Gå til innhold

Søsken som ikke hjelper til med noe for vår gamle far

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser heller ikke på å holde eldre med selskap som en byrde. Men å skifte bleie på mine egne foreldre/besteforeldre er ikke noe jeg vil gjøre med glede fordi at jeg har kjærlighet til de. Å vaske mine egne voksne familiemedlemmer nedentil er ikke akkurat noe man gjør av respekt, man gjør det kun hvis man må. Å sammenligne det med å skifte på barn er rimelig spesielt. Hvis man vokser opp i en kultur hvor man blir fortalt at det er å være respektfull og vise kjærlighet at man gjør sånn for sine eldre, så blir man jo vant til at det er naturlig. For meg i min norske oppvekst og kultur så er det naturstridig og kun noe man må gjøre i et uland. Jeg har selv jobbet i hjemmesykepleien og hadde min bestemor i tjenesten. Jeg fikk da beskjed av min sjef at hvis jeg hadde mormor på min liste så skulle jeg bytte et oppdrag med noen andre da familie IKKE skal stå for stell og pleie. 

Anonymkode: 62877...b44

Som sagt, forskjellig kultur. Jeg er ikke fra et U-land og både familer som har dårlig råd og de som tjener mange millioner i året har ingen problemer med å gjøre dette ovenfor.  

"Å sammenligne det med å skifte på barn er rimelig spesielt"

Nei, for meg/oss er det det samme. De tok vare på oss, nå tar vi vare på dem.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Må få ut litt frustrasjon, jeg er sliten og lei. Vi er mange søsken, men det er kun meg som hjelper vår gamle far. Tar han til butikken så han får handlet, følger til lege, i morgen vil hele dagen gå med på sykehuset da han skal inn til en behandling. Det er meg han ringer hver gang det er noe, ofte flere ganger i uken.

Jeg har bedt han ringe mine søsken noen ganger, men de løfter ikke en finger, og er alltid opptatt når han har spurt. Ingen av de har små barn lenger. 

Alt faller på meg, og jeg er så lei. Mine søsken vet at jeg står i en utfordrende situasjon også, uten at det hjelper noe. Hvordan, og hva skal jeg si til mine søsken uten at det blir dårlig stemning ?

Anonymkode: 2b40b...224

Leste nylig en undersøkelse rundt hvem og hva som avgjør om eldre mennesker får hjelp fra sine barn. 
Der foreldre og barn fra tidlig av har hatt en dårlig relasjon, så hjelper disse barna sjelden sine aldrende foreldre. 
Så jeg tror ikke du skal ha så store forhåpninger om at dette vil endre seg.

Anonymkode: 84593...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Håper ikke det, men det er en typisk kommentar fra foreldre i tråder der brukere skriver de ikke vil ha barn: Hvem skal ta vare på deg når du blir gammel? 

_____

Mine foreldre måtte ta seg av mine besteforeldre i mange år. Foreldrene mine var i full jobb og hadde ansvar for meg og storebror. Det sleit dem ut. De sa i ettertid at de ikke ville at jeg og bror skulle ta ansvar for dem når de selv ble gamle. At de selvsagt håpte vi kom på besøk og ble invitert, men at det praktiske ansvaret skulle vi slippe, for heller leve våre egne liv til fulle. 

Anonymkode: bd880...881

Min mor har i sin (min) fremtidsfullmakt at hun skal rett på hjem og at tjenester som ikke dekkes kommunalt skal kjøpes.

Samme kommer jeg til å ha nedfelt skriftlig for mine barn. De skal ikke ta seg av meg.

Anonymkode: 22f1d...124

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Min mor har i sin (min) fremtidsfullmakt at hun skal rett på hjem og at tjenester som ikke dekkes kommunalt skal kjøpes.

Samme kommer jeg til å ha nedfelt skriftlig for mine barn. De skal ikke ta seg av meg.

Anonymkode: 22f1d...124

Her også er det greit med en realitets orientering. Det er ingen garanti for at mor "skal rett på hjem", det må være ledig plass og noen andre får besteme om hun skal ha rett på plassen eller ikke. 

Det er sletts ikke sikkert din (eller hennes) mening om når, nå er - er da det faktisk blir og skje. 

Vi er på full fart tilbake til en tid hvor man må ta vare på eldre famile, helt eller delvis på "heltid".

