Gå til innhold

Tanker rundt det å være religiøs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Begynte å tenke over årsaken til at noen tror på Gud, er religiøse. Handler det egentlig om et savn etter noe, følelsen av noe som mangler i livet og at man trenger en slags trygghet som har vært fraværende i livet?

Anonymkode: e30f2...80b

Det handler veldig ofte kun om hvor og når man er født. "Tro" er som regel tildelt ved fødselen

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maia70 skrev (24 minutter siden):

Hvorfor tror du at det å tro er å gå rundt og innbille seg noe som er feil?

Det handler faktisk ofte om ekte opplevelser, at man opplever Gud, rett og slett møter Jesus. Det er ikke så uvanlig. Utallige har også møtt Jesus i nær-døden-opplevelser, mange uten at de har vært kristne.

Kunstneren Akiane Kramarik begynte å snakke om Gud da hun var veldig liten, selv om foreldrene var ateister og ikke snakket om Gud, og hun ikke hadde blitt  påvirket utenfra av noen andre heller: 

Hvis det finnes noen Gud, kan du da fortelle meg

- hvorfor han tillater at mange uskyldige og spesielt barn blir skadet og drept i kriger? 

- hvordan mange pedofile slipper unna?

- hvorfor finnes det fattigdom og sult?

Kan fortsette å nevne mange fæle eksempler på hva som foregår i verden. Og nei, jeg har derfor ingen tro på at det finnes noen Gud. Det er kun en tro for falsk trygghet som enten er tillært fra barndommen, eller hva jeg nevnte i HI.

Så har vi de som bruker religion til å styre og kontrollere andre medmennesker også. Sårbare mennesker blir hjernevasket.

Denne jenta i videoen har helt sikkert fått høre om Gud et eller annet sted og at det har gjort et stort inntrykk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis det finnes noen Gud, kan du da fortelle meg

- hvorfor han tillater at mange uskyldige og spesielt barn blir skadet og drept i kriger? 

- hvordan mange pedofile slipper unna?

- hvorfor finnes det fattigdom og sult?

Kan fortsette å nevne mange fæle eksempler på hva som foregår i verden. Og nei, jeg har derfor ingen tro på at det finnes noen Gud. Det er kun en tro for falsk trygghet som enten er tillært fra barndommen, eller hva jeg nevnte i HI.

Så har vi de som bruker religion til å styre og kontrollere andre medmennesker også. Sårbare mennesker blir hjernevasket.

Denne jenta i videoen har helt sikkert fått høre om Gud et eller annet sted og at det har gjort et stort inntrykk. 

Dette kan jeg som agnostiker svare på, for kristne er alltid så forutsigbare i møte med slike spørsmål: enten er det satans skyld (til tross for at gud liksom skal være allmektig), eller så er det fordi mennesker har fri vilje, eller så er det bare du som ikke forstååååår og må først bli frelst for å skjønne!

🙄

Anonymkode: f8693...7e4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Begynte å tenke over årsaken til at noen tror på Gud, er religiøse. Handler det egentlig om et savn etter noe, følelsen av noe som mangler i livet og at man trenger en slags trygghet som har vært fraværende i livet?

Tenker hjerneskade hos folk.

Anonymkode: b5cec...3e0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette kan jeg som agnostiker svare på, for kristne er alltid så forutsigbare i møte med slike spørsmål: enten er det satans skyld (til tross for at gud liksom skal være allmektig), eller så er det fordi mennesker har fri vilje, eller så er det bare du som ikke forstååååår og må først bli frelst for å skjønne!

🙄

Da er det i så fall satan de får tro på da.

