Gå til innhold

Vi får nesten ikke lov til å ha fravær på jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobber en plass der de skal spare på vikarer, altså det blir dyrt for de å leie inn vikarer. Jeg har to barn som ofte kan bli syke på denne tiden, så må man så må man. 

Det frister igrunnen å bytte jobb noen ganger. 

Føles som å bli hatet virkelig når man ringer og er syk. 

Anonymkode: ab5fc...4bf

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke arbeidsgiveren din som bestemmer hvor mye fravær du har lov til å ha. Det er det arbeidsmiljøloven som bestemmer. 

Du har rett på 10 omsorgsdager, uansett hva arbeidsgiver nå sier. Det er deres problem å takle at du tar fraværet du har lovmessig krav på å ta. 

Anonymkode: 8fc4f...4ef

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle arbeidsgivere vil ha ned fraværet, forståelig nok. Men det er helsen og loven som regulerer det i praksis.

Anonymkode: 38f53...e59

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følelsen du får når du ringer og er syk er dårlig. Men følelsen sitter jo inni deg. Kan du velge å føle noe annet når du ringer og er syk? Hvis du tenker gjennom om det sjefen din gjør er riktig, om du kan noe for at du er syk eller ikke og så videre, kanskje du ikke trenger å føle deg hatet? Kanskje du heller kan føle ingenting, eller du kan føle at sjefen din er en dust (for det er han)?

Anonymkode: 4675a...8b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke mannen din ta noe av dette fraværet?

Sjefen din ønsker at folk kommer på jobb forståelig nok. Men syke barn skjer det vet vi alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg føler med deg, hadde en leder som var sånn som dette. Hun har heldigvis sluttet og blir møtes jeg bare med forståelse hvis jeg ringer inn sykt barn etc., as you should. Du må bare tenke at det ikke er personlig mot deg. Det at de ikke klarer å holde styr på økonomien sin får være deres problem, de er nødt til å legge inn ansatte/ansattes barn sykdom når de planlegger turnus

Anonymkode: a2124...20a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal trives i arbeidslivet er du nødt til å lære forskjell mellom forretninger og privat. En bedrift liker ikke sykefravær fordi de må betale dobbel lønn for den vakta du er borte, i tillegg er det kanskje trangt budsjett - få ansatte å ta av. 

Ring inn syk med rak rygg, du jobber for å leve og bedriften er ansvarlig for forsvarlig drift 🙂 

Anonymkode: 6269a...f48

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jobber en plass der de skal spare på vikarer, altså det blir dyrt for de å leie inn vikarer. Jeg har to barn som ofte kan bli syke på denne tiden, så må man så må man. 

På min arbeidsplass har vi ikke vikarer. En en syk så får noen ekstravakt eller vi må klare oss med mindre folk.

Anonymkode: fbc74...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (58 minutter siden):

Kan ikke mannen din ta noe av dette fraværet?

Sjefen din ønsker at folk kommer på jobb forståelig nok. Men syke barn skjer det vet vi alle.

Det er akkurat sånne spørsmål som bidrar til denne følelsen TS snakker om. Man har lov å være syk eller ha sykt barn!! 
«Kan ikke mannen være hjemme?» er så idiotisk å spør om at jeg har ikke ord. 
Ikke alle som har en mann eller barnefar faktisk!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dojakitty skrev (34 minutter siden):

Det er akkurat sånne spørsmål som bidrar til denne følelsen TS snakker om. Man har lov å være syk eller ha sykt barn!! 
«Kan ikke mannen være hjemme?» er så idiotisk å spør om at jeg har ikke ord. 
Ikke alle som har en mann eller barnefar faktisk!

Og da kan jeg faktisk forstå sjefen også. Det å ha medarbeidere som har mye fravær er vanskelig og det setter de andre på arbeidsplassen i skvis.

De aller fleste har en far til barna sine og han må og ta ansvar for sykt barn dagene, det kan ikke alltid være mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (59 minutter siden):

Og da kan jeg faktisk forstå sjefen også. Det å ha medarbeidere som har mye fravær er vanskelig og det setter de andre på arbeidsplassen i skvis.

De aller fleste har en far til barna sine og han må og ta ansvar for sykt barn dagene, det kan ikke alltid være mor.

Nei, men det er det da heller ikke? 

Vi er to foreldre, men vi har BEGGE jobber, og BEGGE to er viktige på jobb. Vi tar annenhver sykt-barn-dag. Om den ene har noe spesielt viktig på jobben, bytter vi på det, men ellers ikke. 

Og ja, sånne spørsmål er helt idiotiske. Tror du ikke folk selv klarer å ordne opp i at "oi, nå har jeg noe viktig på jobb, så det passer kjempedårlig for meg å være hjemme, da kan kanskje partneren ta det", uten at sjefen skal blande seg inn? 

Jeg VET om det passer ekstra dårlig å være vekke fra jobb, og da klarer jeg helt selv å tenke tanken "hm, kanskje jeg kan spørre mannen om ikke han kan være hjemme denne gangen, selv om det er min tur". 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, men det er det da heller ikke? 

Vi er to foreldre, men vi har BEGGE jobber, og BEGGE to er viktige på jobb. Vi tar annenhver sykt-barn-dag. Om den ene har noe spesielt viktig på jobben, bytter vi på det, men ellers ikke. 

Og ja, sånne spørsmål er helt idiotiske. Tror du ikke folk selv klarer å ordne opp i at "oi, nå har jeg noe viktig på jobb, så det passer kjempedårlig for meg å være hjemme, da kan kanskje partneren ta det", uten at sjefen skal blande seg inn? 

Jeg VET om det passer ekstra dårlig å være vekke fra jobb, og da klarer jeg helt selv å tenke tanken "hm, kanskje jeg kan spørre mannen om ikke han kan være hjemme denne gangen, selv om det er min tur". 

Jeg tror mødre tar mer fravær med små barn enn småbarnsfedre ja😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ja men få har så sykt streng sjef med tanke på fravær som vi. Vi er i renhold og er vi syk rn dag blir det ikke vasket der vi jobber, da får vi ekstra arbeid når vi er tilbake igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.12.2024 den 10.15):

Know the feeling. Skulle ønske jeg hadde en jobb med mulighet for hjemmekontor sånn jeg kunne jobbet hjemmefra når jeg  eller barna var syke🫣

Anonymkode: ead02...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...