Anonymkode: a333d...d76

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her også er det greit med en realitets orientering. Det er ingen garanti for at mor "skal rett på hjem", det må være ledig plass og noen andre får besteme om hun skal ha rett på plassen eller ikke. 

Det er sletts ikke sikkert din (eller hennes) mening om når, nå er - er da det faktisk blir og skje. 

Vi er på full fart tilbake til en tid hvor man må ta vare på eldre famile, helt eller delvis på "heltid".

Det er stadig flere private løsninger. I min familie er det noe vi bevisst sparer for, i tillegg til at fremtidsfullmakter er på stell, da vi ikke ønsker dette for slektninger, gitt eldrebølgen som kommer. 

Anonymkode: 20dcc...601

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nettopp. Pårørende må regne med å steppe inn mer selv. Det pekes også på frivillige organisasjoner.

Screenshot_20241203_161623_Samsung Internet.jpg

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er til stede og støtter eldre forelder. 

Jeg har ikke barn selv, og hadde ikke forventet hjelp i alderdommen om jeg hadde hatt det. Det er ikke derfor man får barn. 

Hva søsken gjør og ikke er deres valg. 

Så vi kan jo diskutere hvem som er normal av oss... 

Du har jo på en måte rett. Men det er dårlig gjort av de andre søsknene å legge alt på ts. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Første setningen gjør at jeg vet du ikke er sykepleier. Det er ingenting selvsagt de timene der. Jeg har dessverre vært gjennom det noen ganger, alt fra alvorlig kreft, til hjerneblødning og maskiner som må skrues av. 

Alt på sykehus, selvfølgelig. For dødskampen, når kroppen stenger ned, uansett hvor syk kroppen er, er helt forferdelig. 

Men da vet du åsså at de som velger å dø hjemme ofte er mere roligere, trenger mindre medikamenter, har tatt en overveielse på at dette er det de vil og ønsker og har avfunnet seg med at døden kommer. De samme har de som står nær. Du kan tenke og tro akkurat hva du vil, men for henne som hadde vært syk så lenge og avfunnet seg sin situasjon ville vi gjort akkurat de samme igjen. Dette er på dagsorden igjen, flere og flere velger å få dø hjemme, og de skal vi få lov til og jeg tror at det medfører en mye større ro på alle involverte. Alle som dør har ikke dødsangst eller kjemper en «dødskamp», derfor man har medisiner og for mange er ikke døden det verste som kan skje.

Anonymkode: 86a7a...bd3

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Må få ut litt frustrasjon, jeg er sliten og lei. Vi er mange søsken, men det er kun meg som hjelper vår gamle far. Tar han til butikken så han får handlet, følger til lege, i morgen vil hele dagen gå med på sykehuset da han skal inn til en behandling. Det er meg han ringer hver gang det er noe, ofte flere ganger i uken.

Jeg har bedt han ringe mine søsken noen ganger, men de løfter ikke en finger, og er alltid opptatt når han har spurt. Ingen av de har små barn lenger. 

Alt faller på meg, og jeg er så lei. Mine søsken vet at jeg står i en utfordrende situasjon også, uten at det hjelper noe. Hvordan, og hva skal jeg si til mine søsken uten at det blir dårlig stemning ?

Anonymkode: 2b40b...224

Si det rett ut slik du opplever det til dine søsken uten å pakke det inn.  Legg vekt på hvordan det oppleves for deg uten å anklage. Søsknene dine har det behagelig for de vet at du er så samvittighetsfull at hvis de sier nei, stepper du inn og at da slipper de den dårlige samvittigheten for far, men deg tar de for gitt! Din far vet at det er enklest å spørre deg, derfor går han rett til deg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er stadig flere private løsninger. I min familie er det noe vi bevisst sparer for, i tillegg til at fremtidsfullmakter er på stell, da vi ikke ønsker dette for slektninger, gitt eldrebølgen som kommer. 

Noen private løsninger kan ordnes; vask av hus, klær, levering av mat på døra osv. Likevel skal de gamle ha klær, de skal til frisør, tannlege, lege, regninger skal betales osv

Anonymkode: 30476...7e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Signerer, vi har fått inn svigerfar på hjem etter et års kamp. Det har vært mange situasjoner/uhell som må til før man får plass.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Signerer, vi har fått inn svigerfar på hjem etter et års kamp. Det har vært mange situasjoner/uhell som må til før man får plass.

