Gå til innhold

Ta i mot fast jobb midlertidig?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Har vært arbeidsledig i 3 mndr pga økonomiske nedskjæringer på jobben. Har nå fått tilbud om en fast stilling, men bare 30% ( i alle fall til å begynne med). Dette kan økes noe, kansje opp til 50-80% innen 1-2 år. Stillingsprosenten var ikke nevnt i annonsen, men under intervjuet var jeg ærlig og sa at jeg faktisk er økonomisk avhengig av minst 60% stilling. (I tillegg er denne jobben en del "under" min utdannelse og tidligere erfaring, uten at vi gikk inn på dette da). Nå har jeg altså fått tilbud om fast jobb, men sliter veldig med samvittigheten. Familie og venner mener jeg skal "sikre" meg ved å ta jobben og så heller søke videre "bak ryggen på arbeidsgiver", men jeg sliter som sagt litt med å være såpass... tja, kall det frekk, freidig eller hva du nå vil. Synes det er litt ekkelt å begynne i en jobb jeg vil si opp med en gang jeg får noe som er bedre/større stillingsprosent.

Jeg har to søknader inne nå og kan (forhåpentligvis) risikere å få en annen jobb innen 3 mndr. Men... det kan selvfølgelig også ta tid før jeg haler i land en ny jobb.

Hva ville dere gjort i en slik situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Cathrine_*

Jeg synes ikke det er frekt overhode å søke annet bak arbeidsgivers rygg.

De jo jo bare tilby deg noe som ikek er til å leve økonomisk av, hva er du, en dørmatte som har vansker med å tenke på dine egne interesser?

Arbeidsgiver er ikke 1 person...arbeidsgiver er en bedrift, offentlig eller privat. De ansetter, du jobber. Det beste som kan skje en bedrift er å ansette samvittighetsfulle, pliktoppfyllende jenter som er redd for stillingen sin og som ikke forlanger den helt store lønnen.

Høres ut som du bør tenke litt mer på deg selv fremfor på alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Jeg synes ikke det er frekt overhode å søke annet bak arbeidsgivers rygg.

De jo jo bare tilby deg noe som ikek er til å leve økonomisk av, hva er du, en dørmatte som har vansker med å tenke på dine egne interesser?

Arbeidsgiver er ikke 1 person...arbeidsgiver er en bedrift, offentlig eller privat. De ansetter, du jobber. Det beste som kan skje en bedrift er å ansette samvittighetsfulle, pliktoppfyllende jenter som er redd for stillingen sin og som ikke forlanger den helt store lønnen.

Høres ut som du bør tenke litt mer på deg selv fremfor på alle andre.

Enig. Ta jobben og søk videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja da, "nice girls finish last" og alt det der... Har ikke noe problem med å tenke på meg selv, men det er jo lov å ofre en tanke på arbeidsgiver også. Det jeg lurer på er selvfølgelig om jeg skal ta jobben i det hele tatt!! Det er jo helt greit å ha litt å gjøre på midlertidig, men jeg syns det er litt ufair rett og slett, dersom arbeidsgiver må i gang med nye annonser og intervjurunder om 3 månder. Kall meg gjerne dumsnill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tror du i dine villeste fantasier at arbeidsgiver bryr seg om deg og dine behov som person?

I disse tider med outsourcing og profittmaksimering er det kunn en regel som gjelder...Look out for number 1. Tenk deg om! Når arbeidsgiver annsetter på 30% stillinger, hva forteller det deg om dem. Har de dine behov som fokalpunkt eller sine? Svaret stirrer deg i øynene og du driver å leker mor Theresa i næringslivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du er vel uansett ansatt på prøve det første halve (?) året, med kortere oppsigelsestid og alt det medfører. Så du trenger ikke tenke så mye på arbeidsgiver, men det går kanskje an å si fra at det er mulig man kommer til å lete etter noe mer relevant/større stilling andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Ja da, "nice girls finish last" og alt det der... Har ikke noe problem med å tenke på meg selv, men det er jo lov å ofre en tanke på arbeidsgiver også. Det jeg lurer på er selvfølgelig om jeg skal ta jobben i det hele tatt!! Det er jo helt greit å ha litt å gjøre på midlertidig, men jeg syns det er litt ufair rett og slett, dersom arbeidsgiver må i gang med nye annonser og intervjurunder om 3 månder. Kall meg gjerne dumsnill...

Ja, da vil jeg kalle deg meget dumsnill.

Arbeidsgiver blåser i deg, hvis det er det du lurer på. De treng er bare å besette stillinger de, noe de gjør hele tiden. Stikker du, kommer det nok av nye som fyller din plass. Veldig edelt og nobelt av deg å tenke på arbeidsgiver, men du får ikke noe igjen for det.

Ja, ta jobben. Og søk samtidig andre!

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti
Tror du i dine villeste fantasier at arbeidsgiver bryr seg om deg og dine behov som person?

I disse tider med outsourcing og profittmaksimering er det kunn en regel som gjelder...Look out for number 1. Tenk deg om! Når arbeidsgiver annsetter på 30% stillinger, hva forteller det deg om dem. Har de dine behov som fokalpunkt eller sine? Svaret stirrer deg i øynene og du driver å leker mor Theresa i næringslivet?

Jobber trådstarter i næringslivet?

Men uansett, en bør ikek leke Mor Theresa verken i offentlig eller privat sektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta jobben og søk videre. Helt enig med de andre her, -du har en prøvetid i denne jobben og da har du en viss retrettmulighet om du skulle finne noe annet i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Trådstarter: det er vel ikke din oppgave å tenke på hvordan arbeidsgiver skal lyse ut flere annonser? :overrasket:

Hvis man skal tenke slik på flere områder blir man lett utnyttet av både arbeidsgiver, kjærester og andre... :fy_fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sier opp etter kort tid, så bør firmaet ikke bli så veldig overrasket. Du hadde jo sagt på intervjuet at du måtte ha minst 60% stilling for å klare deg økonomisk, og når de tilbyr deg en stilling som kun er på 30% så kan de skylde seg selv. ;)

Synes absolutt ikke du skal ha dårlig samvittighet! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ta denne jobben og fortsett å søke andre jobber. Du har prøvetid som gjør at du raskt kan begynne i en annen jobb. I mellomtiden kan du få deg mer erfaring, en god attest og kanskje en ny referanse. Du vet jo ikke om de andre søknadene fører til noe, da er det greit å ha noe i mellomtiden.

Det heter dessuten at man er mer attraktiv på jobbmarkedet når man har en jobb... Kanskje noe å tenke på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Du bør tenke mer på egen inntekt og lønn og hvordan din situsjon er/vil bli, framfor på arbeidsgiver.

Du representerer dine egne interesser, ikke arbeidsgivers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Sier som andre: ta jobben og søk videre.

Men jeg lurer på om du ikke kan få penger fra aetat for de 70 prosentene du er arbeidsledig hvis du kan dokumentere at du er jobbsøkende eller noe sånn. Undersøk det mens du venter på 100 prosents jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...