Gå til innhold

Startlån

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg stusser litt over dette med startlån og/eller husbanken, så jeg håper noen kan hjelpe meg å forstå dette bedre. Omgivelsene mine forteller meg konsekvent at jeg bare kan søke startlån hos kommunen eller husbanken og slippe å leie. Men den informasjonen som ligger ute hos kommunen, her i Bergen i alle fall, er at personer som meg med en god inntekt ikke kvalifiserer til disse startlånene. Jeg tjener greit i en statlig organisasjon, men har ingen egenkapital (jeg slet med gjeld i en del år og har nylig kommet meg ut av det) og jeg har heller ingen familie som kan stille som kausjonister. 

Startlån, det er ikke mulig å få det når man tjener 600 000 i året (?)

Anonymkode: cc1a8...9a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skader ikke å søke, men du må vise til avslag i x antall andre banker (for meg var det tre). Så er det jo litt ulike kriterier fra kommune til kommune, men årsinntekt på 600 000 høres mye ut ja.

Anonymkode: 6863f...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skader ikke å søke, men du må vise til avslag i x antall andre banker (for meg var det tre). Så er det jo litt ulike kriterier fra kommune til kommune, men årsinntekt på 600 000 høres mye ut ja.

Det er i grunn det jeg og har tenkt, at jeg tjener for mye til å kvalifisere til en sånn type støtte, men jeg blir fortalt gang på gang at jeg er dum som ikke søker startlån og heller leier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om du er vanskeligstilt på boligmarkedet, ikke hvor mye du tjener i seg selv. Er du 45+ uten egenkapital og har begrenset sparepotensiale slik at du ikke vil greie å spare deg opp nok EK før du blir pensjonist, er du vanskeligstilt på boligmarkedet. Kan du sette av 20k i måneden til sparing kan du spare opp nok EK på noen få år, og er ikke å anse som vanskeligstilt på boligmarkedet. 

Anonymkode: 056d5...c73

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.bergen.kommune.no/innbyggerhjelpen/bolig-og-sosiale-tjenester/okonomisk-stotte-og-radgivning/boligfinansiering/startlan-og-tilskudd-for-kjope-eller-beholde-bolig

124 028 er en G. I reglene står det at enslig kan maks ha en inntekt på 4 G. så kan de som vil regne på dette.  496 112 er maks inntekt for bolig med en person i husstanden. 

Det du kan se etter er en utbygger som ha bygd bolig med Husbanklån. Der utbygger låner fra Husbanken og der du som kjøper overtar Husbanklånet når boligen er ny og selges. Med alle konkursene siste ukene så er nok dette pr. nå vanskelig å finne, men søk. 

Anonymkode: d83d1...82d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bortkastet arbeid for ts å søke, bortkastet tid for saksbehandlere å sitte og saksbehandle søknader som åpenbart ikke fyller kriteriene og skal avslås. 

Det burde og være bortkastet å opprette alle disse startlånstrådene uke etter uke, når regelverket ligger klart på kommunenes nettsider. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har vært i stand til å betale ned gjeld, da er du i stand til å spare opp EK. Du er ikke vanskeligstilt. 

Anonymkode: 216a7...645

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er i grunn det jeg og har tenkt, at jeg tjener for mye til å kvalifisere til en sånn type støtte, men jeg blir fortalt gang på gang at jeg er dum som ikke søker startlån og heller leier. 

Jeg har også blitt fortalt gang på gang at jeg er dum som ikke søker, det er av folk som fikk det for 20- 30 år siden og ikke følger med. Jeg har søkt, men fikk avslag. Det var for 4 år siden, og det er vanskeligere nå. Støre lovte og løfte husbanken , men det har ikke blitt gjort. Hvorfor mener de som mener du bør søke at akkurat du er kvalifisert i dag? 

Anonymkode: 29c5d...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med det, jeg begynner jo å tvile på om det er jeg som misforstår regelverket eller hva det er siden det er så insisterende at jeg "bare" må søke startlån. Det er både venner, familie og kollegaer, nå i høst var det siste en som kommenterte at det var en venn av vedkommende som tjente det samme som meg (påstår de) som fikk startlån. Så det var bare å søke og ikke være dum. 
Argumentene i det siste har vært at jeg bør søke fordi jeg aldri har eid bolig før og kan få førstegangskjøper lån. 

Til dere som sier jeg burde lese regelverket, jeg har det, og det er nettopp derfor jeg ikke har søkt, og derfor jeg spør her da alle rundt meg insisterer på at det er jeg som misforstår vedrørende startlån. 

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er noe med det, jeg begynner jo å tvile på om det er jeg som misforstår regelverket eller hva det er siden det er så insisterende at jeg "bare" må søke startlån. Det er både venner, familie og kollegaer, nå i høst var det siste en som kommenterte at det var en venn av vedkommende som tjente det samme som meg (påstår de) som fikk startlån. Så det var bare å søke og ikke være dum. 
Argumentene i det siste har vært at jeg bør søke fordi jeg aldri har eid bolig før og kan få førstegangskjøper lån. 

