Gå til innhold

Søsken som ikke hjelper til med noe for vår gamle far

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så... oppsummert kan jeg ikke sitere deg med mine meninger.

Men du kan servere meg alle disse meningene? 

Anonymkode: 20dcc...601

Har ikke servert meninger, ren fakta hentet fra ssb o.l.

Anonymkode: a333d...d76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eks

4 søsken

1

2

3

4

1

2

3

4

Fortsette...

Anonymkode: 7d411...63d

Vi er to.

Så jeg skal reise fra mann, barn, hus, dyr, jobb, og hjembyen min, annenhver uke? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje det, eller de blir integrert nok til og se at det finnes bedre løsninger. Alt du skriver blir så selvmotsigende. Dine foreldres største forpliktelser var og ta vare på sine eldre familiemedlem .. men de flyttet langt vekk  til et annet land for og sannsynligvis skape et bedre liv for seg og sine barn isteden  ? Så de har jo svikta fullstendig da? 

Anonymkode: 61b95...09a

Nå må du følge med; Jeg er født her, den ene av foreldrene mine er utenlandsk, den andre er norsk. Vår familie i utlandet er stooor så det er mange som tar seg av de eldre der. Vi har ikke sviktet på noe vis.

Jeg er som sagt født her og synes det norske måten er helt bak mål og respektløs.

Mistenker at du knapt har vært utenlands; Det finnes andre og bedre måter å gjøre ulike ting på enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (Akkurat nå):

Nå må du følge med; Jeg er født her, den ene av foreldrene mine er utenlandsk, den andre er norsk. Vår familie i utlandet er stooor så det er mange som tar seg av de eldre der. Vi har ikke sviktet på noe vis.

Jeg er som sagt født her og synes det norske måten er helt bak mål og respektløs.

Mistenker at du knapt har vært utenlands; Det finnes andre og bedre måter å gjøre ulike ting på enn i Norge.

Bring it on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (1 minutt siden):

Ikke meg du siterer. Jeg har vært i 50+ land. Bodd utenlands. 

Men nå er det jo slik at vi bor i Norge. Med velferdsstat, Sykehjem, private tilbud, Oda, og alt mulig av tilbud vi kan bruke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det jo slik at vi bor i Norge. Med velferdsstat, Sykehjem, private tilbud, Oda, og alt mulig av tilbud vi kan bruke. 

Ikke noe av dette erstatter respekt, varme, kjærlighet, selskap og omsorg som er viktig i vår kultur.

Typisk norsk tankegang at alt kan løses/blir bedre med mer og mer penger.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bari skrev (55 minutter siden):

Jeg mangler ikke sååå mange år til jeg fyller 40 så veldig ung er jeg ikke.

Jeg romantiserer ingenting, jeg forteller hvordan det er i Sentral og Sør-Amerika. Og igjen, mange som har god råd velger likevel å ha de eldre hjemme av respekt, kjærlighet og selskap for de eldre. Dra dit å se hvis du ikke tror meg.

Du forstår tydeligvis ikke kulturen.

Jeg betviler ikke kulturen, man skal ikke lengre enn til Italia eller spania for å se en helt annen kultur enn her. Men folk flest i sør amerika og sentral amerika har ikke god råd altså. Det finnes jo selvfølgelig unntak men, denne delen av verden består i all hovedsak av mest fattigdom og nød. Samme som store deler av Asia og de fleste land i Afrika. Så jeg tror nok at denne kulturen beror mye på å overbevise seg selv om at det er riktig å gjøre rett og slett fordi de ikke har andre muligheter. Og de som har penger men velger å stelle istand selv, de bruker nok en del penger på andre tjenester istedet. F.eks vaskehjelp, handlehjelp og kanskje barnepass. Har man god råd så har man sikkert stort hus også og da har man plass til nødvendige hjelpemidler så det ikke blir så tungt.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alt oppfor Trondheim egentlig utland eller uland da eller? 😂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å nevne TT-kort i mitt innlegg tidlig i tråden, TS. Det kan din far søke om, slik at han kan bruke taxi til ærender. Varierer hvor stort beløp man får. Men det kan f.eks brukes til frisør, handling osv. Hva han vil, egentlig. Lege og sånt bør han få Pasientreise til. Men som jeg skrev, bør du ta kontakt med fastlegen hans for å dokumentere behov.

Anonymkode: f0d23...42c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva slags jobber har dere som bare kan ta en uke hver? 😅 må ta ulønnet permisjon. 

Det er jo ikke hver dag og hele dagen da. De fleste får til noe,det er viljen det står på. Jeg ønsker meg rettigheter med betalt fri for å hjelpe gamle foreldre jeg, akkuratt som foreldre får fri ved barns sykdom. 

Anonymkode: fb8ae...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke hver dag og hele dagen da. De fleste får til noe,det er viljen det står på. Jeg ønsker meg rettigheter med betalt fri for å hjelpe gamle foreldre jeg, akkuratt som foreldre får fri ved barns sykdom. 

