Gå til innhold

Mer enn en adventsstjerne- hvorfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er utrolig koselig å se lys i vinduer hos folk syns jeg . Om det er stjerner eller adventsstaker.

Anonymkode: 5a889...517

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har vanskelig for å se hva antall stjerner og staker har å gjøre med evnen til å vente på noe (det var dette som var trådens tema).

Ellers har jeg full forståelse for at f.eks folk med plasttre nytter anledningen til å sette opp treet tidligere enn «tradisjonelt». Jeg har ekte tre, så levetiden på det er begrenset, men jeg må jo si at det er mye styr med pynting og herjing bare for å ha det stående oppe i hva da? 14 dager? 

Anonymkode: 52483...035

Ja, jeg havnet litt utenfor tema, men prøvde i hvertfall å uttrykke meg kort 🙃. Det hadde med at alle gamle tradisjoner er på tur til å forsvinne og gjøre, også dette med bare en adventsstjerne. Men jeg beklager at jeg ikke holdt meg 100% til tema.

Anonymkode: 7c9b8...cbd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan vi trekke inn overskriften:

Mer enn en adventsstjerne- hvorfor?

betyr for meg at adventsstjernen er noe mer enn det den er. 

Mer enn én adventsstjerne- hvorfor?

betyr for meg at folk har mer enn én adventsstjerne.

Vet ikke folk lenger hvordan man bruker é? 

Anonymkode: 12623...221

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er maaange stjerner i verdensrommet og INGEN av dem har eller er av religiøs betydning. 
Hva skal man med denne stjernen i vinduet når det er milliarder av dem uti der??

Anonymkode: 631de...1b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 store vinduer ut mot veien (sånne vinduer fra tak til gulv) og har 1 stjerne i hvert vindu. Fra veien og fra utsiden ser det penest ut, enn med bare 1 stjerne og ett "stort svart hull" (som blir det andre vinduet). 

Anonymkode: 9b39e...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

oioioi, tenke seg til at jeg som har tre på kjøkkenet og fire i stua har dette!! Fysjameg! Ødelegge symbolikken slik.. og så attpåtil ha lys i trær ute og greier.. nei og nei og nei.. 

Anonymkode: b2fef...ed9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva har juletrær med Jesus å gjøre? Vi har pyntet med juletrær mye lengre enn den kristne tradisjonen har vært i landet, og jeg er temmelig sikkert på at det ikke er noen regler for at man bør begrense seg til ett.

Jesus er stammen. Menneskene er grenene. Visste du ikke det?🤭

Anonymkode: cc28c...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jesus er stammen. Menneskene er grenene. Visste du ikke det?🤭

Anonymkode: cc28c...758

Nei. Fordi helt ærlig så jeg driter i hele Jesus. For meg symboliserer ikke juletreet noe tilknyttet kristendommen eller annen religion. «🤭»

Julefeiringen er tuftet på gamle før-kristne tradisjoner. Det var ett av virkemidlene den pesten som kalles religion brukte for å indoktrinere samfunnet rundt seg: Å ta etablerte tradisjoner og tilknytte det nye meninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet egentlig? Folk synes stjernen er pen og gir fint lys. For mange er det koselig pynt helt uten symbolikk. Tenker du selv på den opprinnelige symbolikken bak alt du pynter med eller henger på juletreet? Det tror jeg ikke. Du må virkelig ha et trist liv hvis dette er noe du henger deg opp i. 

Anonymkode: a77ff...cbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg truffet 🤣  Var innom og kjøpte med meg 5 papairstjerner i ulike størrelser i går og har 8 stjerner fra før😱 

Personlig driter jeg i julestjerne symbolikken, jeg mener det er vinterpynt, det tror jeg mange andre også tenker.  Tror det er derfor mange pynter med lys og stjerner allerede i november og lar lysene henge til uti februar.

Anonymkode: c4480...355

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du lurer på dette "på ekte", for meg er svaret innlysende. 
Folk tenker på interiør og eksteriør, lyspynting har jo tatt helt av i de siste årene. De tenker ikke på disse stjernene som adventstjerner i det hele tatt, kun pynt som skal vises både innenfra og utenfra. Men det vet du jo, du ser det? Alle ser det?
Noen har runde, lysende kranser, og det blir jo helt det samme. 
De som har én adventstjerne som henges opp hver 1. søndag i advent for å symbolisere advent og betlehemsstjernen, de har jo nettopp ikke flere i papir fra Clas Ohlson.

Jeg lurer veldig mye mer på hvorfor folk syns det er pent med mer en én utelampe ved hver inngang, eventuelt ha noe lys rund gårdsplass, men istedet har mange utelamper som plasseres rund på husveggen og ikke minst garasjeveggen slik at selve veggene blir flombelyst. Ikke hagen, ikke gårdsplass, veggen. Jeg skjønner det er ment som en type dekor, og at mange syns tydeligvis garasjevegger er pene og bør vises fram i mørket, selvom jeg er uenig i det. 

