Gå til innhold

Tilbakevendende underlivssopp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann! Kvinne 30 år her. Jeg lurer på om noen kan anbefale noen kosttilskudd med soppdrepende effekt? 

Bakgrunnshistorie: Jeg har siden tidlig tenårene alltid hatt mye utflod nedentil, samt mye talgproduksjon. Med andre ord: det blir fort grisete nedentil. I tillegg har jeg slitt med mye tilbakevendende sopp. Mellom 1-2 ganger i måneden. Jeg har vært hos flere leger opp igjennom årene (også fastlegen), samt de fleste gynekologene her jeg bor + omegn. Dyrkning tilsier at jeg har underlivssopp. En sjelden gang har det vært vaginose. Jeg har gått på flere kurer enn jeg kan telle, og kommer ikke på noe jeg ikke har prøvd ut på resept over kort/lang periode. Legemidlenes effekt er kortvarig. 

Ila alle disse årene så har jeg prøvd over lenger tid å:

- Kun vaske underlivet med vann.
- Vaske med parfymeri intimsåpe x1 per dag.
- Kun bomullstruser.
- Løse bukser/joggebukser.
-Kun bind ved mens.
- Kun tampong ved mens.
-Lite gluten i kosten.
-Kutte ut sukker i kosten.
-Kondom under samleie har fast partner).
-Skifte truse ofte.
-Eddik-kuren.

Jeg vasker alt undertøy på 60 grader uten parfyme i såpen. Jeg har heller aldri sovet med undertøy. Å gå uten undertøy på dagtid er umulig grunnet mye utflod. Jeg bruker nå tamponger med melkesyrebakterier når jeg har mens, så nå får jeg ikke nødvendigvis sopp rett etter mens lenger. 

Jeg kan også nevne at jeg har slitt mye med magen de siste årene, hvorpå avføring som regel er myk, aldri fast. Jeg kan få akutt diaré, eller gå flere dager uten å måtte gå på do. Har i senere år blitt sensitiv til bl.a melk, div krydder og kullsyreholdige drikker. Dette har jeg rett og slett ikke orket å ta mer tak i, da jeg regelrett har sett meg lei på å gå til legen. Jeg føler ikke det blir tatt seriøst nok, og jeg har ikke økonomi til å gå privat lenger. Jeg mistenker at det enten kan være sopp i hele systemet mitt eller et dårlig immunforsvar selvom jeg er frisk og rask ellers. (Jeg veier 50kg, 160cm høy og trener jevnlig).

Dette ble en lang historie, så takk til den/de som leste alt. Jeg begynner å bli desperat. Jeg har prøvd det meste, som er grunnen til at jeg nevner alt slik at dere skal få slippe å komme med råd jeg allerede har prøvd. 

Foreløpig tar jeg probiotika og olivenbladekstrakt fast hver dag, men skulle gjerne fått råd om flere kosttilskudd jeg kan ta som har en soppdrepende effekt? 

Takker for alle svar! 

Anonymkode: f8cf1...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare anbefale å sjekke om det er lichen sclerosis du har. Håper uansett du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest om borsyre? Det er ganske nytt at det er noe som kan brukes i Norge. I utlandet er det brukt mot sopp. Sikker få leger som vet om det.

"Borsyree

Ved Vulvaklinikken i Oslo gis det iblant behandling med borsyre, i tilfeller der fluconazol ikke har effekt, og der det mistenkes resistens. Det er mulig å be om dyrkning av sopp med resistensbestemmelse ved enkelte laboratorier. Vagitorier med borsyre kan lages på bestilling fra Ullevål sykehusapotek i Oslo. Dessverre lages det bare 10 pakninger, og prisen var i september 2022 på 875 kroner for 10 stk.

På resepten skrives:

Borsyre 3% – vagitorier a 6oo mg. NO: 20

Til bruk mot sopp. 1 vagitorie hver kveld i 14 dager. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helikopter skrev (10 minutter siden):

Vil bare anbefale å sjekke om det er lichen sclerosis du har. Håper uansett du finner ut av det!