Det er allerede nedfelt i lov, aml sir inntil 60 dager for pleie ved livets slutt ( trenger ikke være familieforhold) og det er videre 10 dager pr kalenderår for omsorg for nære familiemedlemmer ( også ste/foster foreldre). 

Men mener det er opp til arbeidsgiver om det skal være lønnet/ulønnet ( husket ikke helt, jobber i staten og der har det alltid vært lønnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er allerede nedfelt i lov, aml sir inntil 60 dager for pleie ved livets slutt ( trenger ikke være familieforhold) og det er videre 10 dager pr kalenderår for omsorg for nære familiemedlemmer ( også ste/foster foreldre). 

Men mener det er opp til arbeidsgiver om det skal være lønnet/ulønnet ( husket ikke helt, jobber i staten og der har det alltid vært lønnet)

I tillegg er jo pleiepenger et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ved livets slutt dekker jo bare terminal fase da. Det kan være mange år der de trenger hjelp til det praktiske før det kommer så langt. 

Uansett bør alt slik være lønna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Er han klar over at butikker leverer, taxi for småturer og pasientreiser til sykehusbesøk?

Min eldre far har fått et nytt liv når det gikk opp for han hvilke tilbud som finnes. Han måtte bare omstille seg og innse at han burde ta imot tilbudene.

Anonymkode: a3891...ccb

Ikke sant. Samme med mormor. Hun er på eldresenter mandag til fredag fra 10-14 og driver med håndarbeid, allsang og bingo. Klokka 14 serverer de 3 retters middag som hun betaler 115 kr for. Hun får også middag på døra fra eldresenteret på lørdag og søndag. Hjemmesykepleien kommer å ser til henne morgen og kveld, gir medisiner og forkost og kveldsmat. 1 dag i uka kommer besøksvennen hennes og vær 14 dag kommer praktisk bistand for å vaske klær, leilighet, sengetøy og handler. Vi andre familiemedlemmer bytter på å besøke henne på lørdager og søndager, samt at vi henter henne hjem til oss på merkedager. Til Frisør, lege, fotpleier og tannlege bruker hun pasienttransport eller tt kort. Må hun en sjelden gang ha følge så legger hun det til de dagene besøksvennen kan følge henne. Hun er også på nett og skriver både sms, surfer på internet og ser på Netflix. I tillegg hører hun lydbøker, leser og hører podkaster, løser kryssord og sudoku. Det er bare noe stort tull at hun skal være avhengig av familien til alt mulig for å leve livet sitt eller ikke bli ensom. Det er massevis av tilbud til eldre der ute, de må bare bruke dem som du sier, og få hjelp av oss til å skaffe det til veie.

Anonymkode: 62877...b44

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om han har rett på transport/taxi til og fra behandling. Lege kan også kontaktes vie ekonsultasjon eller via telefon (da må det avtales). Dette kan være lurt hvis det kun er snakk om "hvordan går det etter oppstart av medisinene" ol. Men han må jo inn hvis det er undersøkelser.

Når det gjelder innkjøp er det mulig å kjøpe for mange dager av gangen. Skaff evt større fryser. Kjøp varer som holder seg en stund. Matkasse er også et alternativ. Fjordland også om han ikke liker å lage mat. 

Kan det hende han er ensom og derfor ønsker mye "hjelp"? Finnes det noe han kan delta på? Eldretreff, treffe en nabo for en kopp kaffe, bingo, dra på biblioteket, gå en tur. 

Jeg tenker du må slutte å si ja hele tiden. Søskene dine vet du stiller uansett. Spør din far om planer neste uke, si du kan hjelpe med det eller det den tiden og dagen. Si du ellers er opptatt og han må spørre søsken. Ringer han igjen fordi de ikke kan, si du dessverre ikke har mulighet å hjelpe med det andre da du er opptatt. Han må forstå at du også har planer. Lag en felles chat med søsken. Skriv feks at de neste to ukene skal far til lege mandag, han begynner å gå tom for mat så det må handles tirsdag (evt bestill Meny hjem til han, eller handle selv om det tar tid å hente og handle med han), undersøkelse på sykehuset onsdag osv. Så sier du at du følger til lege mandag, men er ikke tilgjengelig ellers. 

Hvordan er forholdet deres? Har du og din far et tettere bånd enn resten? Hvordan oppfører han seg når han får hjelp?

Anonymkode: d1a45...502

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Eks

4 søsken

1

2

3

4

1

2

3

4

Fortsette...

