Gå til innhold

Tanker rundt det å være religiøs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

K.B. skrev (19 timer siden):

Indoktrinering, redd for døden, dårlig på logisk tenkning og forståelse av fysikk, kjemi og historie, samt noen mennesker er søkere og jeg tror i mange tilfeller, så stopper de på første stedet de finner tilhørlighet, det kan være JW, det kan være Islam eller en biker gjeng eller hva det nå enn er.

Du vet at det finnes kristne/troende fysikere, matematikere og leger? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jepp, det var egentlig det jeg mente. Personlig er jeg glad i å vite at det jeg tror er backet av fakta eller i det minste en vitenskapelig teori, men der er vi jo forskjellige.

Anonymkode: f8693...7e4

Man kan selvfølgelig være glad i at det man tror er backet opp av fakta eller en vitenskapelig teori og samtidig tro, uten at troen er backet opp av det samme. Det er mye svarthvitt tankegang her.

Anonymkode: 6b27d...19d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (38 minutter siden):

Jo vi har det, hvis du ser på alt som viser tegn på evolusjon og derav langt fra optimale løsninger, som du ville forvente at noen hadde designet oss, andre arter, planter, verdensrommet osv. Det er ikke 50/50 om gud eksisterer eller ikke. Poenget er at vi har en forklaringsmodell (som absolutt trenger mer informasjon, innrømmer det gladelig) som ikke trenger noen gud i det hele tatt. Og hvis du argumenterer med at gud finnes, hvem skapte da gud osv...

Det spørs hvem av religionene du spør, men en kristen vil si at Gud alltid har vært.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan selvfølgelig være glad i at det man tror er backet opp av fakta eller en vitenskapelig teori og samtidig tro, uten at troen er backet opp av det samme. Det er mye svarthvitt tankegang her.

Det kan man sikkert, men det blir jo ganske motstridig. Hvorfor skal man på en side tro blindt på en gud, og ellers i livet være opptatt av at det man tenker og tror i hverdagen er backet av troverdige kilder? For meg er det snodig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan man sikkert, men det blir jo ganske motstridig. Hvorfor skal man på en side tro blindt på en gud, og ellers i livet være opptatt av at det man tenker og tror i hverdagen er backet av troverdige kilder? For meg er det snodig.

Jeg mener vi gjør dette hele tiden. Vi har jo et moralsk kompass feks., noe vi mener er godt og andre ting vi mener er dårlig som vi ikke nødvendigvis ser hensikten med å bevise. Likevel kan vi være veldig interessert i å finne ut av noe annet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handlet det om at jeg fant troen da jeg var psykisk syk. Jeg var så inni meg selv, at jeg etterhvert ubevisst begynte å søke utover. Og jeg begynte å bli interessert i dette med gud og kristendom og fant gradvis troen. Det ga meg trøst, MYE trøst. Det ga meg også håp. Håp om noe mer etter døden. Det gjorde meg mindre redd. Samtidig som jeg følte at det ga meg styrke på et magisk vis, sikkert fordi jeg gikk mindre inn i meg selv og heller vendte meg utover. 

Anonymkode: 829e1...edd

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det virker som de sluker alt spør du meg

Anonymkode: 0afaf...97b

Det er jo mest vanlig å tro på Gud. Det er svært få ateister på verdensbasis.

Anonymkode: 1566d...a6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg mener vi gjør dette hele tiden. Vi har jo et moralsk kompass feks., noe vi mener er godt og andre ting vi mener er dårlig som vi ikke nødvendigvis ser hensikten med å bevise. Likevel kan vi være veldig interessert i å finne ut av noe annet.

Enkelte ting er jo veldig åpenbare, da. Det finnes jo faktisk bevis på at det gjør vondt å bli slått, hvorfor det er det, og hvorfor vi mennesker ikke liker å bli slått. Det er ingen uenighet om det, derfor trenger man ikke gå så veldig i dybden på det heller. Synes ikke det er spesielt sammenlignbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (47 minutter siden):

Det spørs hvem av religionene du spør, men en kristen vil si at Gud alltid har vært.

For en bekvem forklaring med ingen begrunnelse. det er nettopp slikt tull jeg snakker om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (49 minutter siden):

Du vet at det finnes kristne/troende fysikere, matematikere og leger? 

Selvfølgelig, split-brain er en ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (1 time siden):

Se der, dukker troen opp igjen. Du tror det ikke finnes noen Gud, du tror det finnes bevis for at Gud ikke eksisterer.

Det er en tro.

Observasjoner er ikke det samme som tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (5 minutter siden):

For en bekvem forklaring med ingen begrunnelse. det er nettopp slikt tull jeg snakker om..

Man trenger ikke å føre bevis før alt, det er det ingen krav til. Det er forresten over 1 MILLIARD katolikker i verden, i tillegg kommer protestanter, ortodokse og andre kristne.

Så din mening om at dette er tull tviler jeg på at de bryr seg om. Du bør tolerere og respektere at mange har sin tro.

Endret av Bari
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Begynte å tenke over årsaken til at noen tror på Gud, er religiøse. Handler det egentlig om et savn etter noe, følelsen av noe som mangler i livet og at man trenger en slags trygghet som har vært fraværende i livet?

Anonymkode: e30f2...80b

Veldig mange har et iboende behov for å tro. De tror på konspirasjoner, på at jorden er flat, på engler og demoner og - på guder.

Men det er viktig å skille de to kategoriene troende og religiøse.

Religiøse mennesker er mennesker som tilhører en religion. Som feks min oldemor. Hun var (hun er død nå) kristen. Hun var dermed «religiøs». Om noen spurte var hun alltid veldig påpasselig med å poengtere at hun var kristen. Men hun trodde ikke på gud. Hun var kristen fordi hun vokste opp og var voksen på den tiden at det å ikke være kristen i Utkant-Norge medførte relativt tunge sosiale sanksjoner. Hun behøvde aldri tro, og ingen brydde seg noensinne om hvorvidt hun trodde gud eksisterte eller ei. Det eneste de brydde seg med var om hun var eller ikke var medlem av kirken og lot den bestemme over livet.

Slik er det for millionvis på millionvis av mennesker, ts. De er religiøse, fordi det er umulig eller i alle fall utenkelig og trolig direkte farlig å ikke være religiøs. Men de tror ikke på noen guddom. De tror (eller vet) at de lever i et samfunn der man er religiøs, og sånn er det med den saken. Mennesker er praktiske. De fleste av oss innser religion vs religion ikke er i nærheten av verdt å risikere livet for. Frihet fra religion? Muligens. Men religionene er mektige motstandere.

Maia70 skrev (18 timer siden):

Hvorfor tror du at det å tro er å gå rundt og innbille seg noe som er feil?

Det handler faktisk ofte om ekte opplevelser, at man opplever Gud, rett og slett møter Jesus. Det er ikke så uvanlig. Utallige har også møtt Jesus i nær-døden-opplevelser, mange uten at de har vært kristne.

Kunstneren Akiane Kramarik begynte å snakke om Gud da hun var veldig liten, selv om foreldrene var ateister og ikke snakket om Gud, og hun ikke hadde blitt  påvirket utenfra av noen andre heller.

En «opplevelse» er ikke virkeligheten. Vitenskap og fakta er virkeligheten. At du tenker, tror eller mener noe? Det skal faktasjekkes.

Ja, det finnes mennesker med dårlig regulert psykisk helse der ute. Det at dårlig psykisk helse og psykisk sykdom eksisterer beviser ikke gud. Det beviser bare at sykdom finnes. På diverse institusjoner verden over sitter det sikkert hundrevis, om ikke tusenvis, av mennesker som mener de er Jesus oppstanden. Er de alle Jesus fordi de «opplever» seg slik, mener du?

Anonymkode: 4beef...c41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K.B. skrev (13 minutter siden):

Observasjoner er ikke det samme som tro...

Så du har observert at Gud ikke fins? Vel, jeg har observert at Gud fins. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (7 minutter siden):

Så du har observert at Gud ikke fins? Vel, jeg har observert at Gud fins. 

Og her vil de fleste oppegående mennesker be om bevis om de skal tro deg, for en sånn påstand er ganske far out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

En «opplevelse» er ikke virkeligheten. Vitenskap og fakta er virkeligheten. At du tenker, tror eller mener noe? Det skal faktasjekkes.

Ja, det finnes mennesker med dårlig regulert psykisk helse der ute. Det at dårlig psykisk helse og psykisk sykdom eksisterer beviser ikke gud. Det beviser bare at sykdom finnes. På diverse institusjoner verden over sitter det sikkert hundrevis, om ikke tusenvis, av mennesker som mener de er Jesus oppstanden. Er de alle Jesus fordi de «opplever» seg slik, mener du?

Anonymkode: 4beef...c41

"Det skal faktasjekkes" fordi? Hvor påstår jeg at det er fakta? Har jeg behov for at det er fakta? Nix. 

Og jeg setter meg ikke til doms over andres opplevelse. 

Og vitenskap og fakta er ikke hele virkeligheten, det er utrolig dogmatisk å påstå noe slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og her vil de fleste oppegående mennesker be om bevis om de skal tro deg, for en sånn påstand er ganske far out.

Har du bevis på at Gud ikke fins?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det finnes ikke bevis på at Gud ikke eksisterer. Det er jo derfor det heter tro. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tro handler heller ikke om hvem som er oppegående eller ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (3 minutter siden):

Har du bevis på at Gud ikke fins?

Har du bevis på at julenissen ikke fins?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...