Til dere som sier jeg burde lese regelverket, jeg har det, og det er nettopp derfor jeg ikke har søkt, og derfor jeg spør her da alle rundt meg insisterer på at det er jeg som misforstår vedrørende startlån. 

TS

De alle rundt deg er de som bør oppdatere seg på regelverket. Dette og andre regelverk endrer seg hvert år. Følger de ikke med, så blir det god dag mann økseskaft svar og råd de gir til andre fordi de ikke vet bedre. 
Dette blir litt som å be en sisoalhjelpsmottaker søke og bruke kredittkort for å få endene til å møtes. Man søker ikke noe man vet man ikke får. 
TS i denne tråden har vært ok i sine svar og har gitt relevant info om kommune, da er det lettere å finne svar enn der man ikke oppgir bostedskommune. 
Ser ts til Askøy så er reglene der enda trangere, og Øygarden hadde tidligere bar 200 000 kr maks de gav i tillegg til banklån. Så regelverket er ulikt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

TS

Det har jo også med livssituasjon å gjøre da. Hvis du bruker rullestol, har et uforholdsmessig høyt forbruk av medisinske grunner eller har barn det ikke er forsvarlig å la bo på det lokale leiemarkedet, kan du muligens kvalifisere selv med høy inntekt. Alderen din spiller også inn, som andre påpeker. Hvor mye gjeld er det snakk om? Hvor mye klarer du å spare per måned?

Anonymkode: b3496...c0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskeligere for ett par å få startlån?  Begge over 50. En ufør pga slitasje i knær. En jobber med har en ledd sykdom. En er nettopp ferdig med gjeldsordning så har ikke spart noe til egenkapital. Ett barn på 16 år. Med en  trygd og en lønn har vi sikkert for høy inntekt. 

Leier en rimelig leilighet nå, men må flytte om 1 år. Ser at leiligheter til leie nå er svindyre. Men de husleiepengene hadde vi kommet langt på vei til å betale huslån pluss fellesutgifter 

Anonymkode: 76548...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De alle rundt deg er de som bør oppdatere seg på regelverket. Dette og andre regelverk endrer seg hvert år. Følger de ikke med, så blir det god dag mann økseskaft svar og råd de gir til andre fordi de ikke vet bedre. 
Dette blir litt som å be en sisoalhjelpsmottaker søke og bruke kredittkort for å få endene til å møtes. Man søker ikke noe man vet man ikke får. 
TS i denne tråden har vært ok i sine svar og har gitt relevant info om kommune, da er det lettere å finne svar enn der man ikke oppgir bostedskommune. 
Ser ts til Askøy så er reglene der enda trangere, og Øygarden hadde tidligere bar 200 000 kr maks de gav i tillegg til banklån. Så regelverket er ulikt. 

Jeg har vært relativt oppdatert, men etter alle mulige meninger om at det er jeg som tar feil så begynte jeg å tvile i alle fall. Men godt å få innspill! 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det har jo også med livssituasjon å gjøre da. Hvis du bruker rullestol, har et uforholdsmessig høyt forbruk av medisinske grunner eller har barn det ikke er forsvarlig å la bo på det lokale leiemarkedet, kan du muligens kvalifisere selv med høy inntekt. Alderen din spiller også inn, som andre påpeker. Hvor mye gjeld er det snakk om? Hvor mye klarer du å spare per måned?

Neida, jeg er heldig som har frisk kropp og hode. Jeg har ikke gjeld lenger, utenom studielånet. Per nå har jeg ikke noen sparepenger men jeg er i gang med å spare opp til en ordentlig buffer :) Men tråden har i grunn gitt meg svar på det jeg lurte på, så da er det bare å fortsette å spare! 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er vanskeligere for ett par å få startlån?  Begge over 50. En ufør pga slitasje i knær. En jobber med har en ledd sykdom. En er nettopp ferdig med gjeldsordning så har ikke spart noe til egenkapital. Ett barn på 16 år. Med en  trygd og en lønn har vi sikkert for høy inntekt. 

Leier en rimelig leilighet nå, men må flytte om 1 år. Ser at leiligheter til leie nå er svindyre. Men de husleiepengene hadde vi kommet langt på vei til å betale huslån pluss fellesutgifter 

Anonymkode: 76548...7f8

Det kommer jo helt an på inntekt, behov og hva banken sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Inntektsgrensene er der for en grunn, og de blir og skal overholdes, ellers får kommunen problemer med både politikerne i kommunen og med Husbanken, hvor kommunene låner penger fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 50 år, og ufør(altså vanskeligstilt). Inntekt 450 000kr, studielån 60 000kr. Er såpass dårlig at jeg har tilsyn av familie hver 14.dag, da jeg sliter med blant annet å handle mat. Jeg får avslag på bpa. Selv om jeg fikk innvilget startlån, var beløpet så latterlig at jeg ikke kjøpte noe. Når man er syk, avhengig av rullator mm, kjøper man ikke et oppussingsprosjekt i 5.etg uten heis. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, da boligen jeg leier skal selges ila sommeren😪

Anonymkode: ff4a6...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...