Gå til innhold

Erfaring med mini-vaskemaskin / uten vanntilførsel

Sandra1234

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal muligens flytte inn i en leilighet hvor det ikke er vaskemaskin eller opplegg til det, og ikke felles vaskeri. Vurderer derfor å kjøpe en mini-vaskemaskin som ikke trenger vanntilførsel, slik mange har f.eks. på hytta (eksempler i linkene under). 

Har noen erfaringer med slike vaskemaskiner? Blir klærne ordentlig rene? Jeg trener en god del, så er avhengig av å kunne vaske klær ordentlig ofte, men vasker oftest på 30 og 40 grader kortprogram uansett. Tenker kanskje å vaske sengetøy, håndkler osv på ordentlig vaskeri iblant.

Takk for all hjelp! :)

Eksempler:

https://www.avxperten.no/vaskemaskine/vaskemaskine-centrifuge-3kg-1kg-450-630w-camry.asp?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA9bq6BhAKEiwAH6bqoF8RgnSssQCDainf19rfti1f_Rtvpwfndfqld4F61jtGkzd-xe9ALBoCAXkQAvD_BwE

https://www.hyttetorget.no/vaskemaskin-salora-230v-4-6kg?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA9bq6BhAKEiwAH6bqoHW8a5ujm4g677f0nPOcQCKMIp8fRxMUHzQsLgz8MbKIUpthoGmuohoCTWMQAvD_BwE

Endret av Sandra1234
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville seriøst ha funnet et annet sted å bo. Så ingen som bor der kan vaske klær? Det er høyst uvanlig i Norge, og ikke noe å gå med på i 2024\25. Finn en annen leilighet der du kan vaske klær som normale folk. 

Anonymkode: 48713...888

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan vel legge opp til vaskemaskin på badet?

Anonymkode: d77ed...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men nå var ikke spørsmålet mitt om jeg burde bo der eller hvordan man kan legge opp vaskemaskin andre steder. Jeg spurte om noen har erfaring med slik vaskemaskin.

Leiligheten er ellers veldig fin og veldig billig i forhold til det man får, så derfor ønsker jeg å prøve å finne en løsning.

Setter stor pris på om noen som har erfaring med slike vil svare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor finner man leiligheter uten vaskemaskinmuligheter i bygget? Og ikke mulig å ordne opplegg på bad eller kjøkken? Finnes det virkelig ingen andre steder å bo?

Anonymkode: 76491...b3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring med slike er at de ikke gjør klærne rene uten stor innsats (mange runder, innlagte pauser for bløtlegging og sjukt mange skyllerunder for å få ut såpa), samt at jeg opplevde at det sleit veldig på klærne (mulig fordi såpa var umulig å få ut..?). Dessuten er det mye løfting dersom du ikke har mulighet til å få fall i vannslangen mens den står på gulvet (kanskje mulig å bygge en sokkel den kan stå på..?). Er vel hakket mer praktisk enn håndvask (sentrifuga fungerer gull!),  men er neimen ikke store forskjellen. Hadde ikke orka ha det som permanent løsning. Dessuten - hva gjør du med undertøy? Ingen av disse maskinene tåler mer enn 35-40 grader så vidt jeg vet. 

Anonymkode: 1a4cc...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har denne i båten: Vaskemaskin for hytte

Funker greit til småvask på ferie, men ikke noe mer. Sengetøy og slikt tror jeg ikke det går plass til. Har aldri prøvd. 

Anonymkode: fba3b...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene! Det var det jeg fryktet 😕 da blir det nok litt vanskeligere ja. Men setter pris på erfaringene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandra1234 skrev (5 timer siden):

Hei!

Jeg skal muligens flytte inn i en leilighet hvor det ikke er vaskemaskin eller opplegg til det, og ikke felles vaskeri. Vurderer derfor å kjøpe en mini-vaskemaskin som ikke trenger vanntilførsel, slik mange har f.eks. på hytta (eksempler i linkene under). 

Har noen erfaringer med slike vaskemaskiner? Blir klærne ordentlig rene? 

Har ikke erfaring med denne typen vaskemaskin. Men, virkemåten er med fylle på vann og tappe ut vann skjer manuelt. For bruk i båt og hytte uten innlagt vann og avløp.

Selve maskinen fungerer ellers som en miniatyr utgave av en alminnelig vaskemaskin, med en del begrensninger.

Er spørsmål som da er naturlig å stille. I en leilighet er det normalt sett innlagt vann og avløp. Kan det være mulig å anskaffe en liten, men ellers ordinær vaskemaskin? 

Avløpsslangen kan føres til en vask, og vann inn kan kobles til på en kran, på kjøkken badet eller dusj som en midlertidig løsning?

En må passe godt på, kan ikke ifra en slik løsning, forsikringsselskapet vil trolig mislike vannsøl pga avløp eller tilførsel av vann hopper av. Så lenge en er til stede skal det være mulig å forhindre.

Er det begrenset plass som gjør en liten alminnelig vaskemaskin ikke kan benyttes? Eller er det andre forhold?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et raskt søk, vaskemaskiner som er 40 cm bred ser ut til å være forholdsvis enkelt å skaffe?

Er noe dypere enn 40 cm, så de tar en del plass.

Finnes også maskiner som er grunnere enn normalt, ca 47 cm.

Endret av TBL12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @TBL12 for godt svar og hjelp! Jeg har ikke vært på visning enda, så jeg vet ikke helt grunnen, men hun som bor der nå skrev at "Utleier har sett ut alle mulige løsninger for å sette inn dette, dog uten hell. En mulighet ville vært en liten vaskemaskin som ikke krever vanntilførsel." Det er en 27m2 leilighet, så tror ikke det er plassen som er problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandra1234 skrev (Akkurat nå):

Tusen takk @TBL12 for godt svar og hjelp! Jeg har ikke vært på visning enda, så jeg vet ikke helt grunnen, men hun som bor der nå skrev at "Utleier har sett ut alle mulige løsninger for å sette inn dette, dog uten hell. En mulighet ville vært en liten vaskemaskin som ikke krever vanntilførsel." Det er en 27m2 leilighet, så tror ikke det er plassen som er problemet. 

Alle mulige løsninger er neppe vurdert?. 😀

Alt er mulig, noen ting tar bare mer tid og ressurser. 😇

Årsaken kan være utleier ikke ønsker å ta kostnadene med installasjonen?

Ta turen på visning, og se hvordan leiligheten ellers ser ut.

Vaskemaskin kan trolig løses så lenge det er innlagt vann og avløp. Mangler dette er det gjerne større grunn til å la være å leie leiligheten?

Installasjon er mulig på kjøkken om ikke bad er egnet. Men, det krever kanskje noe ombygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sandra1234 skrev (9 minutter siden):

Så det er ikke noe mulighet for å koble den til vann? Muligens det hadde gått fra dusjen eller noe da.. 

Jeg har bodd på hytte med sånn vaskemaskin, den vasker IKKE rent nok, turklær luktet svette etter 10 min etter vask i den. Den ødelegger ull, vasker ikke på 60 grader så undertøy, sengetøy håndklær utgår.ikke det at jeg tror den hadde takla sengetøy en gang

Anonymkode: 59d0d...848

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, TBL12 said:

Alle mulige løsninger er neppe vurdert?. 😀

Alt er mulig, noen ting tar bare mer tid og ressurser. 😇

Årsaken kan være utleier ikke ønsker å ta kostnadene med installasjonen?

Ta turen på visning, og se hvordan leiligheten ellers ser ut.

Vaskemaskin kan trolig løses så lenge det er innlagt vann og avløp. Mangler dette er det gjerne større grunn til å la være å leie leiligheten?

Installasjon er mulig på kjøkken om ikke bad er egnet. Men, det krever kanskje noe ombygging.