Ok 😅🤣 dette var fint svar på hva slags jobber dere har, og om dere får lønnet permisjon. 
Jeg måtte bytte vakter og ta ulønnet permisjon før far fikk hjelp, det samme måtte søsteren min. Det hadde ikke gått i lengden.  Noen jobber er mer fleksible enn andre, det skjønner jeg, men hva jobber dere 4 med? Skjønner dere at ikke alle kan levere inn en slik liste på jobb og få fri med lønn? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

I hi sto det hele dagen. Jeg har vært gjennom det før far fikk hjelp, han er nok sykere enn faren til ts , og jeg fikk til og bytte vakter og ta ulønnet fri. Det står ikke bare på egen vilje nei. Jeg kunne faktisk ikke levert en permanent liste fra mitt søsken til arbeidsgiver. Ja, enig i ønsket ditt. Hvis det går mot og legge mer ansvar på pårørende så må man få til en slik ordning. Inntil da kan man ikke bare få utdelt liste fra søsken og forvente fri og forsørge seg delvis på vilje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (1 time siden):

Den forelderen din fra kulturen du ser så opp til har jo åpenbart valgt egen lykke framfor denne tradisjonen uansett hvor stor familien er. Nei, du kritiserer bare nordmenn for og svikte om de ikke bor i generasjonsbolig og sier opp jobben for og være hjelpepleier , men i din familie er det greit og stikke av. Så om en nordmann med 2 norske foreldre skal få lov og flytte til en annen by, land eller verdensdel kommer an på størrelsen på familien ? Selv har jeg lyst og planer om og flytte til Spania , men jeg gjør det selvsagt ikke så lenge foreldrene mine lever. Føler på det bare med og være 2 uker borte på ferie. Dette er helt normalt i norsk kultur. Så ja, jeg har hjelp  for bleieskift , medisinering og vask osv, men jeg stikker da for pokker ikke av, de vil jo ha besøk annet enn i ferier, og trenger andre ting fra meg enn intimvask. 
du er så dobbeltmoralsk 😅 

har vært mye utenlands, Norge er fortsatt veldig bra  bortsett fra klimaet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi skulle gjerne fått min psykisk syke 80 år gamle mor på sykehjem så vi pårørende kan få noe livskvalitet. Men så lenge hun ikke er dement og er samtykkekompetent, bestemmer hun selv. Det vil si at hun kan terrorisere oss til hun dør. Hun har ødelagt livet til min gamle far og han får aldri mer en glad dag så lenge hun er i live. 

Anonymkode: 20665...1eb

Så trist… Veldig leit at det skal være sånn, men dere bør legge press på fastlege og hjemmesykepleier for å få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Den forelderen din fra kulturen du ser så opp til har jo åpenbart valgt egen lykke framfor denne tradisjonen uansett hvor stor familien er. Nei, du kritiserer bare nordmenn for og svikte om de ikke bor i generasjonsbolig og sier opp jobben for og være hjelpepleier , men i din familie er det greit og stikke av. Så om en nordmann med 2 norske foreldre skal få lov og flytte til en annen by, land eller verdensdel kommer an på størrelsen på familien ? Selv har jeg lyst og planer om og flytte til Spania , men jeg gjør det selvsagt ikke så lenge foreldrene mine lever. Føler på det bare med og være 2 uker borte på ferie. Dette er helt normalt i norsk kultur. Så ja, jeg har hjelp  for bleieskift , medisinering og vask osv, men jeg stikker da for pokker ikke av, de vil jo ha besøk annet enn i ferier, og trenger andre ting fra meg enn intimvask. 
du er så dobbeltmoralsk 😅 

har vært mye utenlands, Norge er fortsatt veldig bra  bortsett fra klimaet. 

Egen lykke? Hvem sier at foreldren min ikke var lykkelig i hjemlandet? Folk er og ser mye lykkeligere ut der enn her til lands hvor mange går med steinansikt og grynter når noen ler på bussen. Sjelden ett smil å se på bussen i Norge. Setter du deg ved siden av noen og kanskje prater litt så freaker de ut 🤣

Det er ingen som sier at det ikke er lov å flytte hvis familien er liten, men veldig få ville nok å ha gjort det med mindre man hadde måtte flykte på grunn av krig/politisk forfølgelse etc. Nettopp på grunn av foreldre og famile. 

Familien og alt rundt det står sterkt. For eksempel når det gjelder verneplikten for menn i deler av Sentral og Sør-Amerika; Er du den eneste sønnen så slipper du verneplikt på grunnlag av at foreldrene dine ikke har flere sønner (man kan i verste fall risikere å dø) slik at det alltid er en ekstra "hombre de la casa"

Foreldrene mine har lyst til å flytte med tiden og det er enkelt for den andre når man er gift med en statsborger fra landet. Jeg og min norske mann vurderer å gjøre det samme. Hvis du følger med på sosiale medier så er det flere skandinaviere med barn som blant annet har flyttet til Costa Rica og Panama. Hvorfor? Fordi høyest mulig inntekt og materialisme ikke nødvendigvis er viktigst for alle. De er lykkelige der enn for eksempel i Danmark.

Jeg elsker familien min og tar godt vare på alle sammen. Vi er blide, glade og lykkelige i forhold til mange andre nordmenn. Vi er takknemlige hver dag for at vi ikke bor i Ukraina eller Libanon. 

Så kos deg med depresjon, antidepressiva, jantelov, misunnelse, konfliktskyhet, "taco" og beskjedenhet, det er mange nordmenn gode på 😄😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...