AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Del Skrevet 17 timer siden Vet det ikke er store summen, men for meg er det ganske mye penger. Har en bufferkonto og sparer fast i fond hos kron. Det er vel ikke så lurt å sette inn alt på en gang i fond med tanke på svingninger? Jeg kan ikke så mye om sånt, så hadde satt veldig pris på tips på hva jeg bør gjøre. Anonymkode: 56953...598 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Del Skrevet 16 timer siden Hvis du har lang sparehorisont er globale indeksfond ganske trygge. Men det er jo et veldig lite beløp som du sier, så svingningene vil uansett ikke være veldig store for din del. Anonymkode: a8d9e...0d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Del Skrevet 16 timer siden Du skal ikke kimse av å ha 35.000 oppspart – det er langt mer enn hva mange andre har. Så det er supert. Er det sånn å forstå at dette er alle sparepengene dine, eller en sum du vil "langtidsspare" utenom bufferkonto? Bufferkontoen regner jeg med at du har på en høyrentekonto hos en tilbyder som gir deg best mulig rente, og gjerne månedlig kapitaliseringsperiode. Sjekk finansportalen.no. Hvis du skal langtidsspare de 35' så ville jeg hevet alt inn på en aksjesparekonto (en såkalt ASK) hos Nordnet (Jeg kjenner ikke spareløsningen hos Kron). Personlig ville jeg kjøpt såkalt globalt indeksfond (f.eks. Nordnet eller dnb sitt) i ett jafs. Er du veldig risikoavers så kan du evt. dele opp innbetalingen i to, med et par ukers mellomrom. Anonymkode: 2c20a...89b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 14 timer siden #4 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skal ikke kimse av å ha 35.000 oppspart – det er langt mer enn hva mange andre har. Så det er supert. Er det sånn å forstå at dette er alle sparepengene dine, eller en sum du vil "langtidsspare" utenom bufferkonto? Bufferkontoen regner jeg med at du har på en høyrentekonto hos en tilbyder som gir deg best mulig rente, og gjerne månedlig kapitaliseringsperiode. Sjekk finansportalen.no. Hvis du skal langtidsspare de 35' så ville jeg hevet alt inn på en aksjesparekonto (en såkalt ASK) hos Nordnet (Jeg kjenner ikke spareløsningen hos Kron). Personlig ville jeg kjøpt såkalt globalt indeksfond (f.eks. Nordnet eller dnb sitt) i ett jafs. Er du veldig risikoavers så kan du evt. dele opp innbetalingen i to, med et par ukers mellomrom. Anonymkode: 2c20a...89b For en vanlig person er det lurere å plassere de i kron sine indeksfond siden forvaltningsgebyret er lavere selv om forskjellen er minimal. Med mindre du har en sparehorisont på 8 år+ hadde jeg ikke orket å plassert de i fond Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #5 Del Skrevet 14 timer siden Jeg ville satt 30 i globalt indeksfond hos Nordnet og kjøpt noen gøye, litt mer risikable aksjer for de siste fem. Anonymkode: a2f06...8d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Del Skrevet 11 timer siden Romkom skrev (2 timer siden): For en vanlig person er det lurere å plassere de i kron sine indeksfond siden forvaltningsgebyret er lavere selv om forskjellen er minimal. Med mindre du har en sparehorisont på 8 år+ hadde jeg ikke orket å plassert de i fond Det må være velt marginale forskjeller i forvaltningsgebyr, typ 0,05-0,1% 0,1% av 35.000,- er 35 kroner i året. Knekker ikke ryggen på det. Anbefalte Nordnet fordi jeg synes platformen er god, men det kan godt tenkes Kron sin er like brukervennlig for alt jeg vet. 🙂 Samme argument har jeg når det kommer til sparehorisont: Det er forskjell på å sette inn 35.000 og 3 mill. Hvis alt går åt skogen er det tross alt begrenset nedside i kroner med en innsats på 35'. Oppsiden er imidlertid helt innafor, og forsvarer kortere tidshorisont. Jeg synes 8 år er litt vel risikoaverst, men en bør tåle å la pengene stå i 4-6 år. En rimelig safe enkeltaksje (selv om den har gått vanvittig det siste året): KOG. Anonymkode: 2c20a...89b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 8 timer siden #7 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det må være velt marginale forskjeller i forvaltningsgebyr, typ 0,05-0,1% 0,1% av 35.000,- er 35 kroner i året. Knekker ikke ryggen på det. Anbefalte Nordnet fordi jeg synes platformen er god, men det kan godt tenkes Kron sin er like brukervennlig for alt jeg vet. 🙂 Samme argument har jeg når det kommer til sparehorisont: Det er forskjell på å sette inn 35.000 og 3 mill. Hvis alt går åt skogen er det tross alt begrenset nedside i kroner med en innsats på 35'. Oppsiden er imidlertid helt innafor, og forsvarer kortere tidshorisont. Jeg synes 8 år er litt vel risikoaverst, men en bør tåle å la pengene stå i 4-6 år. En rimelig safe enkeltaksje (selv om den har gått vanvittig det siste året): KOG. Anonymkode: 2c20a...89b Tanken var heller at for 35000kr kan det fort være den timen det tar å sette de i et indeksfond utgjør mindre enn hva du ville tjent på å jobbe den timen med kortere horisont gitt at 1. sparerenten er veldig høy 2. Utbytteskatten er større enn renteskatten 3. sparekonto er gebyrfritt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Del Skrevet 8 timer siden Romkom skrev (27 minutter siden): Tanken var heller at for 35000kr kan det fort være den timen det tar å sette de i et indeksfond utgjør mindre enn hva du ville tjent på å jobbe den timen med kortere horisont gitt at 1. sparerenten er veldig høy 2. Utbytteskatten er større enn renteskatten 3. sparekonto er gebyrfritt Hvem i alle dager bruker en time på å sette penger i fond? Anonymkode: 931db...fd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Romkom Skrevet 8 timer siden #9 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvem i alle dager bruker en time på å sette penger i fond? Anonymkode: 931db...fd1 Alle som er nødt til å spørre på kvinneguiden etter råd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå