Gå til innhold

Mer enn en adventsstjerne- hvorfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Thyra skrev (30 minutter siden):

Da kan man henge opp hjerte, snøkrystall e.l. med ledlys i, og fortsatt ha en stjerne. Lysestake/lysbro er også et alternativ.

Joda.

Men hva gjør det om naboen velger å ha flere stjerner? Jeg har andre ting jeg synes er viktigere å bry meg om enn antallet stjerner folk har i vinduene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ser veldig mange som har 2 eller flere adventstjerner i vinduene. På rekke og rad. Naboen har ikke mindre enn 5 helt like stjerner i alle vinduene ut mot gaten.

Symbolikken drukner jo helt. Det er kun EN smnetlehemsstjerne. 

Anonymkode: 8192f...628

Enig! Det enkle er det beste og å ha stjerner i alle vinduer slår i hjel stasen med stjerner.

Anonymkode: b1813...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De liker vel mange stjerner, spiller ingen rolle for meg hva andre har i sine hjem.

Bethlemstjernen er vel også kun en legende…

Anonymkode: 57c66...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen, og feirer både advent og jul som kristne høytider. Jeg liker også symbolikken med mange av de tingene vi gjør før jul, og i jula.

Men jeg har likevel flere adventsstjerner, og ser ikke noe problem med det, nettopp fordi mine stjerner bare er et symbol på Betlehemsstjernen, og på Jesus som vår lederstjerne. Og jeg kan jo ha flere symboler for det samme, det er jo ikke noe problem for meg.

I mange kirker (og enkelte private hjem) er det flere kors, ikoner, osv., og på juletreet har jeg jo flere stjerner, hjerter, lenker, kuler, osv. Selv om det bare var en stjerne over stallen, og bare ett Jesusbarn, så kan jeg jo ha mange symboler for det samme? Jeg ser virkelig ikke problemet med det. Eller er det sånn at hvis jeg har en adventsstjerne så har jeg "brukt opp" stjernesymbolet og kan ikke ha stjerne i toppen av juletreet eller noe annet sted? Det blir for rart for meg.  

Anonymkode: b3345...656

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

70% i Norge vet ikke hvorfor man feirer jul, derfor er det sånn. 

Anonymkode: 963c7...a0d

Jula hadde i alle fall ikke noe med stjerner og julekrybber å gjøre. Så jeg ser ikke hvorfor dette er relevant i tråden? 

Anonymkode: 1f318...cf8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva faen er smnetlehemsstjerne?

Anonymkode: 22ece...cb3

Mobber du folk med skrivefeil? 🤔 Skriver du alltid perfekt selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (22 minutter siden):

Mobber du folk med skrivefeil? 🤔 Skriver du alltid perfekt selv?

Nei, jeg mobber ingen. Men jeg er ikke norsk og lurer veldig på hva ordet betyr. Har aldri hørt om det. Ingenting å føle seg mobbet for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, jeg mobber ingen. Men jeg er ikke norsk og lurer veldig på hva ordet betyr. Har aldri hørt om det. Ingenting å føle seg mobbet for. 

Det er en skrivefeil. Noe alle kan gjøre fra tid til annen. 

Ikke noe å hisse seg opp over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (Akkurat nå):

Det er en skrivefeil. Noe alle kan gjøre fra tid til annen. 

Ikke noe å hisse seg opp over. 

Skjønte det, men hva skulle det stå? Jeg driver og lærer meg norsk og klarte ikke å lese ordet en gang. Hvordan skal man kunne lære da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Skjønte det, men hva skulle det stå? Jeg driver og lærer meg norsk og klarte ikke å lese ordet en gang. Hvordan skal man kunne lære da? 

Betlehemsstjerne. 

Så kan du jo tenke deg litt om neste gang du ser noen skriver feil og ikke "ta" dem på det.  Noen har dysleksi og noen skriver fort og da kan det bli noen feil. Det er de færreste av oss som skriver perfekt hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (Akkurat nå):

Betlehemsstjerne. 

Så kan du jo tenke deg litt om neste gang du ser noen skriver feil og ikke "ta" dem på det.  Noen har dysleksi og noen skriver fort og da kan det bli noen feil. Det er de færreste av oss som skriver perfekt hele tiden. 

Takk. Som sagt er jeg ikke norsk og driver og lærer. Og det ordet var jo veldig langt fra ordet Betlehemsstjerne. Unnskyld at jeg er en sånn dum utlending som ikke forstår, håper jeg blir flinkere etterhvert! Men jeg har ikke «tatt» trådstarter på noe, da misforstår du. Jeg får la være å spørre neste gang siden jeg tydeligvis krenker folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hørt om at man bare skal ha en adventsstjerne? De fleste husene og leilighetene jeg går forbi har mer enn en stjerne.

Anonymkode: 18f31...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for meg likegyldig hvor mange det er. Poenget er at hver enkelt av de symboliserer noe, er ikke meningen hele jordas kristne skal søke til den ene stjerna mi. Det er ganske mye kors i en kirke og, men jesus hang bare på ett. Og det er mye stjerner ellers i huset, f.eks i toppen av juletreet hos mange.

Tenker folk har det sånn fordi de synes det ser fint ut. Ofte ønsker man at adventspynt skal synes fra flere sider av huset både innenfra og utenfra. Jeg vil f.eks se adventspynt både fra stua og kjøkkenet. Bare der blir det to stjerner på rad. I tillegg er mange opptatt av symmetri (kan være lettere avhengig av det). Jeg har et dobbeltvindu der det ikke passer å ha stjerna midt på. Ser idiotisk ut å ha stjerne i bare ene vinduet. Må ha en lik en i hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Beklager. Betlehemsstjerne skulle det stå. 
Ts her. Har ikke dysleksi, bare slurv. 

Anonymkode: 8192f...628

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har rett og slett ikke noe forhold til at adventsstjerne er synonymt med betlehemsstjernen. For meg er det bare en av flere typer lys-pynt jeg er vant til å se i forbindelse med advent/jul

Jeg har for ordens skyld null adventsstjerner hengende selv. 

Anonymkode: 44f37...6d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gikk jeg akkurat forbi en kirke i området her jeg bor. Og det hang intet mindre enn fire stjerner i vinduene der. Pluss en stående stjerne i et annet vindu. Er det greit da, eller? For oss andre som spotter Betlehemsstjernen og julefortellingen dere med å ha flere en én stjerne i eget hjem?

Anonymkode: 72a9b...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

advent skrev (5 timer siden):

Joda.

Men hva gjør det om naboen velger å ha flere stjerner? Jeg har andre ting jeg synes er viktigere å bry meg om enn antallet stjerner folk har i vinduene.

Alle gjør selvsagt som de vil, ingen adventsstjerne, ti adventsstjerner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk. Som sagt er jeg ikke norsk og driver og lærer. Og det ordet var jo veldig langt fra ordet Betlehemsstjerne. Unnskyld at jeg er en sånn dum utlending som ikke forstår, håper jeg blir flinkere etterhvert! Men jeg har ikke «tatt» trådstarter på noe, da misforstår du. Jeg får la være å spørre neste gang siden jeg tydeligvis krenker folk. 

Hvilket land er du fra?

Anonymkode: 149c7...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...