Gå til innhold

Kjemikalier i kyrenes fôr for å redde klima - Fare for befolkningens helse

Adriana1987

Anbefalte innlegg

Maia70 skrev (16 minutter siden):

Nei vet ikke jeg....dette må da være superbra for dyra. Fra den første linken din (min utheving):

"Den aktive ingrediensen i metanhemmere er 3-nitrooxypropanal (3-NOP). Og dette stoffet er videre beskrevet med en negativ effekt på menns sædkvalitet. Det fremkommer et godkjenningsbrev fra U.S. Food and Drug Administration (FDA) for Bovaer til Elanco, en amerikansk distributør av tilsetningsstoffet.

Godkjenningsbrevet fra 24. mai inneholder følgende advarsler om Bovaer: «Ikke for menneskelig bruk. Forsiktighet bør utvises ved håndtering av dette produktet. 3-nitrooksipropanol kan skade mannlig fruktbarhet og reproduktive organer, er potensielt skadelig ved innånding, og er irriterende for hud og øyne.»"

Dette du siterer om sædkvalitet og fruktbarhet er helt sikkert riktig, men det spiller da ingen som helst verdens rolle for folk flest? Dette er jo ikke et stoff som blandes i melka vår?

Det er dyra som får bittelitt av dette i maten sin, men dette brytes ned og blir borte i dyret uten at det overføres til melk og kjøtt.

Jeg ville vært mye mer bekymret for å spise importert frukt og grønt, fordi svært mange land har veldig dårlig kontroll med hva som brukes av sprøytemidler i landbruket. I Norge har vi et av verdens strengeste regelverk når det gjelder bruk av kjemikalier i matproduksjonen, og derfor er også norskprodusert mat av den aller reneste og tryggeste maten du kan få tak i.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

aksase skrev (7 minutter siden):

Det er dyra som får bittelitt av dette i maten sin, men dette brytes ned og blir borte i dyret uten at det overføres til melk og kjøtt.

Ja det er dyra, og jeg er visst den eneste tenker på dyra her.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (4 timer siden):

Ja det er dyra, og jeg er visst den eneste tenker på dyra her.

Jeg ville ikke bekymret meg så veldig for dyra. Bonden driver profesjonell forretning med svak lønnsomhet og små økonomiske marginer, og da er bonden helt avhengig av at dyra har det godt, er friske, vokser, trives og gir mye melk og kjøtt av god kvalitet. Bonden ville derfor aldri gjøre noe som skader dyra sine, for da taper han/hun penger. Hvis det var tegn på at metanhemmere skadet/plaget dyra, ville bonden raskt oppdage dette og dermed slutte med det.

Mattilsynet er også opptatt av dyrevelferd og dyrehelse, og ville raskt gjort tiltak dersom noe tydet på av metanhemmere var et problem for dyr eller folk.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (1 time siden):

Jeg ville ikke bekymret meg så veldig for dyra. Bonden driver profesjonell forretning med svak lønnsomhet og små økonomiske marginer, og da er bonden helt avhengig av at dyra har det godt, er friske, vokser, trives og gir mye melk og kjøtt av god kvalitet. Bonden ville derfor aldri gjøre noe som skader dyra sine, for da taper han/hun penger. Hvis det var tegn på at metanhemmere skadet/plaget dyra, ville bonden raskt oppdage dette og dermed slutte med det.

Mattilsynet er også opptatt av dyrevelferd og dyrehelse, og ville raskt gjort tiltak dersom noe tydet på av metanhemmere var et problem for dyr eller folk.

Dette er det dummeste jeg har hørt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne kilder. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda skrev (På 4.12.2024 den 22.04):

Før hysteriet tar helt av bør dere vite at det bare er melka som er merket Klimamelk som kommer fra slike kyr, og Q-meieriet har sluttet å selge den pga. lav etterspørsel.

