AnonymBruker Skrevet 3. desember #1 Del Skrevet 3. desember Jeg har tenkt å begynne å lage litt lys hjemme, og er helt nybegynner. Så langt har bare smeltet rester av stearinlys i en kjele, brukt veker fra andre lys, og helt i gamle duftlys-glass. Har bestilt meg veker nå, og vil gjerne ha tips til hvordan jeg kan få ulike farger, lukter og fasonger. Hva kan være greit å kjøpe inn, og er det spesielle ting jeg bør tenke på? 😊🕯️ Anonymkode: ffa88...f7b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember #2 Del Skrevet 5. desember Jeg gjør som deg. Kjøper helt hvite lys som jeg smelter i blikkbokser. Så har jeg oppi duftoljer og har kjøpt såpefarger. Tror de har det på Panduro og andre hobby butikker. Hvis du vil ha forskjellige former så kan du støpe de yoghurt begre, rømmebegre, melkekartonger ol. Kan også ta lag på lag med forskjellige farger. Det finnes også silikonformer som ser ut som engler, juletrær og masse annet gøy på hobbybutikkene. Min erfaring med disse er dessverre at de ofte begynner og smelte og flyte utover når man tenner de på. Men, de er veldig fine og ha til pynt 🙂 Anonymkode: 0d148...68f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet søndag kl 07:18 #3 Del Skrevet søndag kl 07:18 Lager lys av honningplater har masse av disse etter min avdøde fars onkel som drev med bier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:23 #4 Del Skrevet søndag kl 07:23 Maskinfører skrev (3 minutter siden): Lager lys av honningplater har masse av disse etter min avdøde fars onkel som drev med bier Oi så spennende, så flink du er! Jeg fikk lys av honningplater til jul som barn en gang. Det er et av mine fineste minner, jeg var helt lamslått over at man kan lage lys av honningplater, magisk. Anonymkode: baf37...339 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet søndag kl 07:28 #5 Del Skrevet søndag kl 07:28 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Oi så spennende, så flink du er! Jeg fikk lys av honningplater til jul som barn en gang. Det er et av mine fineste minner, jeg var helt lamslått over at man kan lage lys av honningplater, magisk. Anonymkode: baf37...339 Ja det er veldig spennende fikk maler av en eldre dame en gang og skjærte ut platene og veke inni så er det bare og rulle har 😀 blir veldig fine lys ja jeg ble overrasket selv 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:29 #6 Del Skrevet søndag kl 07:29 Maskinfører skrev (Akkurat nå): Ja det er veldig spennende fikk maler av en eldre dame en gang og skjærte ut platene og veke inni så er det bare og rulle har 😀 blir veldig fine lys ja jeg ble overrasket selv 😀 Jeg husker at jeg smakte på det ene lyset for å se om det smakte honning 😅 hva gjør du med lysene, selger du? Anonymkode: baf37...339 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet søndag kl 07:29 #7 Del Skrevet søndag kl 07:29 Maskinfører skrev (11 minutter siden): Lager lys av honningplater har masse av disse etter min avdøde fars onkel som drev med bier De blir det god duft av 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet søndag kl 07:30 #8 Del Skrevet søndag kl 07:30 Maskinfører skrev (11 minutter siden): Lager lys av honningplater har masse av disse etter min avdøde fars onkel som drev med bier Så heldig. Det er så fint og gir så behagelig deilig duft 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet søndag kl 07:34 #9 Del Skrevet søndag kl 07:34 exictence skrev (3 minutter siden): Så heldig. Det er så fint og gir så behagelig deilig duft Ja er det 😀 har en del esker med de 😀 de lukter godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet søndag kl 07:34 #10 Del Skrevet søndag kl 07:34 jegerrinne skrev (4 minutter siden): De blir det god duft av Veldig god duft også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet søndag kl 07:36 #11 Del Skrevet søndag kl 07:36 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg husker at jeg smakte på det ene lyset for å se om det smakte honning 😅 hva gjør du med lysene, selger du? Anonymkode: baf37...339 Hehe du smakte på det ja var nok ikke noe godt 😀 nei selger de ikke bruker de selv og gir bort