Fikk egentlig øynene opp for dette her i stor grad etter at jeg så dokumentaren "Under Guds øyne" på TV2. Helt forferdelig hvordan mange fikk ødelagt livet sitt, og ikke minst de stakkars barna deres som ufrivillig ble født inn i menigheten. Og dette foregår det mer av enn rundt omkring  enn hva vi vet. En Gud ville aldri tillatt noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne, som er vokst opp i det og troen er ekstremt sterk. Hun er blitt helt fanatisk, det kristne gjennomsyrer absolutt alt og jeg blir beundret men samtidig litt redd og paff, fordi det ikke ee noe jeg selv er vokst opp med. Jeg har en annen i familien som også er vokst opp i det og skal be for meg om det er noe som helst. Det er fint. Men de forstår ikke helt dette med at selv om de er vant til det og vokst opp med det, så er gjerne ikke andre det. Så de må lære seg at det kan være litt ukjent og skummelt for oss hverdagslige kristne! 

Anonymkode: 74784...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maia70 skrev (1 time siden):

Hvorfor tror du at det å tro er å gå rundt og innbille seg noe som er feil?

Det handler faktisk ofte om ekte opplevelser, at man opplever Gud, rett og slett møter Jesus. Det er ikke så uvanlig. Utallige har også møtt Jesus i nær-døden-opplevelser, mange uten at de har vært kristne.

Kunstneren Akiane Kramarik begynte å snakke om Gud da hun var veldig liten, selv om foreldrene var ateister og ikke snakket om Gud, og hun ikke hadde blitt  påvirket utenfra av noen andre heller: 

Pinlig argumentasjon, spesielt når hintet ligger i ordet. NÆR-døden, smak på ordet.. Når vi er i ekstreme situasjoner, så er det enorme mengder endorfiner og andre kjemikalier som frigjøres, det er ikke noe overnaturlig ved dette.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (15 timer siden):

Pinlig argumentasjon, spesielt når hintet ligger i ordet. NÆR-døden, smak på ordet.. Når vi er i ekstreme situasjoner, så er det enorme mengder endorfiner og andre kjemikalier som frigjøres, det er ikke noe overnaturlig ved dette.

Så bra at du vet at det andre opplever er tull da. Ser ut som et temmelig sterkt trossystem dette.

Endret av Maia70
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mener du dette beviser noe som helst?

Jeg presenterer en annen grunn enn det TS sier, til at folk forholder seg til en Gud, jeg er ikke ute etter å "bevise" noe...merkelig hvor provosert folk blir av andres opplevelser.

Endret av Maia70
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (45 minutter siden):

Så bra at du vet at det andre opplever er tull da.

Ja nå er NDE uhyre vanskelig å forske på av åpenbare årsaker, men vi vet fra forskning på områder at opplevelser speiler allerede etablert tro og det følger hva slags tro som er mest vanlig, så i et kristent land vil det være et kristent tema, mens f.eks Indianere vil rapportere om helt andre opplevelser basert på deres kultur og tro osv. Så det er allerede en svær spiker i kista for at NDE er noe mer en kjemikalier i hjernen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (37 minutter siden):

Jeg presenterer en annen grunn enn det TS til at folk forholder seg til en Gud, jeg er ikke ute etter å "bevise" noe...merkelig hvor provosert folk blir av andres opplevelser.

Ja ingen "debatt" om hvor dumme kristne er, uten at dette med bevis blir trukket frem. En del ateister sauser sammen andres tro med det at de selv trenger bevis for å tro på noe. Litt sånn "hvis du ikke kan overbevise meg så kan du ikke tro selv heller". Men sånn er det jo ikke. Fordommene mot troende er helt ekstrem hos enkelte her inne. Mange ville blitt overrasket over hvor mange troende de kjenner i det virkelige liv, helt vanlige mennesker de fleste av dem. 

Anonymkode: bce2a...084

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja ingen "debatt" om hvor dumme kristne er, uten at dette med bevis blir trukket frem. En del ateister sauser sammen andres tro med det at de selv trenger bevis for å tro på noe. Litt sånn "hvis du ikke kan overbevise meg så kan du ikke tro selv heller". Men sånn er det jo ikke. Fordommene mot troende er helt ekstrem hos enkelte her inne. Mange ville blitt overrasket over hvor mange troende de kjenner i det virkelige liv, helt vanlige mennesker de fleste av dem. 