Maia70 skrev (På 5.12.2024 den 10.57):

Så bra, det hjalp å boikotte! Nå er det bare å løpe og kjøpe Q-melk  :) 

https://www.nationen.no/q-meieriene-avslutter-bruken-av-metanhemmere/s/5-148-649586

Nja, det er antageligvis ikke helt riktig. Tine leverer melk til Q, og der blir melk med metanhemmere blandet med annen melk. Jeg tipper at det Q mener er at deres egne produsenter ikke bruker metanhemmere. 

Men det er en ting jeg ikke forstår. Hvorfor er det helt ufarlig å drikke melk når kuene inntar store mengder maursyre, men ikke metanhemmere? 

Maursyre er etsende og gir forgiftning ved innånding og det bør på ingen måte inntas.

Og gjør vel forsåvidt tvilen noen har angående bondens evne til å håndtere metanhemmere til skamme. Bønder håndter farlige stoffer regelmessig, det går fint.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rick skrev (23 minutter siden):

Miniatyrbilde

Med den logikken der kan det like godt stå "Drikk Rørosmelk med maursyre!". 😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lauv skrev (1 time siden):

Men det er en ting jeg ikke forstår. Hvorfor er det helt ufarlig å drikke melk når kuene inntar store mengder maursyre, men ikke metanhemmere? 

Jeg vet ikke om det er ufarlig verken for dyra eller for oss, men konservering av fór er nødvendig i Norge, mens metanhemmere ikke er det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mengden det kommer an på, ikke sant? Kuene inntar jo ikke "store mengder" maursyre.

Det kan blandes opp til 0,5%, en halv prosent, maursyre i gresset som kua spiser. Det er nok til å hindre at gresset råtner, men så tynn syrekonsentrasjon at den ikke gjør skade på dyra.

Vi bruker eddiksyre i matlaging. Å drikke ren eddiksyre, det er farlig, men å bruke litt eddik i f.eks. sylting av agurker, i surkål eller i en dressing, det gjør ingen skade.

Akkurat som eddik brytes ned i fordøyelsen gjør også maursyren og metanhemmerne det samme. Det er svært små mengder som tilsettes fòret og det er ufarlig for de som spiser det. Ei ku som spiser en normal dagsmengde på 40kg(40 000 gr) fòr med metanhemmeren Bovaer, får i seg ca. 2 gram med Bovaer. Altså 2 gram av 40 000 gram (0,005%) kan være metanhemmer. Dette er ikke nok til å skade dyret, og det brytes raskt ned i vomma slik at det ikke kan påvises rester av Bovaer i hverken melk eller kjøtt etterpå.

Endret av aksase
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (5 timer siden):

Jeg vet ikke om det er ufarlig verken for dyra eller for oss, men konservering av fór er nødvendig i Norge, mens metanhemmere ikke er det.

aksase skrev (4 timer siden):

Det er jo mengden det kommer an på, ikke sant? Kuene inntar jo ikke "store mengder" maursyre.

Det kan blandes opp til 0,5%, en halv prosent, maursyre i gresset som kua spiser. Det er nok til å hindre at gresset råtner, men så tynn syrekonsentrasjon at den ikke gjør skade på dyra.

Vi bruker eddiksyre i matlaging. Å drikke ren eddiksyre, det er farlig, men å bruke litt eddik i f.eks. sylting av agurker, i surkål eller i en dressing, det gjør ingen skade.

Akkurat som eddik brytes ned i fordøyelsen gjør også maursyren og metanhemmerne det samme. Det er svært små mengder som tilsettes fòret og det er ufarlig for de som spiser det. Ei ku som spiser en normal dagsmengde på 40kg(40 000 gr) fòr med metanhemmeren Bovaer, får i seg ca. 2 gram med Bovaer. Altså 2 gram av 40 000 gram (0,005%) kan være metanhemmer. Dette er ikke nok til å skade dyret, og det brytes raskt ned i vomma slik at det ikke kan påvises rester av Bovaer i hverken melk eller kjøtt etterpå.

