Gå til innhold

Noen som har hatt lignende inntekt og EK og kan si hva dere fikk i lån fra banken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at jeg kan bruke kalkulator, men det gir meg forskjellige svar og jeg vet at bankene jobber litt ulikt. Har noen her vært i lignende situasjon og kan avsløre hvor mye dere fikk i boliglån? 

Jeg har ingen gjeld, ingen barn. Har 640k i inntekt, ansatt i privat sektor med gode muligheter til å gå opp i lønn da jeg er nyutdannet. 730k i egenkapital. Ifølge flere kalkulatorer kan jeg få rundt 3.9 mill i lån. Ser at leilighetene jeg har kikket på går for rundt 3.6 mill. 

Anonymkode: 55f9d...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alder?

Anonymkode: e2f71...2fa

Jeg er 24. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro de mener du kan kjøpe leilighet for 3,9/ få finansieringsbevis. Banken kan låne ut max 5*inntekt.

3,9 er det samme jeg har i gjeld. Som skilt tobarnsmor 20 år eldre enn deg. Jeg har 400.000 mer enn deg i lønn,  men de blir jo spist opp av de jeg har å fø på.

Sett opp et budsjett og regn på hvor mye du har råd til å betale for å bo hver måned. Og ikke glem eventuell husleie, her er den på nesten 5000 i måneden, på toppen av de 23.000 jeg betaler på lånet. 

Anonymkode: d32bd...484

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mye ut.. jeg fikk maks låne 3.9 da jeg tjente 830’. Hadde vel 150 i studiegjeld. 

Hadde 1.5 mill i EK, så finansieringsbeviset/det jeg kunne kjøpe bolig for var jo 5.4 mill. Du blander ikke litt begreper?

Anonymkode: 365fa...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres mye ut.. jeg fikk maks låne 3.9 da jeg tjente 830’. Hadde vel 150 i studiegjeld. 

Hadde 1.5 mill i EK, så finansieringsbeviset/det jeg kunne kjøpe bolig for var jo 5.4 mill. Du blander ikke litt begreper?

Anonymkode: 365fa...118

Ser nå at jeg skrev feil. Ifølge boliglånskalkulatoren kan jeg låne 3.2 mill, slik at jeg til sammen kan kjøpe bolig for 3.9. Jeg har ingen gjeld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde omtrent nøyaktig samme tall som deg for et år siden. Men hadde i tillegg studielån på ca. 150.000. Jeg fikk tilbud fra banker på lån mellom 2,2 og 2,6. kjøpssummen ble da opptil 3,2 hos banken som ga høyest lån. Valgte heldigvis ikke å makse lånet. 

Anonymkode: 5c93a...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ca samme inntekt, men 1,4 mill i egenkapital.

Kunne låne 2,7. Har bil, studielån og kredittkort.

Totalkostnaden på boliger til maks-summen hadde gitt meg trang økonomi, og gjort meg sårbar ved renteøkning, sjokkpriser på strøm og slikt. Jeg kjøpte for nesten 500k under hva finansieringsbevis tillot.

Anonymkode: ad3e7...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ca samme inntekt, men 1,4 mill i egenkapital.

Kunne låne 2,7. Har bil, studielån og kredittkort.

Totalkostnaden på boliger til maks-summen hadde gitt meg trang økonomi, og gjort meg sårbar ved renteøkning, sjokkpriser på strøm og slikt. Jeg kjøpte for nesten 500k under hva finansieringsbevis tillot.

Men da har du blitt trukket for bil, studielån og kredittkort. Da er ikke vi i samme situasjon, selv om vi begge har samme lønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil sannsynligvis havne på og kunne låne 2,5 - 2,7. Kjøpe for det pluss ek. 

Kalkulatorene er dessverre ofte misvisende da flere av de tar utgangspunkt i at man låner 5×inntekt, noe de færreste vil kunne gjøre på grunn av betjeningsevne.

Anonymkode: 13c0d...241

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men da har du blitt trukket for bil, studielån og kredittkort. Da er ikke vi i samme situasjon, selv om vi begge har samme lønn.

Prisen for lån er det samme, jeg ville ikke hatt råd til 3,2 i boliglån pluss fellesutgifter og strøm og lignende selv uten bil og studielån. 

Hadde jeg hatt så høyt lån på leiligheten min, så tilsvarer det boutgifter på 23-25 000,- pr måned, bare på lån, strøm og fellesutgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...