Bålkaffe Skrevet 20. desember 2024 #61 Del Skrevet 20. desember 2024 Piggsopp skrev (1 time siden): Tja. Det viser seg jo også at mange transpersoner sliter psykisk også etter kjønnskorrigerende behandling. Særlig i studier som går på psykisk helse litt lenger etter kjønnsskifte. Og du nevner disse studiene i fleng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 20. desember 2024 #62 Del Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva mener du med hva det er? Det er ikke noe jævla gjenstand. Anonymkode: 0cc6c...845 Er det en sykdom, for eksempel? Og et det i så fall kroppen eller sinnet som er sykt? Er det som en slags medfødt legning? Kan det komme av miljøpåvirkninger, hormonelle forstyrrelser? Er det sosiale faktorer i spill?Er det noen forskjell på å være født med feil kjønn og å være født med feil etnisitet? Er det snakk om at hjernen på en måte er det motsatte kjønn av resten av kroppen? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 20. desember 2024 #63 Del Skrevet 20. desember 2024 (endret) Bålkaffe skrev (19 timer siden): All psykologisk hjelp i hele verden klarer ikke å gjøre livene til transpersoner bedre, det viser absolutt all god, fagfellevurdert forskning på dette teamet. Det tviler jeg sterkt på. I så fall er det rart at flere land (Finland, Storbritannia og Sverige og jeg husker rett i farten) har strammet inn heller enn å løsne tøylene for kjønnsendrende behandling. Og så finnes det dessverre en del som angrer på både sosial og medisinsk transisjon, og vi kan ikke bare late som om de ikke eksisterer. Kort sagt har det vist seg at vi ikke ukritisk kan ta folks subjektive oppfatning av sitt "egentlige" kjønn som en objektiv sannhet. Endret 20. desember 2024 av linsejesus 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #64 Del Skrevet 20. desember 2024 linsejesus skrev (2 minutter siden): Er det en sykdom, for eksempel? Og et det i så fall kroppen eller sinnet som er sykt? Er det som en slags medfødt legning? -ja Kan det komme av miljøpåvirkninger, hormonelle forstyrrelser? Er det sosiale faktorer i spill?Er det noen forskjell på å være født med feil kjønn og å være født med feil etnisitet? Er det snakk om at hjernen på en måte er det motsatte kjønn av resten av kroppen?- ja. Anonymkode: 84616...02d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 20. desember 2024 #65 Del Skrevet 20. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ser at du underskriver med jente. Tenk deg hvis du var født som mann, ville ikke det vært utåelig, og du hadde hatt et ekstremt sterkt ønske om å se ut og føle deg som jente uten å tenke på xy eller xx? Anonymkode: 16210...650 Se for deg at du var født som asiat, og hadde et ekstremt sterkt ønske om å se ut og føle deg som søramerikaner? edit: Dette er ikke ment som en spydig kommentar, men et oppriktig spørsmål. Er det forskjell på å oppleve seg som et kjønn man ikke er, og en etnisitet man ikke er? Endret 20. desember 2024 av linsejesus 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 20. desember 2024 #66 Del Skrevet 20. desember 2024 (endret) linsejesus skrev (17 minutter siden): Det tviler jeg sterkt på. I så fall er det rart at flere land (Finland, Storbritannia og Sverige og jeg husker rett i farten) har strammet inn heller enn å løsne tøylene for kjønnsendrende behandling. Og så finnes det dessverre en del som angrer på både sosial og medisinsk transisjon, og vi kan ikke bare late som om de ikke eksisterer. Kort sagt har det vist seg at vi ikke ukritisk kan ta folks subjektive oppfatning av sitt "egentlige" kjønn som en objektiv sannhet. Det strammes inn fordi krigen mot trans er så mye viktigere for politikerne enn å ta tak i det som faktisk smerter samfunnet. Ingen har noensinne sagt at man skal late som at de som angrer ikke finnes, men det er viktig å se på hvorfor de angrer. Har du sjekket det? Den siste setningen der finner jeg litt morsom, for du sier i bunn og grunn at alle andre kan bestemme over hva _du_ subjektivt mener og føler om deg og ditt eget kjønn fordi det ikke er objektivt. Er du klar for en sånn verden? Endret 20. desember 2024 av Bålkaffe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 20. desember 2024 #67 Del Skrevet 20. desember 2024 Det er nok ikke bare bare å bli fornøyd med