Gå til innhold

Søsken som utnytter foreldrene sine

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et søsken som utnytter foreldrene våres veldig, den trenger hjelp med alt og maser om penger hverdag. Får den ikke vilja si lager den et helvete uten like og krangler seg frem til å få det den vil. Dette er snakk om et godt voksent menneske som snart er 40 år.

Vi andre i søsken flokken er ekstremt sliten av det og har prøvd å ta en prat med den men det går ikke, det blir bare krangling. 

Foreldrene mine får dårlig helse av dette og det går psykisk innpå dem.

Noen som har opplevd lignende og har dere noen råd?

Anonymkode: c8402...ecf

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk skam, det stikker. At du ikke skjemmes av å tigge penger av mora di hver dag når du er 40 år?! Du vet det er meningen du skal ta vare på de gamle nå? 

Eventuelt kontakt politiet. Kanskje de kan hjelpe med en alvorsprat eller et besøksforbud. 

Anonymkode: c0320...caa

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kan være ulike grunner/avtaler til det som man rett og slett ikke trenger å legge seg borti.

redd for at det skal bli igjen for lite på deg?

så lenge foreldrene dine ikke er dement tenker jeg de tar sine egne valg. 

Anonymkode: 262c0...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene dine er voksne. De er selv i stand til å si nei til å hjelpe. At de ikke gjør det betyr at de ønsker å hjelpe. Det kan som noen over her skriver være gode grunner til at enkelte trenger og får mer hjelp enn andre, og det er ikke noe du personlig har noe med. Jeg tror dette er god gammeldags misunnelse fra din side. 

Anonymkode: 91851...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tenker at det kan være ulike grunner/avtaler til det som man rett og slett ikke trenger å legge seg borti.

"Foreldrene mine får dårlig helse av dette og det går psykisk innpå dem."

Er du et sånn søsken også?

Anonymkode: 6444f...6a3

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Wow

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Foreldrene dine er voksne. De er selv i stand til å si nei til å hjelpe. At de ikke gjør det betyr at de ønsker å hjelpe. Det kan som noen over her skriver være gode grunner til at enkelte trenger og får mer hjelp enn andre, og det er ikke noe du personlig har noe med. Jeg tror dette er god gammeldags misunnelse fra din side. 

Leste du ikkje innlegget?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvilken del av teksten ovenfor er det du ikke forstår? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Foreldrene mine får dårlig helse av dette og det går psykisk innpå dem."

Er du et sånn søsken også?

Hvis du spør meg ut i fra det jeg skriver, så tror jeg faktisk ikke spørsmålet er så rettet til meg men heller deg selv, kanskje du er et sånt søsken som utnytter foreldrene sine både økonomisk og psykisk, siden dette innlegget treffer deg på noe vis?Og derfor du ikke forstår det som blir skrevet?

Vi i søsken flokken blir trakassert daglig av denne personen, vi er flere med samme synspunkt pga vi ser hvor utrolig slitene foreldrene våres blir. Vi har i tillegg tilbydd utallige mange måter å hjelpe denne personen, så det kan avbelaste foreldrene våres. 

Hadde du synes det er helt innafor at en i søsken flokken din eller i familien konstant krangler til seg penger og hjelp, når foreldrene sier dem ikke har mulighet fordi dem har dårlig råd eller er syke? Den trykker ned foreldrene sine med å si kjempe stygge ting som hvor verdiløse dem er, truer med å ta livet sitt pga dem, osv når foreldrene er der for den 24/7.

Det blir jo psykisk vold til slutt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leste du i det hele tatt det jeg skrev? Da vil jeg du skal forklare hvordan det er sjalusi ut i fra det jeg forteller.

Hvis du tolker det som sjalusi, sier jeg som jeg gjør til en over her. Kanskje du føler deg truffet av innlegget selv?

Om denne personen trenger sårt hjelp, er det mange andre plasser å få det. Vi i søsken flokken har tilbydd for å kunne avbelaste foreldrene våres. 

Men når denne personen konstant lager krangler og uro når den ikke får viljen sin så blir sympatien liten, for da blir vi også slitene. Det viktigste for meg her og oss andre i søskenflokken er at mor og far skal ha det bra og ikke bli psykisk trakassert, slik at dem kan få slappet av med null økonomiske problemer eller være syke pga denne personen.

Er rart at det å skulle ønske det beste for noen og passe på at dem skal ha det bra har blitt så negativt. Jeg tenker det er hvordan man velger å gjøre det på som spiller inn her, og vi har verken spurt og krevd noe som helst av våre foreldre fordi denne personen tapper dem for alt. Og i tillegg har vi en egen familie og hjelper hverandre, som vi har tilbydd denne personen også. Eneste vi ikke kan hjelpe med er penger, fordi vi får de aldri tilbake. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen diagnoser inne i bildet? Eller er det ‘bare’ grov utnytting av foreldrene deres?

Om de sliter med å si nei til dette søskenet og blir nedslitt psykisk av å bli kalt stygge ting, trusler osv - så er det på tide å involvere noen.

Familien står strengt tatt i en konstant krisesituasjon.

Foreldrene dine bør snakke med fastlegen sin, det er et godt sted å begynne. De kan søke hjelp til hvordan de bør håndtere din bror, enten hos kommunens psykologtjeneste eller kanskje bedre hos et krisesenter. En kan få rådgiving og samtaler uten å ha behov for å flytte inn.

Kommer din bror med trusler om selvmord bør politi og kommunens helsetjenester varsles. Hver gang. De kan gjøre velferdsjekk og vurdere om dim bror trenger oppfølging.

Dere søsken bør nok hovedsaklig konsentrere dere om å støtte opp foreldrene deres.

Broren deres er nok vanskelig å endre, så bytt taktikk. Dytt han over på offentlige hjelpetiltak og ansvar, samtidig som dere psyker opp foreldrene deres.

Anonymkode: 4a291...7e4

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en i min familie som er likedan. Person midt i 20 årene som forsørges av foreldrene mens hun holder på med å slå igjennom som artist. 

Det er jo helt greit å ha ambisjoner og å få hjelp også, men foreldrene blir faktisk utnyttet og hun spiller veldig på deres dårlige samvittighet og truer med selvmord for å få det som hun vil.

Og om dette ikke endrer seg så blir det jo bare verre.

Ts sitt søsken stjeler jo energien fra de gamle foreldrene sine så det blir lite overskudd igjen til de andre og til deres eget liv.

Anonymkode: 3f0e7...2d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om noen som måtte ha politiet tilslutt pga svindel. Søsken kan være.. utfordrende..

Anonymkode: e91b9...ff7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvilken del av teksten ovenfor er det du ikke forstår? 

Har de sagt det til vedkommende som stadig ber om penger? At de psykisk blir dårlig av det? 

Anonymkode: 8046d...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres grusomt ut! Synes de som skriver du er misunnelig er virkelig smålige. De har sikkert vært så heldig og ikke opplevd hvordan et psykisk sykt menneske kan ødelegge en hel familie. Vet det er vanskelig og sikkert sitter langt inne, men her må andre kobles på. Synes du har fått gode råd med fastlege kommune osv. det føles sikkert bedre og ta den veien og se hvor dere ender opp, men helt ærlig tenkte eg politiet med en gang. Dette trakassering og psykisk vold.

Anonymkode: e3565...a95

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så ufint, og dere som tydeligvis har hatt foreldre som ønsker å behandle de voksne barna likt, skjønner nok ikke den dynamikken når det ikke finnes et voksent menneske i familien. 

Dette handler selvsagt ikke om misunnelse, men om foreldre som blir tvunget/truet til å hjelpe det samme "barnet" som år etter år ikke evner å leve med de begrensninger egen økonomi setter for en.

Hvor prioriteringene ikke gjøres på en voksen og ansvarlig måte, men hvor penger går med til å dekke luksus som en føler seg berettiget til, pga en dårlig barndom eller andre sår, som er forårsaket av at de voksne har tatt fullstendig fri fra ansvaret som forelder.

Dette i sin tur, skaper en enorm grobunn for splittelse, søsknene imellom, og den sosiale arven om ulikhet fortsetter til neste generasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har de sagt det til vedkommende som stadig ber om penger? At de psykisk blir dårlig av det? 

Anonymkode: 8046d...ea5

Ts her, dette har vi sagt flere ganger, men denne personen har et sinne som ikke ligner grisen. Denne personen kan komme opp i ansiktet på oss truende og sier truende ting.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...