AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #1 Skrevet 3. desember 2024 Er det noen her som har erfaring med å søke ny jobb når man fortsatt er på AAP? Jeg har vært i flere år på AAP nå og etter laaaang utredning og for så å få riktig behandling har jeg endelig blitt frisk (hurra!) og ser for meg at jeg med veldig lite tilpasning skal klare en 100% stilling. Dette er avklart nå gjennom flere måneder (ble ikke frisk i går, liksom). Problemet nå er hvor forferdelig lite attraktiv jeg er som jobbsøker etter mange år ute av arbeidslivet. Hvordan går man frem her? Hvor ærlig er man på jobbintervju, det er jo ikke bare å unnlate å si hvorfor man ikke har vært i jobb i flere år, så hvor detaljert burde en være? Selv om jeg har funnet noen stillingsannonser jeg absolutt vil søke på, har ikke NAV vært mer behjelpelige enn å si at jeg står fri til å søke på hva enn jeg vil. Eller, det er ikke sant, de hadde noe tiltak jeg kan komme inn på om halvannen måned, så det er jo mulig det kan hjelpe, jeg er bare utålmodig og vil helst sende søknader NUH😄 Jeg hadde satt så pris på om noen kunne dele erfaringer eller tips! Anonymkode: 00cea...dd0
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #2 Skrevet 3. desember 2024 Jeg var helt ærlig i søknad om at jeg hadde vært ute av arbeidslivet noen år, og at jeg nå var frisk og klar nok til jobb. På intervju fortalte jeg at jeg hadde vært utbrent, og hvorfor jeg mente jeg var klar til den typen jobb. Etter intervjuet fikk ejg avklart med veileder i nav at jeg kunne få lønnstilskudd, så jeg kontaktet arbeidsgiver og fortalte at det kunne søkes om lønnstilskudd, da ble jeg innkalt på andregangsintervju. Jobbet der i to år uten en eneste fraværsdag og uten noe tilrettelegging. Anonymkode: 892c5...3e9 1 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #3 Skrevet 3. desember 2024 Var en del av min aktivitetsplan at jeg skulle søke arbeid....? Er ikke det nokså vanlig? Anonymkode: 4d3aa...24b 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #4 Skrevet 3. desember 2024 Jeg fant stilling gjennom bekjente. Hadde noen år i arbeidslivet å spille på fra før jeg ble syk, så jeg fikk jobb første plassen jeg spurte. Der kjente jeg daglig leder, mulig det var utslagsgivende. Jeg var ærlig om hvordan det hadde vært og hva jeg trengte av tilrettelegging. Anonymkode: d16c0...03b
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #5 Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Var en del av min aktivitetsplan at jeg skulle søke arbeid....? Er ikke det nokså vanlig? Anonymkode: 4d3aa...24b Hva man skal gjøre på aap varierer. Å søke jobber er ikke nødvendigvis noe man holder på med når man er under avklaring. Anonymkode: 9a284...1be 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #6 Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det noen her som har erfaring med å søke ny jobb når man fortsatt er på AAP? Jeg har vært i flere år på AAP nå og etter laaaang utredning og for så å få riktig behandling har jeg endelig blitt frisk (hurra!) og ser for meg at jeg med veldig lite tilpasning skal klare en 100% stilling. Dette er avklart nå gjennom flere måneder (ble ikke frisk i går, liksom). Problemet nå er hvor forferdelig lite attraktiv jeg er som jobbsøker etter mange år ute av arbeidslivet. Hvordan går man frem her? Hvor ærlig er man på jobbintervju, det er jo ikke bare å unnlate å si hvorfor man ikke har vært i jobb i flere år, så hvor detaljert burde en være? Selv om jeg har funnet noen stillingsannonser jeg absolutt vil søke på, har ikke NAV vært mer behjelpelige enn å si at jeg står fri til å søke på hva enn jeg vil. Eller, det er ikke sant, de hadde noe tiltak jeg kan komme inn på om halvannen måned, så det er jo mulig det kan hjelpe, jeg er bare utålmodig og vil helst sende søknader NUH😄 Jeg hadde satt så pris på om noen kunne dele erfaringer eller tips! Anonymkode: 00cea...dd0 Det kommer jo frem av cv at du har «hull», som du på tilforlatelig måte må forklare i søknaden. Sjansen din for å bli kalt inn til intervju er rimelig lav om du ikke forklarer absolutt alle tidsrom der du ikke enten har arbeidet eller utdannet deg de siste 10-15 årene alt i enten cv eller søknad. Jeg har null problemer med å ansette mennesker som har hatt eller har sykdom eller skader og dermed har hatt opphold etc, vi er flere enn en i min lille avdeling. Men en person som ikke evner eller forstår at de må forklare hva hvert eneste lille hull i cv består av? De er jeg ikke interessert i. De utgjør ikke en påregnelig ressurs. En person sin mentale kapasitet er alltid viktigere enn personens fysiske evner. Men en fungerende hjerne kan du jobbe deg rundt all verdens hindringer, uten en blir selv de minste hindre uoverstigelige. Så fokus i søknad ikke så mye på fysisk helse som på hjernekapasitet og kunnskap. Anonymkode: c702d...6f6 1
Gjest Lija Skrevet 3. desember 2024 #7 Skrevet 3. desember 2024 Så bra du er frisk😻Ville vært ærlig💕(med mindre det er vold mot kollegaer og fengsel det er snakk om, da ville jeg pyntet litt på sannheten). Men er nok kanskje lettere om du «kjenner noen som kjenner noen» som kan gå god for deg. Evt. oppgi noen gode referanser. Jeg ansetter folk og ble en gang ringt til av noen i kommunen som spurte om jeg var villig til å ansette en tidligere rusmisbruker med stort hull i cv. Jeg kjente moren til vedkommende, så sa ja. Usikker på om jeg hadde gjort det hvis ikke🙈 Lykke til👏
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #8 Skrevet 3. desember 2024 Jeg har vært i samme situasjon - startet med deltidsjobb mens jeg gikk på AAP og deretter 100% jobb. Var ærlig om at det var helseårsaker. Lykke til! Anonymkode: 8bb0b...863 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2024 #9 Skrevet 3. desember 2024 Søkte på drøyt 800 stillinger da jeg selv gikk på AAP, begynte mens jeg fortsatt var i behandling. Hvordan jeg forholdt meg til CV-hullet varierte litt avhengig av stilling, men opplevde egentlig aldri at det var noe problem på intervju, da jeg fikk muligheten til å snakke om det. Må vel regne med at jeg ble vraket lenge før de leste søknaden i det fleste tilfeller da, men sånn er det jo å ha hull. Anonymkode: f01d9...07d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå