AnonymBruker Skrevet i går, 09:29 #41 Del Skrevet i går, 09:29 Jeg synes det er på tide kristne lager sine egne tradisjoner, og slutter å stjele hedningene sine. Anonymkode: 34870...43f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:34 #42 Del Skrevet i går, 09:34 Det ramler deg ikke inn at det store flertall ikke er religiøse her i landet, og driter i "symbolikken" bak den stjernen? De bruker det som lys og pynt, og julen har ingenting med kristendommen å gjøre for dem? Vi er ikke kristne, feirer ikke krist-messe, men jul, og vi har så mange lysende greier i vinduene som vi bare vil. Anonymkode: 3a572...05c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:50 #43 Del Skrevet i går, 09:50 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Enig i at dette knapt er et "problem", folk gjør da som de vil. Men TS er ikke alene om å stusse, jeg også humrer litt når jeg går forbi et hus nedi gata her med fire stjerner. Lurer automatisk på om de har fire julekrybber og fire juletrær også Anonymkode: 423d3...0c7 Vi har fire juletrær. Ingen krybber, vi praktiserer ikke den kristne delen av jula. Anonymkode: 1f318...cf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:53 #44 Del Skrevet i går, 09:53 Dette er noe jeg aldri har tenkt over at jeg burde bry meg om. Bryr meg ikke nå heller, selv om det blir påpekt. Anonymkode: 24acf...d3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:09 #45 Del Skrevet i går, 10:09 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei. Fordi helt ærlig så jeg driter i hele Jesus. For meg symboliserer ikke juletreet noe tilknyttet kristendommen eller annen religion. «🤭» Julefeiringen er tuftet på gamle før-kristne tradisjoner. Det var ett av virkemidlene den pesten som kalles religion brukte for å indoktrinere samfunnet rundt seg: Å ta etablerte tradisjoner og tilknytte det nye meninger. Anonymkode: 52483...035 Velkommen i klubben. Er ikke religiøs selv. Anonymkode: cc28c...758 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:14 #46 Del Skrevet i går, 10:14 Jeg tenker at flere som meg ikke var klar over at det var noe symbolikk i stjernene og vinduene. Så jeg fikk en for mange år siden av min mor, og så kjøpte jeg selv to til nokså like for et par år tilbake, fordi jeg hadde plass til det. Anonymkode: 1691d...970 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:21 #47 Del Skrevet i går, 10:21 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tror ikke du lurer på dette "på ekte", for meg er svaret innlysende. Folk tenker på interiør og eksteriør, lyspynting har jo tatt helt av i de siste årene. De tenker ikke på disse stjernene som adventstjerner i det hele tatt, kun pynt som skal vises både innenfra og utenfra. Men det vet du jo, du ser det? Alle ser det? Noen har runde, lysende kranser, og det blir jo helt det samme. De som har én adventstjerne som henges opp hver 1. søndag i advent for å symbolisere advent og betlehemsstjernen, de har jo nettopp ikke flere i papir fra Clas Ohlson. Jeg lurer veldig mye mer på hvorfor folk syns det er pent med mer en én utelampe ved hver inngang, eventuelt ha noe lys rund gårdsplass, men istedet har mange utelamper som plasseres rund på husveggen og ikke minst garasjeveggen slik at selve veggene blir flombelyst. Ikke hagen, ikke gårdsplass, veggen. Jeg skjønner det er ment som en type dekor, og at mange syns tydeligvis garasjevegger er pene og bør vises fram i mørket, selvom jeg er uenig i det. Anonymkode: 33255...7d5 Det lurer jeg også på, det er et hus i nærheten her som har utallige slike på veggene, det ser helt merkelig ut 😄 Anonymkode: c5232...0ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:24 #48 Del Skrevet i går, 10:24 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tenker at flere som meg ikke var klar over at det var noe symbolikk i stjernene og vinduene. Så jeg fikk en for mange år siden av min mor, og så kjøpte jeg selv to til nokså like for et par år tilbake, fordi jeg hadde plass til det. Anonymkode: 1691d...970 Jeg vet det fordi jeg hadde en eldre slektning som var miserabel hele julaften fordi vertskapet hadde tre stjerner. Samme greia hvert år. Jeg fatter ikke slike som klarer å bruke en kalori av frustrasjon på valg andre tar. Det må være en forferdelig måte å leve på. Og ikke minst hvor mange det er av slike nå i førjulstiden. Det er jo tråd på tråd på tråd om når folk pynter, om de har kalendere, og nå også antall stjerner i fremmedes vinduer... Anonymkode: 1f318...cf8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:29 #49 Del Skrevet i går, 10:29 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Symbolikken drukner jo helt. Anonymkode: 8192f...628 Tenk en Betlehemstjerne og flere andre stjerner. Koselig med lys. Anonymkode: 54ce9...7ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet i går, 11:33 #50 Del Skrevet i går, 11:33 Kan ikke folk få lov å pynte som dem vil i sitt EGET hjem heller nå? Om folk vil ha opp masse jule-belysning så er da ikke noe å lage en stor sak utav? Det er da ikke verdens undergang heller.... Selv har jeg to adventstaker i hvert av vinduene på stuen. Begge vinduene er temmelig store, så det hadde sett litt stusselig ut med bare en adventstake. I tillegg har jeg en blinkende stjerne i vinduet ved sofa'n og en messingstjerne i hvit i det andre vinduet. Om folk synes det er for mye, så får det så være. Jeg kunne ikke brydd meg mindre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #51 Del Skrevet 23 timer siden Kjenner ingen som pynter på grunn av Jesus og kristendom. Folk pynter for jul og gaver så om de har en stjerne eller 20 spiller ingen rolle for de. En liten digresjon men i forrige uke da jeg rotet meg inn i et villastrøk her i byen så kan jeg meddele at jeg så et gigantisk hus som hadde stjerner i hvert vindu jeg så, telte 17 vinduer. med stjerne. Anonymkode: cddcb...c96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #52 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ts her. Dette plager meg ikke så veldig- men jeg bare undres på ekte hva folk tenker. Adventstjerne sier du? Ja la oss kjøpe 7 stykker. Hvor mange adventslysestaker har man da tro? Anonymkode: 8192f...628 Her i hus driter vi langt i alt av bibelsk symbolikk. Vi har stjerne i vinduet pga koselig lys. Har også adventsstaker i fleng. Fem om jeg husker rett i farten. Ikke vil jeg ha stjerne i toppen av treet heller 😂 pynter med stjerne og lys fordi det er mørkt og kjipt ute. Kunne ikke brydd meg en smule om den tullehistorien om jesus og det vrøvlet der. Anonymkode: c05b5...cea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #53 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tror ikke du lurer på dette "på ekte", for meg er svaret innlysende. Folk tenker på interiør og eksteriør, lyspynting har jo tatt helt av i de siste årene. De tenker ikke på disse stjernene som adventstjerner i det hele tatt, kun pynt som skal vises både innenfra og utenfra. Men det vet du jo, du ser det? Alle ser det? Noen har runde, lysende kranser, og det blir jo helt det samme. De som har én adventstjerne som henges opp hver 1. søndag i advent for å symbolisere advent og betlehemsstjernen, de har jo nettopp ikke flere i papir fra Clas Ohlson. Jeg lurer veldig mye mer på hvorfor folk syns det er pent med mer en én utelampe ved hver inngang, eventuelt ha noe lys rund gårdsplass, men istedet har mange utelamper som plasseres rund på husveggen og ikke minst garasjeveggen slik at selve veggene blir flombelyst. Ikke hagen, ikke gårdsplass, veggen. Jeg skjønner det er ment som en type dekor, og at mange syns tydeligvis garasjevegger er pene og bør vises fram i mørket, selvom jeg er uenig i det. Anonymkode: 33255...7d5 Det siste avsnittet der! Jeg kunne ikke vært mer enig. Lyssetting ute er virkelig ikke noe den gjengse nordmann mestrer. Det har ikke falt meg inn at man kan tenke på dette som dekor, fordi jeg selv syns at det er så totalt feilslått 😅 Den type belysning er noe jeg forbinder med offentlige bygg, teater, museum o.l, og jeg har vært svært forundret over hvorfor folk ønsker å lyssette privathuset sitt på samme vis. Anonymkode: 52483...035 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #54 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ser veldig mange som har 2 eller flere adventstjerner i vinduene. På rekke og rad. Naboen har ikke mindre enn 5 helt like stjerner i alle vinduene ut mot gaten. Symbolikken drukner jo helt. Det er kun EN smnetlehemsstjerne. Anonymkode: 8192f...628 Naboen her nærmer seg pensjonsalder etter et lang liv som ansatt i kirken, både han og kona, har 3 julestjerner i vinduene. Jeg skal ringe på hos de senere og si at han nok ikke kan sin teologi og derfor må ta ned julepynten straks. Anonymkode: 211c7...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 22 timer siden #55 Del Skrevet 22 timer siden advent skrev (10 timer siden): Tidene endrer seg. Jeg er egentlig enig med deg i at det skal være bare en stjerne, men samtidig er det koselig med lys i mørket. Da kan man henge opp hjerte, snøkrystall e.l. med ledlys i, og fortsatt ha en stjerne. Lysestake/lysbro er også et alternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alltid Vår Skrevet 22 timer siden #56 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det siste avsnittet der! Jeg kunne ikke vært mer enig. Lyssetting ute er virkelig ikke noe den gjengse nordmann mestrer. Det har ikke falt meg inn at man kan tenke på dette som dekor, fordi jeg selv syns at det er så totalt feilslått 😅 Den type belysning er noe jeg forbinder med offentlige bygg, teater, museum o.l, og jeg har vært svært forundret over hvorfor folk ønsker å lyssette privathuset sitt på samme vis. Anonymkode: 52483...035 Kan det være for å gjøre det vanskeligere for innbruddstyver og bryte seg inn usett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #57 Del Skrevet 22 timer siden Folk liker at det er lys i denne mørke tiden vi er, men det er også et sympton på forbruker- og overflodssamfunnet vi er i. Anonymkode: 6cb5c...f38 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #58 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Folk liker at det er lys i denne mørke tiden vi er, men det er også et sympton på forbruker- og overflodssamfunnet vi er i. Anonymkode: 6cb5c...f38 Lamper? Anonymkode: c5232...0ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #59 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ser veldig mange som har 2 eller flere adventstjerner i vinduene. På rekke og rad. Naboen har ikke mindre enn 5 helt like stjerner i alle vinduene ut mot gaten. Symbolikken drukner jo helt. Det er kun EN smnetlehemsstjerne. Anonymkode: 8192f...628 70% i Norge vet ikke hvorfor man feirer jul, derfor er det sånn. Anonymkode: 963c7...a0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #60 Del Skrevet 21 timer siden Den jula jeg feirer har ikke noe med kristendommen å gjøre. Jeg feirer at sola «snur» og dagene blir lysere. Har tre stjerner og fire lyskuler. Og div lyslenker i Hagen 🤭 Anonymkode: 22ab0...0a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå