Gå til innhold

Jeg er totalt i mot å ha gave fri bursdager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I klassen til barnet mitt ble dette bestemt. Masse førstegangs foreldre som skal sette standard. Dette funker IKKE for barn som har større søsken og som bare blir lei seg. 
Om man skal tenke overforbruk, miljø osv så er det supert, men da må de feie for egen dør først tenker jeg. Dette er foreldre som overhodet ikke lever opp til dette selv, men de skal ta det ut på barna. 
Jeg tenker å arrangere bursdag på en klatrepark, det koster mye penger. Ikke at barna skal ha en «billett», men det er jo hyggelig at barnet får en gave når det feirer… 

Kan jeg skrive på invitasjonen : (Per synes det er hyggelig med en liten gave/oppmerksomhet, så han blir veldig glad for en gave til maks 50 kr, og gjerne også en brukt gave).?

Anonymkode: e7400...43b

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er i mot det jeg og, men kan nesten ikke skrive det i invitasjonen... 

Anonymkode: 25fd8...612

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg veldig godt TS, men er det bestemt at det skal være gavefri bursdag så syntes jeg ikke du kan skrive det i invitasjonen…. Det må være likt for alle. Når det er sagt ser jeg absolutt problemstillingen din.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom resten av klassen praktiserer gavefri så blir det jo litt spesielt å skrive i invitasjonen at dere ønsker gave. 

Jeg har to barn, hvorav det i yngstes klasse også er gavefri. At de har eldre søsken trenger ikke være noe problem for de ser jo når de selv går i bursdag at de andre heller ikke får gaver. Snakk med barnet og forbered godt så går nok dette helt fint. Min erfaring er at ungene koser seg veldig i bursdag selv om det ikke er gaver. Det er hva de blir vant til. 

Anonymkode: bb468...ae3

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår deg veldig godt TS, men er det bestemt at det skal være gavefri bursdag så syntes jeg ikke du kan skrive det i invitasjonen…. Det må være likt for alle. Når det er sagt ser jeg absolutt problemstillingen din.

Er det innafor å be bare noen i klassen da? Så blir det et arrangement utenom skolen? For dette her gidder jeg ikke i 7 år. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sunnfjording skrev (11 minutter siden):

Hva slags skitgave får man til 50 kr uansett?

Kan jo få mye fint til 50 kr. Man kan og få penger, og da lærer de og spare pengene og kjøpe seg noe fint fra gjengen i klassen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er fint jeg. Da får heller ditt barn lære seg at innimellom får meg gaver . innimellom ikke.

Og om ditt barn skal feire bursdagen med klassen uten gave...så får vel ditt barn gave av dere og eventuelt andre familiemedlemmer.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man bestemt noe i klassen så holder man det. 

Det man kan foreslå er at foreldrene kjøper en gave til sitt barn fra klassen. Så bestemmer man et beløp.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det innafor å be bare noen i klassen da? Så blir det et arrangement utenom skolen? For dette her gidder jeg ikke i 7 år. 

Herregud så dramatisk. Nei det er ikke innafor. Ta opp temaet igjen med foreldrene hvis det er så katastrofalt for deg. Eller, i stedet for å invitere til fyr bursdag kjøp flere gaver til ungen din så trenger hen ikke å være sjalu på søsknene.

Anonymkode: 432a3...bb6

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker gavefritt er lurt fremover, så man ikke risikerer å få noe dritt fra Temu i hus.

Anonymkode: a1926...e76

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, hvorfor skal du sørge for at ungen din praktiserer bursdag helt annerledes enn resten av klassen? De takler helt fint gavefri, er ikke slik at de er lei seg over dette i 7 år. Og det er heller ikke sikkert dette praktiseres over 7 år heller. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så underholdende med slike foreldre uten antenner. For har jo du de som får alle piggene ute med en gang. Drama og god underholdning. 

Eneste som er trist med det hele er at enkelte foreldre ikke klarer å klappe igjen ovenfor barna, så da blir "mammaen til Per er rar", til mobbing av barnet. 

Anonymkode: 4eaaa...9cb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde heller tatt det opp før invitasjonen sendes ut. Brukt felles kanal som f.eks Facebook og skrevet noe slikt som:

"Ang. bursdager så var det noen som på foreldremøtet ønsket seg gavefrie bursdager.  Hvordan en ønsker å feire bursdagen synes jeg skal være opp til hver og en familie/barn. Vaner for dette er ofte allerede lagt før skolestart pga barnehage, søsken og familie, og det er derfor ikke alle gavefritt passer for. Derfor kommer Mons til å feire en tradisjonell bursdag med kaker, lek og gave fra vennene sine. Oppfordrer heller de som ikke ønsker gaver til å presisere dette i invitasjonen. Er det noen som pga økonomi ikke har råd til å ha med gave forstår jeg selvfølgelig dette. Send meg da en liten melding så skaffer jeg en liten ting på vegne av dette barnet så vedkommende slipper å føle seg utenfor."

Anonymkode: 72108...94f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Det er overhodet ikke innafor å be bare noen. Det er som regel også klasseregler på dette. Du er ikke lovpålagt å følge dem på noen måte, men du blir fort "Hun dritten" om du er den som velger å gjøre noe som oppfattes som utestenging. 

Nei, du kan ikke be om gave når enigheten er at det ikke skal være gaver. Det virker utrolig rart og grådig og grafsete. Du underminerer hele poenget med gavefrien. Hvorfor skal et barn gi DITT barn en gave, mens du ikke skal gi noe til dem? 

Seriøst, hva er det å "gidde"? Det er jo mye mer styr med gaver enn ikke gaver. Jeg er veldig glad vi har gavefri på vår skole. Nei, man får ikke "mye fint" for 50 kr, og nei, det er ikke alle som har råd til å betale 50 kr i inngangspenger for å delta i en bursdag. 

Og hva i alle dager har søsken med saken å gjøre? Unger er nødt til å lære seg at noen ganger får søsken andre ting enn dem selv, og sånn er livet. 

Jeg har flere barn, og nå er det gavefri på skolen, men ikke i barnehagen, så lillebror får gaver når han har bursdagsselskap, mens storebror ikke får det. Syntes han det var uuuuurettferdig? Ja. Men det å lære seg å takle at ting er "uuuuuurettferdig" er en del av livet. 

Anonymkode: 6db6f...68b

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Jeg trodde det var konsensus på KG om at julaftener og bursdager er til for å lære barn at livet er urettferdig?

Anonymkode: 70f18...a22

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og selv om du bare ber noen få i klassen så er der ikke slik at du kan forvente at disse tar med gave uansett når det praktiseres gavefri i klassen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt at du var nokså spesiell om du ba om gave til barnet ditt hvis noe annet var avtalt. 

De bestemte noe ala det samme i mellomste sin klasse også. Men ikke helt gave fritt. Vi foresatte kjøper en gave til max 300 som skal være til eget barn i fra hele klassen. En står fritt til å velge om en vil kjøpe nytt eller brukt. 

Barna skal kun komme med kort, kjøpt eller hjemmelaget. Dermed får barnet en gave når dagen feires. Og de som har dårlig råd får spart litt. Det er 22 stk i klassen, 13 av dem gutter. Skulle vi kjøpt gave til hver enkelt av de tolv andre guttene på 50-100 kr så ville det kommet på minst 600. Og enda dyrere om jentene også inviterer.

Barna syntes at det var kjipt først, men det går fint nå på andre året. Og så er det jo viktig at det er likt for dem alle.

Anonymkode: 4d825...acf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde heller tatt det opp før invitasjonen sendes ut. Brukt felles kanal som f.eks Facebook og skrevet noe slikt som:

"Ang. bursdager så var det noen som på foreldremøtet ønsket seg gavefrie bursdager.  Hvordan en ønsker å feire bursdagen synes jeg skal være opp til hver og en familie/barn. Vaner for dette er ofte allerede lagt før skolestart pga barnehage, søsken og familie, og det er derfor ikke alle gavefritt passer for. Derfor kommer Mons til å feire en tradisjonell bursdag med kaker, lek og gave fra vennene sine. Oppfordrer heller de som ikke ønsker gaver til å presisere dette i invitasjonen. Er det noen som pga økonomi ikke har råd til å ha med gave forstår jeg selvfølgelig dette. Send meg da en liten melding så skaffer jeg en liten ting på vegne av dette barnet så vedkommende slipper å føle seg utenfor."

Anonymkode: 72108...94f

Ser du virkelig for deg at de som har dårlig råd, faktisk ønsker å opplyse andre foreldre om dette? Virkelig? 

Anonymkode: 6db6f...68b

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi praktiserer at barna tar med et kort (som de gjerne har tegnet selv). Barnet får en stor gave som foreldrene til bursdagsbarnet kjøper inn på vegne av alle barna. (Vi gidde ikke vippse penger frem og tilbake hver eneste bursdag- summen blir lik likevel). 

Skjønner deg godt, TS, men man må følge det klassen bestemmer. Kanskje det hjelper om du kjøper inn en gave som barnet ditt får etter selskapet?

Anonymkode: b4a34...625

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...