Gå til innhold

Tanker rundt det å være religiøs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

K.B. skrev (9 minutter siden):

Nei det har jeg da heller aldri sagt, men hvis hele verdensbildet ditt er basert på et eventyr, så skylder du oss en forklaring. Ad populum argumentasjon betyr ingenting.

Jeg er agnostiker og verken jeg eller de som tror skylder ikke noen noe som helst. Din påstand betyr ingenting for kristne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

K.B. skrev (1 minutt siden):

En ateist ser ikke at påstanden: "det finnes en eller flere guder" er bevist.
Jeg sier ikke at en eller flere guder er en umulighet, men det er tilnærmet  usannsynlig forklaringsmodell, men jeg har aldri sagt at det er 100% umulig, kanskje 99.9, men ikke 100%
At du ikke skjønner dette illustrer at religiøse ikke forstår logikk.

Religiøse gir sikkert en flat F i hva du syns? Har ingenting med andre å gjøre?

Anonymkode: 26440...777

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (Akkurat nå):

Jeg er agnostiker og verken jeg eller de som tror skylder ikke noen noe som helst. Din påstand betyr ingenting for kristne heller.

Selvfølgelig er religiøse mennesker i en konstant utfordring da deres verdensbilde er basert på tro, til og med på tross av bevis på det motsatte, jeg har allerede snakket om alt dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig er religiøse mennesker i en konstant utfordring da deres verdensbilde er basert på tro, til og med på tross av bevis på det motsatte, jeg har allerede snakket om alt dette.

Det er i så måte forferdelig egoistisk å være religiøs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Religiøse gir sikkert en flat F i hva du syns? Har ingenting med andre å gjøre?

Anonymkode: 26440...777

Så da har jeg helt rett, å tro, til tross for at bedre informasjon finnes er en naiv situasjon å være i og det er ingenting ved dette som fortjener min respekt.
Sånn bare fordi jeg er nysgjerrig, har du samme holdningen til Scientologer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (7 minutter siden):

Og hvem har sagt at jeg ønsker å overbevise noen?

Hvorfor deltar du ellers i en debatt? 

Anonymkode: f8693...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pippi Lotta skrev (20 timer siden):

Mange er bare født inn i det, og kjener ikke til noe annet. Det er vanskelig å forlate kirka, synegogen eller mosken om allt du har av familie og vænner er der, for noen blir det som å starte helt på ny. 

De som konverterer til relgion i voksen alder tror jeg ofte sliter med noe. Sliter man med rus så kan man finne et rusfrt miljø i relgionen, er man ensom kan man finne samhold i reglion, føler man seg mindreverdig kan følelsen av å være en av guds "utvalgte" hjelpe på det, også videre og videre. 

Og da står jo religiøse og semireligiøse stiftelser der med åpne armer. AA er et godt eksempel, selv om de ikke er direkte religiøse, er de tuftet på kristendom, og det snakkes mye om Gud. Ganske spekulativt å utnytte mennesker i en sårbar situasjon.

Anonymkode: b7cde...35a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermale3000 skrev (Akkurat nå):

Det er i så måte forferdelig egoistisk å være religiøs..

Ja så absolutt! Hele grunnideen er jo at ved å tro på dustete ting i det ene livet du beviselig har, så skal et unntak gjøres når du dør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og da står jo religiøse og semireligiøse stiftelser der med åpne armer. AA er et godt eksempel, selv om de ikke er direkte religiøse, er de tuftet på kristendom, og det snakkes mye om Gud. Ganske spekulativt å utnytte mennesker i en sårbar situasjon.

Anonymkode: b7cde...35a

Bytte ut en last med en annen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (2 minutter siden):

Hvis man skal dra inn bevis; Du kan heller ikke bevise at Gud IKKE eksisterer og det er helt greit.

De kristne trenger heller ikke å bevise noe, de sier at de føler Gud, at Gud har hjulpet dem før o.s.v.

Hvis folk er glad for dette, vis respekt og la de være lykkelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (Akkurat nå):

Hvis man skal dra inn bevis; Du kan heller ikke bevise at Gud IKKE eksisterer og det er helt greit.

De kristne trenger heller ikke å bevise noe, de sier at de føler Gud, at Gud har hjulpet dem før o.s.v.

Hjelpes! Jeg ser ikke at bevisene for påstanden: "en eller flere guder eksiterer" er møtt. Jeg har ikke kommet med en påstand mot det, det er den som fremmer påstanden som har bevisbyrden. Folk føler at alt mulig ræl som beviselig er humbug hjelper, ikke synk til det nivået.
Jeg skal ikke trenge å vise respekt for at folk ikke kan være realister og forholde seg til fakta, vel vitende om at religion generelt er en pådriver for konflikter, svineri og forkvakler moralske spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (11 minutter siden):

En ateist ser ikke at påstanden: "det finnes en eller flere guder" er bevist.
Jeg sier ikke at en eller flere guder er en umulighet, men det er tilnærmet  usannsynlig forklaringsmodell, men jeg har aldri sagt at det er 100% umulig, kanskje 99.9, men ikke 100%
At du ikke skjønner dette illustrer at religiøse ikke forstår logikk.