i gave osv 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:38 #12 Del Skrevet søndag kl 07:38 Maskinfører skrev (Akkurat nå): Hehe du smakte på det ja var nok ikke noe godt 😀 nei selger de ikke bruker de selv og gir bort i gave osv 😉 Nei det smakte ikke honning 😂 heldige folk rundt deg er, keep up tje good work og spre gleden din 🥰 Anonymkode: baf37...339 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 07:59 #13 Del Skrevet søndag kl 07:59 Om du finner lysform som gir denne formen, så anbefaler jeg den. Lyset er veldig flott når det brenner, det blir som en lykt hvor stjernespissene former et gitter rundt. Jeg støper ikke selv, men har forstått at det er viktig å finne riktig tykkelse på vekene i forhold til hvor tykke lysene er - for at de skal brenne fint. Bildet er fra global hobby, men det ser ikke ut som om de har formen inne nå. Anonymkode: 06b9f...de0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lengz00 Skrevet søndag kl 09:28 #14 Del Skrevet søndag kl 09:28 Vi lager en del lys hjemme og gir bort i gaver!😄 -Honninglys: Som beskrevet over, lukter godt og er enkle å lage! Finnes i ulike farger, alt du trenger er bivoksplater og veke -Gele-lys: Her bruker vi ikea sine "Ikea 365+"-glass, voksede veker, akvariesand, lysgele og glassfigurer (kjøper i lokal hobbybutikk eller hos IbsenDesign fra Danmark). Det er også lett å lage: Plasser veke i glasset, ha sand rundt slik at den står stødig. Smelt lysgeleen i en kasserolle på lav varme (kan være greit å ha en teflonbelagt kasserolle ELLER en du ikke er så glad i, det er vanskelig å få fjernet lysgelerestene etterpå!...). Sett oppi glassfigur eller bruk skjell etc (viktigste er at dekormaterialet ikke er brennbart eller smelter). Hell geleen oppi glasset. Deretter har vi brukt pinner/blyanter for å støtte opp veken fordi den siger sammen når geleen gjør voksen rundt veken myk. Sprekk eventuelle luftbobler fortløpende, ellers blir de værende når geleen har stivnet. Ikke ta på geleen etterpå, den er veldig flink til å holde på fingermerker... -Stearinlys: Her kjøper vi store pakker fra IKEA med vanlige hvite stearinlys, og smelter dem om i en kasserolle vi kun bruker til stearin. Funker sikkert å varme den opp i bokser slik andre har foreslått også! Vi bruker mest former av plast kjøpt i hobbybutikk. Vi har prøvd silikonformer også, men opplever ofte at de endrer fasong og utvider seg etter hvert... Samme med lateksformer - vi startet med en nisse på 10cm, 3 støpninger senere var den blitt 16 cm og veldig vanskelig å få ut av formen!😂 For å støtte opp formene har vi kuttet av 1,5L brusflasker som vi setter formene oppi, og støtter opp med papir rundt. Veken holder vi fast i den tynne enden av formen med lærertyggis (fås kjøpt i de fleste bokhandler). For å lage lys trenger man altså: Former, veke, nål til å holde veken, lærertyggis, noe som kan holde formene stødig (f.eks brusflasker), et bakebrett med bakepapir siden det fort kan bli litt søl når formene fylles helt opp. En annen ting vi har gjort er at vi har smeltet stearin, farget den, og helt den i en liten langpanne. Før den stivner helt kutter vi den i små kuber. Disse puttes oppi formene når de er stivnet, og så fyller vi på med lunken hvit stearin etterpå. Eller så har man også transfer-ark i enkelte hobbybutikker, som fuktes og limer seg på lyset. For å få lysene til å slippe formen lettere kan man enten bruke slippspray, eller gjøre som vi har gjort; legge dem i kjøleskapet noen minutter etter de har stivnet helt. Lykke til, veldig kjekk hobby!😄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet søndag kl 17:22 #15 Del Skrevet søndag kl 17:22 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei det smakte ikke honning 😂 heldige folk rundt deg er, keep up tje good work og spre gleden din 🥰 Anonymkode: baf37...339 Nei det smaker ikke honning hehe ja de er heldige som har meg liker og spre glede 😀🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet mandag kl 19:37 #16 Del Skrevet mandag kl 19:37 Ryddet for brukerdebatt/avsporing, samt svar til dette. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå