Gå til innhold

Lillehammer - attraktivt for barnefamilier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbud om en stilling på Lillehammer. Har to barn på 11 og 12 år. Hvordan er stedet for barnefamilier? Og for innflyttere? Hvor er det fint å bo? Er vintrene kalde?

Anonymkode: 84523...9c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så kaldt at det fryser vondt i nesa når du går ut av huset. Huden på beina dine fryser til nærmest is bare du skal løpe ned til strandtorget.

kaldt kaldt

glatt gate, bratte veier der, skli masse, folk parkerer langs veien, vær god å kjøre på vinterveien som holdes hvite.

masse rus

stygg og plagsom dialekt

ingen flyplass, langt oppi gokk

Anonymkode: e52d9...3f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så kaldt at det fryser vondt i nesa når du går ut av huset. Huden på beina dine fryser til nærmest is bare du skal løpe ned til strandtorget.

kaldt kaldt

glatt gate, bratte veier der, skli masse, folk parkerer langs veien, vær god å kjøre på vinterveien som holdes hvite.

masse rus

stygg og plagsom dialekt

ingen flyplass, langt oppi gokk

Nå snakker du mye tull synes jeg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor på Lillehammer. Nydelig her! Alt er bare supert vil jeg si.

Anonymkode: 1f17c...4e6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Lillehammer er en fin by å bo i. Vinteren kan være kald, ja. Men det er bare å kle på seg når en skal ut. 

Jeg har bodd på Lillehammer, og om jeg skulle flytte tilbake til de traktene så hadde jeg valgt den byen.

Anonymkode: ff137...3f5

• Liker 1
Skrevet

Tror det er et paradis for barnefamilier på mange måter. Fredelig og naturen tett på. Ganske bra økonomi og lite storby utfordringer.

Men hele Innlandet er preget av litt jantelov og mange mennesker som er lite vidsynte og med vyer. 

Anonymkode: a8a83...4e4

Skrevet

Fint hvis man liker vinteraktiviteter. Har vært der noen ganger og byen virker koselig.  Men langt fra flyplassen så passer seg dårlig hvis du liker å reise. Men liker barn eller driver med vinteridrett, vil jeg tror det er drømmen med tanke på akkurat det.

Anonymkode: bbd43...90f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har fått tilbud om en stilling på Lillehammer. Har to barn på 11 og 12 år. Hvordan er stedet for barnefamilier? Og for innflyttere? Hvor er det fint å bo? Er vintrene kalde?

Anonymkode: 84523...9c1

Vintrene er kalde men stabile. Du slipper en dag med snø, neste dag med regn, osv. Og det er supert for de som liker aking og skisport. Og på sommeren er jo Hunderfossen. I nærheten

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Heller 20 tørre kuldegrader enn 0 grader og fuktig luft med vind.

Anonymkode: 31e9f...da0

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fint hvis man liker vinteraktiviteter. Har vært der noen ganger og byen virker koselig.  Men langt fra flyplassen så passer seg dårlig hvis du liker å reise. Men liker barn eller driver med vinteridrett, vil jeg tror det er drømmen med tanke på akkurat det.

Anonymkode: bbd43...90f

Under to timer til flyplass er vel ikke langt da!

Anonymkode: cf5a0...6c2

Skrevet

Tar 1,5t med tog til Gardermoen. Og slipper å bytte tog eller buss. Det er ikke ille det hvis man vil reise. Jeg er oppvokst på Lillehammer. Vet ikke hvordan det er der nå i ungdomsmiljøet osv, men har inntrykk av at det er bra. Byen har alltid vært flink på kultur og arrangementer, så barn og ungdom har masse tilbud! 

Kaldt og glatt ja. Det er en oppoverbakke-by og en vinterby. Husker vi akte MYE og gikk mye på skøyter som barn. Masse skiturer. Om sommeren er det mange fine badeplasser og park/tur-områder. Hunderfossen og Hafjell er bare en kort kjøretur unna. Jorekstad fritidsbad. Plan B (ungdomshus) for ungdommer. Jeg hang der mye som ungdom og ser på Facebooksiden deres at de fremdeles har masse arrangementer der. Mange klubber for sport, men også annet innen kultur vet jeg. Lillehammer har et aktivt kulturhus. Kulturhuset banken og Maihaugen. 