Du påstår at jeg påstår noe. Og jeg har aldri påstått noe.

Du tror at jeg er religiøs, noe jeg heller aldri har sagt.

Ser ut som du både tror og antar temmelig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (2 minutter siden):

Åja' vi skal den veien..

Da identifiserer jeg meg som Gud siden jeg føler meg som Gud og er sanselig bevist mitt eget nærvær i meg selv..

Dyrk meg og meg alene!

Alle som ikke anerkjenner meg som den ene sanne skaperen, er vantro og vil følgelig brenne i h***ette 😂

Sånn tøv skal vi intelligente, vi lærde måtte akseptere å ha i feks politikk eller enda værre, som et utvalgt folk som jøgler med verdensfreden *kremt kremt..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K.B. skrev (1 minutt siden):

Hjelpes! Jeg ser ikke at bevisene for påstanden: "en eller flere guder eksiterer" er møtt. Jeg har ikke kommet med en påstand mot det, det er den som fremmer påstanden som har bevisbyrden. Folk føler at alt mulig ræl som beviselig er humbug hjelper, ikke synk til det nivået.
Jeg skal ikke trenge å vise respekt for at folk ikke kan være realister og forholde seg til fakta, vel vitende om at religion generelt er en pådriver for konflikter, svineri og forkvakler moralske spørsmål.

Det er dine ord. Hvis du ikke viser respekt så kan du ikke forvente respekt tilbake heller.

Når jeg gikk på skolen her så var det endel som lo og og gjorde narr av det vi lærte i religion og etikk. Som svar ble læreren sint og skrev anmerkninger på hele hurven på grunn av dårlig oppførsel og mangel på respekt for andres livssyn og tro.

Slik skal det være, respekt uansett om du er protestant eller buddhist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (4 minutter siden):

Du påstår at jeg påstår noe. Og jeg har aldri påstått noe.

Du tror at jeg er religiøs, noe jeg heller aldri har sagt.

Ser ut som du både tror og antar temmelig mye.

Jeg snakker om religiøse mennesker, som du ser ut til å forsvare. Hvilket standpunkt du har aner jeg ikke, da du ikke har gjort det klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermale3000 skrev (4 minutter siden):

Åja' vi skal den veien..

Da identifiserer jeg meg som Gud siden jeg føler meg som Gud og er sanselig bevist mitt eget nærvær i meg selv..

Dyrk meg og meg alene!

Alle som ikke anerkjenner meg som den ene sanne skaperen, er vantro og vil følgelig brenne i h***ette 😂

Sånn tøv skal vi intelligente, vi lærde måtte akseptere å ha i feks politikk eller enda værre, som et utvalgt folk som jøgler med verdensfreden *kremt kremt..

Logg av og gå å legg deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bari skrev (2 minutter siden):

Det er dine ord. Hvis du ikke viser respekt så kan du ikke forvente respekt tilbake heller.

Når jeg gikk på skolen her så var det endel som lo og og gjorde narr av det vi lærte i religion og etikk. Som svar ble læreren sint og skrev anmerkninger på hele hurven på grunn av dårlig oppførsel og mangel på respekt for andres livssyn og tro.

Nei det er en generell greie, du har bare godtatt at religion skal ha en respekt den ikke forsvarer. Så hvis jeg kjørte bil uten dekk og bremser og sa det var religionen min, så er det greit?
Det er morsomt at du nevner etikk, vil du at jeg skal sitere fra bibelen eller koranen? Jeg kan med letthet finne 10 sitater som beviser at disse skriftenes etikk er helt på jordet.

Endret av K.B.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (Akkurat nå):

Psykopat lærer som bedriver kollektiv avstraffelse.. rødt flag 🚩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (1 minutt siden):

Logg av og gå å legg deg.

Forkast barnetrua og lev i virkeligheten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg handlet det om at jeg fant troen da jeg var psykisk syk. Jeg var så inni meg selv, at jeg etterhvert ubevisst begynte å søke utover. Og jeg begynte å bli interessert i dette med gud og kristendom og fant gradvis troen. Det ga meg trøst, MYE trøst. Det ga meg også håp. Håp om noe mer etter døden. Det gjorde meg mindre redd. Samtidig som jeg følte at det ga meg styrke på et magisk vis, sikkert fordi jeg gikk mindre inn i meg selv og heller vendte meg utover. 

Anonymkode: 829e1...edd

Ja det hva jeg skulle fram til i HI, og tror dette er årsaken i mange tilfeller. Troen på noe handler ofte om søken etter trygghet, å fylle opp noe man føler man mangler. Det ga deg sikkert også styrke å tro siden det ga deg trøst og håp.

Ts

Anonymkode: e30f2...80b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...