Gå til innhold

Kombinert vaskemaskin ødelegger klærne og tar mange timer. Hjelp

hedda75

Anbefalte innlegg

Jeg har en kombinert vaskemaskin/tørketrommel fra Hisense. Programmet for f.eks 60 grader tar 4,5 timer, og 8,5 timer med tørk. Noen som har noe tips til hvordan man kan få programmene kortere? Håndduker og klær blir ødelagt (også det jeg ikke bruker tørketrommel på). 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klær skal ikke på 60 grader.

Anonymkode: 2f956...939

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av klær blir rent allerede på 30 grader, jeg bruker kokvask en gang i blandt for å holde pakningene i maskinen myke men da er det bare håndklær i maskinen. Begrens bruken av såpe, for mye skader både klær og hud. Tørketrommelen kan du bruke til dunjakker, dyner og slikt men ellers bør du bruke den så lite som mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp bedre klær, ikke vask klær på 60 grader?

Anonymkode: a95fd...132

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Klær skal ikke på 60 grader.

Anonymkode: 2f956...939

Håndklær 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frøken bra nok skrev (50 minutter siden):

Kva meiner du med øydelagt? På kva slags måte?

Håndklær og undertøy rakner i sømmene, håndklærne loer veldig, full av lo på meg etter å ha tørket meg med dem. Støver veldig mye av dem. De er fra høie, så bør være bra kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

60 grader er for mye 

Anonymkode: 2ac46...768

På håndklær og undertøy? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett skrev (47 minutter siden):

Det meste av klær blir rent allerede på 30 grader, jeg bruker kokvask en gang i blandt for å holde pakningene i maskinen myke men da er det bare håndklær i maskinen. Begrens bruken av såpe, for mye skader både klær og hud. Tørketrommelen kan du bruke til dunjakker, dyner og slikt men ellers bør du bruke den så lite som mulig

Takk for tips. Men hva med håndklær og undertøy, har du det og på 30 grader? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo ha bort loet. Det er løse fiber som fester seg til huden. Hadde jeg vært deg, hadde jeg tørket alt unntatt sokker, truser og ny håndkler på stativ. Eller jeg hadede kjøpt meg vaskemaskin og tørketrommel om det var mulig, 

Anonymkode: 5d692...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker det aller meste på 40 grader, også undertøy, ja det blir rent. 30 grader bruker jeg på tøy jeg er forsiktig med, det blir også rent. Håndklær vasker jeg ofte sammen med noe annet, men hvis jeg har nok til en full maskin med håndklær så bruker jeg sjansen til å få opp temperaturen.  jeg har en vask/tørk med dampprogram, det tar 15 min å friske opp skjorter for eksempel, ingen såpe. Ofte har tørkefunksjonen mindre kapasitet enn vaskefunksjon, min er sånn så jeg kan pause maskinen å ta ut ting som ikke trenger tørketrommel. Lo som du tar ut av maskinen/ filteret er klær som ikke finnes mer... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres hinsides ut at den bruker så lang tid. Har du dobbeltsjekket bruksanvisningen? 

Anonymkode: 90362...660

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er den ny så bruk angreretten/åpent kjøp som de fleste elektro kjedene har. Så vurderer du heller en to maskin løsning om du vil ha mindre lo og kortere tid, eller bare en dyrere maskin om du vil ha mindre lo. 

Er den gammel så vurder egen tørketrommel og bruk kun vaske program i den du har.

Anonymkode: e1b97...be3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett skrev (5 timer siden):

Jeg vasker det aller meste på 40 grader, også undertøy, ja det blir rent. 30 grader bruker jeg på tøy jeg er forsiktig med, det blir også rent. Håndklær vasker jeg ofte sammen med noe annet, men hvis jeg har nok til en full maskin med håndklær så bruker jeg sjansen til å få opp temperaturen.  jeg har en vask/tørk med dampprogram, det tar 15 min å friske opp skjorter for eksempel, ingen såpe. Ofte har tørkefunksjonen mindre kapasitet enn vaskefunksjon, min er sånn så jeg kan pause maskinen å ta ut ting som ikke trenger tørketrommel. Lo som du tar ut av maskinen/ filteret er klær som ikke finnes mer... 

Bakteirr forsvinner ikke ved 40 men greit nok. 

Anonymkode: 97e4d...9e3

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om det finnes vaskeprogrammer som er raskere og reduser temperaturen til 40 grader på vanlig vask. De ulike programmene kan variere stort i tidsbruk. Det går også ofte an å velge hvor tørt du vil ha tøyet i tørketrommelen. Her kan du spare mye tid og slitasje om du velger et program som ikke tørker tøyet fullt så mye. Da er det litt råere når det kommer ut, men ikke mer enn at det tørker raskt i romtemperatur etterpå.

Anonymkode: bd654...e86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også kombi vaskemaskin fra Hisense og har samme erfaring som ts. Jeg bruker ikke tørkeprogrammer ettersom det tar så utrolig lang tid. Øko-programmet 40-60 vask sentrifugerer kanskje bra, kanskje ts kan vurdere dette. Ellers har maskina kortprogram på 30 min på 40grader men jeg syns ikke håndklær og slikt skal vaskes på den måten. 

Klærne mine er fulle av lo etter vask enda jeg renser maskina jevnlig. Så utrolig dårlig vaskemaskin at jeg har ikke ord. 

Anonymkode: 182e3...098

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hedda75 skrev (7 timer siden):

Jeg har en kombinert vaskemaskin/tørketrommel fra Hisense. Programmet for f.eks 60 grader tar 4,5 timer, og 8,5 timer med tørk. Noen som har noe tips til hvordan man kan få programmene kortere? Håndduker og klær blir ødelagt (også det jeg ikke bruker tørketrommel på). 

Vanvittig lang tid! Er den innstilt på Eco ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det spareprogram du bruker siden vasken tar så lang tid? Min Samsung (ikke kombimaskin) bruker opptil 2,5 timer på vanlig 60-gradersvask, 4,5 timer på 60 grader spareprogram. På vanlig program justerer maskinen tida etter hvor mye som er i maskinen og hvor skittent det er, på spareprogram går den i 4,5 timer uansett.

Hva er sentrifugehastigheten? At tørkingen tar så lang tid kan skyldes at tøyet er veldig vått. Jeg bruker alltid maks sentrifugehastighet på ting som skal i tørketrommel (1400 omdreininger).

Anonymkode: dd70f...99b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er det spareprogram du bruker siden vasken tar så lang tid? Min Samsung (ikke kombimaskin) bruker opptil 2,5 timer på vanlig 60-gradersvask, 4,5 timer på 60 grader spareprogram. På vanlig program justerer maskinen tida etter hvor mye som er i maskinen og hvor skittent det er, på spareprogram går den i 4,5 timer uansett.

Hva er sentrifugehastigheten? At tørkingen tar så lang tid kan skyldes at tøyet er veldig vått. Jeg bruker alltid maks sentrifugehastighet på ting som skal i tørketrommel (1400 omdreininger).

Anonymkode: dd70f...99b

Det er 'miljømaskin' altså bruker den mindre vann og mer tid.. verste er jo likevel all loen overalt. 

Anonymkode: 182e3...098

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...