Gå til innhold

Søsken som ikke hjelper til med noe for vår gamle far

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her også er det greit med en realitets orientering. Det er ingen garanti for at mor "skal rett på hjem", det må være ledig plass og noen andre får besteme om hun skal ha rett på plassen eller ikke. 

Det er sletts ikke sikkert din (eller hennes) mening om når, nå er - er da det faktisk blir og skje. 

Vi er på full fart tilbake til en tid hvor man må ta vare på eldre famile, helt eller delvis på "heltid".

Anonymkode: a333d...d76

Jeg jobber i kommunal forvaltning med tildeling av kommunale helse- og omsorgstjenester. Jeg har grei kontroll.

Derav «de tjenester som ikke gis kommunalt skal anskaffes privat».

Plenty av gode private tilbydere i dag. Det blir ikke færre av private tilbydere i fremtiden, for å si det forsiktig.

Anonymkode: 22f1d...124

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser noen nevner TT-kort for skyss til handling, frisør osv. Vel, summen de får på TT-kortet er en vits; min mor fikk 1950,- for 6 mnd... Der hun bor holder det til 1 tur t/rt sentrum + en tur halvveis frem til sentrum igjen... Ikke mye hjelp i 1,5 tur til butikken i halvåret akkurat.

Anonymkode: aab5e...e58

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber i kommunal forvaltning med tildeling av kommunale helse- og omsorgstjenester. Jeg har grei kontroll.

Plenty av gode private tilbydere i dag. Det blir ikke færre av private tilbydere i fremtiden, for å si det forsiktig.

Er disse så private at de ikke føres i statistikken da eller? For den tengner jo et helt annet bilde.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når jeg leser her på KG minner det meg på hvor kalde, egoistiske og selvsentrerte folk er. At man liksom ikke skal stille opp for hverandre lenger, hverken for egne foreldre, søsken for barnebarn eller noen andre.
Dette er baksidene med et velferdssamfunn, folk slutter å bry seg og hjelpe til. 
Dette er virkelig dårlig av dine søsken! Har du snakket ordentlig med dem? 

Anonymkode: c59bf...85a

Enig med deg. Det er utrolig trist å se, ikke minst skremmende. 

Anonymkode: 5ad4c...50f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://www.ssb.no/helse/helsetjenester/artikler/faerre-private-sykehjemsplasser

I 2023 utgjorde private sykehjemsplasser omlag 3000 plasser. Med en nedgang på rett under 20%. 

Plenty å plenty...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk forstår ikke hvilken betydning eldrebølgen har i årene som kommer. Det vil bli en helt annen belastning på helsevesenet og sykehjem blir kun for de som er pleietrengende. Folk må bo hjemme så lenge som mulig. Det er de pårørende som må gjøre opp for mye av dette.

Og fortsatt skriker folk om skoler som legges ned enda barnekullene går ned og de eldre blir flere.

Anonymkode: d9019...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldre mennesker  kan være noen troll.

De må behandle meg respektfullt hvis jeg  skal hjelpe

Iltre utbrudd og kritikk tolereres ikke.

Klage på at maten ikke var varm nok

Eggene var ikke riktig kokt

For mye smør på brødet 

For mye salat på tallerkenen

LAV terskel for å kommentere HØYT hva som er feil og med gretten og brusk  stemme  si hva de pleier

.bla bla

Nei klar deg selv tenker jeg!

Anonymkode: 3ecc3...c2c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enig med deg. Det er utrolig trist å se, ikke minst skremmende. 

Anonymkode: 5ad4c...50f

Tror mange som skriver den type innlegg er unge folk som ikke har stått i noe rolle som pårørende til syke og gamle foreldre enda. Vi som har vært der vet veldig godt at det de skriver bare er tull og tar det ikke seriøst. Folk pleier å endre holdninger når de får litt mer livserfaring. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (16 timer siden):

Egen lykke? Hvem sier at foreldren min ikke var lykkelig i hjemlandet? Folk er og ser mye lykkeligere ut der enn her til lands hvor mange går med steinansikt og grynter når noen ler på bussen. Sjelden ett smil å se på bussen i Norge. Setter du deg ved siden av noen og kanskje prater litt så freaker de ut 🤣

Det er ingen som sier at det ikke er lov å flytte hvis familien er liten, men veldig få ville nok å ha gjort det med mindre man hadde måtte flykte på grunn av krig/politisk forfølgelse etc. Nettopp på grunn av foreldre og famile. 

Familien og alt rundt det står sterkt. For eksempel når det gjelder verneplikten for menn i deler av Sentral og Sør-Amerika; Er du den eneste sønnen så slipper du verneplikt på grunnlag av at foreldrene dine ikke har flere sønner (man kan i verste fall risikere å dø) slik at det alltid er en ekstra "hombre de la casa"

Foreldrene mine har lyst til å flytte med tiden og det er enkelt for den andre når man er gift med en statsborger fra landet. Jeg og min norske mann vurderer å gjøre det samme. Hvis du følger med på sosiale medier så er det flere skandinaviere med barn som blant annet har flyttet til Costa Rica og Panama. Hvorfor? Fordi høyest mulig inntekt og materialisme ikke nødvendigvis er viktigst for alle. De er lykkelige der enn for eksempel i Danmark.

Jeg elsker familien min og tar godt vare på alle sammen. Vi er blide, glade og lykkelige i forhold til mange andre nordmenn. Vi er takknemlige hver dag for at vi ikke bor i Ukraina eller Libanon. 

Så kos deg med depresjon, antidepressiva, jantelov, misunnelse, konfliktskyhet, "taco" og beskjedenhet, det er mange nordmenn gode på 😄😄

Jeg har da ikke skrevet at foreldrene dine ikke var lykkelige i hjemlandet. Ja, hvis de ikke flyttet for egen lykke, hva da? Ja, mange flytter på grunn av krig/ politisk forfølgelse, men det kan også være kjærlighet og bedre betalt jobb. Altså lykke. Hvis et av mine barn hadde funnet kjærligheten i et annet land så hadde jeg faktisk ønsket at de ble her for og ta seg av meg, men heller skapte sin egen lykke. 
det med at foreldrene risikerer og dø hvis deres eneste sønn ikke slipper verneplikt er en bra ting? Hva hvis du bare får døtre, eller ikke får barn? Høres helt jævlig ut. 
ja , hører også om mange nordmenn som flytter tilbake når de blir syke. En kompis av meg bodde 10 år i sør Amerika og levde det enkle liv i lykke til han fikk kreft, da var ikke Norge og det norske helsevesen så ille lenger. 

Ja, skal kose meg med alt det du nevner. Setter pris på at jeg ikke bor i Ukraina eller Libanon , og nå også i deler av sentral og sør- amerika, for jeg har bare døtre så der hadde jeg vært i deep shit 😅

Anonymkode: 61b95...09a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er jo ikke hver dag og hele dagen da. De fleste får til noe,det er viljen det står på. Jeg ønsker meg rettigheter med betalt fri for å hjelpe gamle foreldre jeg, akkuratt som foreldre får fri ved barns sykdom. 

Anonymkode: fb8ae...07c

Jeg ønsker meg også det. Hvor lange dager og hvor ofte det er varierer jo, men det en ender jo med « alltid» når man ikke skal ta imot hjelp? Med min gamle far hadde det vært alltid nå om vi ikke hadde hjelp.  Jeg har slitt med og ta fri fra jobb når far skulle kjøres rundt og handles for, men vi har nå fått hjelp. Det er ikke alltid det står på egen vilje, jeg må være takknemlig for at arbeidsgiver gir fri og vilje betaler ikke boligen min. En slik løsningen du beskriver hadde hjulpet ja. I mellomtiden lurer jeg på hva dere som får fri ( med betalt ? ) bare dere vil jobber med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Folk forstår ikke hvilken betydning eldrebølgen har i årene som kommer. Det vil bli en helt annen belastning på helsevesenet og sykehjem blir kun for de som er pleietrengende. Folk må bo hjemme så lenge som mulig. Det er de pårørende som må gjøre opp for mye av dette.

Og fortsatt skriker folk om skoler som legges ned enda barnekullene går ned og de eldre blir flere.

En ting som er nyttig er faktisk nye hjelpemidler, det gjør at man kan bo hjemme mye lengre . Man må jo være villig til og ta de i bruk da. 
det er en utfordring, og innføre « syk forelder « dager kan hjelpe, men vi trenger også mer arbeidskraft så og sende familie ut i permisjon for og ta seg av foreldre er heller ikke bærekraftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi må ha skoler og studenter i bygda for å ha noen som kan jobbe i eldreomsorgen!

Anonymkode: fb8ae...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...