sin egen kropp når man føler seg som det motsatte kjønn av det man er født som. Jeg vet f.eks at en del biologiske kvinner som har mer hårvekst enn vanlig kan ha det veldig vanskelig pga det. Det samme med kvinner med manglende brystutvikling. Hvordan ville de ha følt det om de i tillegg skulle hatt mannlige kjønnsorganer? Det samme gjelder biologiske menn som f.eks mangler skjeggvekst, utvikler bryster eller på andre måter fysisk sett ser mer feminine ut enn andre menn. Hvordan ville de ha følt det om de i tillegg skulle hatt mannlige kjønnsorganer? Dette er noe annet enn å være misfornøyd med utseendet generelt. Det sårer nok en biologisk kvinne som identifiserer seg som en kvinne enda mer å bli oppfattet som mann eller ikke "ordentlig" kvinne enn å bli oppfattet som "stygg". Om man er biologisk kvinne som identifiserer seg som mann, så holder det ikke å kunne være "guttejente". En jente med maskuline interesser og maskulin klesstil er fortsatt en jente. De vil bli oppfattet som jenter, og heterofile jenter vil ikke bli tiltrukket av dem. Om man er biologisk mann som identifiserer seg som kvinne, holder det ikke å være en mann som sminker seg, shopper med venninner, kler seg og ter seg feminint. De vil fortsatt bli oppfattet som menn, heterofile menn bil ikke tiltrukket av dem. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 20. desember 2024 #68 Del Skrevet 20. desember 2024 Bålkaffe skrev (2 timer siden): Det strammes inn fordi krigen mot trans er så mye viktigere for politikerne enn å ta tak i det som faktisk smerter samfunnet. Jeg har inntrykk av at politikere som uttryker seg skeptisk til nye kjønnsidentiteter osv er i klart mindretall, og at det er helsepersonell, ikke politikere, som står for innstrammingen i de landene der er snakk om. Sitat Ingen har noensinne sagt at man skal late som at de som angrer ikke finnes, men det er viktig å se på hvorfor de angrer. Har du sjekket det? Jeg har lest noen historier. Noe som går igjen er en bitterhet over at helsepersonell og pårørende ikke problematiserte kjønnsinkongruensen, men bare tok det for gitt at den måtte tas alvorlig og bokstavelig, og ikke var forårsaket av ungdommelig og pubertal forvirring, sosial påvirkning, psykiske lidelser osv. Oppførsel som var atypisk for kjønnet ble tatt som tegn på at vedkommende "egentlig" var motsatt kjønn. De fleste av disse historiene har kommet fra USA og England, som nok har å gjøre både med folketall og at de har vært mer liberale med operasjoner osv der. Sitat Den siste setningen der finner jeg litt morsom, for du sier i bunn og grunn at alle andre kan bestemme over hva _du_ subjektivt mener og føler om deg og ditt eget kjønn fordi det ikke er objektivt. Er du klar for en sånn verden? Jeg benekter ikke at noen føler seg som det motsatte kjønn. Jeg sier at kjønn ikke er en opplevelse, følelse eller mening. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #69 Del Skrevet 20. desember 2024 Det handler jo om å ha en kropp som samsvarer med det man kjenner i hodet. Det er mange cis-menn med f.eks gynekomasti som fjerner brystene sine, og de fleste synes det er helt innafor. Mange cis-kvinner som har fjernet bryster som følge av brystkreft rekonstruerer ofte brystene sine. De aller fleste synes også det er helt innafor. Hvorfor er det plutselig et problem når transpersoner ønsker å endre kroppen for å passe til kjønnet de føler seg som? Cis-personer gjør jo det ofte, uten motstand. De aller fleste, om det er transpersoner eller cis-personer, ønsker et utseende som samsvarer med det man føler seg som. Anonymkode: 24f52...8f0 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 20. desember 2024 #70 Del Skrevet 20. desember 2024 Noe av utfordringen er at mye av forskningen på området er av svært dårlig kvalitet, når en nå ser hvor polariserende tema har blitt så lover ikke det bra for vitenskapen. Det er uten tvil ekstremt viktig å ha god nok dokumentasjon på positiv langtidseffekt når en gjør noe så drastisk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 21. desember 2024 #71 Del Skrevet 21. desember 2024 linsejesus skrev (2 timer siden): Jeg har inntrykk av at politikere som uttryker seg skeptisk til nye kjønnsidentiteter osv er i klart mindretall, og at det er helsepersonell, ikke