Drømmer om å flytte tilbake dit når barna blir større. Nå bor vi i en by rett utenfor Oslo, og jeg har bodd litt her og der som student og da jeg jobbet etter studiene. Men Lillehammer er koselig💓

Anonymkode: c2913...e37

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Sånn vi har det i Trondheim det, en dag med regn, is dagen etterpå😂 heller ordentlig vinter og minusgrader ja. De jeg kjenner som er fra Lillehammer har hatt en fin oppvekst derfra. Har aldri bodd der selv men vi stopper alltid der når vi kjører til Danmark/Europa, drar innom Hunderfossen eller tusler i de koselige gatene🥰

Anonymkode: 39f83...2f8

• Hjerte 1
Skrevet

Glømte å nevne flom hvert år😉

je kjøm fra lilhAmr

Skrevet

Tog til flyplassen hver time er vel mer enn godt nok? Det går kjappere til Gardermoen fra Lillehammer enn fra f.eks Fredrikstad.

• Liker 2
Skrevet

Vokst opp på Lillehammer. Veldig glad i byen. Men har i senere tid tenkt at jeg tror det ikke er så enkelt for nyinnflyttere der.

Opplever Lhmr. som ganske «satt» og traust. Litt kjedelige innbyggere (med unntak) dvs. lite folk som stiller opp på arrangementer bl.a.
Folk holder seg til de de kjenner, virker som de ikke har behov/ønsker å bli kjent med nye.

Anonymkode: bd546...e25

• Liker 1
Skrevet

Lillehammer er langt fra den verste plassen i Innlandet. De har også en stor vgs, så stor sannsynglighet for at ungene kan ta vgs der og faktisk bo hjemme.

Og som andre også nevner, direktetog til Gardermoen og Oslo. Stabi og kaldl vinter og stabil og varm sommer. Kunne fint ha takka ja til jobb der.

Anonymkode: f2b78...4c7

Skrevet
-jk- skrev (2 timer siden):

Tog til flyplassen hver time er vel mer enn godt nok? Det går kjappere til Gardermoen fra Lillehammer enn fra f.eks Fredrikstad.

Ja, dette burde ikke være et argument i de hele tatt og et typisk "Østlands-fenomen". For de som bor på Østlandet er kjøreturer over 20 minutt lang avstand. Vi som bor andre steder bruker lengre tid på å komme oss til østlandet, enn østlendinger bruker på å komme seg til Mallorca. Hva er vel tog, buss og firefeltsveier mot tuneller, fergekø og rasutsatte veier?

"Nei, orker ikke besøke familien. Det tar 20 minutt å kjøre dit" 

Hilsen hele Østlandet.

"Vi skal besøk til familie på lørdag. De bor 1 time unna. Vi prøver å rekke fergen som går 10.20" 

Hilsen oss mennesker som faktisk bor i vest, midt og nord-norge. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg bor på Lillehammer. Flyttet hit fra Oslo for 8 år siden. Det er en fin by, naturskjønn og helt super hvis du elsker skisport eller hockey. Mye idrett for ungdom her. God kulturskole og danseskole hvis barna liker det. 
Sosialt har det vist seg å være litt vanskelig. Innfødte lillehamringer er mest glad i å være sammen med andre innfødte lillehamringer, så alle våre nye venner er innflyttere selv. Det plager oss ikke, men det er jo litt vittig. 
Skolene er i varierende grad oppusset og truet av nedleggelse. Hvis du vil ha en skole som er nyoppført og ikke nedleggingstruet ville jeg gått for nordre ål eller Jørstadmoen. Jørstadmoen er et godt stykke unna lillehammer by da…

Anonymkode: 01274...1fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor mye tror du gjennomsnittstemperaturen gjennom året avviker mellom Lillehammer og Oslo, egentlig?

Anonymkode: 59322...ce3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor mye tror du gjennomsnittstemperaturen gjennom året avviker mellom Lillehammer og Oslo, egentlig?

Anonymkode: 59322...ce3

Fuktighet og vind avviker veldig. Oslo ligger ved sjøen. Det er mye tørrere på Lillehammer, med flere kuldegrader, men mindre surt. 

Anonymkode: a095f...416

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...