Gå til innhold

Partner med udiagnostisert ADHD?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Partneren min og jeg mistenker at partneren min har udiagnostisert ADHD. Det er mange symptomer, og de har vært der siden barndom, vi har bare ikke "koblet de" sammen før. Partner skal til lege og henvises til utredning. Vi har flere store utfordringer i parrelasjon, og partneren min har flere utfordringer som ikke nødvendigvis påvirker direkte oss som par. 

For meg er det særlig vanskelig at når det blir mye stress så virker det som om partneren min ikke klarer å ha empati. At det blir helt "overload" og veldig raske skift i humør og stemning.

Jeg vil gjerne høre om noen har noen positive erfaringer med ADHD-behandling og at det har blitt bedre?

Anonymkode: dc290...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ADHD er et ganske stort felt der fungering og utfordringer har et ganske stort spenn. Behandlingene består i hovedsak av to metoder, kunnskap og medisiner.  Det finnes ingen behandling som kurerer ADHD. Første positive steg er å få stllt riktig diagnose, altså å få kunnskap om egne/partners/barns utfordringer, videre finnes det kurs som går i dybden, dette tror jeg har god nytte for alle, det er egne temasamlinger der pårørende inviteres til å delta. her kan man og få kunnskap om tilrettelegging i skole eller arbeidsplass osv. Tilrettelegging i hjemmet bør og skje og kan ofte gjøres ved at alle i husstanden spiller hverandre gode og tar hensyn til hverandres svake og sterke sider.  I tillegg til kunnskap finnes noen forskjellige medisiner som kan utprøves, medisinering er naturligvis frivillig men i enkelte tilfeller vil man måtte vise til velregulert ADHD for for eksempel å beholde førerretten for bil. Det er positive og negative sider ved alle typer medisiner, det er antagelig lettere for en partner å se endringer og en av medisinene vil ofte ha en positiv effekt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

For meg er det særlig vanskelig at når det blir mye stress så virker det som om partneren min ikke klarer å ha empati.

Oj, er dette virkelig et vanlig symptom? Jeg har hatt mistanke en stund om at mannen har udiagnostisert ADHD uoppmerksom type (tidligere kalt ADD). Han sliter veldig med empati når ting blir vanskelig. Tanken ble forsterket da vi fikk et barn med tydelige ADHD symptomer (MED hyperaktivitet på barnet) og senere fikk diagnosen. Mannen nekter utredning på seg selv. Har dessverre ikke erfaring med utredning/behandling, men jeg vet med sikkerhet at vi hadde hatt det så veldig mye bedre dersom han hadde innsett at det var noe galt og prøvde å finne ut av det. Jeg klarer snart ikke mer, for hverdagen har bare blitt vanskeligere og vanskeligere. 

Anonymkode: f8c7c...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett skrev (14 timer siden):

ADHD er et ganske stort felt der fungering og utfordringer har et ganske stort spenn. Behandlingene består i hovedsak av to metoder, kunnskap og medisiner.  Det finnes ingen behandling som kurerer ADHD. Første positive steg er å få stllt riktig diagnose, altså å få kunnskap om egne/partners/barns utfordringer, videre finnes det kurs som går i dybden, dette tror jeg har god nytte for alle, det er egne temasamlinger der pårørende inviteres til å delta. her kan man og få kunnskap om tilrettelegging i skole eller arbeidsplass osv. Tilrettelegging i hjemmet bør og skje og kan ofte gjøres ved at alle i husstanden spiller hverandre gode og tar hensyn til hverandres svake og sterke sider.  I tillegg til kunnskap finnes noen forskjellige medisiner som kan utprøves, medisinering er naturligvis frivillig men i enkelte tilfeller vil man måtte vise til velregulert ADHD for for eksempel å beholde førerretten for bil. Det er positive og negative sider ved alle typer medisiner, det er antagelig lettere for en partner å se endringer og en av medisinene vil ofte ha en positiv effekt.  