Igjen takk! :)

Ja, jeg tar meg en tur på visningen og får med meg far, som har mer peiling på slike ting. Mulig han ser en løsning, eller at jeg får snakket med huseier direkte. Så håper jeg at det kanskje er en løsning! Leiligheten hadde vært perfekt ellers, så håper på en løsning! Takk for hjelpen, setter pris på det!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Så det er ikke noe mulighet for å koble den til vann? Muligens det hadde gått fra dusjen eller noe da.. 

Jeg har bodd på hytte med sånn vaskemaskin, den vasker IKKE rent nok, turklær luktet svette etter 10 min etter vask i den. Den ødelegger ull, vasker ikke på 60 grader så undertøy, sengetøy håndklær utgår.ikke det at jeg tror den hadde takla sengetøy en gang

Anonymkode: 59d0d...848

Takk for innspill! Var det jeg fryktet, men veldig fint å få bekreftet fra noen som har brukt dem selv, istedenfor å kjøpe med store forhåpninger og bare bli veldig veldig skuffet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den første har knapt kapasitet til å vaske sengetøy for en enkeltseng i en vask engang... Og da må du passe på å ikke kjøpe det dyreste og tyngste sengetøyet. Enkelt dynetrekk er opptil 1,2 kg, så der må du sjekke om dine er lette nok til å sentrifugeres. Ett enkeltlaken og ett putetrekk kan sentrifugeres men da er du på grensen til max vekt.

Men jeg skjønner ikke hvordan det kan være så umulig koble til en vaskemaskin? Er det ingen blandebatterier heller på badet? Er dusj og vask plassert veldig vanskelig siden vaskemaskinen ikke kan kobles på disse?

Anonymkode: c9ac5...48e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men jeg skjønner ikke hvordan det kan være så umulig koble til en vaskemaskin? Er det ingen blandebatterier heller på badet? Er dusj og vask plassert veldig vanskelig siden vaskemaskinen ikke kan kobles på disse?
Anonymkode: c9ac5...48e

Se innlegg #11

Sandra1234 skrev (1 time siden):

Igjen takk! :)

Ja, jeg tar meg en tur på visningen og får med meg far, som har mer peiling på slike ting. Mulig han ser en løsning, eller at jeg får snakket med huseier direkte. Så håper jeg at det kanskje er en løsning! Leiligheten hadde vært perfekt ellers, så håper på en løsning! Takk for hjelpen, setter pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du heller prøver å få til en ordentlig vaskemaskin. Den i link nr 2 sentrifugerer knapt (350 rpm) og alt vil være ganske bløtt og antagelig dårlig skyllet ut såperester. Ser ikke sentrifugehastighet på den første, men begge ser ut som siste utvei /nødløsning og ikke noe som er egnet til å vaske klær på en ordentlig måte.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sniff76 skrev (17 minutter siden):

Bra du heller prøver å få til en ordentlig vaskemaskin. Den i link nr 2 sentrifugerer knapt (350 rpm) og alt vil være ganske bløtt og antagelig dårlig skyllet ut såperester. Ser ikke sentrifugehastighet på den første, men begge ser ut som siste utvei /nødløsning og ikke noe som er egnet til å vaske klær på en ordentlig måte.

Enig. Med så lav sentrifugehastighet vil det nok uansett være enklere å vaske klærne manuelt i et kar i dusjen og vri dem opp. Det er nok ikke mye mer vann en maskin som det får ut med en slik hastighet kontra å vri opp manuelt, så det vil uansett føre til masse fuktighet i leiligheten når dette skal tørke. 

Helt ærlig hadde jeg aldri vurdert en leilighet med et slikt bad.

Anonymkode: ba64e...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge det er et bad er det alltid mulig å koble til en vaskemaskin. Vannledninger skrus på vasken ved hver bruk, finnes overganger til slikt. Og utslaget legges i dusjen eller vasken. Var på besøk hos noen som hadde det slik, der var badet så lite at maskinen sto ikke inne engang, den sto på gangen rett utenfor.

Anonymkode: 64a01...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...