Vi skulle gjerne fått min psykisk syke 80 år gamle mor på sykehjem så vi pårørende kan få noe livskvalitet. Men så lenge hun ikke er dement og er samtykkekompetent, bestemmer hun selv. Det vil si at hun kan terrorisere oss til hun dør. Hun har ødelagt livet til min gamle far og han får aldri mer en glad dag så lenge hun er i live. 

Anonymkode: 20665...1eb

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (2 timer siden):

Men nå er jeg i Norge? Jeg er født her 😄

Du må ikke tro at folk i andre land ikke har muligheter. Det finnes milionærer, sykehus i verdensklasse, universiteter som ikke UIO og NTNU når opp til, bredere vareutvalg enn i Norge m.m. Listen er lang.

Det handler om kjærlighet, respekt, omsorg og selskap for sine egne foreldre og besteforeldre. Det kan ingen penger kjøpe.

Du er for ung til å forstå. Min gamle tante måtte gå hjemme for å ta seg av gamle foreldre og besteforeldre. Hun sleit seg ut på dette, og fikk ikke egne barn og familie pga dette. Du romantiserer eldreomsorg som faktisk ofte er beinhardt arbeid og mye lidelse.

Anonymkode: 85fcb...2e8

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (1 time siden):

Du har jo på en måte rett. Men det er dårlig gjort av de andre søsknene å legge alt på ts. 

Jeg har spurt hva dette "alt" er.

Hele dager på sykehuset. Ukentlige turer til butikken. For meg er dette noe man kan løse på andre måter. 

På HI leser jeg dels en offerrolle. Der man gjør ting man egentlig ikke må, av egen samvittighet. 

For meg handler det om å bidra der alt annet svikter, om å ta kamper med offentlige/institusjoner, om å være til stede for selskap. Ikke om å sitte en dag på sykehuset. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du er for ung til å forstå. Min gamle tante måtte gå hjemme for å ta seg av gamle foreldre og besteforeldre. Hun sleit seg ut på dette, og fikk ikke egne barn og familie pga dette. Du romantiserer eldreomsorg som faktisk ofte er beinhardt arbeid og mye lidelse.

Anonymkode: 85fcb...2e8

Jeg mangler ikke sååå mange år til jeg fyller 40 så veldig ung er jeg ikke.

Jeg romantiserer ingenting, jeg forteller hvordan det er i Sentral og Sør-Amerika. Og igjen, mange som har god råd velger likevel å ha de eldre hjemme av respekt, kjærlighet og selskap for de eldre. Dra dit å se hvis du ikke tror meg.

Du forstår tydeligvis ikke kulturen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen private løsninger kan ordnes; vask av hus, klær, levering av mat på døra osv. Likevel skal de gamle ha klær, de skal til frisør, tannlege, lege, regninger skal betales osv

Tilbudet er der. Privat sykehjemsplass. De følger opp alt fra frisør, til innkjøp, til fotpleie. Privat hjemmesykepleie finnes og, de fikser også vask av klær, med mer. 

Men uansett, poenget mitt er ikke det. Praktiske ting som må gjøres, det gjør vi. Praktiske ting som kan settes bort, som husvask og handling av dagligvarer, det settes bort. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bari skrev (2 timer siden):

Du vet at demens også eksisterer i andre land og ikke bare i Norge?

Jeg har dusjet og stelt mine besteforeldre når jeg har vært på besøk i utlande. Har også sittet i flere hele dager å holdt de med selskap i forbindelse med en kortere sykehusinnleggelse. De har også dusjet og skiftet bleie på meg/oss da vi var små. 

Vi som har utenlands blod ser ikke på dette som noe problem eller "byrde"

Er besteforeldrene dine demente? 

Anonymkode: 61b95...09a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at søsknene dine har hatt et godt forhold til din far? Jeg tar selv ikke ansvar for syk far, men det er fordi jeg har vokst opp med en narsissistisk far som viste meg lite reell empati hele oppveksten. Kanskje føler de som meg, av sine grunner.

Anonymkode: 53579...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er besteforeldrene dine demente? 

Anonymkode: 61b95...09a

Hadde en oldemor som var dement og ble tatt vare på av storfamilien. Tungt, men det gikk som alt annet. 

Familen min har over middels god råd, men la oss ta et eksempel;

Besteforeldrene dine er demente og krevende og skulle absolutt skulle vært på sykehjem. Men sykehjem finnes ikke og hvis det finnes så har du ikke penger til å betale for det. Hva gjør du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ta vare på foreldrene sine for enhver pris? Hvorfor?

Anonymkode: 53579...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...