Jeg skjønner at ironien gikk rett over hodet på dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være lov å være skeptisk uten at det er konspirasjonsteorier. Jeg tenker at folk først og fremst er skeptiske fordi formålet her er klima, ikke matsikkerhet eller dyrevelferd. Det blir litt som de nye kostholdsrådene, som først og fremst handler om klima og miljø.

Personlig tenker jeg at jeg holder meg unna lenge nok til at man ikke ser negative effekter hos mennesker. Særlig når det gjelder menns sædkvalitet. Som mann som muligens vil ha flere barn tenker jeg det er greit å vente litt.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Professor Jan Raa er skeptisk til Bovoaer i melken. Han skriver bl a:

"Stoffet er påvist i melk fra Bovaer-kyr, riktignok i lave konsentrasjoner. Forskere forteller at konsentrasjonen er så lav at den ikke har noen helsemessig betydning for mennesker som drikker melken. Det er ikke en betryggende forsikring. Grunnen er at Bovaer i konsentrasjoner langt under grensen for akutt toksisk virkning, utsetter tarm-mikrobiomet for et seleksjonspress som over tid vil gå ut over livsviktige og strikt anaerobe tarmbakterier."

https://janraa.no/fakta-om-metanhemmeren-bovaer-i-foret-til-drovtyggere/

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda skrev (På 4.12.2024 den 22.27):

Q meieriene har ikke nok melk selv og kjøper inn fra Tine. Så du må nok kjøpe økologisk melk for å være sikker. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får i seg kjemikalier fra den plasten som brukes i matvareproduksjon, så det er for sent til å bekymre seg over dette med kuene. Det er til og med såkalte “forever chemicals” I grunnvann. 

https://www.theguardian.com/environment/2020/dec/22/microplastics-revealed-in-placentas-unborn-babies

https://www.usgs.gov/news/national-news-release/tap-water-study-detects-pfas-forever-chemicals-across-us

(en liten shorts video)

Så ikke vær bekymret. Det er allerede for sent. 

Endret av 000VF000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

For meg handler det om prinsipp. Det blir for dumt å tilsette styr og stell i fôret til norske kuer for å få ned klimabelastningen. Noen sier at alle monner drar, men altså... så lenge de landene som forurenser mest, og skal forurense mer i tiden som kommer får dure på uten at noen holder dem ansvarlige, så holder jeg meg unna. Det er ikke norske kuer som skal redde verden, og uansett hva vi gjør her i Norge har det ingen påvirkning på det totale regnskapet. Det er bare enda et dust grønnvaskingspåfunn.

I tillegg er det nytt og jeg har små barn i vekst, og bare det er nok til at jeg er skeptisk i utgangspunktet.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke disse metanhemmerne har noen positiv effekt på folkehelsen melk har visst blitt farlig selv tviholder min tante på 82 år 4 glass om dagen er sunt så men jeg tror det er stoffer i melken som gjør at det ikke er bra og drikke katten skal heller ikke ha melk oldefar som gikk bort i 1969 ga masse melk til kattene uten at de tok skade ca 30 katter hadde vi på småbruket vårt 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drikke melk fra kua er allerede helseskadelig fra før av. Det er ingen grunn til at mennesker skal drikke kumelk. Det er sånn kugalskap sprer seg til mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der mistet Tine en livslang kunde. Håper at de hører på forbrukerne, og at pengene snakker ved at vi heller velger Q-meieriene og Rørosmeieriet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (På 14.12.2024 den 10.53):

Man får i seg kjemikalier fra den plasten som brukes i matvareproduksjon, så det er for sent til å bekymre seg over dette med kuene. Det er til og med såkalte “forever chemicals” I grunnvann. 

https://www.theguardian.com/environment/2020/dec/22/microplastics-revealed-in-placentas-unborn-babies

https://www.usgs.gov/news/national-news-release/tap-water-study-detects-pfas-forever-chemicals-across-us

(en liten shorts video)

Så ikke vær bekymret. Det er allerede for sent. 

Det er ikke noe argument at siden vi får ekstremt tvilsomme kjemikalier fra andre steder så skal vi godta mer av det.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...