostnadene er halvert fra 2022 og 2023. Feriebudsjettet var på halvparten av det vi hadde i 2020 også så aller monner drar. 

Anonymkode: 746f3...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Sjekk om du kan nedbetale individuelt på andel av fellesutgifter/lån? 

Nei, vi får ikke det, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnd budsjett ser slik ut:

11.000 Huslån

1.500 strøm

1.500 Kommunale avgifter/renovasjon

4.850 forsikringer

6.000 mat/dagligvarer

1.500 annet

5.000 driftskostnader bil (Drivstoff/service/dekk etc)

5.000 trening (reise/startavgifter/treningstøy)

9000 sparing Aksjefond

2250 sparing bankkonto

10.000 sparing til El. Sykkel (kjøpes i april, så da er disse pengene sparing til ny bil)

Da er fastlønn brukt opp, har som regel 15 til 25.000 pr mnd i diverse tillegg, dette splittes på 3 og går på Sparekonto til reise, hus vedlikehold og bil.

Anonymkode: 0ca5e...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har begynt å titte på det.

1) Fellesutgiftene til borettslaget har økt en del, pluss det er tatt opp mer fellesgjeld

2) Abbonement på treningssenter har økt en del

3) Matvarepriser har steget mye

4) Jeg får økt formue (=økt formuesskatt)

5) Jeg har ikke lenger katt, og har derfor ingen utgifter til dyrehold lenger. 

Ellers;

1) Vi planlegger å flytte i 2025. Vanskelig å planlegge for den utgiften.

2) Kjæreste betaler leie hos meg her jeg bor nå (inntil vi flytter), så jeg får noen måneder med ekstra inntekt

3) Jeg går opp i grunnlønn i april

4) Jeg skal kanskje begynne å studere igjen i august, og går derfor ned i inntekt

Det blir et år preget av mange usikre variabler, så jeg vet ikke helt hvordan det skal gå seg til.

Endret av Nuttery
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mnd budsjett ser slik ut:

11.000 Huslån

1.500 strøm

1.500 Kommunale avgifter/renovasjon

4.850 forsikringer

6.000 mat/dagligvarer

1.500 annet

5.000 driftskostnader bil (Drivstoff/service/dekk etc)

5.000 trening (reise/startavgifter/treningstøy)

9000 sparing Aksjefond

2250 sparing bankkonto

10.000 sparing til El. Sykkel (kjøpes i april, så da er disse pengene sparing til ny bil)

Da er fastlønn brukt opp, har som regel 15 til 25.000 pr mnd i diverse tillegg, dette splittes på 3 og går på Sparekonto til reise, hus vedlikehold og bil.

Surrer du her eller...? Det virke som du oppgir mnd utgifter, men tviler på at du betaler 4850,- pr med i forsikringer... Det virker i så fall veldig mye...

Anonymkode: a8497...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Surrer du her eller...? Det virke som du oppgir mnd utgifter, men tviler på at du betaler 4850,- pr med i forsikringer... Det virker i så fall veldig mye...

Er det det? Vi betaler forsikring på huset, forsikring på bilen, uføreforsikring og livsforsikring på meg og mannen, barneforsikring på barna og reiseforsikring på hele familien. Har i tillegg forsikring gjennom jobb vi betaler egenandel på. Havner fort på rundt 4000 i måneden vi og. Trodde det var normalt jeg 😅

Anonymkode: 461df...074

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, vi får ikke det, dessverre. 

Har du tatt det opp med styret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Desverre ikke, er ink årsavgiften på bilene dette betales via forsikring derfor har jeg tatt det med.

Dette er hus, innbo, 2 biler, MC, reise, ufør og livsforsikring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har du tatt det opp med styret?

Flere som har tatt det opp, det ble avslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eh...? Det er da ikke så voldsomt. Jeg betaler en god del mer.

Anonymkode: 79090...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Budsjett 2025?

Vi har ikke engang noe skikkelig budsjett i 2024

Men vi har et sparebudsjett da. Så lenge spare bidsjettet er på plass så går resten av pengene til alt det andre 😅

Endret av Rucula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...