Dette har blitt utelukket av gyn. I tillegg har jeg ikke symptomene. Men takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskone skrev (8 minutter siden):

Kjedelig.

Antar du har forsøkt fluconazol (Diflucan)?

Heisann! Ja, det har jeg. I kortere/lengre perioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huskone skrev (9 minutter siden):

Har du lest om borsyre? Det er ganske nytt at det er noe som kan brukes i Norge. I utlandet er det brukt mot sopp. Sikker få leger som vet om det.

"Borsyree

Ved Vulvaklinikken i Oslo gis det iblant behandling med borsyre, i tilfeller der fluconazol ikke har effekt, og der det mistenkes resistens. Det er mulig å be om dyrkning av sopp med resistensbestemmelse ved enkelte laboratorier. Vagitorier med borsyre kan lages på bestilling fra Ullevål sykehusapotek i Oslo. Dessverre lages det bare 10 pakninger, og prisen var i september 2022 på 875 kroner for 10 stk.

På resepten skrives:

Borsyre 3% – vagitorier a 6oo mg. NO: 20

Til bruk mot sopp. 1 vagitorie hver kveld i 14 dager. "

Takk for svar! Bed neste legetime så skal jeg nevne dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det kan brukes mot underlivssopp, men jeg fikk terbinafine i tablettform for tilbakevendende fotsopp, den kuren tok også soppen under brystet.

Anonymkode: 2ce75...641

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk Daktacort salve istedenfor de vanlige canesten og pevaryl. 

Anonymkode: 3aa34...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør få prøve borsyre hvis man har konstantert at det er sopp du gjentagende ganger har. Kan evt printe ut fra norsk nettside og vise legen da det kan være ukjent.

Du gjør jo mye riktig så utrolig kjedelig å slite med dette.

Det hjelpe mot fuktighet nedentil å la kjønnshår få gro. 

Hormoner kan påvirke mengde utflod, men det er ikke så lett å gjøre noe med utenom ppiller osv.

Jeg trodde en gang jeg hadde sopp, men kom over noe som heter cytolytisk vaginose. Symtomene ligner sopp. Satt med underlivet i en balje med vann og natron og det hjalp. 

Fastleger flest tror nok ikke på det med candida i tarm og kropp da det er meget sjeldent og rammer oftest syke mennesker. Så hvis du vil sjekke det er det kanskje best å gå til en alternativ lege som driver med slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet ikke om det kan brukes mot underlivssopp, men jeg fikk terbinafine i tablettform for tilbakevendende fotsopp, den kuren tok også soppen under brystet.

Anonymkode: 2ce75...641

Hei! Jeg kan selvfølgelig høre med legen, men usikker på om dette blir et alternativ for ham

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bruk Daktacort salve istedenfor de vanlige canesten og pevaryl. 

Anonymkode: 3aa34...82d

Hei! Dette er allerede prøvd ut i flere år. Ingen effekt dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet jeg syntes hjelper mot å forhindre sopp, spesielt hvis man er seksuelt aktiv, er å forsøke å beskytte huden i vulva. Jeg smører meg etter dusj og spesielt etter sex og dusj, med Locobase Repair krem. En tykk nøytral krem som blir liggende som en beskyttende hinne slik at huden ikke blir værende sår av mye dusjing eller aktivitet..

Ikke for mye så det blir for fuktig da det igjen er ubehaglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huskone skrev (4 minutter siden):

Du bør få prøve borsyre hvis man har konstantert at det er sopp du gjentagende ganger har. Kan evt printe ut fra norsk nettside og vise legen da det kan være ukjent.

Du gjør jo mye riktig så utrolig kjedelig å slite med dette.

Det hjelpe mot fuktighet nedentil å la kjønnshår få gro. 

Hormoner kan påvirke mengde utflod, men det er ikke så lett å gjøre noe med utenom ppiller osv.

Jeg trodde en gang jeg hadde sopp, men kom over noe som heter cytolytisk vaginose. Symtomene ligner sopp. Satt med underlivet i en balje med vann og natron og det hjalp. 

Fastleger flest tror nok ikke på det med candida i tarm og kropp da det er meget sjeldent og rammer oftest syke mennesker. Så hvis du vil sjekke det er det kanskje best å gå til en alternativ lege som driver med slik. 

Jeg absolutt skal høre med legen ang. Borsyre.

Når det gjelder hormonell prevansjon så sluttet jeg helt med dette etter 12 år. Rett og slett grunnet forverrede symptomer. Jeg har også kuttet ut barbering over lengre perioder, men det hjalp dessverre heller ikke. 

Takk for svar ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennede hvis du får prøve borsyre.

Lykke til. Håper du får gode råd :)

Man ødelegger jo underlivet av å bruke canesten og andre medisinske salver i underlivet over tid. Rart at noen av oss får sopp så lett. Skulle tro man var immunsvekket eller hadde diabetes. Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min underlivssopp, som jeg var ekstremt plaget med, forsvant da partneren jeg hadde, forsvant ut dørene, vi hadde vært ilag noen år, og plagene varte like lenge. 

Høres helt snålt ut, men vi var kanskje ikke helt samkjørt når det gjaldt surhetsforholdet "der nede". 

Kanskje han må ha seg ei runde med soppkremmen også? 

Anonymkode: 2d54c...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Huskone skrev (51 minutter siden):

Noe annet jeg syntes hjelper mot å forhindre sopp, spesielt hvis man er seksuelt aktiv, er å forsøke å beskytte huden i vulva. Jeg smører meg etter dusj og spesielt etter sex og dusj, med Locobase Repair krem. En tykk nøytral krem som blir liggende som en beskyttende hinne slik at huden ikke blir værende sår av mye dusjing eller aktivitet..

Ikke for mye så det blir for fuktig da det igjen er ubehaglig.

Heisann! Dette er også prøvd ut. Da med zink salve og/eller locobase. Dessverre endte det i sopp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskone skrev (48 minutter siden):

Spennede hvis du får prøve borsyre.

Lykke til. Håper du får gode råd :)

Man ødelegger jo underlivet av å bruke canesten og andre medisinske salver i underlivet over tid. Rart at noen av oss får sopp så lett. Skulle tro man var immunsvekket eller hadde diabetes. Merkelig.

Tusen takk! Jeg håper på det samme. 

Dessverre, ja. Jeg har i tillegg en tilstand som heter vestibulitt, som forverres ved bruk av soppdrepende medikamenter. Som da er grunnen til at jeg ønsker naturlige kosttilskudd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Min underlivssopp, som jeg var ekstremt plaget med, forsvant da partneren jeg hadde, forsvant ut dørene, vi hadde vært ilag noen år, og plagene varte like lenge. 

Høres helt snålt ut, men vi var kanskje ikke helt samkjørt når det gjaldt surhetsforholdet "der nede". 

Ja, jeg har hørt om dette fenomenet før også. Merkelige greier. Nå har jeg hatt 4 forskjellige partnere fra 15 års alder og frem til fylte 30, hvor jeg ikke kan si at jeg merker positiv forskjell på noen av dem. Har også gått over 1 år uten samleie, uten bedring. Så dessverre tror jeg ikke det er partneren det ligger på for min del.. Men takk for svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke snålt. Mange har opplevd å møte på noen som gir de sopp, kondom eller ei.

Jeg har også det. Underlivet mitt luktet surt og jeg fikk alltid tykk utflod/sopp etter sex med ham. PH nivået ble bare helt kluss. Mistanken er at noen menn går rundt med sopp uten symptomer. 

Ts, samboeren din bør teste seg for sopp. Full test. Om han har sopp uten symptomer, kan det være at du er utsatt for det uansett hvor mange kurer du går på. 

Anonymkode: 1be49...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...