Problemet her er at veldig mange religiøse fremmer sin tro som sannhet. På alle andre områder her i livet må man ha beviser for å få medhold i at at noe er sannhet, og her havner religionene i en skvis. 

Jeg har ingen problemer med at folk tror fordi de tror, problemene kommer når folk tror fordi de sier det er sant, når ingen klarer å bevise det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

For det første, så er det forskning som underbygger at det er en korrelasjon mellom intelligens, utdannelse og tro.
Så er det, det faktum at hvis du leser en religiøs tekst med kritiske øyne, så er det rimelig åpenbart at det er enorme kontradiksjoner, logiske brister og påstander som strider mot fysikkens lover, så det fordrer at den som tror er likestilt med tro på julenissen, vi har bare som samfunn gitt religion en forhøyet status, du finner ingen andre arenaer i samfunnet der det å leve en løgn eller å ikke forholde seg til realitetene hylles. 
Tro er i sin ytterste konsekvens definert som å holde en overbevisning det ikke er bevis for og jeg synes det godt summerer opp hvor tro står i hierarkiet over hva man skal respektere.
Når det kommer til mirakler, som du må tro på ( se der ja..) for at dette skal ha en intern logikk, så minner jeg om Hume sin kommentar om at et mirakel alltid per definisjon er den minst sannsynlige forklaring på en hendelse..
Religion vs. atheism
Å prøve å angripe ateister som en helhet er å bomme helt, da ateisme kun dreier seg om bevis for gud eller ei. Ateister er ikke en homogen gruppe, men selvfølgelig når du presenterer eventyr å viser til boken eventyrene står i som bevis for at eventyrene er sanne, ja da skal du rettmessig bli gjort narr av. Sirkulær logikk som religiøse er så glade i er rett og slett pinlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K.B. skrev (7 minutter siden):

Tro er i sin ytterste konsekvens definert som å holde en overbevisning det ikke er bevis for og jeg synes det godt summerer opp hvor tro står i hierarkiet over hva man skal respektere.

Å prøve å angripe ateister som en helhet er å bomme helt, da ateisme kun dreier seg om bevis for gud eller ei. Ateister er ikke en homogen gruppe, men selvfølgelig når du presenterer eventyr å viser til boken eventyrene står i som bevis for at eventyrene er sanne, ja da skal du rettmessig bli gjort narr av. Sirkulær logikk som religiøse er så glade i er rett og slett pinlig.

Mange vitenskapsmenn har holdt en overbevisning det en gang i tiden ikke var bevis for. Hvis ingen gjorde dette, ville man hatt få vitenskapelige gjennombrudd.

Helt enig i at man ikke kan angripe ateister som en helhet, derfor passer jeg på å bruke vendinger som "en del ateister,". De aller fleste ateister respekterer andre mennesker, i hvert fall ute i den virkelige verden. På nett er det gjerne hardere fronter. Men mange ateister her inne angriper definitivt religiøse som en helhet, nettopp som en homogen gruppe. Virker som mange tror alle er som de i sekten som går viralt på tv. 

De aller fleste ateister kjenner kristne de ikke vet er kristne. For de aller fleste oppfører seg helt normalt uavhengig av tro.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet her er at veldig mange religiøse fremmer sin tro som sannhet. På alle andre områder her i livet må man ha beviser for å få medhold i at at noe er sannhet, og her havner religionene i en skvis. 

Jeg har ingen problemer med at folk tror fordi de tror, problemene kommer når folk tror fordi de sier det er sant, når ingen klarer å bevise det.

Veldig mange som er ateister fremmer også sin tro som sannhet, f.ex.i denne tråden.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Mange vitenskapsmenn har holdt en overbevisning det en gang i tiden ikke var bevis for. Hvis ingen gjorde dette, ville man hatt få vitenskapelige gjennombrudd.

Helt enig i at man ikke kan angripe ateister som en helhet, derfor passer jeg på å bruke vendinger som "en del ateister,". De aller fleste ateister respekterer andre mennesker, i hvert fall ute i den virkelige verden. På nett er det gjerne hardere fronter. Men mange ateister her inne angriper definitivt religiøse som en helhet, nettopp som en homogen gruppe. Virker som mange tror alle er som de i sekten som går viralt på tv. 

De aller fleste ateister kjenner kristne de ikke vet er kristne. For de aller fleste oppfører seg helt normalt uavhengig av tro.

Det er en forskjell på å ha en hypotese, for så å få den testet og bekreftet eller avkreftet og det er det som skiller vitenskap fra tro, den er dynamisk og tar hele tiden til seg ny informasjon og oppdaterer seg i takt med bevisene. Jeg hører sånn type argumentasjon ofte og det er ganske svakt, men hva kan man forvente av folk som tror mennesker lever i hvaler osv..
Respekt er noe man gjør seg fortjent til og det var også poenget mitt i forrige innlegg. "Jeg tror" er ikke en uttalelse som fortjener respekt. Religiøse har på et tidspunkt nytt godt av at en slik uttalelse har blitt gitt respekt, men slik er det ikke lenger.. Når folk sier de hører stemmer eller blir styrt tanker i hodet de hevder å ha fått fra en høyere makt, så finner vi de ofte på et mentalsykehus, så religion nyter allerede alt for mye respekt og har en særstilling som er helt ufortjent. Så jeg angriper ikke deg eller andre religiøse mer en en TikTokere som pusher scams eller kjendiser som pusher kryptovaluta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maia70 skrev (29 minutter siden):

Veldig mange som er ateister fremmer også sin tro som sannhet, f.ex.i denne tråden.

Ateister tror per definisjon ikke, de forbeholder seg å se bevisene bli presentert før man eventuelt endrer standpunkt. Innlegget ditt beviser bare hvor bak mål religiøs argumentasjon er..

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke oppvokst i et spesielt kristent hjem, men funnet en menighet jeg føler meg hjemme i. Alltid vært åndelig og hatt tro på noe mer, noe større utenom meg selv. Andre dager tror jeg ikke så mye - men grunntanken min er at det er noe der ute som passer på, en større makt jeg ikke alltid ser men kan føle. 

Så nå går jeg ut av statskirken og inn i Metodistenes rekker (som også er den gren i kristendommen) -  og gjør det fordi jeg har funnet et fellesskap og en menighet som er helt fantastisk og tok i mot meg med åpne armer. Uten press om noe. Og, de har en inkluderende tanke om homofili også, det støtter jeg virkelig. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ønske om en forklaring på noe ukjent, ja. Noe som foreløpig eller tilsynelatende er uforklarlig. Før hadde tordenvær en "forklaring" i Norden, han med hammeren. Fin historie, men ikke noe mer enn en historie. Så kom elektrisk ladning, statisk sådan, og der er vi nå.

Avsporingen som all overtro er er består i å opphøye en historie eller beskrivelse som noen har kokt ihop til å være kunnskap, "forklaringen" eller "slik er det".

Selv eier jeg ikke evnen til å overbevise meg selv om noe jeg selv eller andre har funnet på. Ateisme heter det. Vitenskapelig metode er egnet til å finne ut av ting og så må man akseptere at det er mye man ikke vet (enda?) og til med mer man oppdager at man ikke vet.

Hva som er galt med religiøse vitenskapsfolk? Aner ikke, men ett eller annet sted glapp de på metode :)

Legg til at overtro ofte er perfekt inrettet for korrupsjon, undertrykkelse og utøvelse av makt, så har du en giftig greie gående. Ingen nevnt, ingen glemt.

Endret av carlberner1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (14 minutter siden):

Ateister tror per definisjon ikke, de forbeholder seg å se bevisene bli presentert før man eventuelt endrer standpunkt. Innlegget ditt beviser bare hvor bak mål religiøs argumentasjon er..

Å joda, de tror, det står jo svart på hvitt, om og om igjen i denne tråden at religiøse er forvirrede mennesker. Altså, ateister tror at det religiøse/spirituelle tror på eller forteller at de opplever, er oppspinn, det finnes ikke. Og det er en tro som dere pusher kontinuerlig på KG.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...