Gå til innhold

Fødsel i Ullevål Sykehus spørsmål

AnniaS

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :)

Hadde noen bekymringer med å føde i Ullevål Sykehus (førstegang graviditet) etter å ha hørt en del skrekkhistorier, men ble beroliget av flere bruker her som  betrygget meg at det var et bra valg. Har fortsatt flere bekymringer og angst og synes at det mangler spesifikt informasjon om dems fødselsavdeling i nettsiden og mulighet til å stille spørsmål, så lurer på om noen som har født i Ullevål Sykehuset i de siste 3 år i vanlig fødselsavdeling (ikke fødestua som har blitt stengt) kunne svare på noen spørsmål så jeg vet hva jeg kan forvente:

- Tar de hensyn til våre ønsker/bekymringer eller er rådet om å skrive ønskebrev idealistisk? Kan man velge å ikke føde liggende på senga f.eks?

- Vet de ikke tilbyr lystgass. Bortsett fra epidural, hva mer tilbyr de som kan lindre smerter?

- Får man uforstyrret hud til hud kontakt med baby rett etter fødsel, eller kaster de oss ut med en gang ut av fødselsrommet/ ikke la oss være i fred med babyen for de så kalt "golden hours" rett etter fødsel? 

- Er det da som babyen skal ha første amming forsøk, eller blir det bare når man er på barselavdeling/hotellet?

- Får man noe veiledning/hjelp til første amming og andre råd til disse første tidene, eller blir det "ut og finn selv"? (hørte flere historier at det var sånn)

- Hvis man sliter med amming eller er usikker på andre ting etter at man har blitt sendt til barselavdeling/hotellet, får man hjelp? (også hørt slike historier)

- Er det jordmor/fastlege som skal veilede oss til hvor og når vi skal ringe fødeavdeling, eller får vi noe veiledning på forhånd fra sykehuset?

Mvh,

En engstelig førstegang gravid 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har født på Ullevål to ganger. Jeg fikk være tre dager på barselavdelingen på Ullevål pga ammeproblemer i juli i år og fikk skikkelig bra hjelp. Men etter første fødsel (2021) fikk jeg ræva oppfølging på barselhotellet, så der tenker jeg det kan være lurt å være forberedt på å be mye om hjelp (se ammevideoer selv på forhånd, så du vet litt om hva som er riktig og ikke), og så ta det som en positiv overraskelse om du får tett oppfølging. Og husk at ammingen kan gå fint av seg selv også! Etter begge fødsler fikk vi være noen timer på fødestua og ligge hud mot hud og amme. Da var barnepleier til stede og hjalp med ammingen.

Jeg hadde ikke fødebrev, men du får vel sikkert komme med noen ønsker/preferanser? Akkurat det med fødestilling opplevde jeg ikke noen av gangene at det var så mye forhandlingsrom rundt, men jeg tror det kommer an på jordmora. De skal jo for det første ha en ok arbeidsstilling å ta imot barnet i, og i tillegg er det fødestillinger som gjør at de ikke kommer like godt til for å vri og hjelpe babyen ut, fikk jeg vite. Men det er jo bare å spørre!

Jeg ville absolutt spurt den du går til oppfølging for graviditeten hos (jordmor/helsestasjon/lege) om når du skal ringe fødestua hvis du er usikker på det.

Masse lykke til!

Anonymkode: 693df...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...