Takk for at du tok deg tid til å svare. Jeg er klar over at ADHD dessverre ikke vil kunne "kureres", men jeg håpet at kanskje noen hadde opplevd at med velregulert ADHD (eventuelt ved hjelp av medisiner) så ble utfordringer i parforholdet mindre? Det er fryktelig tungt og vanskelig med mye/store humørsvingninger, og særlig som jeg skrev når det oppleves som om empatien forsvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Oj, er dette virkelig et vanlig symptom? Jeg har hatt mistanke en stund om at mannen har udiagnostisert ADHD uoppmerksom type (tidligere kalt ADD). Han sliter veldig med empati når ting blir vanskelig. Tanken ble forsterket da vi fikk et barn med tydelige ADHD symptomer (MED hyperaktivitet på barnet) og senere fikk diagnosen. Mannen nekter utredning på seg selv. Har dessverre ikke erfaring med utredning/behandling, men jeg vet med sikkerhet at vi hadde hatt det så veldig mye bedre dersom han hadde innsett at det var noe galt og prøvde å finne ut av det. Jeg klarer snart ikke mer, for hverdagen har bare blitt vanskeligere og vanskeligere. 

Anonymkode: f8c7c...2c6

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men det er økt risiko for skilsmisse og utfordringer i parforholdet ved ADHD. 

Om du søker på empathy og ADHD så står det ganske mye om temaet. Det handler jo heldigvis ikke om faktisk mangel på empati vanligvis, men at evnen til å vise empati ikke alltid er tilstede. Jeg synes det er veldig vanskelig. Jeg har også lest om ADHD shutdown som jeg kjenner veldig godt igjen på min mann ved (det han opplever som) mye stress. Jeg mener ikke at det ikke er mye stress, men noen ganger kommuniserer han ikke ulikt indre og ytre stress med meg, og da kan det tilsynelatende komme helt ut av det blå for meg.

Så vondt å høre at du er i et forhold med lignende strev som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har adhd. Ikke utredet. Jeg er for "frisk". Men jeg glemmer, utsetter mye, er ikke strukturert, uorganisert, kort lunte, henger meg opp i ting, tankekjør. Alt forsterkes av stress. 

Mannen er lei, men skjønner ikke at jeg har utfordringer som kanskje kan bedres om vi begge går inn for det. Jeg har feks foreslått å fordele oppgaver, ha kalender, få organisert hus og hjem slik det blir lettere å ha kontroll på ting osv. Men han mener det ikke blir bedre. Men vi har ikke forsøkt. Dette er råd jeg har fått av psykolog også. Vi må finne løsninger som passer oss.

Anonymkode: 6eba9...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror jeg har adhd. Ikke utredet. Jeg er for "frisk". Men jeg glemmer, utsetter mye, er ikke strukturert, uorganisert, kort lunte, henger meg opp i ting, tankekjør. Alt forsterkes av stress. 

Mannen er lei, men skjønner ikke at jeg har utfordringer som kanskje kan bedres om vi begge går inn for det. Jeg har feks foreslått å fordele oppgaver, ha kalender, få organisert hus og hjem slik det blir lettere å ha kontroll på ting osv. Men han mener det ikke blir bedre. Men vi har ikke forsøkt. Dette er råd jeg har fått av psykolog også. Vi må finne løsninger som passer oss.

Anonymkode: 6eba9...f6a

Jeg har veldig god struktur, og veldig mange hjelpemidler for partneren min. Han får alt veldig godt tilrettelagt. Utfordringen er at det kan oppstå stress med plutselige situasjoner med barna eller på jobb eller med venner, og da blir "alt stress" likevel. Så lenge hverdagen går på skinner er det greit, men det gjør det dessverre sjelden med kombinasjonen jobb og småbarn. 