politikere, som står for innstrammingen i de landene der er snakk om. Merkelig, jeg har da vitterlig lest at forslagene om å stramme har kommet fra politisk hold, så hva er det du har lest som gjør at du mener det skjer fra helsepersonell da? linsejesus skrev (2 timer siden): Jeg har lest noen historier. Noe som går igjen er en bitterhet over at helsepersonell og pårørende ikke problematiserte kjønnsinkongruensen, men bare tok det for gitt at den måtte tas alvorlig og bokstavelig, og ikke var forårsaket av ungdommelig og pubertal forvirring, sosial påvirkning, psykiske lidelser osv. Oppførsel som var atypisk for kjønnet ble tatt som tegn på at vedkommende "egentlig" var motsatt kjønn. De fleste av disse historiene har kommet fra USA og England, som nok har å gjøre både med folketall og at de har vært mer liberale med operasjoner osv der. Du kan sikkert linke til disse historiene, regner jeg med? linsejesus skrev (2 timer siden): Jeg benekter ikke at noen føler seg som det motsatte kjønn. Jeg sier at kjønn ikke er en opplevelse, følelse eller mening. Var ikke snakk om å benekte noe her, det var snakk om å ikke tro på folks subjektive meninger om eget kjønn og følelsene rundt det. Dette er din mening, ikke en objektiv sannhet. Siden du er så gira på forskjellen mellom det som er subjektivt og objektivt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #72 Del Skrevet 21. desember 2024 Rart at dette har tatt så mye plass i offentlig debatt eller politikk når det er så marginalt. Jeg har ingen transpesoner i nær omkrets, og det tror jeg ikke de fleste som har svart i tråden heller har. Men man mener sterkt likevel. Det er rart. Men jeg har en nær venn som er psykolog. Hun forteller at i hvert fall hos biologisk fødte menn som opplever kjønnsdysfori så er denne opplevelsen av å bli født i feil kjønn så sterk, så altoppslukende at dersom de ikke får lov til å leve ut det kjønnet de føler de er ment til å være så sier mange at de blir suicidale. Og dette skjønner jeg. Å møte verden med en mørk stemme, mannlige kjønnshormoner som har preget kroppen; er du over pubertetsalder så vil alle se en mann i kjole uansett hvor mye du sminker deg. Fordommer og i verste fall skjellsord og vold. Når det er utgangspunktet så må vi som står utenfor bare akseptere at det er fullstendig kritisk for disse å få leve ut den de føler de er uten å blande oss negativt. Hva hjelper det å synse på sidelinjen? Det hjelper ikke dem i hvert fall. De vil bare leve livet sitt uten din innblanding. Anonymkode: e6a81...dcc 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #73 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Rart at dette har tatt så mye plass i offentlig debatt eller politikk når det er så marginalt. Jeg har ingen transpesoner i nær omkrets, og det tror jeg ikke de fleste som har svart i tråden heller har. Men man mener sterkt likevel. Det er rart. Men jeg har en nær venn som er psykolog. Hun forteller at i hvert fall hos biologisk fødte menn som opplever kjønnsdysfori så er denne opplevelsen av å bli født i feil kjønn så sterk, så altoppslukende at dersom de ikke får lov til å leve ut det kjønnet de føler de er ment til å være så sier mange at de blir suicidale. Og dette skjønner jeg. Å møte verden med en mørk stemme, mannlige kjønnshormoner som har preget kroppen; er du over pubertetsalder så vil alle se en mann i kjole uansett hvor mye du sminker deg. Fordommer og i verste fall skjellsord og vold. Når det er utgangspunktet så må vi som står utenfor bare akseptere at det er fullstendig kritisk for disse å få leve ut den de føler de er uten å blande oss negativt. Hva hjelper det å synse på sidelinjen? Det hjelper ikke dem i hvert fall. De vil bare leve livet sitt uten din innblanding. Anonymkode: e6a81...dcc 👏👏👏👏👏👏 Anonymkode: 48e36...c88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 21. desember 2024 #74 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det handler jo om å ha en kropp som samsvarer med det man kjenner i hodet. Det er mange cis-menn med f.eks gynekomasti som fjerner brystene sine, og de fleste synes det er helt innafor. Mange cis-kvinner som har fjernet bryster som følge av brystkreft rekonstruerer ofte brystene sine. De aller fleste synes også det er helt innafor. Hvorfor er det plutselig et problem når transpersoner ønsker å endre kroppen for å passe til kjønnet de føler seg som? Cis-personer gjør jo det ofte, uten motstand. De aller fleste, om det er transpersoner eller cis-personer, ønsker et utseende som samsvarer med det man føler seg som. Anonymkode: 24f52...8f0 Når en mann får kirurgi for gynekomasti kan det jo med rette kalles kjønnsbekreftende behandling. Det er noe ganske annet enn kjønnsendrende behandling. Folk kan forøvrig føle seg som mye rart. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #75 Del Skrevet 21. desember 2024 Syntes det er interessant at det er høyere forekomst av autister blant transseksuelle en i befolkningen generelt. Kan si litt om en nevrologisk komponent i hvorfor noen føler de er «født i feil kropp». Anonymkode: 7cacc...7ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #76 Del Skrevet 21. desember 2024 Bålkaffe skrev (21 timer siden): Og du nevner disse studiene i fleng. Skulle også gjerne sett alle disse studiene. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8099405/ Anonymkode: 7cacc...7ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 21. desember 2024 #77 Del Skrevet 21. desember 2024 Bålkaffe skrev (15 timer siden): Merkelig, jeg har da vitterlig lest at forslagene om å stramme har kommet fra politisk hold, så hva er det du har lest som gjør at du mener det skjer fra helsepersonell da? Det er helsepersonell som forsker og gjør utredninger, og så er det politikerne som utformer lovverket. Sitat Du kan sikkert linke til disse historiene, regner jeg med? Ja, for eksempel denne https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/kjonnsskifte Sitat Var ikke snakk om å benekte noe her, det var snakk om å ikke tro på folks subjektive meninger om eget kjønn og følelsene rundt det. Dette er din mening, ikke en objektiv sannhet. Siden du er så gira på forskjellen mellom det som er subjektivt og objektivt. Jeg tror du misforstår meg. Jeg sier ikke at folk lyver om sine opplevelser. Hvis noen sier de føler seg som motsatt kjønn så stemmer nok det. Men jeg, og vi, kan ikke rette oss etter en enhvers personlige følelser og oppfatning av virkeligheten. Du kan sammenligne det med religion. Det er helt greit å tro at Muhammed er Guds profet og leve som om det er sant, så lenge man holder seg innenfor lovverket. Men en muslim kan ikke forlange at jeg skal leve som om Muhammed er Guds profet. En transperson kan ikke forlange at andre skal benekte virkeligheten for å skåne deres følelser. Og jeg er også veldig skeptisk til at det skal være helsevesenets oppgave å prøve å modifisere helt friske kropper, med alt det innebærer, kun basert på folks følelser. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #78 Del Skrevet 21. desember 2024 linsejesus skrev (23 minutter siden): Når en mann får kirurgi for gynekomasti kan det jo med rette kalles kjønnsbekreftende behandling. Det er noe ganske annet enn kjønnsendrende behandling. Folk kan forøvrig føle seg som mye rart. Det er kjønnsbekreftende behandling både når transpersoner og cis-personer gjør det. Anonymkode: 24f52...8f0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 21. desember 2024 #79 Del Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er kjønnsbekreftende behandling både når transpersoner og cis-personer gjør det. Anonymkode: 24f52...8f0 Vi må ha begrepsbruken i orden. Ingen behandling kan strengt tatt hverken bekrefte eller endre kjønn. Kjønn er en medfødt, uforanderlig biologisk realitet, ikke en følelse, identitet, livsstil, klesstil eller kultur. 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #80 Del Skrevet 21. desember 2024 linsejesus skrev (5 timer siden): Vi må ha begrepsbruken i orden. Ingen behandling kan strengt tatt hverken bekrefte eller endre kjønn. Kjønn er en medfødt, uforanderlig biologisk realitet, ikke en følelse, identitet, livsstil, klesstil eller kultur. Kjønn er både en biologisk realitet, samt en identitet og følelse. Er ingen motsetning mellom de to. De aller fleste føler seg som det kjønnet man har biologisk, mens for andre samsvarer ikke dette. I engelsk språk skiller man mellom "sex" og "gender", noe jeg mener man burde gjøre i det norske språket og. Anonymkode: 24f52...8f0 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå