Gå til innhold

Tanker rundt det å være religiøs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sefanja skrev (1 minutt siden):

Tro handler heller ikke om hvem som er oppegående eller ikke. 

Tror man uten videre blindt på en som påstår de har observert at gud fins, kan man faktisk begynne å tvile.

Anonymkode: f8693...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du bevis på at julenissen ikke fins?

Hadde du ikke noe bedre å komme med? Ikke meg du svarer. Men når man svarer useriøst, så blir det litt teit å diskutere 

Endret av Stoltskeiv
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror man uten videre blindt på en som påstår de har observert at gud fins, kan man faktisk begynne å tvile.

Jeg er overbevist om at Jesus elsker alle, men har brukt mange år på å bygge opp den troen. Det er ikke uten grunn at nesten 2,5 milliarder mennesker tror på Jesus. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (3 minutter siden):

Hadde du ikke noe bedre å komme med? Ikke meg du svarer. Men når man svarer useriøst, så blir det litt teit å diskutere 

Det er da akkurat det samme? Ingen kan motbevise disse overnaturlige skapningene vi alle kjenner til, samtidig er det mye mer stuerent å tro på den ene. Du er bare sur fordi du innerst inne vet det ikke er noe feil med det resonnementet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du bevis på at julenissen ikke fins?

Er du teisisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da akkurat det samme? Ingen kan motbevise disse overnaturlige skapningene vi alle kjenner til, samtidig er det mye mer stuerent å tro på den ene. Du er bare sur fordi du innerst inne vet det ikke er noe feil med det resonnementet.

Hvorfor skulle alt bevises hele tiden? Da hadde vel ikke tro heller eksistert. Jeg er ikke sur😊

Endret av Stoltskeiv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sefanja skrev (2 minutter siden):

Jeg er overbevist om at Jesus elsker alle, men har brukt mange år på å bygge opp den troen. Det er ikke uten grunn at nesten 2,5 milliarder mennesker tror på Jesus. 

Og det skal du bare få tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltskeiv skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle alt bevises hele tiden? Da hadde vel ikke tro heller eksistert. Jeg er ikke sur😊

Maia70 mener gud må motbevises før man kan tvile på hans eksistens, så du kan jo starte med å spørre henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og det skal du bare få tro.

Selvfølgelig, hver mann sin tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 mener gud må motbevises før man kan tvile på hans eksistens, så du kan jo starte med å spørre henne.

Jøsses, dette blir for dumt, nå legger du ord i munnen på meg. Dette har jeg selvsagt aldri ment og kommer aldri til å mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (Akkurat nå):

Jøsses, dette blir for dumt, nå legger du ord i munnen på meg. Dette har jeg selvsagt aldri ment og kommer aldri til å mene.

Som sagt, hvis du ønsker å overbevise noen om dine møter med gud ligger bevisbyrden på deg. Sånn fungerer det ellers i samfunnet også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (44 minutter siden):

Man trenger ikke å føre bevis før alt, det er det ingen krav til. Det er forresten over 1 MILLIARD katolikker i verden, i tillegg kommer protestanter, ortodokse og andre kristne.

Så din mening om at dette er tull tviler jeg på at de bryr seg om. Du bør tolerere og respektere at mange har sin tro.

Nei det har jeg da heller aldri sagt, men hvis hele verdensbildet ditt er basert på et eventyr, så skylder du oss en forklaring. Ad populum argumentasjon betyr ingenting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (35 minutter siden):

Så du har observert at Gud ikke fins? Vel, jeg har observert at Gud fins. 

Bevisbyrden er ikke hos meg...
dette er logikk 101 og du feilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tro - det ligger jo i ordet. Man tror. Salig er de som ikke ser , men som likevel tror. 

Det blir aldri noe god debatt om dette her inne på KG. Man kan fint være uenige, men når man synker til et nivå med å kalle religiøse for hjernedøde, hjernevaska, dumme osv. Ja da er det ikke noe sunt debatt klima. Er selv så heldig at jeg har fått sitte i debatt forum med Humanetikere, Muslimer, Kristne, Hinduer - alle som har hvert sitt livssyn. Likevel har det vært fint og alle har respektert hverandre. Det finner man IKKE her inne. 

Anonymkode: f6b16...2fb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (4 minutter siden):

Bevisbyrden er ikke hos meg...
dette er logikk 101 og du feilet.

Kan du forklare meg hvorfor jeg skal bevise det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro - det ligger jo i ordet. Man tror. Salig er de som ikke ser , men som likevel tror. 

Det blir aldri noe god debatt om dette her inne på KG. Man kan fint være uenige, men når man synker til et nivå med å kalle religiøse for hjernedøde, hjernevaska, dumme osv. Ja da er det ikke noe sunt debatt klima. Er selv så heldig at jeg har fått sitte i debatt forum med Humanetikere, Muslimer, Kristne, Hinduer - alle som har hvert sitt livssyn. Likevel har det vært fint og alle har respektert hverandre. Det finner man IKKE her inne. 

Anonymkode: f6b16...2fb

Og alle er hellig overbevist om at akkurat deres trosretning er den rette. Rart, det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som sagt, hvis du ønsker å overbevise noen om dine møter med gud ligger bevisbyrden på deg. Sånn fungerer det ellers i samfunnet også. 

Og hvem har sagt at jeg ønsker å overbevise noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Åndelig interesse og åpenhet

Anonymkode: d1785...4bb

Det hadde jo vært helt supert om det var tilfelle, for da ville det vært et reelt fritt valg. Dessverre er de fleste religiøse fordi de er oppvokst slik. 

Anonymkode: b7cde...35a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, når noen deler hva man selv tror på, hvorfor skal dere skrike om bevis?😂

ingen har prøvd å tvinge dere til å tro det samme, ingen har prøvd å overbevise det heller. Man deler sitt ståsted, i en setting hvor det er tema.

fordommene blomstrer som vanlig

Anonymkode: 26440...777

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (1 minutt siden):

Kan du forklare meg hvorfor jeg skal bevise det? 

En ateist ser ikke at påstanden: "det finnes en eller flere guder" er bevist.
Jeg sier ikke at en eller flere guder er en umulighet, men det er tilnærmet  usannsynlig forklaringsmodell, men jeg har aldri sagt at det er 100% umulig, kanskje 99.9, men ikke 100%
At du ikke skjønner dette illustrer at religiøse ikke forstår logikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...