Jeg håper at mannen din gir deg en ordentlig sjanse til å prøve de tiltakene du skisserer. Det burde jo være relativt greit å gjennomføre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kvinne med adhd. Jeg måtte ta utredning privat til 30.000 og ytterligere 25.000 i utgifter til medisinsk oppfølgning og adferdsrettet kognitiv  behandling. Det er dessverre slik at for meg som var 41 år og hadde jobb og barn ikke ble prioritert i det offentlige.  For de med ekstremt store vansker på både jobb og sosialt plan kan en være heldig å komme igjennom nåleøyet. Beregn da minst en klage og ca ett års ventetid etter at klagen er behandlet i ditt favør. 

dessverre. Men har dere råd anbefaler jeg å søke hjelp privat. Ei jeg kjenner ventet 13 mnd på å komme inn på dps. Deretter tok utredning 8 mnd. en time hver 14 dag. Noen ganger en time pr uke. Ble møtt av sur psykolog som prøvde å bortforklare alle problemer og brukte evigheter på alle tester. Tilslutt ble adhd uoppmerksom type / add gitt. Nå etter 6 mnd har hun fortsatt ikke fått prøve medisiner pga kø. De unge med krevende skolehverdag prioriteres først for å ikke droppe ut av skolen. Helt forståelig det. Men Alt dette kunne vert utført på en mnd privat om hun hadde hatt penger. Sjekk helseforsikring og sjekk litt hos private psykiatere. De opererer med ganske store avvik i pris. De dyreste er ikke nødvendigvis best. Men de har ofte kortere ventetid og kan tilby både utredning og medisinsk oppfølging i løpet av noen dager til en mnd avhengig av kompleksitet. 

Jeg valgte en intensiv utredning der jeg ble utredet på dagen. Men i forkant hadde jeg videosamtaler og en del kartlegging og spørreskjemaer. Jeg er kombinert adhd. og mine problemer på jobb og mangel på struktur i foreldrerollen og dagliglivet ble ekstra krevende ved samlivsbrudd. Jeg har et bedre liv med medisiner og jevnlig adferdsterapi. Så pengene var verdt det. Men medisiner alene uten adferds og kognitiv terapi er ikke alltid nok. Mange blir litt rigide og får gjerne litt autistiske trekk ved adhd medisiner. Dette er gjerne fordi adhd og autisme er mye på samme spektrum med mange fellesnevnere. Det er en del likheter. Men sånn sett har vi alle noen adhd og autistiske trekk i personligheten vår. Noe vil vi alle kjenne oss litt igjen i. Det er jo menneskelige trekk. Men ikke så mye at det vil være utslagsgivende for en diagnose. Men har du møtt en person med adhd, har du møtt en. Spekteret er veldig vidt. Så selv om jeg er kombinert adhd er jeg svært ulik tre andre med samme adhd diagnose jeg kjenner. 

det jeg vil fram til er at medisiner alene er ikke nok. Det er ikke «wow i dag ble jeg et nytt menneske» det skjer kun på TikTok.

Men medisiner gjør mange oppgaver lettere å ta tak i. Det er mindre krevende å jobbe med ting du vanligvis utsetter. Det er lettere å fullføre ting du har startet på.( Men det forutsetter at du faktisk begynner på oppgaven. Og her kommer ofte terapien inn.) Men det er for mange også lettere å låse seg fast i en hyper fokus og vanskeligere å avslutte en oppgave eller hyperfokus.  For menn spesielt snakkes det for lite om de sexuelle bivirkningene av sentralstimulerende medisiner som Ritalin og aduvanz. Noen får en altoppslukende sexdrift og går med stå over halve dagen. Kanskje spesielt problematisk for ungdom og grensesetting / grense testing. mens andre ikke får den opp. Dette gjelder heldigvis en ikke så altfor stor prosentandel. Men for de dette gjelder er det jo et kjempestort problem. 

fungerer den første medisinen som ofte er Metylfenidat (Ritalin) dårlig. Be om å få prøve et annet alternativ - lisdexamfetamin (aduvanz)

Anonymkode: 9307d...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...