Anonymkode: 33255...7d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre stjerner og ingen i toppen av treet. Vil ikke at min jul forbindes med noe kristent, så ingen engler heller

Anonymkode: 14494...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her.

Dette plager meg ikke så veldig- men jeg bare undres på ekte hva folk tenker.

Adventstjerne sier du? Ja la oss kjøpe 7 stykker.

Hvor mange adventslysestaker har man da tro? 

Anonymkode: 8192f...628

Jeg er 55 år og har siden jeg flyttet for meg selv for 36 år siden hatt 3 julestjerner og 4 adventlysestaker, og det har vært normalen i min omgangskrets å ha flere siden jeg var barn. Til og med min oldemor hadde flere av både stjerne og stake da vi kommer fra en storgård, og der hadde vi mange stuer og mange vinduer å lyse opp. Jeg skal ta over gården i neste år og da blir det nok enda flere stjerner og lysestaker hos meg da jeg kommer til å ha ett stor kjøkken og fem stuer som skal pyntes til advent og jul.

Anonymkode: 044f3...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Har du sett mot sykehusene? Der blir det enkelte steder hengt opp en ikke hvertfall pasient rom.

I blokker blir det jo og mange stjerner

Selv vokste jeg opp i generasjons bolig. På utsiden kunne det se ut som en vanlig enebolig men var 2 enheter og var nå stjerne i vårt vindu og det besteforeldre brukte som stue.

Er og det at tider har endret seg.

Vi har en stor stjerne den henger i det midtre vinduet og så har vi 2 mindre som lyset ikke er så sterkt som henger i vinduene ved sidene. De 2 små ser en ikke fra utsiden at er stjerner  ser mer ut som en sirkel

Anonymkode: 55be1...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Skal vi se...

Vi har fem mindre stjerner, som henger på kontorene og soverom, og i gang. 

Vi har tre større sirkler i lys, som henger i ene stua og kjøkkenet. 

Vi har fire adventsstaker, fordelt rundt i huset. 

Vi har tre mindre kunstige tre med lys. 

Og diverse andre figurer med lys.

Og det meste kom opp midt i november. 

Anonymkode: 1f318...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg tror ikke du lurer på dette "på ekte", for meg er svaret innlysende. 
Folk tenker på interiør og eksteriør, lyspynting har jo tatt helt av i de siste årene. De tenker ikke på disse stjernene som adventstjerner i det hele tatt, kun pynt som skal vises både innenfra og utenfra. Men det vet du jo, du ser det? Alle ser det?
Noen har runde, lysende kranser, og det blir jo helt det samme. 
De som har én adventstjerne som henges opp hver 1. søndag i advent for å symbolisere advent og betlehemsstjernen, de har jo nettopp ikke flere i papir fra Clas Ohlson.

Jeg lurer veldig mye mer på hvorfor folk syns det er pent med mer en én utelampe ved hver inngang, eventuelt ha noe lys rund gårdsplass, men istedet har mange utelamper som plasseres rund på husveggen og ikke minst garasjeveggen slik at selve veggene blir flombelyst. Ikke hagen, ikke gårdsplass, veggen. Jeg skjønner det er ment som en type dekor, og at mange syns tydeligvis garasjevegger er pene og bør vises fram i mørket, selvom jeg er uenig i det. 

Anonymkode: 33255...7d5

Jeg har lys med lyssensor på garasjen. Det er praktisk i forhold til å komme hjem i mørket og jeg har glede av det om jeg må hente inn mer ved (oppbevarer den i garasjen) om kveldene. Har utelyset på huset avslått mesteparten av året (om jeg ikke venter besøk) da jeg synes det blir for mye lysforurensing. Altså er det ikke et valg i forhold til hva jeg synes er pent, men det går på hva jeg synes fungerer best for meg.

Anonymkode: 92114...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fint med mer lys. Har man barn kan de synes det er stas med egne stjerner på rommet. 

Vi har en stjerne, men har kuler med lys, snøfnugg, krans osv i vindu. Lys er trivelig. 

Anonymkode: 57b9c...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er virkelig et «ikke problem». For meg har ikke stjernen en religiøs betydning, det er en stjerne. At andre måtte grine av at tradisjoner brytes bryr meg midt i et visst sted 😅

Anonymkode: 9c77b...ed5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette knapt er et "problem", folk gjør da som de vil.

Men TS er ikke alene om å stusse, jeg også humrer litt når jeg går forbi et hus nedi gata her med fire stjerner. Lurer automatisk på om de har fire julekrybber og fire juletrær også :fnise:

Anonymkode: 423d3...0c7

Hva er det som er greit? Er det en stjerne pr familie? En stjerne pr boenhet? 

Herregud så mye "regler" folk legger seg opp i.

"En gang var jeg i et kristent hjem. Vettu; Dem hadde kors over alt! Alle vet jo at det var bare ett kors"

Anonymkode: 5989e...c0a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...