Gå til innhold

Studere med barn - flytte fra faren?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei har to barn mellom 6 og 15 år.

Bor med faren deres nå, men er usikker på forholdet. Ser at for å klare meg bedre alene, bør jeg gå veien innom studier for å få bedre inntekt. 

Universitetet er i samme fylke, men annen kommune. Ca en time unna skolen barna går på. Kan dette løses? Er jo ikke sikkert han vil flytte. 

Hvis jeg går fra han og flytter, vil jo de ha adresse hos han, mister jeg muligheten til 50% eller mer samvær for dem da? Det blir jo for langt for dem å pendle til skolen. Motsatt kan jeg vel ikke bare ta dem med meg og flytte fra han heller.

Jeg kan jo pendle, men her er det dyrt og ved Universitetet er det billigere boliger, og veldig mye trafikk for å komme dit.

Anonymkode: a0f0f...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo vesentlig bedre, ts, at du pendler en time hver vei enn at barna dine må gjøre det. En time pendling er null problem for en voksen, men utfordrende for barn. Om en partner hadde for enten at jeg flyttet ungene fordi hen ikke ville pendle en time til studiet sitt ville jeg trodd hen hadde røyka noe som ikke er lovlig.1 time er en helt normal pendlerdistanse. 

Anonymkode: d503b...8d3

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at barna ikke kan pendle. Jeg bare ser ikke helt hvordan jeg skal få det til, med de bolig og leieprisene som er her. 😔

Lurte på om det var en løsning jeg ikke ser, men det er det kanskje ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvis jeg går fra han og flytter, vil jo de ha adresse hos han, mister jeg muligheten til 50% eller mer samvær for dem da?

Høres ut som at du vil være student mer enn mor.

Anonymkode: 3a41c...e61

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver finne en løsning så jeg kan ta vare på barna mine alene, og få bedre økonomi for deres skyld, men slippe å være i et usunt forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan pendle de få årene som skolegangen din tar.

Anonymkode: f5a56...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner at barna ikke kan pendle. Jeg bare ser ikke helt hvordan jeg skal få det til, med de bolig og leieprisene som er her. 😔

Lurte på om det var en løsning jeg ikke ser, men det er det kanskje ikke.

Hvorfor må du flytte til studiestedet? Hvorfor kan du ikke bo hjemme og reise frem og tilbake? Mange har lang reisevei til jobb, selv har jeg 1 time hver vei. Det går fint. Mange studier krever heller ikke oppmøte 7.5 timer hver dag. Vil du ikke bo med mannen kan du skaffe deg hybel i nærheten av ham og reise til studiestedet mens de er på skole og i barnehage.

Anonymkode: 41c9f...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en datter som tok sykepleien mens barna gikk på barneskolen og i barnehage. Ca 1 t å kjøre til skolen. Ett problem som oppsto var at hun ikke rakk å levere i barnehage eller SFO de gangene hun skulle være på skolen til kl 0800. Så da stilte min eks og jeg opp for barna med overnatting og levering. Det er kjekt å ha et godt nettverk når en vil utdanne seg som voksen. Nå er barna 14 og 17 år og nå tar hun deltidstudie for å bli helsesykepleier, Det er enklere for henne med to store barn. Mannen hennes har alltid begynt kl 0700  og har også hatt reisevei.
Vil du studere, så sett deg godt inn i hvilke studier som vil kreve færrest oppmøter og velg så et studie som passer for deg. Å flytte med to barn og få alt til å klaffe med skole og deg, kan kanskje bli et problem. Kan være fint å ha mannen din, som kanskje kan avlaste deg mye mens du studerer. Så ta et steg av gangen og tenk deg om når det gjelder å oppløse familien for å kunne studere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (5 minutter siden):

Har en datter som tok sykepleien mens barna gikk på barneskolen og i barnehage. Ca 1 t å kjøre til skolen. Ett problem som oppsto var at hun ikke rakk å levere i barnehage eller SFO de gangene hun skulle være på skolen til kl 0800. Så da stilte min eks og jeg opp for barna med overnatting og levering. Det er kjekt å ha et godt nettverk når en vil utdanne seg som voksen. Nå er barna 14 og 17 år og nå tar hun deltidstudie for å bli helsesykepleier, Det er enklere for henne med to store barn. Mannen hennes har alltid begynt kl 0700  og har også hatt reisevei.
Vil du studere, så sett deg godt inn i hvilke studier som vil kreve færrest oppmøter og velg så et studie som passer for deg. Å flytte med to barn og få alt til å klaffe med skole og deg, kan kanskje bli et problem. Kan være fint å ha mannen din, som kanskje kan avlaste deg mye mens du studerer. Så ta et steg av gangen og tenk deg om når det gjelder å oppløse familien for å kunne studere.

Dette. 

Husk for guds skyld å gå igjennom studieplan og emneplan for studiet, å sjekke oppmøte. En del studier har nå fått 80% oppmøtekrav, så kan bli vanskelig med komboen barn og pendling.

Anonymkode: 9130b...749

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo først finne ut om du er singel eller ikke. 

Å flytte fra familien når universitet er ÉN time unna er jo idiotisk. Og dere vil da betale for to boliger. 

Anonymkode: 966f1...0f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bor med faren deres nå, men er usikker på forholdet. Ser at for å klare meg bedre alene, bør jeg gå veien innom studier for å få bedre inntekt. 

Universitetet er i samme fylke, men annen kommune. Ca en time unna skolen barna går på. Kan dette løses? Er jo ikke sikkert han vil flytte. 

Hvis jeg går fra han og flytter, vil jo de ha adresse hos han, mister jeg muligheten til 50% eller mer samvær for dem da? Det blir jo for langt for dem å pendle til skolen. Motsatt kan jeg vel ikke bare ta dem med meg og flytte fra han heller.

Jeg kan jo pendle, men her er det dyrt og ved Universitetet er det billigere boliger, og veldig mye trafikk for å komme dit.

Dere skal nok uansett ha 50/50 eller noe lignende.  Hva vil du studere? Ikke alle studier har obligatorisk oppmøte eller undervisning hver dag. Ofte er undervisning bare noen timer, resten egenstudie.  Så det bør ikke være et problem å pendle.  Men det store spørsmålet er hvordan du har tenkt å finansiere det? Kan du få studielån? Og overskudd til deltidsjobb?

Anonymkode: 2bac0...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta noen ubekvemme valg. Du kan ikke få i pose og sekk. Du kan ta hensyn til familien, eller bare tenke på deg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor må du flytte til studiestedet? Hvorfor kan du ikke bo hjemme og reise frem og tilbake? Mange har lang reisevei til jobb, selv har jeg 1 time hver vei. Det går fint. Mange studier krever heller ikke oppmøte 7.5 timer hver dag. Vil du ikke bo med mannen kan du skaffe deg hybel i nærheten av ham og reise til studiestedet mens de er på skole og i barnehage.

Anonymkode: 41c9f...8a3

Det er som hun under skriver, det er jeg som alltid har barna på morgenen nå. Og det tar en time med vanlig trafikk. Rushen blir verre.

Belima skrev (8 timer siden):

Det her var det nyttigste innlegget så langt. Det slo meg før jeg åpnet forumet idag, at hvordan i alle dager løse morgenene, det går jo ikke. Manen drar klokka 6. Har ikke det nettverket. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette. 

Husk for guds skyld å gå igjennom studieplan og emneplan for studiet, å sjekke oppmøte. En del studier har nå fått 80% oppmøtekrav, så kan bli vanskelig med komboen barn og pendling.

Anonymkode: 9130b...749

Også godt tips. Har gjort det og ser at det er lagt inn tilsammen 3 utenlandsopphold også. 

Studier er virkelig ikke egnet for foreldre ser jeg.

Du må jo først finne ut om du er singel eller ikke. 

Å flytte fra familien når universitet er ÉN time unna er jo idiotisk. Og dere vil da betale for to boliger. 

Anonymkode: 966f1...0f8

Du har kanskje rett. Må kanskje bare bli i forholdet da. 

Dere skal nok uansett ha 50/50 eller noe lignende.  Hva vil du studere? Ikke alle studier har obligatorisk oppmøte eller undervisning hver dag. Ofte er undervisning bare noen timer, resten egenstudie.  Så det bør ikke være et problem å pendle.  Men det store spørsmålet er hvordan du har tenkt å finansiere det? Kan du få studielån? Og overskudd til deltidsjobb?

Anonymkode: 2bac0...11f

Jeg får vanlig stipend, og ekstra barnetrygd. Er selvstendig næringsdrivende nå (ordentlig jobb ikke herbal life) og kan skalere det ned til deltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du kan jo ikke bo ca en time fra barnefar og ha 50% + samvær, ungene dine kan ikke pendle til/fra skole 2 timer daglig. Bare fordi du vil studere, da må du pendle, det er det eneste fornuftige. nei du kan ikke bare ta de med og flytte, da må du avtale med far hva dere skal gjøre.  Flytter du så passer det jo kun med hver annen helg samvær for deg fre-søn

Anonymkode: 74744...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg du må velge litt og spekulere i samværet.

For det første er universitetene i storbyer. Som du selv sier er det mulig for deg å kapre studentbolig (familiebolig) med plass til alle, men de er jo vel små. Du må nok regne med å leve trangt hvis du skal forsøke å drasse med barna.

Apropos barna og samvær kan dette gå begge veier. Med 15-åringen har du ingenting du skulle ha sagt, han/hun bestemmer 100% selv hvor de vil bo så fremt omsorgen er god nok hos begge parter. Det kan godt være hen vil bo hos deg fordi du flytter inn til en storby. 15-åringer er jo ofte opptatte av klær, mote, trender, penger osv. Og alt det er jo selve symbolet på en storby! Men noen 15-åringer liker mer å mekke, grave osv og da må du nok belage deg på annenhver helg.

6-åringen får du nok mest samvær med, siden hen er så liten. Går saken til retten får far mest samvær siden det er du som bryter opp familien, men antar far gir deg mest samvær hvis barnet er mest knytta til deg. 

Så må jeg jo nevne at dette er traumatisk for barna dine. De har det fint nå, og du bryter jo opp familien og tvinger dem til å velge. Det er fullstendig urettferdig og egoistisk. 

Samtidig er studiene kun en kort del av livet ditt, det kommer liksom litt an på hva du vil studere. Slutter meg egentlig til de andre her som sier at du virkelig klarer å pendle 1 t. Jeg brukte 1 t og 20 min til vgs da jeg var ung liksom. Null stress..

Anonymkode: 2d25b...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er at du pendler. kanskje kan du ta noen overnattinger på studiestedet når du kommer inn i miljøet, det er sikkert noen som har et ledig rom eller noe eller du kan overnatte på hotell/campinghytte eller betale noen for å ha sengeplass der noen netter i måneden.

Eller du leier deg en liten hybel.

Barna bør bo der de allerede bor. En 15-åring kan ikke flyttes i tre år for så å komme tilbake igjen, hva tenker du egentlig her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...