Menchit Skrevet 3. desember 2024 #21 Del Skrevet 3. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Menn er ofte ikke sosialisert på denne måten. Det var ikke jeg heller. Er dame. Ei venninne som jeg lærte det av. Fy faen så fantastisk det er når noen stiller deg spørsmål og er oppriktig interessert. Når de faktisk ikke bare hører, men TENKER på det du sier. Må være digg for en del menn å ha dame! 😅 følte meg skikkelig sett for første gang. Anonymkode: d5178...627 Føler at menn som ikke har dette naturlig gjerne ser på slike iniativ fra partner som "mas"? Vil du si noe om hvordan du lærte dette i praksis? Visste du at du savnet noe og gikk aktivt inn for å observere og lære, eller var det ubevisst at du feks koblet den gode følelsen av å bli sett med hennes adferd? Hadde vært veldig interessant å høre hvordan dette har foregått, det er vel dette en del nok forsøker å oppnå i parterapi, enten det er ene eller andre som ikke føler seg sett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cancellara Skrevet 6. desember 2024 #22 Del Skrevet 6. desember 2024 Hei, jeg syns du har en interessant spørsmålsstilling vedr. menn/kommunikasjon og emosjonell tilknytning. Jeg vil gi deg bare mine erfaringer rundt dette. Jeg er godt voksen og har levd et liv og ofte gjort betraktninger rundt dette. Jeg er selv en engasjert person, liker å gi av meg selv, er typisk løsningsorientert, sosial og nysgjerrig. Allikevel ; når jeg ser meg selv i bakspeilet og i møte med mennesker i mine yngre år så syns jeg selv det var mye overfladisk snakk. Jeg hadde ikke "connection" eller en dypere kjemi med noen den gang. Min kjæreste og senere kone var det heller ikke sånn med, men vi funket bra sammen allikevel - til det en dag ble slutt. Vi vet at kvinner generelt modnes mye tidligere enn menn, fysisk og sikkert også mentalt - her tror jeg noe av svaret på din "bekymring" ligger. Menn har ikke alltid denne emosjonelle, eller type dypere forståelse av ting i ung alder. Med meg har det kommet gradvis etterhvert som jeg er blitt eldre. Hvorfor er det sånn ? Aner ikke, men det er årsaker fra naturens side...kanskje ? Når jeg ser tilbake så er det mye som irriterer meg over at jeg ikke stilte spørsmål, var mer nysgjerrig og sette ting sammen i en kontekst i møte med mennesker. Med mer engasjement og innlevelse så bygges en bedre forståelse - passion ! Jeg hadde en gang utrolig engasjement for yrket mitt, og jeg tror at mye av energien min også gikk til det....og at man kanskje ikke er så bevisst og fokusert når man treffer folk i sosiale sammenhenger....jeg vet ikke. I forhold, og når man er veldig forelsket så er det naturlig å være nysgjerrig og spørrende....når forelskelsen går over til kjæresteforhold så switcher man over til å være mer i modus for å pleie forholdet, og la det fortsatt blomstre - og her kommer noe av essensen som du skriver , dypere emosjonell tilknytning....og den skal jo egentlig bygges opp fra begynnelsen når dere datet.. At han stiller deg de rette spørsmålene og vil vite - legger engasjement i det han spør om ; ja, det tilfredsstiller ditt emosjonelle behov....eller bekreftelse på at ; -nå blir jeg "sett" eller "han er oppriktig interessert i hva jeg sier og gjør"... Hjernen vår blir jo ofte manipulert av å tro at ting skal være sånn og sånn, med to streker under svaret, men det er ikke så enkelt. Vi som mennesker er "skrudd" sammen helt forskjellig. Oppvekst, ungdomstid, tidlig voksenliv og etableringsfaser er med på å forme oss. Hjernen hjelper oss å huske hva vi har vært igjennom. Jeg liker også å tenke at jeg må være ydmyk for at mennesker har andre oppfatninger enn meg selv, men at vi kan finne en forbindelse sammen allikevel. Det hjelper med toleranse og også en sunn forståelse om at mennesker er nettopp veldig forskjellig. Det å finne en person med en dyp emosjonell forbindelse skal godt la seg gjøre egentlig - særlig i ung alder. Den emosjonelle forståelsen hos menn, den modnes med alderen. Det er jeg selv et resultat av. Jeg blir som deg like skuffet på en date dersom hun ikke stiller DET oppfølgingsspørsmålet eller viser nysgjerrighet rundt meg.....det skal jo også sies at kvinner har mye større behov for å snakke om ting enn menn, å lette seg for tankegods...en mann må derfor ofte være en god lytter, og det er naturlig at han kan "falle ut" dersom han blir overøst med altfor mange ord....sånn er det bare... Jeg tror du må være tålmodig med din mann og vise toleranse for at han ikke alltid spør deg om det du ville likt. Han trenger tid for å bli mer voksen, mer forståelsesfull, få mer kunnskap om relasjon mann/kvinne og hvordan kvinner fungerer mentalt.... Det er kompleksitet i dette og ikke to streker under svaret, men man kan være heldig å treffe sin ideelle emosjonelle motpart et sted....eller vente på at den siden vekkes i ham.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #23 Del Skrevet 6. desember 2024 Folk er forskjellige, både kvinner og menn. Jeg er kanskje mer maskulin i mitt følelsesliv. Jeg hadde hatet om noen hele tiden skulle ha dype samtaler om mitt tidligere og nåværende (emosjonelle) liv. Jeg har stort sett vært en litt «go with the flow» type, det ligger ikke alltid noen dyptpløyende årsaker til hvorfor jeg har gjort mine valg. Jeg har en venninne som er ekstremt god på å snakke om alt, men jeg merker at jeg faller litt av, jeg klarer ikke sette meg inn i hennes følelser når det i mine øyne bikker over i det irrasjonelle (jeg er knallgod på konkrete problemstillinger 😄). Jeg oppleves sikkert som litt grunn, men jeg har det godt med meg selv og verden. Jeg har mange, spesielt kvinner, rundt meg som ofte over-tenker, det frister ikke å ha det slik heller. Jeg bekymrer meg sjelden og går heller rett på å løse problemet enn å prate det ihjel. Der det butter er forhold, jeg er altfor dårlig på å si ifra om noe plager meg, og er jeg med en mann som er lik så stopper det helt opp til en av oss går lei og stikker. Anonymkode: 25299...c53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2024 #24 Del Skrevet 6. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 2.12.2024 den 22.31): Hvis jeg f.eks begynner å fortelle om en hendelse/viktig erfaring for meg, lytter han og avbryter meg ikke. Men han spør ofte ikke mer utdypende spørsmål som «hvordan var det for deg?», «det hørtes vanskelig ut, hvordan taklet du det?». Han kan si kort «oi det hørtes ikke lett ut», eller «det var ikke bra» eller bare nikke/bruke kroppsspråk. Det er ikke alltid sånn, noen ganger spør han mer utdypende, men jeg savner at han gjør det oftere. Anonymkode: 246bb...a74 Jeg synes du stiller alt for høye krav til en partner. Høres ut som om han matcher deg ca. 95 %, og noe mer enn det kan man nesten ikke forvente. Det virker som dere kommuniserer veldig bra, men at du vil han skal kommunisere på en måte som er 100 % tilpasset dine preferanser... Anonymkode: 8a685...218 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå